abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218768884
Omdat ik (in het verleden) weleens wat gamede, Hebben wij toen we dit huis kochten meteen een netwerkkabel laten leggen naar de zolderkamer waar de PC staat.
Wij hebben een Ziggo modem (https://www.ziggo.nl/klan(...)i-modems/connect-box) welke in de meterkast staat (voorzijde huis).

Op 2 punten in huis hadden wij TP Link RE200 wifi versterkers geplaatst

Omdat de Wifi in het huis niet echt geweldig was, m.n. op de zolderkamer. Hebben wij vorig jaar een TP Link M4 deco’s geplaatst.
1 dient als ‘hoofd’ welke bekabeld aan het modem vastzit (in de meterkast op de begane grond).
De andere zijn ‘slave’ en draadloos verbonden met het ‘hoofd’
Een is geplaatst in de keuken (Achterzijde woning/ begane grond), de andere in de slaapkamer (voorzijde woning, 1e etage)
Het signaal tussen de hoofd deco en de keuken is gewoon goed (geeft ook ‘sterk’ aan).
Ondanks dat de slaapkamer praktisch boven de meterkast zit is dit signaal ‘gemiddeld’ qua sterkte.
Voor de slaapkamer is dit voor ons voldoende.

Als we echter op de zolder of dakterras zitten (beide 2e etage) en op de smartphone iets willen bekijken (filmpje op bv youtube of via de ZiggoGo app) blijft het beeld regelmatig haperen.
Aangezien wij op de zolder ook nog een TV hebben staan met een chromecast is het best hinderlijk als het beeld regelmatig stil valt.

Van daar mijn vraag: Gezien wij al een netwerkkabel naar de zolder hebben.
De netwerkkabel is vanaf het modem rechtstreeks verbonden met de PC.
Zou ik op de zolder een extra Dongel kunnen plaatsen?
Deze aan de netwerkkabel kunnen koppelen, en dan vanuit de Dongel een kort netwerkkabeltje naar de PC, zodat deze ook nog steeds bekabeld is. Of zie ik hier wellicht iets over het hoofd?
Net efkes anges
  zondag 14 september 2025 @ 13:11:56 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218769187
Ik denk dat je beter een switch kunt kopen, die op de netwerk-kabel op zolder zetten, en PC en een WiFi access-point op die switch aansluiten. Je hebt ook access-points waar al een switch is ingebouwd. Als je nog een oude modem/router hebt liggen kun je die ook als zodanig inzetten, dan gewoon de breedband-aansluiting negeren.

Het lijkt dat er bij jou net zoals bij mij erg veel wapening in het beton zit die het signaal blokkeert.

Even nerderig doen :
Bij mij komt de Odido-glasvezel de meterkast binnen, die gaat de glasvezel-koper converter in en de netwerk-kabel gaat naar zolder (2e verdieping), waar een PC als firewall dient. Vanaf de firewall een kabel naar een stack van switches (ik hobby veel met oudere computers), met o.a. een ASUS WiFi-access-point.
Ook gaat vanaf de switch-stack een kabel terug naar beneden, naar een switch in de huiskamer op de begane grond, en daarop is o.a. een 2e ASUS WiFi-access-point aangesloten, mijn TV, en de receiver van mijn stereo-set.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218779674
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:50 schreef Sjoerd102 het volgende:

Van daar mijn vraag: Gezien wij al een netwerkkabel naar de zolder hebben.
De netwerkkabel is vanaf het modem rechtstreeks verbonden met de PC.
Zou ik op de zolder een extra Dongel kunnen plaatsen?
M4 Deco's hoeven niet per-sé draadloos met elkaar te communiceren, die kunnen ook prima via bekabeling met elkaar communiceren. Volgens mij heeft elke M4 minstens 2 netwerkaansluitingen.

Eerst schrijf je op hoe alles aangesloten zat, zodat je altijd terug kunt naar de oude vertrouwde situatie.

Doe daarna het volgende:

Sluit de Deco op de begane grond bekabeld aan op het modem en ook op de netwerkkabel die naar zolder loopt.
Je plaatst deze Deco vrij hoog en redelijk in het midden van de begane grond indien mogelijk. Er zijn weinig draadloze apparaten die 1cm boven de vloer wifi nodig hebben en veel meer die op menshoogte zijn. Waarschijnlijk heb je minder signaal bij de voordeur nodig en weer meer bij de tv en de keuken. Als je enkel de Deco wifi gebruikt, zet de Wifi van je modem van je internetprovider dan uit. Scheelt altijd weer een klein beetje storing.

Daar op zolder sluit je eerst een Deco aan op dat einde van de netwerkabel en vervolgens ga je met een netwerkabel van die Deco naar je pc op zolder. Blijft die pc lekker bekabeld. Ook deze Deco plaats je als het even kan op menshoogte en een flink stuk richting dakterras.

De Deco in het midden van het huis plaats je op zo een optimaal mogelijke afstand, dat wil zeggen een even grote ruimtelijke afstand tussen Deco begane grond en Deco zolder. Die kan lekker draadloos communiceren met die andere twee.

Het kan zijn dat je wat moet spelen met de afstanden en de richtingen. Beetje testen met een telefoon en de website https://www.fast.com

Heb je alsnog te weinig signaal op je dakterras, dan kun je overwegen een vierde Deco M4 draadloos aan te sluiten op je al aanwezige Deco op zolder. Die vierde Deco zet je dan zo op je dakterras dat ie heel het dakterras voorzien kan van wifi zonder last te hebben van regendruppels, wind en onweer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 15-09-2025 15:50:48 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218782132
@Mr_Belvedere Thanks.

had me niet gerealiseerd dat ik netwerkkabel natuurlijk ook in HoofdDeco kan steken ipv rechtstreeks in modem.
heb op PC dan gewoon bekabeld.

Wel merk ik (wellicht toeval) dat TV weer meteen begint te haperen.

Dat zou ik dan met extra Deco kunnen voorkomen denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sjoerd102 op 15-09-2025 21:02:38 ]
Net efkes anges
pi_218786621
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2025 20:32 schreef Sjoerd102 het volgende:
@:Mr_belvedere Thanks.

had me niet gerealiseerd dat ik netwerkkabel natuurlijk ook in HoofdDeco kan steken ipv rechtstreeks in modem.
heb op PC dan gewoon bekabeld.

Wel merk ik (wellicht toeval) dat TV weer meteen begint te haperen.

Dat zou ik dan met extra Deco kunnen voorkomen denk ik.
Vreemd. De meeste Ziggo modems hebben volgens mij 4 netwerkaansluitingen. 1 gebruik je voor je tv of tv kastje en een ander voor je Decom M4. Dan heb je er zelfs nog twee over. Volgens mij is het al niet meer zo dat tv in een specifieke netwerkaansluiting moet.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218789298
Net nog eens geprobeerd.
de Deco die ik op de slaapkamer had staan (draadloos) naar de zolder verplaatst.
Deze bekabeld aangesloten aan de PC en de hoofddeco.
Werkt perfect. Zowel Wifi (geen haperend beeld op TV) en bekabeld internet op PC werkt ook feilloos.
Vanochtend al een extra Deco M4 besteld.
En voor op zolder ook maar even een extra stekkersdoos. de huidige was vol.
Net efkes anges
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')