Ik heb ook geconstateerd dat het slijm- en manipulatiegehalte (soms) hoog is bij de chatbots. Het doet mij denken aan een kledingwinkel waarbij steevast wordt gezegd door de verkoper "uitstekende keuze, dit staat u goed." Dit is een vorm van "Solution Selling"waarbij de verkoper een band met je probeert op te bouwen. AI maakt kennelijk veel gebruik van de bekende verkoop- en marketingtools. Dit is natuurlijk niet altijd fout maar als je je bewust bent van deze verkooptechnieken dan valt het gewoon op.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 12:45 schreef Watuntrik het volgende:
Wat me wel opvalt bij die AI chat bots is het vleiende karakter van de antwoorden. Maakt niet uit wat je er neer pleurt alles is "Geweldig", "Doortastend", "Mooie gedachte", "Een klein taalkundig Pareltje"Ook al zit je ram fout en wordt je verbeterd het kan toch niet laten om je pluimen in de reet te steken en nog wat kinderlijke emoticons erbij te plaatsen.
Ik vind dit maar een vreemde ontwikkeling van AI en wie deze aanpak verzonnen heeft... Wil niet de complot kant op, maar denk dat dit een psychologisch kantje heeft waarom men denkt dat deze wijze het goed zal doen (bij een bepaalde doelgroep). Het neigt naar bezig zijn met een kinderlokker, of toevluchtsoord te scheppen voor onzekere zieltjes die een pluimpje nodig hebben. Het staat wel sterk in contrast met hoe het doorgaans op internet forums aan toe gaat waar men elkaar liever afgebrand dan flatteert...
Inderdaad en dat het liefst door een zeer ervaren 17 jarige verkoopster op de herenafdeling. Dan loop je voor aap naar buiten in je nieuwe kloffie. Herkenbaar...quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:23 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Het doet mij denken aan een kledingwinkel waarbij steevast wordt gezegd door de verkoper "uitstekende keuze, dit staat u goed."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |