abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 september 2025 @ 14:33:08 #1
508960 Thijs_Bosmini
rapper/gangster/havo-scholier
pi_218651779
Hallo, ik ga een simpele houten overkapping maken, een lengte van 7 meter en een diepte van zo'n 3 meter. Niks fancy, gewoon netjes strak en van die polycarbonaat platen erop, in ieder geval niks met een hoog gewicht.

Zit alleen even met een kwestie, heb het in paint even getekend:

Ik heb aan de gevel het kozijn op de bovenverdieping en onderverdieping doorlopend met een rand ertussen, dat is waar ik de muurbalk wil gaan bevestigen. Dit kozijn ligt een paar centimeter verzonken in de muur waardoor ik aan een zijde maar 35 centimeter ruimte heb om die balk tegen de muur aan te bevestigen, dan een lengte van 3 meter waarop ik het helemaal niet kan bevestigen, de ruimte erna weer wel.

Is dit een haalbaar idee? Zou dit stevig genoeg zijn? Zou het eventueel stevig genoeg zijn om over te lopen indien nodig?

Ik was aan het denken dat kleine stuk te verankeren met 2 of 3 bouten in plaats van 1, alleen is de kozijnbreedte niet bevestigd, en is best een aardige lengte, iets dat me een beetje huiverig maakt.

Is dit te doen? Of moet ik iets anders gaan verzinnen? Ook met de gedachte op sneeuw en het gewicht daarvan. Heb weinig behoefte in een overkapping in mijn nek.

Had zelf het idee die lengte van 7 meter op te delen in twee stukken, en deze balk dan dubbel te bevestigen, misschien wordt het dan wel steviger.
pi_218652068
Ik ben geen bouwkundige maar en overspanning van drie meter is toch niet heel bijzonder lijkt mij. In plaats van in tween delen zou ik juist pogen de 7 meter zo mogelijk uit een stuk te halen, wordt het steviger van. In ieder geval het stuk wat langs het raam komt zo lang mogelijk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218653665
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 14:33 schreef Thijs_Bosmini het volgende:
Hallo, ik ga een simpele houten overkapping maken, een lengte van 7 meter en een diepte van zo'n 3 meter. Niks fancy, gewoon netjes strak en van die polycarbonaat platen erop, in ieder geval niks met een hoog gewicht.

Zit alleen even met een kwestie, heb het in paint even getekend:

[ link | afbeelding ]

Ik heb aan de gevel het kozijn op de bovenverdieping en onderverdieping doorlopend met een rand ertussen, dat is waar ik de muurbalk wil gaan bevestigen. Dit kozijn ligt een paar centimeter verzonken in de muur waardoor ik aan een zijde maar 35 centimeter ruimte heb om die balk tegen de muur aan te bevestigen, dan een lengte van 3 meter waarop ik het helemaal niet kan bevestigen, de ruimte erna weer wel.

Is dit een haalbaar idee? Zou dit stevig genoeg zijn? Zou het eventueel stevig genoeg zijn om over te lopen indien nodig?

Ik was aan het denken dat kleine stuk te verankeren met 2 of 3 bouten in plaats van 1, alleen is de kozijnbreedte niet bevestigd, en is best een aardige lengte, iets dat me een beetje huiverig maakt.

Is dit te doen? Of moet ik iets anders gaan verzinnen? Ook met de gedachte op sneeuw en het gewicht daarvan. Heb weinig behoefte in een overkapping in mijn nek.

Had zelf het idee die lengte van 7 meter op te delen in twee stukken, en deze balk dan dubbel te bevestigen, misschien wordt het dan wel steviger.
Hoe ga je de balk vast maken aan de muur?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218653688
Technisch gezien lijkt het mij zeker mogelijk. Ik zou iig de balk wel goed bevestigen aan de muur. Liever een bout te veel dan te weinig.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_218654117
Linkerdeel inderdaad een zo lang mogelijke balk, maar met 4 of 5 meter zit je al best goed. Gecombineerd met een wat grotere hoogte dan normaal (bv 160x65 ipv 100x50) zit je qua stijfheid van het hout m.i. helemaal prima.

Qua draagkracht van de muur zou ik hem links vast zetten met constructiepluggen in 4 stenen (twee naast elkaar, twee boven elkaar).

Let wel, we zien hier niet het aanzicht van de gevel. Niet boren in een half steentje vanaf de hoek of dilatatievoeg, niet boren in de bovenste paar lagen stenen van je gevel, en niet boren met een zware boorhamer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 01-09-2025 20:51:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')