abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218673778
quote:
Een woonlaag erbij: bank en ontwikkelaars zien veel potentie in optoppen

Een straatje erbij werd geopperd als een van de oplossingen voor de woningnood. ABN AMRO ziet een variant erop: een laagje erbij. Optoppen, zoals dat heet, heeft volgens onderzoek van de bank veel potentie en die wordt bij lange na nog niet volledig benut.

Uit eerder onderzoek bleek dat er door optoppen tot 2030 zeker 100.000 extra woningen bijgebouwd kunnen worden. 67.000 daarvan kunnen op complexen van woningcorporaties worden gebouwd.

Optoppen houdt in dat er een extra laag op een appartementencomplex wordt gezet. De nieuwe woningen worden vaak van tevoren al gebouwd in de fabriek en dan op het dak van het complex gehesen.

Volgens ABN AMRO kan dat vooral in de steden een oplossing zijn. "Daar waar een gebouw uit meerdere woonlagen staat, kan het", vertelt vastgoedspecialist Claire van Staaij. "In de Randstad heb je veel naoorlogse wijken waar complexen met platte daken staan, dat maakt het makkelijker om te toppen."

Unaniem besluit
Na de oorlog zijn veel van dezelfde types appartementencomplexen gebouwd, vertelt Bram Hertzberger van Creative City Solutions. "In die periode hadden ze minder inzicht in hoe zwaar zo'n constructie was. Ze hebben toen met flinke overcapaciteit gebouwd. De constructie werd extra stevig gemaakt en voor het optoppen kunnen we daar nu profijt van hebben."

Volgens Van Staaij wordt optoppen pas echt interessant als er 25 extra woningen kunnen worden gebouwd. "Door het concept door te ontwikkelen kun je het in de toekomst ook met minder extra woningen interessant maken", zegt ze. Zo kunnen projecten en woningen worden gestandaardiseerd, waardoor optoppen voor ontwikkelaars makkelijker wordt.

Om zo'n verbouwing te realiseren moeten ze wel de eigenaar overtuigen, vaak een woningcorporatie of een vereniging van eigenaren (vve). Een vve overtuigen kan best ingewikkeld zijn, want niemand staat te springen om zijn of haar woning te veranderen in een bouwplaats.

Daar komt nog bij dat zo'n ingrijpende verbouwing vaak door alle bewoners moet worden goedgekeurd.

"Ik heb van nog geen enkele vve gehoord: laten we vanuit maatschappelijk belang een extra verdieping erop zetten", vertelt Hesly Bentvelsen van De OpToppers, een projectontwikkelaar gespecialiseerd in het bouwen op daken. Daarom zetten ze in op verduurzaming, want dat kan voor vve's behoorlijk duur zijn.

Om de kosten te drukken kunnen vve's de winst uit het bouwen van extra appartementen gebruiken om het hele complex te verduurzamen. Ook zonder die financiële prikkel wordt optoppen en verduurzamen gecombineerd, zodat een complex niet twee keer in de steigers moet staan.

Parkeernorm
Er zijn ook andere hobbels. Zo staan gemeenten niet altijd te springen. Met name de parkeernorm in de buurt kan een obstakel zijn bij het krijgen van groen licht voor het plaatsen van nieuwe appartementen.

Als de gemeente vasthoudt aan de parkeernorm, moet de ontwikkelaar soms tot extra parkeerplaatsen zien te komen, maar bij bestaande gebouwen is dat vaak moeilijk. "Als je er 44 woningen bovenop zet, moet je gemiddeld 66 extra parkeerplaatsen realiseren", vertelt Van Staaij van ABN AMRO.

Ingrijpend project
Ondanks die hobbels zien ontwikkelaars veel potentie in het optoppen. "Je haalt echt je voordeel uit deze manier van bouwen", vertelt Hertzberger. Doordat de woningen van tevoren zijn gemaakt, duurt het bouwen op locatie vaak maar enkele maanden. "Het ingewikkeldst zijn vaak de aanpassingen aan het gebouw, zoals het doortrekken van een trappengang of ventilatie", aldus Bentvelsen.

Steven Wayenberg van Vereniging Eigen Huis noemt optoppen "een interessante kans". "Combineer je optoppen met verduurzaming, dan sla je twee vliegen in één klap: het gebouw is opgeknapt en toekomstbestendiger."

Tegelijkertijd gaat het om een ingrijpend project, aldus Wayenberg. "Dit regel je niet even met een paar vrijwilligers, daar zijn professionele partijen voor nodig. Ook het financiële risico mag niet eenzijdig bij de bewoners terechtkomen, want dan haakt iedereen snel af."
We kunnen de weilanden volbouwen, we kunnen eindelijk eens de grenzen dicht gooien (ook voor arbeidsmigranten) maar nee hoor, we moeten gaan optoppen. Waarom altijd de voor de Nederlander meest ongunstige oplossing???
pi_218673795
2025 be like: optoppen *O*
2030 be like: wow dit werkte echt gped *O*
2035 be like: scheuren in constructies en ingestorte gebouwen -O-
pi_218673826
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
2025 be like: optoppen *O*
2030 be like: wow dit werkte echt gped *O*
2035 be like: scheuren in constructies en ingestorte gebouwen -O-
Het zijn vaak HSB-constructies die er op worden geplaatst. Niet zoveel belasting als metselwerk of beton :)
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218673893
Ik lees in dit artikel vooral een heleboel lastig te nemen drempels, dus op welke gronden ABN-AMRO hier nou "veel potentie" in ziet is, behalve dan dat het kennelijk qua constructie niet heel moeilijk is, vooralsnog niet enorm sterk onderbouwd.

quote:
Om zo'n verbouwing te realiseren moeten ze wel de eigenaar overtuigen, vaak een woningcorporatie of een vereniging van eigenaren (vve). Een vve overtuigen kan best ingewikkeld zijn, want niemand staat te springen om zijn of haar woning te veranderen in een bouwplaats.

Daar komt nog bij dat zo'n ingrijpende verbouwing vaak door alle bewoners moet worden goedgekeurd.
quote:
Er zijn ook andere hobbels. Zo staan gemeenten niet altijd te springen. Met name de parkeernorm in de buurt kan een obstakel zijn bij het krijgen van groen licht voor het plaatsen van nieuwe appartementen.
quote:
"Dit regel je niet even met een paar vrijwilligers, daar zijn professionele partijen voor nodig. Ook het financiële risico mag niet eenzijdig bij de bewoners terechtkomen, want dan haakt iedereen snel af."
  donderdag 4 september 2025 @ 09:28:33 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218673894
Dit is niets nieuws en wordt al jaren gedaan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218673910
Je kunt niet opbouwen tegen de asielinstroom die gewoon doorgaat al bijna 13 jaar lang.

https://www.rijksoverheid(...)oom-per-week-in-2025

[ Bericht 90% gewijzigd door Nober op 04-09-2025 09:35:31 ]
  donderdag 4 september 2025 @ 09:34:11 #7
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218673926
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik lees in dit artikel vooral een heleboel lastig te nemen drempels, dus op welke gronden ABN-AMRO hier nou "veel potentie" in ziet is, behalve dan dat het kennelijk qua constructie niet heel moeilijk is, vooralsnog niet enorm sterk onderbouwd.
[..]
[..]
[..]

67.000 van de 100.000 potentiële optopwoningen kunnen door woningcoörporaties worden gerealiseerd, dan heb je die problemen met vve of toestemming van alle bewoners niet.

Een parkeernorm is ook maar een beleidsregel en is voor iedere plaats, wijk, buurt verschillend. Hoeft niet overal een probleem te zijn.

En waarom heeft ie het over vrijwilligers, alsof je normale woningbouwprojecten even met vrijwilligers doet? :')

Optoppen kan gewoon een deel van de oplossing voor het woningtekort zijn. Het is niet dé oplossing.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218673953
quote:
8s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
We kunnen de weilanden volbouwen, we kunnen eindelijk eens de grenzen dicht gooien (ook voor arbeidsmigranten) maar nee hoor, we moeten gaan optoppen. Waarom altijd de voor de Nederlander meest ongunstige oplossing???
Dit is een hele zwakke oplossing die verkeersproblemen alleen maar erger maakt.

Volgens mij geven ze hier nu toe dat ze eigenlijk zelf geen behoorlijke oplossing hebben.

Heb dit al eerder gehoord (-+ 15 jaar geleden) en toen kwamen er wel een paar gebouwen met één hooguit twee (lichte) verdiepingen erop, maar het is nooit doorgezet.

Dus ik denk nu, dat dit ook weer 'vergeten' wordt.
  donderdag 4 september 2025 @ 09:41:10 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218673998
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik lees in dit artikel vooral een heleboel lastig te nemen drempels, dus op welke gronden ABN-AMRO hier nou "veel potentie" in ziet is, behalve dan dat het kennelijk qua constructie niet heel moeilijk is, vooralsnog niet enorm sterk onderbouwd.
[..]
[..]
[..]

Veel potentie om geld te verdienen voor ABN. Wat dacht jij dan?
Huilen dan.
pi_218674073
quote:
8s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:14 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
We kunnen de weilanden volbouwen, we kunnen eindelijk eens de grenzen dicht gooien (ook voor arbeidsmigranten) maar nee hoor, we moeten gaan optoppen. Waarom altijd de voor de Nederlander meest ongunstige oplossing???
Overigens "weilanden volbouwen" lijkt leuk. Ruimte zat he, bouwen! Maar de basale infrastructuur als riolering, water, elektriciteit, internet, moet er ook komen.

Daarnaast kunnen we niet bouwen op gasleidingen, onder hoogspanningskabels, in geluidscontouren van grote wegen,spoor of zware industrie. Is er de factor bodemvervuiling en natuur. Zit je met waterhuishouding.

Weilanden volbouwen is ongelooflijk populistisch. De meest reële woningbouwlocaties liggen allang op tafel. Alles wat daarbij komt moeten we gewoon genoegen nemen met een of meerdere kanttekeningen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218674488
De enige oplossing voor Nederland is: op korte termijn hoge woontorens in weilanden laten bouwen door Chinese firma's met Chinese werknemers. Er zullen hele nieuwe steden moeten verrijzen in weilanden, woontorens waar 10.000 mensen per toren in kunnen en dan 10 daarvan naast elkaar ... er zijn gewoon geen andere opties meer.
Mja
pi_218674607
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 10:23 schreef TAmaru het volgende:
De enige oplossing voor Nederland is: op korte termijn hoge woontorens in weilanden laten bouwen door Chinese firma's met Chinese werknemers. Er zullen hele nieuwe steden moeten verrijzen in weilanden, woontorens waar 10.000 mensen per toren in kunnen en dan 10 daarvan naast elkaar ... er zijn gewoon geen andere opties meer.
Beter en effectiever is het als men de mannen met een hoge testosteronspiegel verplicht om een condoom te gebruiken.
pi_218674715
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:48 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Overigens "weilanden volbouwen" lijkt leuk. Ruimte zat he, bouwen! Maar de basale infrastructuur als riolering, water, elektriciteit, internet, moet er ook komen.

Daarnaast kunnen we niet bouwen op gasleidingen, onder hoogspanningskabels, in geluidscontouren van grote wegen,spoor of zware industrie. Is er de factor bodemvervuiling en natuur. Zit je met waterhuishouding.

Weilanden volbouwen is ongelooflijk populistisch. De meest reële woningbouwlocaties liggen allang op tafel. Alles wat daarbij komt moeten we gewoon genoegen nemen met een of meerdere kanttekeningen.
Vooral ook de wegen en de chronisch te kort schietende parkeergelegenheid.

Daar wordt nou nooit aan gedacht.

Toen ik nog Bouwkunde studeerde in 2003 - 2008 waren er 'brilliante' plannen om het auto-gebruik terug te dringen door 'te weinig' parkeerplaatsen in een nieuwbouw wijk te ontwerpen.

Nu zitten we met de gevolgen daarvan.
pi_218675010
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 10:37 schreef Horzula het volgende:

[..]
Vooral ook de wegen en de chronisch te kort schietende parkeergelegenheid.

Daar wordt nou nooit aan gedacht.

Toen ik nog Bouwkunde studeerde in 2003 - 2008 waren er 'brilliante' plannen om het auto-gebruik terug te dringen door 'te weinig' parkeerplaatsen in een nieuwbouw wijk te ontwerpen.

Nu zitten we met de gevolgen daarvan.
Persoonlijk kan ik me goed ergeren aan 'woonerven'. Ik wil gewoon een normale straat met een normale stoep ernaast.
pi_218675254
Ben je lekker mee dan als je flink in de buidel getast hebt om op de bovenste verdieping te kopen. Krijg je ineens bovenburen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_218675306
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 10:53 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Persoonlijk kan ik me goed ergeren aan 'woonerven'. Ik wil gewoon een normale straat met een normale stoep ernaast.
Zijn die niet van de jaren zeventig/tachtig?

Een meer recente ergernis is het soort van pleinen waar alle soorten verkeer 'leuk' door elkaar mogen fietsen en rijden (liefst niet op een herkenbaar fietspad). Zijn ze nu ook alweer op terug gekomen.

Een stel ijdele stedenbouwkundigen die klaarblijkelijk het uiterlijk van hun ontwerpen belangrijker vonden dan de verkeersveiligheid.

Is men ook al op teruggekomen.
pi_218675773
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 10:23 schreef TAmaru het volgende:
De enige oplossing voor Nederland is: op korte termijn hoge woontorens in weilanden laten bouwen door Chinese firma's met Chinese werknemers. Er zullen hele nieuwe steden moeten verrijzen in weilanden, woontorens waar 10.000 mensen per toren in kunnen en dan 10 daarvan naast elkaar ... er zijn gewoon geen andere opties meer.
Algemeen sla ik jou en je bijdragen hier, zeer hoog aan, maar ik neem aan dat dit sarcastisch is bedoeld?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218675786
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 10:53 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Persoonlijk kan ik me goed ergeren aan 'woonerven'. Ik wil gewoon een normale straat met een normale stoep ernaast.
Want? Ik heb m'n jeugd in "een normale straat met een normale stoep ernaast" doorgebracht. Dat was allesbehalve enerverend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218675806
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 11:06 schreef Horzula het volgende:

[..]
Zijn die niet van de jaren zeventig/tachtig?
Ja klopt. Iets met afwisselend bouwen.

Op zich ben ik groot voorstander van het beperken tot 30km/uur voor gemotoriseerd verkeerd d.m.v. drempels e.d.. Maar het gevolg was/is vaak, dat fietsers in de knel kwamen door de duwende auto's op de gemeenschappelijke ruimte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 4 september 2025 @ 12:06:20 #20
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218676031
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 11:06 schreef Horzula het volgende:

[..]
Zijn die niet van de jaren zeventig/tachtig?

Een meer recente ergernis is het soort van pleinen waar alle soorten verkeer 'leuk' door elkaar mogen fietsen en rijden (liefst niet op een herkenbaar fietspad). Zijn ze nu ook alweer op terug gekomen.

Een stel ijdele stedenbouwkundigen die klaarblijkelijk het uiterlijk van hun ontwerpen belangrijker vonden dan de verkeersveiligheid.

Is men ook al op teruggekomen.
Je hebt het over zogenaamde 'shared space'-inrichtingen. Die kunnen wel degelijk een oplossing zijn voor bepaalde vraagstukken (vraagstukken m.b.t. aantrekkelijkheid en sociale interactie in de ruimte). Het is echter een concept van ontwerpen en geen knip en plak-oplossing die overal werkt, er moet per locatie gekeken worden of en op welke manier het mogelijk is. Op locaties (kruispunten) waar gemeentes een verkeersprobleem wilden oplossen werkt het niet. Dat moet opgelost worden door het hele netwerk en routering rondom de locatie aan te passen, niet door er een plein met weinig verkeersborden en wegmarkering van te maken. Daar is men inderdaad op teruggekomen. Shared space werkt het beste als de verkeersstromen in aantallen gelijkwaardig zijn, dus evenveel auto's als fietsers als voetgangers. Verder is een shared space een verblijfsgebied, geen verkeersgebied.

Het gevoel van veiligheid mag bij traditionele kruispunten dan wel groter zijn maar de daadwerkelijke veiligheid hoeft dat niet te zijn (mits een shared space op de juiste locatie is uitgevoerd).

Maar ik ga off-topic.

Edit: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Shared_space
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218676157


Zou je niet zoiets in Almere kunnen zetten, heb je meteen ruimte voor duizenden woningzoekenden
  donderdag 4 september 2025 @ 12:24:27 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218676224
Het is wel grappig hoe dat werkt. De banken willen iets weer onder de aandacht brengen en daardoor is het nu in het nieuws (het is geen nieuws). Afgelopen jaren is het vaker onder de aandacht gekomen, maar misschien minder in de landelijke media en meer in de vakbladen.

Vorig jaar is er nog een rapport van het ministerie over verschenen: https://www.rijksoverheid(...)ijke-aanpak-optoppen

NOS/Nieuwsuur - 'Optoppen' als oplossing voor de woningnood? 'Alleen nog de buren overhalen' 25 september 2022

NOS - Meer bewoners in één woning, bouw extra etage en 'mini-huis' in strijd tegen woningnood 17 mei 2023

NU.nl/
De Volkskrant - Ook woningproductie door splitsen en optoppen gebouwen gaat traag 10 februari 2025
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218676519
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 09:30 schreef Nober het volgende:
Je kunt niet opbouwen tegen de asielinstroom die gewoon doorgaat al bijna 13 jaar lang.

https://www.rijksoverheid(...)oom-per-week-in-2025
Toe maar weer jij vuile racist.
Hoe durf je het aan om dit zo maar in het openbaar te beweren?
Want een woningtekort dat jaarlijks met 25.000 oploopt heeft geen enkele relatie met de jaarlijkse instroom van 40 a 50-duizend kansenparels.
-
pi_218676549


Wie wil dit nou niet. Gewoon optoppen die handel.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_218676622
De zorgwekkende demografische ontwikkeling moet vooral blijven doorgaan natuurlijk. Zolang de kansloze import van asielmigranten blijft doorgaan is het bouwen van woningen een gevecht tegen de bierkaai.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')