abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218750271
quote:
Kabinet steekt bijna half miljard euro in techindustrie
NOS Nieuws • gisteren, 18:03

Het demissionaire kabinet steekt bijna een half miljard euro extra in de techindustrie. Dat staat in de stukken van Prinsjesdag, melden bronnen aan de NOS. Het kabinet vindt het strategisch belangrijk om te investeren in bedrijven die zich bezighouden met hoogwaardige technologie. Op dit moment speelt Nederland een belangrijke rol in deze sector, en dat moet zo blijven, is de redenering.

Er gaat 230 miljoen euro naar de halfgeleiders-industrie, in die sector worden computerchips gemaakt. Het geld daarvoor wordt in een Europees fonds gestoken. Dat fonds heet een IPCEI, Important Project of Common European Interest, en het geld dat daarin gestoken wordt zal dan terugvloeien naar projecten in Nederland, is de afspraak.

De chip-industrie is volop in beweging. Er komen allerlei nieuwe toepassingen van halfgeleiders en Nederland mag de boot niet missen, vindt het kabinet. Ook moeten we niet afhankelijk worden van andere landen als China voor technologie.

Start-ups laten doorgroeien

Er gaat ook 200 miljoen euro naar het ondersteunen van nieuwe bedrijven in de techindustrie. Met het geld moeten bedrijven geholpen worden die de startup-fase willen ontgroeien. De miljoenen worden gestopt in het European Tech Champions Initiative (ETCI) en ook dit geld moet via dat fonds terugvloeien naar Nederlandse projecten. De ontwikkeling van 'start-ups' naar 'scale-ups' loopt in Europa achter bij de VS, vooral door een tekort aan kapitaal.

De 430 miljoen in totaal wordt betaald vanuit de begroting van Economische Zaken. Het komt voor een groot deel uit het Nationaal Groeifonds dat niet al zijn geld uitgegeven heeft. Het Groeifonds is bedoeld om overheidsgeld te investeren in duurzame initiatieven van bedrijven. Het fonds startte in 2020 met twintig miljard euro in kas.
https://nos.nl/artikel/25(...)uro-in-techindustrie

terwijl andere landen (tientallen) miljarden per jaar investeren in tech, sowieso anno 2025 een cruciale, strategische industrie, besteedt nederland
"bijna een half miljard" (430 mln)
over meerdere jaren
in europese fondsen (dus niet eens enkel in nederland)
  vrijdag 12 september 2025 @ 14:50:18 #2
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_218750387
Het verbaast mij dan weer dat een dubbel demissionair kabinet over zo'n grote uitgave mag besluiten. Los van of het nodig is.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 september 2025 @ 14:55:32 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218750429
Waarom niet in het onderwijs? Dat staat op springen!
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 12 september 2025 @ 15:04:45 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218750524
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 14:55 schreef Netsplitter het volgende:
Waarom niet in het onderwijs? Dat staat op springen!
Om dat op te lossen is iets anders nodig dan geld. Aangezien extra handjes of andere vormen van directe leerlingbegeleiding nu vanwege de tekorten nergens te vinden zijn, mag jij drie keer raden wie er dan met dat half miljard aan de haal gaat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 september 2025 @ 15:06:24 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218750538
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Om dat op te lossen is iets anders nodig dan geld. Aangezien extra handjes of andere vormen van directe leerlingbegeleiding nu vanwege de tekorten nergens te vinden zijn, mag jij drie keer raden wie er dan met dat half miljard aan de haal gaat.
Laten ze eerst maar eens beginnen in het basisonderwijs. Daar valt nog genoeg winst te halen. Als dat goed loopt dan naar de rest.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 12 september 2025 @ 15:17:34 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218750633
Als die industrieën zo succesvol zijn, waarom hebben ze dan geld nodig?
The End Times are wild
pi_218752018
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 15:17 schreef LXIV het volgende:
Als die industrieën zo succesvol zijn, waarom hebben ze dan geld nodig?
Met meer geld kunnen die industrieën hun netwerken sneller uitbreiden.
pi_218752126
Zullen we afspreken dat dit geld niet naar Beursgenoteerde bedrijven gaat of bedrijven met meer dan 25 miljoen omzet?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218752135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 17:45 schreef torentje het volgende:

[..]
Met meer geld kunnen die industrieën hun netwerken sneller uitbreiden.
Als ze dat niet met hun eigen geld kunnen hebben ze geen business case, want dan hadden ze dat al gedaan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218762571
quote:
13s.gif Op vrijdag 12 september 2025 14:33 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)uro-in-techindustrie

terwijl andere landen (tientallen) miljarden per jaar investeren in tech, sowieso anno 2025 een cruciale, strategische industrie, besteedt nederland
"bijna een half miljard" (430 mln)
over meerdere jaren
in europese fondsen (dus niet eens enkel in nederland)
Ik stel voor dat de regering een kwart van de begroting besteed aan subsidies voor bedrijven die beloven de wereld te gaan verbeteren. Of mag het alleen techniek zijn en moet de helft naar AI onderzoek en ontwikkeling of zo? Maar dat boeit verder niet, dan begin ik daar ook meteen een bedrijfje in!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')