abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218693575
…daarna beschermen met twee componenten lak?

Bij onze kunststof kozijnen is de transparante toplaag van de kozijnfolie en op sommige plekken de hele folie aan het loslaten. Partner (schilder) heeft nu als proef van een glaslat de folie afgehaald en wat er dan overblijft is niet lelijk. Er zat houtnerf folie op. Is het mogelijk de folie er af te laten en wat er overblijft goed te beschermen met twee componenten/uv-beschermende lak, of gaat dat niet werken en gaan de kozijnen dan scheuren/brokkelen of andere ellende krijgen?

Ooit willen we wel nieuwe kozijnen, maar als we het hier een paar jaar mee kunnen rekken en het voor nu weer netjes kunnen maken, dan kunnen even flink gaan sparen.

Alvast dank!
pi_218694930
Ik zou me afvragen wat de oplosmiddelen met het kunststof zouden kunnen doen.
pi_218700857
Schilderen met de juiste materialen is zeker mogelijk. Maar overweeg ook het aanbrengen van nieuwe (renolit) folie. Iets meer werk maar dan is vervanging van de kozijnen voorlopig helemaal van de baan.
pi_218700878
Waarom denk je dat kunststof kozijnen beschermd moeten worden?

Het is geen hout wat je tegen rotten moet beschermen, die folie beschermde ook niets zit er ook alleen voor een iets ander uiterlijk op.
pi_218710391
Hoe oud zijn die kozijnen dan, als die toplaag loslaat? Ik dacht dat kunststof kozijnen oneindig lang mee zouden gaan in tegenstelling tot hout.
pindazakje
pi_218711186
quote:
11s.gif Op zondag 7 september 2025 22:17 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoe oud zijn die kozijnen dan, als die toplaag loslaat? Ik dacht dat kunststof kozijnen oneindig lang mee zouden gaan in tegenstelling tot hout.
De kozijnen zijn 23 jaar oud en het zijn voornamelijk de liggende delen op de oost- en westgevel. Invloed van de zon speelt zeker mee, want delen die niet in de zon liggen, zien er nog perfect uit.
pi_218711188
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 08:36 schreef Wiedanwel het volgende:
Schilderen met de juiste materialen is zeker mogelijk. Maar overweeg ook het aanbrengen van nieuwe (renolit) folie. Iets meer werk maar dan is vervanging van de kozijnen voorlopig helemaal van de baan.
Daar gaan we ook naar kijken. Deze week eens goed de maten opnemen en dan een aantal offertes opvragen. We willen dan wel voor de uitstraling van de kozijnen alle folie vervangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')