abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218781817
quote:
De coronavaccinaties voor kwetsbare groepen zijn maandag weer gestart. Hoeveel zin heeft deze booster nog? En hoelang zijn de vaccinaties nog nodig? "Kwetsbare mensen kunnen nog altijd ernstig ziek worden of doodgaan."
"Corona is niet weg, het is er nog altijd", zegt een woordvoerder van het RIVM tegen NU.nl. Volgens de gezondheidsinstantie is het een regulier luchtwegvirus geworden.

Vorige week nam het aantal coronagevallen nog met iets meer dan 10 procent toe onder alle leeftijdsgroepen, vertelt Marien de Jonge, hoogleraar Infectie en Immuniteit aan de Radboudumc, aan NU.nl. "Maar de meeste mensen hebben door de jaren heen voldoende immuniteit opgebouwd door doorgemaakte infecties en vaccinaties." Hij maakt zich dan ook geen zorgen om gezonde mensen die het virus nu oplopen.

Maar dat neemt niet weg dat er nog steeds mensen zijn die kwetsbaar zijn, legt de hoogleraar uit. "Juist die groep moet met de boosterprik nog altijd beschermd worden tegen het virus." De boosterprik is aangepast aan de ontwikkeling van het coronavirus en zorgt ervoor dat de bescherming tegen ernstige ziekte weer toeneemt.

Volgens de Gezondheidsraad bestaat de groep kwetsbaren uit iedereen van 60 jaar of ouder, en mensen van 50 tot 59 die jaarlijks een griepprikuitnodiging ontvangen. Daarnaast worden zorgmedewerkers die met kwetsbare patiënten werken en personen uit een hoogrisicogroep aangeraden de boosterprik te halen. Tot die laatste groep behoren bijvoorbeeld mensen met ernstig nierfalen, leukemie of het syndroom van Down.

Met booster kan coronagolf onder kwetsbaren worden voorkomen
Voor nu wordt ingeschat dat met deze booster een besmettingsgolf onder kwetsbaren kan worden voorkomen, en dat die dus zeker effectief is voor hen, legt de woordvoerder van het RIVM uit. De Jonge vult aan dat kwetsbaren nog altijd een ernstige infectie oplopen door het virus, waardoor ze in het ziekenhuis kunnen belanden. Ook kunnen ze er nog steeds door overlijden.

De Gezondheidsraad ziet ondertussen dat het aantal ziektegevallen ieder jaar afneemt. Waar voorheen veel mensen tegelijk ziek werden van corona en de druk op de zorg enorm was, is dat nu niet meer zo.

De groep aan wie de vaccinatie wordt aanbevolen wordt bovendien ieder jaar kleiner, vertelt de woordvoerder van de Gezondheidsraad aan NU.nl. Zo werd de booster vorig jaar nog aanbevolen aan alle volwassenen die een uitnodiging voor een griepprik ontvingen. De Jonge: "We zagen dat het ziekteverloop bij mensen onder de vijftig jaar een stuk minder ernstig verloopt." Daarom geldt dit jaar het advies alleen voor vijftigplussers met een griepprikuitnodiging.

De woordvoerder van de Gezondheidsraad kan zich dan ook voorstellen dat het advies voor een boosterprik "op een gegeven moment ophoudt". Al zijn er uiteraard geen garanties voor de toekomst te geven.

Komt er ooit een einde aan de coronaprik?
De Jonge verwacht wel dat de coronavaccinatie voor bepaalde leeftijdsgroepen blijft bestaan. "Net zoals bij de griepprik willen we voorkomen dat deze groep de infectie krijgt." Want volgens de hoogleraar zullen we "nooit meer van het virus afkomen".

De coronavaccinatie zal voorlopig dus naast de griepprik blijven bestaan. "Het gaat echt om een ander virus", licht de woordvoerder van het RIVM toe. "Bij griep krijg je een vaccinatie tegen influenza, bij corona tegen SARS-CoV-2. Dat zijn echt twee verschillende virussen."
https://www.nu.nl/binnenl(...)-prik-nog-nodig.html

Ben blij dat het RIVM erop blijft zitten en we vaccinaties hebben voor de mensen die ze nodig hebben.
  maandag 15 september 2025 @ 20:03:06 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218781838
Ik ga niet. Het is mooi geweest.
pi_218782040
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2025 20:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ga niet. Het is mooi geweest.
Ook in moeilijke tijden.
  maandag 15 september 2025 @ 20:25:02 #4
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218782068
Lol
Want het wetboek ken ik ook
pi_218782088
Marien de Jonge, familie van? |:)
  maandag 15 september 2025 @ 20:29:06 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218782106
Oh, misschien wil ik nu wel mijn eerste! Het was heel belangrijk dat ik me zou laten vaccineren.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218782109
Als ik in de doelgroep zou vallen, dus bij een kwetsbare groep, zou ik deze vaccinatie nemen, maar een ieder moet zijn eigen afweging hierin maken. Er zijn heel veel mensen die het beter menen te weten dat de consensus bij de medische wetenschap.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  maandag 15 september 2025 @ 20:33:50 #8
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218782144
Wat een oninteressant nieuws. We hebben ook elk jaar een griepprik voor de fragiele mensjes, lekker boeiend
Laffe huichelaar
pi_218782187
De doelgroep is toch dor hout, dus daarmee kunnen we wel op experimenteren op basis van frauduleuze wetenschap.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218782375
Of die prik nou wel of niet werkt hij zorgt in ieder geval niet voor massale sterfte bij de boomers.
pi_218782392
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 20:33 schreef timmmmm het volgende:
Wat een oninteressant nieuws. We hebben ook elk jaar een griepprik voor de fragiele mensjes, lekker boeiend
Ja maar hiervan krijg je turbokanker, ofzo
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  maandag 15 september 2025 @ 21:22:17 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218782470
Heb oa. leukemie patiënten. Dus ja.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 16 september 2025 @ 08:01:39 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218784032
Mensen in de omgeving hebben de oproep al gehad. Ik nog niet, hoor hem wel te krijgen.

Als het te lang duurt, moet ik er maar eens achteraan.
pi_218784226
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 20:33 schreef timmmmm het volgende:
Ik was eigenlijk wel benieuwd of de antivax wappies zouden happen, maar na 4 jaar hebben die eindelijk wat beters te doen. Geeft mij hoop dat dit in Nederland weer terug naar normaal kan gaan ondanks RFK Jr aan de overkant van de sloot.
  dinsdag 16 september 2025 @ 10:19:03 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218784806
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik was eigenlijk wel benieuwd of de antivax wappies zouden happen, maar na 4 jaar hebben die eindelijk wat beters te doen. Geeft mij hoop dat dit in Nederland weer terug naar normaal kan gaan ondanks RFK Jr aan de overkant van de sloot.
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 20:41 schreef Weltschmerz het volgende:
De doelgroep is toch dor hout, dus daarmee kunnen we wel op experimenteren op basis van frauduleuze wetenschap.
Gelukkig heb je altijd nog een paar gekkies
Laffe huichelaar
pi_218785160
Het verbaasd mij meer dat het nog maar 3 jaar geleden is en er amper nog bij stilgestaan wordt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218786641
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het verbaasd mij meer dat het nog maar 3 jaar geleden is en er amper nog bij stilgestaan wordt.
Ja echt he. Soms halen we herinneringen op aan de coronatijd. Weet je nog dit, weet je nog dat. Je kunt het ook bijna niet meer voorstellen. Lijkt wel een film of iets van eeuwen geleden. En toen werd er nog gezegd ook het wordt nooit meer zoals het was. Nee het is 10 keer drukker met van alles geworden dan toen.
Denk als het nog eens komt dat ik er ook niet meer aan meedoe hoor. En alle verboden negeer.
pi_218786686
Het houdt niet op niet vanzelf.

Zijn dit oude vaccins die ze nog hebben liggen?
pi_218790489
Eerst maar eens de oorzaak van de oversterfte boven tafel krijgen lijkt me.
pi_218790766
Als je niet in de groep valt..kan je dan alsnog die vaccinatie ophalen?
pi_218790768
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 23:15 schreef kurk_droog het volgende:
Als je niet in de groep valt..kan je dan alsnog die vaccinatie ophalen?
:Y
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218790774
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:23 schreef Bananenbennie het volgende:
Eerst maar eens de oorzaak van de oversterfte boven tafel krijgen lijkt me.
Waardoor denk je dat die oversterfte door ontstaan kan zijn?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218790877
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 23:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Waardoor denk je dat die oversterfte door ontstaan kan zijn?
Is al meermalen gedeeld in BNW, ga het daar nog maar eens nalezen knul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')