abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 september 2025 @ 15:07:33 #26
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218794637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 14:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is geen ventilatie; een spouwmuurventilatie bestaat uit een aantal brede, open voegen naast elkaar, tussen de stenen.
[..]
Spouwmuurventilatie is achterhaald. Onderzoek heeft aangetoond, dat vocht via verdamping, uit de muren en spouw verdwijnt, je weet wel, via poreuze stenen. Ventilatie , d.w.z. via de luchtcirculatie, is van ondergeschikt belang.
[..]
Ja lekker, dat gaat dicht zitten en dan kan er niks meer uit. Dit is typische een bovengrondse afvoer voor water, afgedekt met een anti-insectenroostertje.
Sorry, maar kunje niet even wat Google/Chatgpt searches doen voordat je post? Zeker als iemand je er al op wijst dat je stelling niet klopt. Dit slaat gewoon echt helemaal nergens op.

Niet lullig bedoeld overigens, leuk dat je mee wilt posten, het is alleen nogal onhandig voor ts als er allerlei stellingen gepost worden die niet kloppen en makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door even een kleine google search te doen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218794702
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:07 schreef embedguy het volgende:

[..]
Sorry, maar kunje niet even wat Google/Chatgpt searches doen voordat je post? Zeker als iemand je er al op wijst dat je stelling niet klopt. Dit slaat gewoon echt helemaal nergens op.

Niet lullig bedoeld overigens, leuk dat je mee wilt posten, het is alleen nogal onhandig voor ts als er allerlei stellingen gepost worden die niet kloppen en makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door even een kleine google search te doen.
https://warmerhuis.nl/ven(...)%20spouwmuurisolatie,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 september 2025 @ 15:44:00 #28
436847 embedguy
pi_218794961
quote:
Dit is geen relevante bron voor ts’s probleem he.

Maar het klopt zeker dat spouwluchting niet per definitie nodig is.

Aangezien ChatGpt het beter kan uitleggen dan ik, even een directe quote:
quote:
Wat verandert er met spouwisolatie
• Moderne spouwisolatie (bv. EPS-parels, PUR-schuim, minerale wolvlokken) vult de spouw, maar is waterafstotend en dampopen.
• Dat betekent:
• Regenwater dat door de buitenmuur komt loopt nog steeds langs het buitenblad omlaag → de isolatie neemt nauwelijks vocht op.
• Waterdamp kan er wél doorheen → de muur kan blijven ademen/drogen.
• Omdat de spouw gevuld is, is ventilatie niet meer nodig: er is immers geen lege luchtlaag meer waar vocht zich kan ophopen.
Ik ga er even vanuit dat ts geen ingespoten spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten. Daar zijn die luchtgaten voor. En nee, dat zijn niet per se drie gaten langs elkaar. Vaker niet dan wel zelfs. Als er ingespoten spouwisolatie toegepast wordt dan worden die gaten dichtgemaakt. Die zijn dan immers niet meer nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door embedguy op 17-09-2025 18:53:23 ]
Life is happening now.
pi_218795431
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:44 schreef embedguy het volgende:

Aangezien ChatGpt het beter kan uitleggen dan ik, even een directe quote:
[..]
Ik ga er even vanuit dat ts geen spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten. Daar zijn die luchtgaten voor. En nee, dat zijn niet per se drie gaten langs elkaar. Vaker niet dan wel zelfs. Als er spouwisolatie toegepast wordt dan worden die gaten dichtgemaakt. Die zijn dan immers niet meer nodig.
Waarmee je dus mijn punt bevestigd. Deze opening is geen ventilatieopening en vocht verdwijnt door verdamping via de stenen.

quote:

Ik ga er even vanuit dat ts geen spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten.
In 1988 werden (in Nl.) huizen met spouwisolatie gebouwd. Vandaar dat deze opening niet voor ventilatie is bedoeld, zo'n opening biedt amper genoeg doortocht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 september 2025 @ 18:52:39 #30
436847 embedguy
pi_218796448
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 16:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarmee je dus mijn punt bevestigd. Deze opening is geen ventilatieopening en vocht verdwijnt door verdamping via de stenen.
[..]
In 1988 werden (in Nl.) huizen met spouwisolatie gebouwd. Vandaar dat deze opening niet voor ventilatie is bedoeld, zo'n opening biedt amper genoeg doortocht.
Jouw artikel ging over ingespoten spouwisolatie. Dat bedoelde ik. Natuurlijk heeft ts’ huis wel spouwisolatie. Ik heb het bericht aangepast om het te verduidelijken.

En nee, mijn bericht bevestigt zeker niet jouw punt, het ontkrachtigt het, en dat gat is zeker niet voor afwatering.
Life is happening now.
pi_218796871
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:52 schreef embedguy het volgende:

[..]
Jouw artikel ging over ingespoten spouwisolatie. Dat bedoelde ik. Natuurlijk heeft ts’ huis wel spouwisolatie. Ik heb het bericht aangepast om het te verduidelijken.

Tja, als je gaat Ninja-editen kan je alles wel ontkrachten.
  woensdag 17 september 2025 @ 20:05:54 #32
436847 embedguy
pi_218797256
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, als je gaat Ninja-editen kan je alles wel ontkrachten.
Deze beredenatie ontgaat me.

Ik heb verder niets aangepast aan de kern van het verhaal, alleen het woord ‘inspuit’ toegevoegd. Binnen deze context is er ook geen verschil tussen geen-spouwisolatie en bij-de-bouw aangebrachte isolatie; in beiden gevallen moet de spouw luchten en zijn die gaten voor het doorluchten.

Overigens zal ik niet ontkennen dat het een onhandig foutje van me was om het woord ‘inspuit’ te vergeten toe te voegen. Vandaar de correctie.
Life is happening now.
pi_218799739
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:05 schreef embedguy het volgende:
Binnen deze context is er ook geen verschil tussen geen-spouwisolatie en bij-de-bouw aangebrachte isolatie; in beiden gevallen moet de spouw luchten en zijn die gaten voor het doorluchten.

Eerder schreef je:

quote:
Ik ga er even vanuit dat ts geen ingespoten spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten. Daar zijn die luchtgaten voor. En nee, dat zijn niet per se drie gaten langs elkaar. Vaker niet dan wel zelfs. Als er ingespoten spouwisolatie toegepast wordt dan worden die gaten dichtgemaakt. Die zijn dan immers niet meer nodig.
Wat is het nou: dichtmaken of niet? Maakt toch niks uit, ventilatie is en overbodig en is amper aanwezig bij een geïsoleerde spouw.
  woensdag 17 september 2025 @ 23:37:40 #34
436847 embedguy
pi_218800058
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 22:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Eerder schreef je:
[..]
Wat is het nou: dichtmaken of niet? Maakt toch niks uit, ventilatie is en overbodig en is amper aanwezig bij een geïsoleerde spouw.
Hu? Bij na-isoleren kunnen die gaten dichtgemaakt worden want dan kan de spouw sowieso niet doorluchten want de spouw zit dan vol met isolatie.

Bij spouwmuren die bij de bouw geïsoleerd worden moet er minstens 2cm vrije luchtruimte zijn aan de kant van de buitenmuur zodat daar goede luchtverplaatsing kan vinden. Zo’n spouwmuur zit dus nooit helemaal vol met isolatie ivm de nodige ventilatie.
Life is happening now.
pi_218823755
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 23:37 schreef embedguy het volgende:
Bij spouwmuren die bij de bouw geïsoleerd worden moet er minstens 2cm vrije luchtruimte zijn aan de kant van de buitenmuur zodat daar goede luchtverplaatsing kan vinden. Zo’n spouwmuur zit dus nooit helemaal vol met isolatie ivm de nodige ventilatie.
Die 2cm zit er voor & door de metselaars, die moet de specie kunnen afstrijken. Tegen een plaat Isover aan metselen is een crime. Verder heeft die voeg geen ventilatiefunctie; wat valt er nou te ventileren?
  zaterdag 20 september 2025 @ 17:24:58 #36
436847 embedguy
pi_218824796
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 15:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Die 2cm zit er voor & door de metselaars, die moet de specie kunnen afstrijken. Tegen een plaat Isover aan metselen is een crime. Verder heeft die voeg geen ventilatiefunctie; wat valt er nou te ventileren?
Sorry, maar hier ga ik verder niet meer op in. Na het zoveelste over-de-top onzinbericht twijfel ik of dat je gewoon zit te trollen maar anders is het allemaal makkelijk te Googlen of dat je beweringen kloppen of niet.

Die 20mm die ik noem komt letterlijk uit bouwrichtlijnen die openbaar -en dus te Googlen- zijn. En een Google image search van hoe een spouwventilatiegat eruit ziet en waar dat die typisch zitten is ook moeilijk fout te doen. Nog te zwijgen over hoe makkelijk het te Googlen is of dat gevelstenen water doorlaten bij overdruk aan de buitenzijde.

Succes ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door embedguy op 20-09-2025 23:33:34 ]
Life is happening now.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')