abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218775168
quote:
FNV luidt noodklok over groeiende agressie van asielzoekers in bus op lijn Ter Apel-Emmen

De vakbond FNV luidt de noodklok over de veiligheid van buschauffeurs die rijden op de trajecten tussen Ter Apel en Emmen. Volgens de bond neemt de overlast de laatste weken flink toe, waardoor chauffeurs zich steeds onveiliger voelen. Het gaat vooral om incidenten op de lijnen 72, 73 en 74, meldt FNV Streekvervoer.

Buschauffeurs krijgen regelmatig te maken met reizigers zonder geldig vervoersbewijs die weigeren te betalen. Vaak gaat het om asielzoekers uit zogenoemde veilige landen die in Ter Apel verblijven. Zij veroorzaken volgens de bond een groot deel van de incidenten. 'Ik weet dat er chauffeurs zijn die niet meer willen rijden op de betreffende buslijnen, het zorgt bij voorbaat al voor angst en stress', zegt Dirk Visser, buschauffeur en kaderlid van FNV.

Angst onder chauffeurs groeit
Ook buschauffeur Martijn Mulder, eveneens actief binnen FNV, merkt dat de situatie hem dwingt tot keuzes, schrijft RTV Drenthe. 'Ik heb inmiddels een voorkeur voor vroege diensten aangegeven bij de planning. De overlast op deze lijnen is daar de hoofdreden van', zegt hij. Volgens FNV is Mulder niet de enige die bewust drukke momenten probeert te vermijden.

De zorgen zijn extra wrang omdat er in 2022 juist afspraken werden gemaakt om de veiligheid te verbeteren. Na stakingen in 2021, waarbij chauffeurs hun werk neerlegden om aandacht te vragen voor het probleem, kwamen er duidelijke toezeggingen. Het Ministerie van Justitie, Qbuzz, de provincies Groningen en Drenthe en de vakbond legden deze vast in een veiligheidsconvenant, een document met afspraken over hoe ze de boel veilig houden.

Afspraken niet nagekomen
Volgens FNV komt er in de praktijk weinig terecht van die afspraken. Vakbondsbestuurder Edwin Kuiper zegt dat de bond Qbuzz begin augustus nog schriftelijk heeft gewezen op het naleven van de veiligheidsmaatregelen. Toch is er weinig verbeterd. Vooral 's avonds vallen pendeldiensten uit, waardoor reguliere bussen meer overlast te verwerken krijgen. Ook is er onvoldoende toezicht op stations en bij instaphaltes, stelt de vakbond.

Daarnaast hebben chauffeurs kritiek op het besluit van Qbuzz om de directe communicatielijn met toezichthouders af te schaffen. Daardoor duurt het langer voordat chauffeurs bij incidenten hulp krijgen. Volgens FNV maakt dat de situatie onnodig gevaarlijk, zeker in noodgevallen.

Brandbrief aan betrokken partijen
Om de druk op te voeren heeft FNV een brandbrief gestuurd naar Qbuzz, het Ministerie van Justitie en de Provinciale Staten van Groningen en Drenthe. In de brief roept de vakbond alle partijen op om snel weer om tafel te gaan en de eerder gemaakte afspraken na te komen.

Volgens FNV is er pas rust in de bus als toezeggingen weer worden nageleefd en chauffeurs de zekerheid hebben dat hun veiligheid vooropstaat. 'De chauffeurs zijn het zat en willen dat er echt iets verandert', aldus Kuiper.
En waarom krijgen we die asielzoekers uit veilige landen niet weg uit ons eigen land?

[ Bericht 0% gewijzigd door Alpha0 op 15-09-2025 08:59:21 ]
  maandag 15 september 2025 @ 06:56:55 #2
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218775175
Blij dat ik lid ben van de FNV

Ik steun de “lagere” klasse
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_218775200
Dit zijn mensen die we onderdak geven uit compassie hè? :')
Vakman pur sang
pi_218775210
Misschien is het een idee om de asielzoekers gratis openbaar vervoer te geven aangezien ze maar 75¤ per week krijgen om van te leven.
( sarcasme)
pi_218775253
Zolang je mensen alles gratis blijft geven blijven ze ook denken dat ze overal gratis recht op hebben.
Als we daar dan eens eerst mee ophouden komt de rest vanzelf. (Of juist niet meer.)
  maandag 15 september 2025 @ 07:32:29 #6
22565 asco
Los in deze tent
pi_218775282
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 07:07 schreef quirina het volgende:
Misschien is het een idee om de asielzoekers gratis openbaar vervoer te geven aangezien ze maar 75¤ per week krijgen om van te leven.
( sarcasme)
Dat deden ze in de jaren 90.
Toen uiteraard allemaal dezelfde discussies.

(24-04-1993)

En zo hobbelen we al 30/40 jaar door. :')
pi_218775300
Wir schaffen das ^O^
pi_218775417
quote:
15s.gif Op maandag 15 september 2025 06:53 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
En waarom krijgen we die asielzoekers uit veilige landen niet weg uit onze eigen land?
Omdat die veilige landen lang niet altijd even makkelijk zijn met het terugnemen van deze vluchtelingen. Dat probleem speelt bij de Britten ook
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 15 september 2025 @ 07:59:16 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218775428
Ik las dat ze in Israël zo'n racistische veteranenmotorclub als bewaking hebben neergezet bij de distributiepunten. Hebben wij niet zo'n clubje die we daarvoor kunnen inhuren?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218775437
quote:

[..]
En waarom krijgen we die asielzoekers uit veilige landen niet weg uit onze eigen land?
Hoe denk jij dat ze die veilige landen veilig houden? ;)
pi_218775573
Ze hadden gewoon een team knuppel moeten plaatsen.
Wie overlast veroorzaakt en geen geldige kaart heeft. Wordt in elkaar geknuppeld.
Geen geld, ga dan werken. Niets is gratis hier.

Eerlijk gezegd, vind ik ook dat zij de huur van opvang ook mee moet betalen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 15 september 2025 @ 08:37:48 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218775612
Dit zijn helemaal geen asielzoekers, maar economische uitzuigers die enkel en alleen overal voor problemen zorgen.
pi_218775919
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2025 07:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik las dat ze in Israël zo'n racistische veteranenmotorclub als bewaking hebben neergezet bij de distributiepunten. Hebben wij niet zo'n clubje die we daarvoor kunnen inhuren?
Gewoon vigilante gaan toch.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218776029
quote:
Om de druk op te voeren heeft FNV een brandbrief gestuurd naar Qbuzz, het Ministerie van Justitie en de Provinciale Staten van Groningen en Drenthe. In de brief roept de vakbond alle partijen op om snel weer om tafel te gaan en de eerder gemaakte afspraken na te komen.
Praten, praten, praten. Brieven sturen om met z'n allen te praten over het opvolgen van de resultaten van het vorige gepraat. Ondertussen worden chauffeurs elke dag geconfronteerd met de gevolgen van de onmacht en onvermogen van alle betrokken partijen om er daadwerkelijk iets aan te doen.

Het zoveelste voorbeeld van een gevolg van jarenlang faalbeleid. Ook dit gaat vast niet opgelost worden, eind van het verhaal zal wel zijn dat niemand meer zo'n lijn wil rijden.
pi_218776043
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 07:07 schreef quirina het volgende:
( sarcasme)
Hoe durf je !
Het is een grof schandaal en eigenlijk puur racisme dat we deze jongens geen auto geven zoals ze beloofd is in de reisgidsen van de mensensmokkelaars waar ze een ticket naar het gratis geld paradijs hebben geboekt.
En dan deze arme stakkers afschepen met een OV kaart?
-
pi_218776081
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 06:56 schreef MisterFox het volgende:
Blij dat ik lid ben van de FNV

Ik steun de “lagere” klasse
Ik ben uit principe ook nog steeds lid van die inmiddels kutclub van deugers.
Van origine een VAKbond maar inmiddels maken ze zich drukker om mensen die nog nooit ene sodemieter voor de samenleving betekend hebben dan voor degenen die de contrbutie betalen.
Tot aan stemadviezen in verkiezingstijd toe,

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 15-09-2025 10:19:12 ]
-
  maandag 15 september 2025 @ 09:54:01 #17
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218776160
quote:
10s.gif Op maandag 15 september 2025 09:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Gewoon vigilante gaan toch.

Bekijk deze YouTube-video
En dan is er ineens wel capaciteit om te handhaven, ik zeg doen!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218776166
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2025 07:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit zijn mensen die we onderdak geven uit compassie hè? :')
Nee, dat is niet zo. (lees je een keer in, ik zie je vaker in andere topics reageren en dan roep je ook zo maar wat zonder er eerst in te hebben verdiept). Compassie is niet de basis. De basis hiervan is de regelgeving. De hele asielprocedure. Heeft helemaal niets met compassie te maken, eerder met mensenrechten (globaal en Europees), dat ieder mens recht heeft om asiel aan te vragen. Asiel aanvragen door iemand uit een veilig land kan ook een andere grond hebben. Daarom is de regelgeving daar eenduidig in: ieder mens heeft het recht om asiel aan te vragen en dat die normaal wordt behandeld. Daar gaat tijd overheen.

Dat dat soms rare figuren staat daar helemaal los van.
pi_218776240
quote:
Vaak gaat het om asielzoekers uit zogenoemde veilige landen
Het zijn dus helemaal geen asielzoekers maar illegale kolonisten.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_218776307
Wat zijn dit voor racistische praatjes van de FNV ineens?
De FNV moet stelling nemen tegen extreem-rechts
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218776433
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 08:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dit zijn helemaal geen asielzoekers, maar economische uitzuigers die enkel en alleen overal voor problemen zorgen.
Dit
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218776517
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 09:45 schreef quo_ het volgende:

[..]
Hoe durf je !
Het is een grof schandaal en eigenlijk puur racisme dat we deze jongens geen auto geven zoals ze beloofd is in de reisgidsen van de mensensmokkelaars waar ze een ticket naar het gratis geld paradijs hebben geboekt.
En dan deze arme stakkers afschepen met een OV kaart?
Op zijn minst een fatbike.
pi_218776550
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2025 07:36 schreef Bofjijff het volgende:
Wir schaffen das ^O^
We schaffen helemaal niks. Heel Europa gaat finaal naar de klote.

Kijk hoe het er in veel grote steden aan toe gaat. Het wordt alleen maar erger. Over 50 jaar is het hier hetzelfde als in fucking Mogadishu.

:r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218776641
quote:
15s.gif Op maandag 15 september 2025 10:26 schreef vosss het volgende:

[..]
We schaffen helemaal niks. Heel Europa gaat finaal naar de klote.

Kijk hoe het er in veel grote steden aan toe gaat. Het wordt alleen maar erger. Over 50 jaar is het hier hetzelfde als in fucking Mogadishu.

:r
Mannen verplichten om condooms te gebruiken, lijkt mij een prima oplossing.
pi_218776652
Er zitten een paar debielen tussen maar de meeste vluchtelingen zijn gewoon normale fatsoenlijke mensen en vaak ook nog hoogopgeleid, arts, chirurg etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')