abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218721153
Hoi Fokkers,

Ik heb een rode kater van inmiddels 6 jaar oud. Ongeveer een halfjaar geleden kreeg ie voor het eerst plasproblemen. Om de paar minuten op de bak, waar ie erg lang op zat en maar kleine beetjes plaste. Hij was verder wel vrolijk, spinde, at en dronk gewoon. Na even gegoogeld te hebben kwam ik er achter dat het gruis zou kunnen zijn. Hierop direct naar de dierenarts gegaan. Die heeft me eerst pijnstillers meegegeven en daarna plaste de kat weer normaal.

Een aantal maanden daarna begon ie hetzelfde gedrag te vertonen, maar was ie ook niet zo blij meer. Lag er als een vaatdoek bij. Zijn buik was ook hard/vol. Wederom contact gehad met de dierenarts en dezelfde oplossing geboden wat gelukkig werkte. Vanaf dat moment ben ik ook over gegaan op urinary voeding.

Helaas begint ie sinds vandaag weer contant de bak op te gaan. Weer hetzelfde dus. Hij is wel gewoon blij en levendig. Nu kwam ik er achter dat de voeding die ik 'm geef preventief is (merk Fokker) en dat het beter is om Hill's Prescription Diet c/d Urinary omdat dit ook daadwerkelijk bestaande kristallen oplost en ze voorkomt. Dat voer ga ik straks dus halen.

Wat ik wel wat vreemd vind is dat zijn blaas momenteel echt leeg is. Dit kan ik voelen (mijn vingers raken elkaar als ik in zijn zij druk waar zijn blaas zit, dus blaas leeg) en ik heb 'm zijn blaas zien leegpissen op mijn bank vanochtend :'( :'( Het was een mooie hoeveelheid.

Ik hoop dat het Hill's voer goed gaat helpen maar zit er ook al aan te denken om misschien verdere stappen te ondernemen. Zo zou je een deel van zijn pikkie kunnen laten verwijderen zodat het niet meer een trechtertje is en dus niet meer verstopt.

Ik ben benieuwd naar andere katteneigenaren die dezelfde problemen hebben (gehad) met hun kater. Wat hebben jullie ondernomen? Andere gebruikers van het Hill's voer en hier ervaringen mee?

[ Bericht 0% gewijzigd door fckdedeurkruk op 10-09-2025 11:41:08 ]
pi_218728155
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:25 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Hoi Fokkers,

Ik heb een rode kater van inmiddels 6 jaar oud. Ongeveer een halfjaar geleden kreeg ie voor het eerst plasproblemen. Om de paar minuten op de bak, waar ie erg lang op zat en maar kleine beetjes plaste. Hij was verder wel vrolijk, spinde, at en dronk gewoon. Na even gegoogeld te hebben kwam ik er achter dat het gruis zou kunnen zijn. Hierop direct naar de huisarts gegaan. Die heeft me eerst pijnstillers meegegeven en daarna plaste de kat weer normaal.

Een aantal maanden daarna begon ie hetzelfde gedrag te vertonen, maar was ie ook niet zo blij meer. Lag er als een vaatdoek bij. Zijn buik was ook hard/vol. Wederom contact gehad met de dierenarts en dezelfde oplossing geboden wat gelukkig werkte. Vanaf dat moment ben ik ook over gegaan op urinary voeding.

Helaas begint ie sinds vandaag weer contant de bak op te gaan. Weer hetzelfde dus. Hij is wel gewoon blij en levendig. Nu kwam ik er achter dat de voeding die ik 'm geef preventief is (merk Fokker) en dat het beter is om Hill's Prescription Diet c/d Urinary omdat dit ook daadwerkelijk bestaande kristallen oplost en ze voorkomt. Dat voer ga ik straks dus halen.

Wat ik wel wat vreemd vind is dat zijn blaas momenteel echt leeg is. Dit kan ik voelen (mijn vingers raken elkaar als ik in zijn zij druk waar zijn blaas zit, dus blaas leeg) en ik heb 'm zijn blaas zien leegpissen op mijn bank vanochtend :'( :'( Het was een mooie hoeveelheid.

Ik hoop dat het Hill's voer goed gaat helpen maar zit er ook al aan te denken om misschien verdere stappen te ondernemen. Zo zou je een deel van zijn pikkie kunnen laten verwijderen zodat het niet meer een trechtertje is en dus niet meer verstopt.

Ik ben benieuwd naar andere katteneigenaren die dezelfde problemen hebben (gehad) met hun kater. Wat hebben jullie ondernomen? Andere gebruikers van het Hill's voer en hier ervaringen mee?
Huisarts ja?
pi_218738810
Fok forum is helemaal dood? :{
  donderdag 11 september 2025 @ 11:08:20 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218739015
Probeer het anders hier eens. :)
F&F / Kattenvraagbaak #67 Zonder andere beestjes
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_218739206
quote:
Dank! Deze zocht ik eigenlijk ook maar blijkbaar helemaal overheen gekeken..
pi_218793383
Ik heb 2 katten gehad met dit probleem...

De eerste was een grote dikzak van > 9kg en +/- 6 jaar oud en zeker 3 kilo te zwaar, het schijnt dat blaasgruis bij obese katers veel voorkomt. Hij at niet exceptioneel veel maar was buitenkat en vermoed dat hij buiten de deur geschooierd heeft en bijgevoerd is door vreemden. Hij heeft het helaas niet overleeft, was onder behandeling maar heeft naar verluid ergens midden op de nacht een acute blaasverstopping gekregen. w.w.z. helemaal niet meer kunnen plassen en dit kan blijkbaar binnen een paar uur i.v.m niervergiftiging fataal zijn. Ik werd rond 6 uur in de ochtend wakker en toen lag hij dood in de tuin. Dat terwijl hij de avond van te voren nog geheel normaal voor de dag kwam en ik niets vermoedend ben gaan slapen. Die moet dus ergens een dikke blaassteen hebben gehad die ergens die nacht plotseling is log gekomen en alles heeft geblokkeerd.

De tweede was goed geholpen met een spuitje dan de dierenarts om het blaasgruis op te lossen + antibiotica tegen de ontsteking. Erg lang geleden, dus weet niet meer wat voor medicijn het spuitje is geweest. De oorzaak lag toen waarschijnlijk bij mijn eigen fout en onwetendheid. Ik gaf de kat regelmatig fijn gesneden runderhart als voer, wat volgens de DA dus niet moet doen omdat rundvlees teveel mineralen bevat en blaasgruis kan veroorzaken. Dus na de eerste behandeling en stoppen met voer die mineraalrijk is heeft hij er nooit meer last van gehad en 18 jaar oud geworden op een dieet van kip (lever/hart filet), zo nu en dan een heel kuikentje of ander vers gevogelte vlees en gekookte vis. En geen blikvoer of ander kant en klaar nat voer. Op het eind van de rit was vers vlees en vis goedkoper dan het dure zogenaamde samengestelde dieet nat voer uit de winkel.

Afijn... Is het een luie dikke Joep, dan zeker proberen daar wat gewicht vanaf te krijgen. Zodat hij meer gaat bewegen en meer gaat drinken.

De kat zeker niet laten mee snoepen van stukje gekruid vlees van het bord, zit zout op. Vooral geen rundvlees producten. Dus ook geen nat voer waar rund op de verpakking staat voor zover dit überhaupt te vertrouwen is. Want het komt van slachtafval wat niet gesorteerd wordt aangeleverd. Het is ooit onafhankelijk onderzocht en op de verpakking staat Lam en Kalkoen maar er zit alsnog alles in wat maar kun bedenken. Dus dat label is sowieso een marketing mop.

Overweeg een vers vlees/vis dieet, is echt niet duurder en misschien zelfs goedkoper dan kant en klaar dieetvoer. Goed gesorteerde dierenspeciaalzaak verkopen van die diepvries worsten met vers kwartel of fazant (¤4, 500gr)., hele kuikens per kilo (moet ik even raden maar ook iets van ¤2.50) kat was er dol op. Vers kippenlever (¤ 1.75, 200gr.) en of hart (¤7, p. kg) van de poelier rauw of gekookt. 400gr koolvis filet (+/- ¤2.50) Daarmee kun je een prachtig gevarieerd dieet samenstellen doe er eventueel wat zalmolie bij als supplement. Een blikje Urinary care nat voer 165 gr dagelijke portie ¤ 2.70 dat is (¤16 p kg en die maken het beter dan vers vlees?). Tel uit je winst en je weet wat je voert...

Succes en beterschap...

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 17-09-2025 12:24:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')