Heftig, dodelijk vermoeiend die DDoSsersquote:Aanvallers voeren al een week met succes DDoS-aanvallen uit op een deel van de overheid. Ambtenaren die met de getroffen systemen werken, krijgen het advies om naar kantoor te komen, melden bronnen aan de NOS.
Volgens cijfers van de overheid zijn dat zeker 57.000 ambtenaren. Zij werken bij ministeries en andere overheden die ICT-systemen van een specifieke leverancier gebruiken. Het gaat onder meer om de ministeries van Justitie en Veiligheid, Financiën, Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Thuiswerken kan alleen met een VPN-verbinding, maar die is al een week regelmatig onbereikbaar. "Een DDoS-aanval kan de bereikbaarheid vanuit huis belemmeren", zo luidt interne communicatie. De aanvallen blijven volgens de interne communicatie "onverminderd" doorgaan, maar de systemen zijn niet continu uit de lucht.
De aanval is vast door de overheid zelf opgezet om de ambtenaren weer terug naar kantoor te krijgen.quote:..., krijgen het advies om naar kantoor te komen, melden bronnen aan de NOS,
Ik snap je wel maar ergens is het toch een beetje zeggen als “had je je deur maar op slot moeten doen”.quote:Op maandag 15 september 2025 13:46 schreef vosss het volgende:
Ongetwijfeld krijgt Rusland de schuld.
Dit kan immers NOOIT de schuld zijn van de immer compleet falende overheid aangaande ICT.
Wat staat er op de grafsteen van een overleden ambtenaar?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Want een falend ICT zorgt voor DDOS aanvallen?quote:Op maandag 15 september 2025 13:46 schreef vosss het volgende:
Ongetwijfeld krijgt Rusland de schuld.
Dit kan immers NOOIT de schuld zijn van de immer compleet falende overheid aangaande ICT.
quote:Op maandag 15 september 2025 14:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wat staat er op de grafsteen van een overleden ambtenaar?Wat doen ze met een gecremeerde ambtenaar?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessante opvatting, praktijkervaring mee?quote:Op maandag 15 september 2025 14:08 schreef mvdejong het volgende:
[..]
De aanval is vast door de overheid zelf opgezet om de ambtenaren weer terug naar kantoor te krijgen.
Bij het middenkader blijft de illusie leven dat hun ondergeschikten thuis niet fatsoenlijk werken, omdat ze het zelf niet doen. Bovendien zijn effectieve thuiswerkers een bedreiging voor het middenkader omdat het bestaansrecht voor hun functie in twijfel kan worden getrokken als hun vermogen tot micromanagen wordt ondergraven.
Niet echt serieus bedoeld, maar als je soms management hoort over het belang en de vreugde van het return-to-office, ga je je afvragen hoever ze gaan. Ik zat een tijd bij een hele grote multinational, en daar begonnen ze ook weer met RTO, en allemaal reclame-spotjes op het intranet met medewerkers die enthousiast uitkraaiden hoe fijn het was om weer de collega's in persoon te zien, en hoeveel productiever ze waren, enz.quote:Op maandag 15 september 2025 16:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Interessante opvatting, praktijkervaring mee?
Het is wel een interessante invalshoek en ik kon er zo snel geen onderzoek over vinden.quote:Op maandag 15 september 2025 16:55 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Niet echt serieus bedoeld, maar als je soms management hoort over het belang en de vreugde van het return-to-office, ga je je afvragen hoever ze gaan. Ik zat een tijd bij een hele grote multinational, en daar begonnen ze ook weer met RTO, en allemaal reclame-spotjes op het intranet met medewerkers die enthousiast uitkraaiden hoe fijn het was om weer de collega's in persoon te zien, en hoeveel productiever ze waren, enz.
Gek genoeg waren de teams die zelf konden bepalen of en wanneer ze naar kantoor bijna allemaal op een schema van eens in de 1 of 2 weken een dagje kantoor uitgekomen, i.p.v. de twee dagen per week die het management wilde (en met een gevoed dat ze weer naar office-only gingen toewerken).
Daarnaast had dat bedrijf net hele kantoorpanden afgestoten, dus het was ook gewoon niet meer realistisch. Zo was er aanvankelijk ook het principe dat je niet als team kamers kon reserveren, wat inhield dat je op de kantoor-dag vaak niet eens als team bij elkaar kon zitten, wat het hele doel van een kantoordag saboteerde. Mijn team heeft toen ook gezegd dat we voorlopig vasthielden aan een dag per twee weken, en dat alleen nog maar als we gegarandeerd bij elkaar konden zitten (allemaal inhuur, dus we konden ook zo naar een volgende klant). En uiteindelijk werd het toch mogelijk om voor de kantoor-dagen van de teams kamers te boeken.
Grappig verhaaltje, heerlijk eenzijdig om vooral het RTO te promoten.quote:Op maandag 15 september 2025 17:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is wel een interessante invalshoek en ik kon er zo snel geen onderzoek over vinden.
De belangrijkste redenatie lijkt wel te zijn dat het vooral op termijn minder efficiënt werkt: https://hbr.org/2025/07/hybrid-still-isnt-working
Zo herkenbaar. Vooral grote organisaties hebben te veel managementlagen. En wat je zegt: ze fietsen overal tussendoor om relevant te blijven. Ik ken voorbeelden van collega's waar de productiviteit 3x omhoog schoot toen de manager op vakantie ging.quote:Op maandag 15 september 2025 17:28 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem dat micromanagend middenkader wel eens zwaar in de knijp zou kunnen komen te zitten voorspelde ik al op de dag dat in Nederland de lockdown werd aangekondigd. Ik heb zoveel managers gezien die zich overal mee bemoeiden, maar het proces eerder vertraaagden dan bevorderden.
Ik denk dat thuiswerk ten dele ook weer gaat verdwijnen, zeker in het private bedrijfsleven. Het zit diep ingebakken dat mensen naar een plaats gaan om daar hun professie te beoefenen. De werkgever betaalt niet alleen dat het werk verricht wordt, maar wil ook gewoon zien dat de mensen uit hun huis naar het werk gaan.quote:Op maandag 15 september 2025 17:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is wel een interessante invalshoek en ik kon er zo snel geen onderzoek over vinden.
De belangrijkste redenatie lijkt wel te zijn dat het vooral op termijn minder efficiënt werkt: https://hbr.org/2025/07/hybrid-still-isnt-working
Dan maak je ook geen fouten.quote:Op maandag 15 september 2025 17:41 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik ben ook ambtenaar, doe ook niks
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |