abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218778447
Thuis’

TT paste niet ;(

https://nos.nl/artikel/25(...)aren-werk-niet-thuis

quote:
Aanvallers voeren al een week met succes DDoS-aanvallen uit op een deel van de overheid. Ambtenaren die met de getroffen systemen werken, krijgen het advies om naar kantoor te komen, melden bronnen aan de NOS.

Volgens cijfers van de overheid zijn dat zeker 57.000 ambtenaren. Zij werken bij ministeries en andere overheden die ICT-systemen van een specifieke leverancier gebruiken. Het gaat onder meer om de ministeries van Justitie en Veiligheid, Financiën, Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Thuiswerken kan alleen met een VPN-verbinding, maar die is al een week regelmatig onbereikbaar. "Een DDoS-aanval kan de bereikbaarheid vanuit huis belemmeren", zo luidt interne communicatie. De aanvallen blijven volgens de interne communicatie "onverminderd" doorgaan, maar de systemen zijn niet continu uit de lucht.

Heftig, dodelijk vermoeiend die DDoSsers
pi_218778487
Werk niet :?

Dat deden ze toch al nooit |:)
pi_218778530
Ongetwijfeld krijgt Rusland de schuld.

Dit kan immers NOOIT de schuld zijn van de immer compleet falende overheid aangaande ICT.

:')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218778639
Op kantoor werken moet in je aard liggen
  maandag 15 september 2025 @ 14:08:33 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218778738
quote:
..., krijgen het advies om naar kantoor te komen, melden bronnen aan de NOS,
De aanval is vast door de overheid zelf opgezet om de ambtenaren weer terug naar kantoor te krijgen.

Bij het middenkader blijft de illusie leven dat hun ondergeschikten thuis niet fatsoenlijk werken, omdat ze het zelf niet doen. Bovendien zijn effectieve thuiswerkers een bedreiging voor het middenkader omdat het bestaansrecht voor hun functie in twijfel kan worden getrokken als hun vermogen tot micromanagen wordt ondergraven.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218778763
Ambtenaren en werken?

Hahahahahaha
Zonder wrijving geen glans
pi_218778767
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2025 13:46 schreef vosss het volgende:

Dit kan immers NOOIT de schuld zijn van de immer compleet falende overheid aangaande ICT.

Ik snap je wel maar ergens is het toch een beetje zeggen als “had je je deur maar op slot moeten doen”.
  maandag 15 september 2025 @ 14:32:45 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218778914
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 14:12 schreef Haags het volgende:
Ambtenaren en werken?

Hahahahahaha
Wat staat er op de grafsteen van een overleden ambtenaar?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218779284
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2025 13:46 schreef vosss het volgende:

Want een falend ICT zorgt voor DDOS aanvallen?

Vergelijkbare reacties van jouw niveau:
'Had ze maar geen minirokje moeten dragen'
'Had Charlie Kirk maar een andere mening moeten hebben'
'Had je maar je deur op slot gedaan'
  maandag 15 september 2025 @ 15:06:37 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218779289
quote:
11s.gif Op maandag 15 september 2025 14:32 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wat staat er op de grafsteen van een overleden ambtenaar?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat doen ze met een gecremeerde ambtenaar?

SPOILER
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 15 september 2025 @ 16:30:56 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218780159
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 14:08 schreef mvdejong het volgende:

[..]
De aanval is vast door de overheid zelf opgezet om de ambtenaren weer terug naar kantoor te krijgen.

Bij het middenkader blijft de illusie leven dat hun ondergeschikten thuis niet fatsoenlijk werken, omdat ze het zelf niet doen. Bovendien zijn effectieve thuiswerkers een bedreiging voor het middenkader omdat het bestaansrecht voor hun functie in twijfel kan worden getrokken als hun vermogen tot micromanagen wordt ondergraven.
Interessante opvatting, praktijkervaring mee?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 15 september 2025 @ 16:55:49 #12
8252 mvdejong
pi_218780344
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 16:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Interessante opvatting, praktijkervaring mee?
Niet echt serieus bedoeld, maar als je soms management hoort over het belang en de vreugde van het return-to-office, ga je je afvragen hoever ze gaan. Ik zat een tijd bij een hele grote multinational, en daar begonnen ze ook weer met RTO, en allemaal reclame-spotjes op het intranet met medewerkers die enthousiast uitkraaiden hoe fijn het was om weer de collega's in persoon te zien, en hoeveel productiever ze waren, enz.

Gek genoeg waren de teams die zelf konden bepalen of en wanneer ze naar kantoor bijna allemaal op een schema van eens in de 1 of 2 weken een dagje kantoor uitgekomen, i.p.v. de twee dagen per week die het management wilde (en met een gevoel dat ze weer naar office-only gingen toewerken).

Daarnaast had dat bedrijf net hele kantoorpanden afgestoten, dus het was ook gewoon niet meer realistisch. Zo was er aanvankelijk ook het principe dat je niet als team kamers kon reserveren, wat inhield dat je op de kantoor-dag vaak niet eens als team bij elkaar kon zitten, wat het hele doel van een kantoordag saboteerde. Mijn team heeft toen ook gezegd dat we voorlopig vasthielden aan een dag per twee weken, en dat alleen nog maar als we gegarandeerd bij elkaar konden zitten (allemaal inhuur, dus we konden ook zo naar een volgende klant). En uiteindelijk werd het toch mogelijk om voor de kantoor-dagen van de teams kamers te boeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 16-09-2025 19:39:25 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  maandag 15 september 2025 @ 17:02:09 #13
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218780371
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 16:55 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Niet echt serieus bedoeld, maar als je soms management hoort over het belang en de vreugde van het return-to-office, ga je je afvragen hoever ze gaan. Ik zat een tijd bij een hele grote multinational, en daar begonnen ze ook weer met RTO, en allemaal reclame-spotjes op het intranet met medewerkers die enthousiast uitkraaiden hoe fijn het was om weer de collega's in persoon te zien, en hoeveel productiever ze waren, enz.

Gek genoeg waren de teams die zelf konden bepalen of en wanneer ze naar kantoor bijna allemaal op een schema van eens in de 1 of 2 weken een dagje kantoor uitgekomen, i.p.v. de twee dagen per week die het management wilde (en met een gevoed dat ze weer naar office-only gingen toewerken).

Daarnaast had dat bedrijf net hele kantoorpanden afgestoten, dus het was ook gewoon niet meer realistisch. Zo was er aanvankelijk ook het principe dat je niet als team kamers kon reserveren, wat inhield dat je op de kantoor-dag vaak niet eens als team bij elkaar kon zitten, wat het hele doel van een kantoordag saboteerde. Mijn team heeft toen ook gezegd dat we voorlopig vasthielden aan een dag per twee weken, en dat alleen nog maar als we gegarandeerd bij elkaar konden zitten (allemaal inhuur, dus we konden ook zo naar een volgende klant). En uiteindelijk werd het toch mogelijk om voor de kantoor-dagen van de teams kamers te boeken.
Het is wel een interessante invalshoek en ik kon er zo snel geen onderzoek over vinden.
De belangrijkste redenatie lijkt wel te zijn dat het vooral op termijn minder efficiënt werkt: https://hbr.org/2025/07/hybrid-still-isnt-working
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 15 september 2025 @ 17:28:56 #14
8252 mvdejong
pi_218780556
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is wel een interessante invalshoek en ik kon er zo snel geen onderzoek over vinden.
De belangrijkste redenatie lijkt wel te zijn dat het vooral op termijn minder efficiënt werkt: https://hbr.org/2025/07/hybrid-still-isnt-working
Grappig verhaaltje, heerlijk eenzijdig om vooral het RTO te promoten.

Veel van de argumenten waarom remote werken niet zou werken zijn net zo goed van toepassing op een office-only omgeving, het is veel meer de bedrijfscultuur dan de fysieke aanwezigheid in een kantoorgebouw. Hij ontkomt er ook niet aan om dat af en toe toe te geven, zoals het de afnemende loyaliteit maar de werkgever, die ook voor COVID al bezig was. Dat had in de VS vooral te maken met het groeiende banen-aanbod, waardoor werknemers makkelijker een bedrijf verlieten, niet alleen om elders meer te verdienen, maar ook om aan een beroerde bedrijfs-cultuur te ontsnappen.

Inwerken dat niet zou werken. Zolang het gaat om beeldscherm-werk, en dat is het grootste deel van WFH (je kunt nou eenmaal geen magazijn-werk remote doen) kan uitstekend gedaan worden met scherm-delen via meeting-applicaties, en vragen kun je altijd via chat doen, waarbij het voordeel is dat de gevraagde medewerker niet direct al zijn werk hoeft neer te leggen.

Ik werkte op die laatste klus in een team dat gebruikers over de hele wereld had, en ook support-teams in elk werelddeel. Dat zou dus ook niet gewerkt kunnen hebben volgens deze auteur.

Maar zelf in een puur Nederlandse organisatie heb ik jarenlang gewerkt met mensen die ik nooit in persoon ontmoet heb. Hadden we daar behoefte aan gehad, was ik in mijn auto gestapt en die kant op gereden, vaak omdat het ook leuke locaties waren.

Belangrijk om remote werken goed te laten functioneren is een goede meeting-applicatie, en een of meerdere chat-applicaties, zodat de communicatie met collega's makkelijk is.

Hij haalt ook wel een paar van de problemen van RTO aan die ik ook al noemde :
• Afgestoten kantoor-panden, te druk in de overgebleven panden, niet als team bij elkaar kunnen zitten als je dan naar kantoor komt.
• Personeel dat liever opstapt dan weer dag-in, dag-uit in de file te staan. In de VS is het nog erger omdat mensenbbij bedrijven met een gegarandeerde WFH solliciteerden, en aangenomen werden, terwijl ze in andere staten woonachtig waren. Hoewel ik in Nederland ook al ben tegengekomen dat iemand werd opgedragen om weer naar kantoor te komen terwijl die allang niet meer in Nederland woonde; Spanje en Turkije waren in die gevallen de woonplaats. En hoewel ik nu met AOW ben, ben ik nog bezig met een klus voor een klant in Groningen, terwijl ik in Rotterdam woon; dat zou ik dus ook niet woon-werk gaan doen.

Het probleem dat micromanagend middenkader wel eens zwaar in de knijp zou kunnen komen te zitten voorspelde ik al op de dag dat in Nederland de lockdown werd aangekondigd. Ik heb zoveel managers gezien die zich overal mee bemoeiden, maar het proces eerder vertraaagden dan bevorderden.

[ Bericht 2% gewijzigd door mvdejong op 15-09-2025 20:37:51 ]
pi_218780635
Ik ben ook ambtenaar, doe ook niks
  maandag 15 september 2025 @ 18:00:30 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218780805
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:28 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem dat micromanagend middenkader wel eens zwaar in de knijp zou kunnen komen te zitten voorspelde ik al op de dag dat in Nederland de lockdown werd aangekondigd. Ik heb zoveel managers gezien die zich overal mee bemoeiden, maar het proces eerder vertraaagden dan bevorderden.
Zo herkenbaar. Vooral grote organisaties hebben te veel managementlagen. En wat je zegt: ze fietsen overal tussendoor om relevant te blijven. Ik ken voorbeelden van collega's waar de productiviteit 3x omhoog schoot toen de manager op vakantie ging.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 16 september 2025 @ 00:07:03 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218783440
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik denk dat thuiswerk ten dele ook weer gaat verdwijnen, zeker in het private bedrijfsleven. Het zit diep ingebakken dat mensen naar een plaats gaan om daar hun professie te beoefenen. De werkgever betaalt niet alleen dat het werk verricht wordt, maar wil ook gewoon zien dat de mensen uit hun huis naar het werk gaan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218783691
Ik heb dat ook best vaak wanneer ik een topic wil openen, dat de titel dan niet past.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218783883
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 17:41 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik ben ook ambtenaar, doe ook niks
Dan maak je ook geen fouten.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_218788324
Het is natuurlijk niet automatisch een DDoS aanval als de servers overbelast zijn. De overheid doet veel zelf ivm. de privacywetgeving en geheimhouding, wat ook betekent dat ze zelf genoeg systemen neer moeten zetten. Alhoewel het ondertussen ook wel voornamelijk Office 365 en Teams zal zijn geworden.

Verder maakt het natuurlijk uit wat voor afspraken je maakt met de providers. Als die heel streng zijn (en die kans is natuurlijk groot), dan hangt het er maar van af of de fout in de systemen of de regelgeving er omheen zit. Maar een DDoS aanval is natuurlijk wel een mooie smoes.
pi_218790838
Hebben ze bij de overheid nooit gehoord van DDoS mitigation services?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')