abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218655721
Ik heb wat vreemds.
Ik heb een buiten lamp op gehangen op een draad die nooit eerder gebruikt is. De draad heeft constante spanning (achter lampenknop permanent aangesloten).
Ik heb een muur lamp gekocht om op te hangen. De muurlamp heeft een beweging sensor.
De eerste muurlamp bleef de hele nacht aan en reageerde niet op afstandsbediening. Alsof hij stuk was. Dus kreeg ik een vervangende lamp van de winkel.
De volgende (zelfde) muurlamp had hetzelfde issue.
Toen heb ik gedacht deze lamp kan niet icm mijn huis/buiten ofzo dus heb ik een andere lamp gekocht. Weer een constant gevoedde lamp met bewegingssensor.
De nieuwe lamp gaat automatisch aan en uit elke 10 seconden, alsof er continu beweging is (die is er niet).
Ik snap er helemaal niks van.
Kan dit veroorzaakt worden door iets in de bedrading?
Bedankt.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Redactie Sport / Supervogel maandag 1 september 2025 @ 22:18:43 #2
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_218656163
Interessante situatie – dit klinkt frustrerend! Laten we het stap voor stap bekijken.

Je beschrijft:
• De draad waarop je de lamp hebt aangesloten staat altijd onder spanning (dus direct achter de schakelaar, permanent gevoed).
• Twee verschillende lampen met sensor (merk 1) bleven continu branden en deden niets met de sensor.
• Een derde lamp (ander merk) knippert om de ±10 seconden, alsof de sensor steeds iets ziet.

Mogelijke oorzaken
1. Bedrading / aansluiting
• Vaak hebben lampen met sensor maar 2 draden nodig (L en N).
• Maar sommige lampen hebben ook een aparte uitgang voor schakeldraad naar de lamp (L’, N en sensor apart). Als je die verkeerd aansluit, kan de lamp constant spanning krijgen en “raar” gedrag vertonen.
• Controleer dus goed: zit je op de juiste klemmen (L en N, en eventueel aarde)?
2. Geen nuldraad (N)
• In sommige oudere installaties zit er bij buitenpunten alleen een schakeldraad en fase, maar geen nuldraad. Bewegingssensorlampen hebben altijd een nuldraad nodig. Als die ontbreekt, gaat de elektronica raar doen (constant branden of knipperen).
3. Lekstroom / storing op de lijn
• Soms zit er parallel nog iets op die groep (bijv. een oude buitenlamp, dimmer of schakelaar met indicatielampje). Die kunnen minieme lekstromen doorlaten waardoor de sensor in de war raakt.
• Vooral elektronische sensoren zijn hier gevoelig voor.
4. Reflecties of interferentie
• Bij de lamp die elke 10 sec. aan/uit gaat: soms “ziet” de sensor zijn eigen IR- of warmtestraling terug (b.v. tegen een muur, regenpijp, of uitgaande warmte van de lamp zelf).
• Test dit eens door de lamp af te schermen of tijdelijk binnen te monteren → als het probleem dan weg is, is het puur de omgeving.

Wat jij kunt doen om te testen
• Check of er écht een nuldraad aanwezig is.
→ Meet met een spanningszoeker of multimeter: je hebt 230V tussen L en N nodig.
• Controleer de aansluitingen van de lamp.
→ Staat in de handleiding van de lamp of er een aparte klem is voor de “lamp-uitgang”?
• Test de lamp op een verlengsnoer binnen.
→ Gewoon bruin (L) en blauw (N) uit een stopcontact aansluiten. Als hij daar wél normaal werkt, ligt het aan de bedrading buiten.
• Kijk of er iets anders op die groep zit (dimschakelaar, controlelampje in een schakelaar).

🔧 Mijn gok (op afstand):
Waarschijnlijk is er buiten geen echte nuldraad aangesloten, of de sensorlamp is niet op de juiste klemmen aangesloten. Daardoor “ziet” de elektronica spanning waar hij niet mee overweg kan.

👉 Wil je dat ik je help een schema te tekenen van hoe je het best kunt doormeten en aansluiten, zodat je 100% zeker weet of de bedrading klopt?
pi_218656479
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Wij hadden iets leuks bedacht. Netjes weggewerkte PIR sensors van AlieExpress in het trappenhuis, zodat het licht automatisch aan en uit gaat.

De aansluiting was heel makkelijk, omdat ze eigenlijk in serie staan met de lamp.(Kenmerk: 2 aansluitdraden, geen 3). Het ziet er zo uit:

Netspanning nul-----SENSOR-----Lamp---Netspanning fase

Om de sensor te laten werken, moet deze altijd stroom hebben. Dat betekent hij een heel klein beetje stroom altijd doorlaat. De lamp krijgt zo weinig stroom dat deze niet oplicht, maar de sensor kan zo over de nul en de fase beschikken. Dit werkte prima met gloeilampen, maar niet met veel led- en spaarlampen. Daar zit een schakelunit in de behuizing ingebouwd. En die wil stroom, anders geleid hij niet (en is de sensor afgesloten van fase).

Dit leidt tot knipperende lampen en schakelingen die niet werken tot je er een andere lamp in doet. Wat we ook veel zagen: het werkt redelijk, maar als de lamp uit moet gaan, blijft hij tien minuten "nagloeien/ beetje knipperen".

Het is uiteindelijk opgelost door de sensors te vervangen door sensors die rechtstreeks een nul een een fase hebben:

Netspanning nul-----SENSOR---------------Netspanning fase

...........................................\--------Lamp---Netspanning fase

Deze zijn iets duurder, maar hoeven geen lekstroom te genereren om een eigen stroomkring te maken.
_-L'avenir est déja là
pi_218663999
quote:
10s.gif Op maandag 1 september 2025 22:18 schreef Pino112 het volgende:
2. Geen nuldraad (N)
• In sommige oudere installaties zit er bij buitenpunten alleen een schakeldraad en fase, maar geen nuldraad. Bewegingssensorlampen hebben altijd een nuldraad nodig. Als die ontbreekt, gaat de elektronica raar doen (constant branden of knipperen).
DING DING DING

Ik heb de zwarte draad naar buiten op de bruine draad in de lamp aangesloten.

Maar hoezo zou dat niet werken? De zwarte draad heeft toch constante spanning omdat die weer ergens in het plafond uit een bruine komt?
pi_218664305
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:05 schreef DX11 het volgende:

[..]
DING DING DING

Ik heb de zwarte draad naar buiten op de bruine draad in de lamp aangesloten.

Maar hoezo zou dat niet werken? De zwarte draad heeft toch constante spanning omdat die weer ergens in het plafond uit een bruine komt?
Je weet dat je reageert op een chatgpt achtige reactie!?

De vorige uitleg was wat mij betreft de oplossing/duidelijk! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_218664948
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:41 schreef Chandler het volgende:

[..]
Je weet dat je reageert op een chatgpt achtige reactie!?

De vorige uitleg was wat mij betreft de oplossing/duidelijk! :Y
Je bedoelt de uitleg van Paddo? Nee die info heb ik niks aan want mijn lamp en sensor zijn 1 geheel, niet los van elkaar, dus dat gaat niet op. En de lamp/sensor die ik heb heeft al een eigen nul en fase. Alleen de aanvoer die ik heb aangelegd is dus zwart ipv bruin, maar ik snap niet helemaal hoezo dat een issue zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')