FOK!forum / Sport Algemeen / [IndyCar] #110 Laatste wedstrijd van het seizoen
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 20:46
frZ87ca.jpg
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 28ste seizoen in. Het is ook het 112de jaar van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap, dat ooit begon in 1905. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden vaak ook nog andere klassen zoals de USF Juniors, USF2000, USF Pro 2000 en de Indy NXT, voorheen Indy Lights genoemd.

CPsu1ny.png
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mecanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiële kampioenschappen.

Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits.

Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele team owners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500.

In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht.

Vorig jaar werd Alex Palou voor de tweede maal kampioen in de IndyCars.

77hBYs0.jpeg

OKle3Ag.png
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd in 2012. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt E85 brandstof (85% ethanol en 15% benzine). Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 550 en 700pk bij 12.000 toeren. Vanaf dit seizoen komt er een hybride component op de motor, wat energie kan terugwinnen, wat gebruikt kan worden als push-to-pass. De verwachting is dat deze hybride component na de Indy 500 zijn intrede maakt.

Het bodywork dat wordt gebruikt is een standaard IR18 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. De wagen heeft ook een aeroscreen, een soort halo met plexiglas ruit.

De banden worden geleverd door Firestone. Op de permanente- en stratencircuits wordt er gebruik gemaakt van twee verschillende compounds, de zogenoemde primary en alternate (zachte) banden. De alternate band is vervaardigd van rubber gemaakt van de guayule woestijnstruik.

uabW4zZ.jpg
Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals

DU406Bw.png
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 108ste keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel "The Greatest Spectacle in Racing" genoemd omdat er op de wedstrijddag ruim 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt normaal gesproken gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Dit jaar zal dit op 26 mei zijn.

Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur).

Vorig jaar won Josef Newgarden de race.

rs3xvfP.jpeg

xNMbgpn.png

hODwi2o.png

SQrNyvE.jpg
Dit jaar doen er 24 fulltime coureurs mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. In totaal zijn er 27 auto's die het hele seizoen aan de start komen. Daarnaast zijn er ook nog enkele coureurs die één of meerdere races rijden. Zo zal Kyle Larson een poging wagen om de 'double' te doen. Dat betekent dat hij zowel de Indy 500 als de Charlotte 600 (NASCAR) op dezelfde dag wil rijden.

Er doet ook een Nederlander mee aan de IndyCar Series. Dat is Rinus van Kalmthout, in de VS Rinus VeeKay genoemd. Hij vertrok in 2017 naar de VS om via de Road to Indy in de IndyCars terecht te komen. Sinds 2020 rijdt hij voor het team van Ed Carpenter Racing. Vorig jaar werd hij veertiende in het kampioenschap.

rue5FT6.jpeg

Er staan dit jaar 4 fulltime 'rookies' aan de start. Dit zijn de Indy NXT graduates Christian Rasmussen en Kyffin Simpson, de Indy Lights kampioen van 2022 Linus Lundqvist en IMSA-coureur Tom Blomqvist.

EEYNaZo.png

Meer informatie over de IndyCar is te vinden op IndyCar.com en meer gedetailleerde informatie op IndyCar 101.
SPOILER
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
[img=700]https://i.imgur.com/frZ87ca.jpg[/img]
De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 28ste seizoen in. Het is ook het 112de jaar van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap, dat ooit begon in 1905. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden vaak ook nog andere klassen zoals de USF Juniors, USF2000, USF Pro 2000 en de Indy NXT, voorheen Indy Lights genoemd. 

[img=308,49]https://i.imgur.com/CPsu1ny.png[/img]
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mecanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiële kampioenschappen.

Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits. 

Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele team owners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500. 

In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht. 

Vorig jaar werd Alex Palou voor de tweede maal kampioen in de IndyCars. 

[img=700]https://i.imgur.com/77hBYs0.jpeg[/img]

[img=307,47]https://i.imgur.com/OKle3Ag.png[/img]
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd in 2012. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt E85 brandstof (85% ethanol en 15% benzine).  Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 550 en 700pk bij 12.000 toeren. Vanaf dit seizoen komt er een hybride component op de motor, wat energie kan terugwinnen, wat gebruikt kan worden als push-to-pass. De verwachting is dat deze hybride component na de Indy 500 zijn intrede maakt. 

Het bodywork dat wordt gebruikt is een standaard IR18 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. De wagen heeft ook een aeroscreen, een soort halo met plexiglas ruit. 

De banden worden geleverd door Firestone. Op de permanente- en stratencircuits wordt er gebruik gemaakt van twee verschillende compounds, de zogenoemde primary en alternate (zachte) banden. De alternate band is vervaardigd van rubber gemaakt van de guayule woestijnstruik. 

[img=700]https://i.imgur.com/uabW4zZ.jpg[/img]
[i]Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals[/i]

[img=437,140]https://i.imgur.com/DU406Bw.png[/img]
Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 108ste keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel [i]"The Greatest Spectacle in Racing"[/i] genoemd omdat er op de wedstrijddag ruim 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt normaal gesproken gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Dit jaar zal dit op 26 mei zijn. 

Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). 

Vorig jaar won Josef Newgarden de race. 

[img=700]https://i.imgur.com/rs3xvfP.jpeg[/img]

[img=321,54]https://i.imgur.com/xNMbgpn.png[/img]

[img=700]https://i.imgur.com/hODwi2o.png[/img]

[img=296,50]https://i.imgur.com/SQrNyvE.jpg[/img]
Dit jaar doen er 24 fulltime coureurs mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. In totaal zijn er 27 auto's die het hele seizoen aan de start komen. Daarnaast zijn er ook nog enkele coureurs die één of meerdere races rijden. Zo zal Kyle Larson een poging wagen om de 'double' te doen. Dat betekent dat hij zowel de Indy 500 als de Charlotte 600 (NASCAR) op dezelfde dag wil rijden. 

Er doet ook een Nederlander mee aan de IndyCar Series. Dat is Rinus van Kalmthout, in de VS Rinus VeeKay genoemd. Hij vertrok in 2017 naar de VS om via de Road to Indy in de IndyCars terecht te komen. Sinds 2020 rijdt hij voor het team van Ed Carpenter Racing. Vorig jaar werd hij veertiende in het kampioenschap. 

[img=700]https://i.imgur.com/rue5FT6.jpeg[/img]

Er staan dit jaar 4 fulltime 'rookies' aan de start. Dit zijn de Indy NXT graduates Christian Rasmussen en Kyffin Simpson, de Indy Lights kampioen van 2022 Linus Lundqvist en IMSA-coureur Tom Blomqvist.

[img=700]https://i.imgur.com/EEYNaZo.png[/img]

Meer informatie over de IndyCar is te vinden op [url="https://www.indycar.com/"]IndyCar.com[/url] en meer gedetailleerde informatie op [url="https://www.indycar.com/Fan-Info/INDYCAR-101"]IndyCar 101[/url]. 
Zorrozondag 31 augustus 2025 @ 20:46
Dit is leuk :P
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 20:46
Rasmussen kan vervroegd met vakantie
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 20:46
Ok, wij lopen best wat achter :X
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 20:49
Rinus heeft de slechte stop al gehad. Gelukkig was ie onder geel
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:09
Palou lekke band
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:14
Rinus als laatste naar binnen
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:16
Rinus rijdt wel weer op de zachte band. Daar moeten 2 stints op gedaan worden. De eerste stint duurde voor Rinus maar een paar rondjes
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:23
Malukas :W
Zorrozondag 31 augustus 2025 @ 21:23
Ja dat moet je niet doen he
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 21:24
En dat zou Power moeten vervangen :N
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 21:27
Die actie daarvoor van Foster was ook niet echt lekker
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:37
Ferrucci straf

Foster krijgt een DT voor blocking
H_Tzondag 31 augustus 2025 @ 21:42
quote:
14s.gif Op zondag 31 augustus 2025 21:37 schreef Peterselieman het volgende:
Ferrucci straf

Foster krijgt een DT voor blocking
En Ferrucci pakt in no-time weer 10 plaatsen terug
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:48
Rahal een rijdende chicane
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:48
Lundgaard volgende uitvaller
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:49
O'Ward de muur in
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 21:49
O'Ward :o

Lekke band?

Edit: ja dus
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 21:49
Pato in de muur
chufizondag 31 augustus 2025 @ 21:49
Hoe dan?
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 21:51
quote:
99s.gif Op zondag 31 augustus 2025 21:49 schreef chufi het volgende:
Hoe dan?
Klapband
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:52
Mislukte stop bij Power

Herta kwam Abel tegen, dus die krijgt mogelijk straf
DerRabbitzondag 31 augustus 2025 @ 21:53
2e band die gaat voor een front runner -O-
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 21:53
Power blijft lang staan, slaat af en is uiteindelijk weg
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 21:53
Lekkere chaos in de pits
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:53
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 21:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Power blijft lang staan
Deed ie toch echt zelf
DerRabbitzondag 31 augustus 2025 @ 21:54
quote:
14s.gif Op zondag 31 augustus 2025 21:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Deed ie toch echt zelf
Begon bij zijn eigen fout idd.
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 21:54
Rinus op dit moment P15
chufizondag 31 augustus 2025 @ 21:56
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 21:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Klapband
Ja doe je weinig aan ... zelf ook een keer gehad met 140 op de Duitse autobahn ... 360 en in de greppel ...
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 22:00
Power mist de herstart volledig _O-
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 22:01
Rinus op de brommer
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 22:03
Hoppa, P1 ^O^
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 22:23
Palou P1 :D
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 22:24
Rinus wat verloren met die late stop
Peterseliemanzondag 31 augustus 2025 @ 22:27
Scotty er af :D
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 22:28
Scotty tegen de muur
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 22:28
McLaughlin komt goed weg, denk ik
Whiskers2009zondag 31 augustus 2025 @ 22:40
Josef wint *O*
In zijn thuisrace ^O^
Starflyerzondag 31 augustus 2025 @ 22:41
Rinus P13. Nog een paar plekken verloren.
hole1988maandag 1 september 2025 @ 20:08
Bekijk deze YouTube-video
Starflyerdinsdag 2 september 2025 @ 20:12
De eerste dominosteen is gevallen. Will Power gaat weg bij Penske. En het lijkt erop dat het uit eigen beweging is. Misschien dat hij het aangeboden contract (voor een jaar) niet zag zitten.

twitter
Starflyerdinsdag 2 september 2025 @ 21:29
En de volgende bomb shell.

Rinus vertrekt bij Dale Coyne. Het vermoeden is dat hij naar AJ Foyt gaat om Malukas te vervangen die naar Penske vertrekt als vervanger van Power.

twitter
Peterseliemandinsdag 2 september 2025 @ 21:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:29 schreef Starflyer het volgende:
En de volgende bomb shell.

Rinus vertrekt bij Dale Coyne. Het vermoeden is dat hij naar AJ Foyt gaat om Malukas te vervangen die naar Penske vertrekt als vervanger van Power.

[ x ]
Die zag ik niet aan komen, maar wel mooi voor hem
franklopdinsdag 2 september 2025 @ 21:55
Hoe goed was AJ Foyt dit seizoen? Heb het wat weinig gevolgd
Starflyerdinsdag 2 september 2025 @ 22:26
3 podiumplekken en nog 3 top 5 finishes. Malukas werd 11de in het kampioenschap en Ferrucci 16de.

Maar belangrijker is dat ze een samenwerking met Penske hebben en die dus zijn data kunnen inzien en hem kunnen evalueren zoals ze dit seizoen met Malukas gedaan hebben.

Mocht dat positief uitvallen kan hij promoveren naar Penske als de contracten van Newgarden of McLaughlin aflopen.
Peterseliemandinsdag 2 september 2025 @ 22:33
Dat, maar Rinus wil denk ik ook wel van de vloek van de Indy500 af. Daarnaast kan de ervaring van Rinus het team weer een nieuw setje naar voren geven op allerlei type circuits.

Bij DCR ging het op de normale circuits wel goed, maar op de ovals waren ze vaak nergens.
heywoodudinsdag 2 september 2025 @ 23:25
Sowieso zit er in die auto van AJ Foyt toch veel meer potentie dan bij DCR? Kijk alleen maar naar Malukas, die gewoon regelmatig wel voorin te vinden was.
JustinKdinsdag 2 september 2025 @ 23:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 23:25 schreef heywoodu het volgende:
Sowieso zit er in die auto van AJ Foyt toch veel meer potentie dan bij DCR? Kijk alleen maar naar Malukas, die gewoon regelmatig wel voorin te vinden was.
Valt tegen hoor. Veel races buiten de top 15 geëindigd. Beste races op een paar ovals en enkele keer zat ie erbij op een roadcourse.
Niet heel veel beter dan wat Rinus gedaan heeft bij DCR.
Red_85woensdag 3 september 2025 @ 12:15
Het bericht waarvan je verwacht dat het zou komen.
heywooduwoensdag 3 september 2025 @ 12:20
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 12:15 schreef Red_85 het volgende:
Het bericht waarvan je verwacht dat het zou komen.
En hoopt.
heywooduwoensdag 3 september 2025 @ 12:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 23:52 schreef JustinK het volgende:

[..]
Valt tegen hoor. Veel races buiten de top 15 geëindigd. Beste races op een paar ovals en enkele keer zat ie erbij op een roadcourse.
Niet heel veel beter dan wat Rinus gedaan heeft bij DCR.
Nou ja, ik bedoel vooral wat betreft snelheid die er in zit, Malukas was echt wel vrij vaak voorin te zien. Als ze de boel ook wat stabieler krijgen kan het een mooi jaar worden :Y
JustinKwoensdag 3 september 2025 @ 12:25
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 12:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nou ja, ik bedoel vooral wat betreft snelheid die er in zit, Malukas was echt wel vrij vaak voorin te zien. Als ze de boel ook wat stabieler krijgen kan het een mooi jaar worden :Y
Ja precies. En wie weet kan Rinus er nog wat meer uithalen. En de samenwerking met Penske biedt ook perspectieven :)

Afwachten maar...
Starflyerwoensdag 3 september 2025 @ 19:06
Herta wordt testcoureur bij Cadillac (vermoedelijk in combinatie met F2) en Will Power wordt zijn vervanger bij Andretti.

twitter


twitter
TargaFloriowoensdag 3 september 2025 @ 19:28
Colton Herta en F1...ik heb daar Michael Andretti of Alex Zanardi gevoelens bij.
Peterseliemanwoensdag 3 september 2025 @ 20:27
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 19:28 schreef TargaFlorio het volgende:
Colton Herta en F1...ik heb daar Michael Andretti of Alex Zanardi gevoelens bij.
Dat. Villeneuve en Montoya waren wel aardig succesvol
Starflyerwoensdag 3 september 2025 @ 21:11
We zullen zien. Hij probeert in ieder geval al een jaar of vier in de Formule 1 te komen, en nu krijgt hij eindelijk zijn kans. En Cadillac krijgt zijn Amerikaanse posterboy.
Bonobo11woensdag 3 september 2025 @ 21:33
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 19:28 schreef TargaFlorio het volgende:
Colton Herta en F1...ik heb daar Michael Andretti of Alex Zanardi gevoelens bij.
Amerikanen kunnen niet sturen.
Starflyerwoensdag 3 september 2025 @ 21:48
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 21:33 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]
Amerikanen kunnen niet sturen.
Zanardi is geen Amerikaan
heywooduwoensdag 3 september 2025 @ 21:50
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 21:48 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Zanardi is geen Amerikaan
En voordat iemand komt met 'maar degene die hem aan reed wel', Tagliani is een Canadees.
heywooduwoensdag 3 september 2025 @ 21:51
Verder vind ik Zanardi maar een lul. Waar alle WTCC-coureurs op Zandvoort destijds uitgebreid tijd namen voor enthousiaste (jonge) fans, beukte hij iedereen voorbij op z'n Segway, elke keer weer.

Deze frustratie verder terzijde.