quote:Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand
Wie zich heeft laten overtuigen door de verkooppraatjes van bijvoorbeeld Zonneplan, Frank Energie of Tibber voor een thuisbatterij en hoopte de investering snel terug te verdienen, zal zich de afgelopen tijd achter de oren krabben. Waar eigenaren vorig jaar gemiddeld zo'n 175 euro per maand verdienden, is dit bedrag nu gedaald naar 90 euro. Hoe kan dat?
Er wordt nog altijd flink mee geadverteerd: thuisbatterijen. De grote vraag is nog altijd: is zo'n batterij nou wel of niet terug te verdienen?
Nee, was begin vorig jaar nog de conclusie. Onderzoeksbureau CE Delft stelde toen dat het je zeker 15 jaar zou kosten om de aanschafprijs van een thuisbatterij terug te verdienen - minder of gelijk aan de levensduur van de batterij.
In balans brengen
In diezelfde periode beweerde Zonneplan een batterij te verkopen die wel rendabel was, de Nexus. Het ging specifiek om een thuisbatterij die op afstand wordt aangestuurd en het energienet in balans helpt brengen. Als plotseling meer of minder energie wordt opgewekt dan verwacht, bijvoorbeeld omdat het harder of zachter waait dan een dag eerder was voorspeld, dan kan zo'n batterij bijspringen door razendsnel te laden of ontladen.
Met de vergoeding die daar tegenover staat, kon de batterij worden terugverdiend, beweerde Zonneplan begin vorig jaar. In vijf jaar zelfs. Experts plaatsten toen al kanttekeningen bij deze 'onbalansbatterijen':
Dragan Blom is een van de eersten die zo’n thuisbatterij bestelde, voor zo'n 7000 euro. Hij heeft in totaal nu 2200 euro terugverdiend. "In het begin gingen de inkomsten heel hard", zegt hij.
Maar: "Je ziet nu de rendementen wat terugzakken." In augustus vorig jaar verdiende hij 257 euro. Een wereld van verschil met augustus dit jaar, geeft hij toe. Nog geen 75 euro kwam er binnen. Hij deelt de grafiek die hij ziet in de app
Het verschil tussen augustus vorig jaar en dit jaar.
De schatting was dat hij de investering in zes jaar zou hebben terugverdiend. De vraag is of dat nog realistisch is. "Je weet nooit wat de komende 4,5 jaar gaat doen. Het blijven schattingen. In het ergste geval draai je quitte, maar hierdoor ben ik wel van het gas af."
Dit hele verhaal lijkt gebaseerd te zijn op handelen ipv met panelen die dingen vol te laden en dan in de avond en nacht uren te gebruiken, iets wat na afschaffing salderen interessanter wordt.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Kan een mogelijke oorzaak niet zijn dat er meer van dit soort batterijen zijn gekomen en de prijzen gedurende de dag daardoor naar elkaar toe gekropen zijn?
Dat handelen was om die accu rendabel te maken. De meeste mensen verbruiken 's nachts niet zoveel.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit hele verhaal lijkt gebaseerd te zijn op handelen ipv met panelen die dingen vol te laden en dan in de avond en nacht uren te gebruiken, iets wat na afschaffing salderen interessanter wordt.
Ik verbruik in een avond/nacht in de zomer met aircos aan en tv etc toch al gauw tussen de 4 en 5 kwh. Ik koop dan ook een accu voor ons huishouden straks, niet voor anderen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat handelen was om die accu rendabel te maken. De meeste mensen verbruiken 's nachts niet zoveel.
Dit is het hele eieren eten. Die accu's waren rendabel op het moment van verkopen, maar als iedereen massaal zo'n accu koopt dan wordt de winst van de onbalans verdeeld over alle deelnemers.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
Kan een mogelijke oorzaak niet zijn dat er meer van dit soort batterijen zijn gekomen en de prijzen gedurende de dag daardoor naar elkaar toe gekropen zijn?
Of je laat die dingen van maart tot oktober uit staan, op ongeveer 15 dagen per jaar dat het echt warm is. Heb je ook geen accu nodig, kun je na gaan wat je nog meer kan besparenquote:Op vrijdag 5 september 2025 12:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik verbruik in een avond/nacht in de zomer met aircos aan en tv etc toch al gauw tussen de 4 en 5 kwh. Ik koop dan ook een accu voor ons huishouden straks, niet voor anderen.
En waarvoor dan gebruiken?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:50 schreef CoolGuy het volgende:
Gewoon dat ding vol laden met je panelen en 's nachts verbruiken, in plaats van willen handelen met dat ding.
Te lage capaciteit en geen omvormer.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Kan je niet gewoon beter een accu van een stevige vrachtwagen in je schuur plaatsen?
Je koopt geen vrachtwagen om het stil te laten staan. Dat is @onlogischquote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Kan je niet gewoon beter een accu van een stevige vrachtwagen in je schuur plaatsen?
Of ik zet ze gewoon wél aan.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:11 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Of je laat die dingen van maart tot oktober uit staan, op ongeveer 15 dagen per jaar dat het echt warm is. Heb je ook geen accu nodig, kun je na gaan wat je nog meer kan besparen
Dat doe ik dan ook al. Mijn vrouw ook.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
En waarvoor dan gebruiken?
Dan moet je overdag een elektrische auto overdag leeg gaan rijden ofzo
quote:
"Ik ben rijk. En groen."quote:Op vrijdag 5 september 2025 14:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook al. Mijn vrouw ook.
Dat is wel duidelijk en ook dat hij alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan het klimaat of eigenlijk aan iets anders dan zichzelfquote:Op vrijdag 5 september 2025 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
"Ik ben rijk. En groen."
Als je dat nou meteen zegt, kun je al die andere dingen overslaan. Dat bespaart ons weer de moeite ze te lezen.
Neequote:Op vrijdag 5 september 2025 13:05 schreef onlogisch het volgende:
Binnenkort moet je betalen voor uploaden, reken je dat ook mee?quote:Op vrijdag 5 september 2025 09:45 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)stuk-minder-nog-maar
[..]
[ afbeelding ]
7000 investeren, en 75 euro per maand verdienen
7000 euro over 10 jaar met 3%rente is 9400 euro na 10 jaar, dat zijn 125 maanden van 75 euro,
een terugverdientijd van 10 jaar op je investering.
Als je eerder was ingestapt heb je wat sneller kunnen terugverdienen , als je nu een batterij koopt mag je 10 jaar wachten op quitte spelen, en dan is het maar te hopen dat er niets stuk gaat
Misschien brengt het stoppen van de saldering nog wat verlichting voor de batterij bezitters
Kan ook iedereen aanraden om accu's niet aan te melden. Er is geen verplichting.quote:Op vrijdag 5 september 2025 13:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is het hele eieren eten. Die accu's waren rendabel op het moment van verkopen, maar als iedereen massaal zo'n accu koopt dan wordt de winst van de onbalans verdeeld over alle deelnemers.
Waarom zou je een accu aanmelden?quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kan ook iedereen aanraden om accu's niet aan te melden. Er is geen verplichting.
Goed puntquote:Op vrijdag 5 september 2025 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Binnenkort moet je betalen voor uploaden, reken je dat ook mee?
Ik interesseer me niet voor groen. Jij komt dit topic binnen om op mij te reageren. Het is niet zo moeilijk. Ik heb stroom over dus die probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken.quote:Op vrijdag 5 september 2025 16:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
"Ik ben rijk. En groen."
Als je dat nou meteen zegt, kun je al die andere dingen overslaan. Dat bespaart ons weer de moeite ze te lezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |