Bedankt voor de hulp maatje. Maar het is opgelost . De router de instellingen ervan kunnen kopiëren.quote:Op dinsdag 9 september 2025 16:46 schreef Marsenal het volgende:
Oei oei oei, ik hoop dat @:capuchon_jongen zich wegwijs kan maken hier, met al die goede adviezen!
Hangt van veel meer factoren af dan dat.quote:Op dinsdag 9 september 2025 17:06 schreef capuchon_jongen het volgende:
Blijkbaar is WiFi van de provider niet zo stabiel..
Klopt, wifi is een bijzonder lastig fenomeen. Het zomaar ophangen van wat access points zal in een gemiddeld huis een gemiddeld resultaat opleveren. Wil je iets goeds, dan gaat het veel verder dan dat. Access points op de juiste plekken, het juiste aantal access points, het juiste uitzendvermogen per access point, de juiste controller, de juiste instellingen en de juiste verwachtingen zijn bijzonder belangrijk.quote:Op dinsdag 9 september 2025 17:26 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hangt van veel meer factoren af dan dat.
Je omgeving, hoe je huis is gebouwd, hoeveel netwerken er in de buurt zitten en op welke kanalen.
Nee zo simpel is wifi niet en dat is een van de redenen dat een leek niet aan bv ruckus spul moet gaan beginnen.
https://www.ruckusnetworks.com/blog/2024/seamless-wi-fi-roaming-wi-fi-for-productive-workspaces/seamless-wi-fi-roaming-maximize-productivity/quote:Op dinsdag 9 september 2025 17:58 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat je niet weet dat je Unifi schrijft met een i....
Er is niets kinderachtigs aan, het zijn gewoon de feiten. Unleashed is een speciale fimware voor Ruckus apparaten wat zorgt voor controller functionaliteit. Andere merken hebben hier andere oplossingen voor. Maar geen enkel access point doet uit zichzelf wat jij nu al dagen probeert vol te houden en waarvan je weet dat het absolute nonsens is. De functionaliteit van roamen tussen access points wordt geleverd door ofwel het client device ofwel een controller. Elke anders suggestie is nonsens.
En het feit dat het client device dat doet zorg ervoor dat als de wifi instellingen identiek zijn (en dat gaat zoals ik al eerder aangaf verder dan enkel de SSID en het wachtwoord) dat roamen ook zonder controller prima kan werken.
[..]
Nee, dat moet je niet. Ook een thuisnetwerk van een consument moet gewoon goed en veilig zijn. Dat een consument er zelf een potje van maakt, dat is aan de consument. Maar als je als professional gevraagd wordt om een wifi oplossing uit te rollen dan heb je dat te doen met veiligheid als 1 van de hoogste prioriteiten. Ook een consument heeft dagelijks te maken met bankzaken en private data op zijn netwerk en is daarmee een doelwit voor criminelen.
Ga jij als professional je (consumenten)klant vertellen dat zijn data op straat ligt of dat de babyfoon gewoon voor heel de buurt te zien was door nalatigheid omtrent veiligheid?
[..]
Hoewel het nu helaas nog toekomstmuziek is, is dat iets wat vanaf 11 december 2027 gelukkig bij wet geregeld is. Elk stuk hardware dient dan minstens 5 jaar voorzien te worden van software updates.
Maar ook nu is elke consument beter af met up-to-date hardware. Het is verder weer een volgend non-argument wat je aanhaalt, want de devices die je genoemd hebt zijn gewoon nog firmware supported en niemand heeft dat betwist. Net als niemand betwist dat Ruckus een prima merk is.
[..]
En dat je verouderde standaarden gebruikt en geen enkele garantie hebt. Dat weet je ook zeker.
[..]
Nee, je loopt onzin te verkondigen zoals access points die roaming zouden doen. Dát is waar je op aangesproken wordt en dát is waar je constant omheen blijft draaien omdat je je op je piemeltje getrapt voelt. Je had ook gelijk kunnen zeggen dat wat je zei niet klopte. Dat heeft niets met mijn ego te maken maar alles met jouw ego en het feit dat je te eigenwijs bent om toe te geven dat je onzin verkondigd hebt. Ik houd mij enkel aan de feiten.
Stuur je reactie naar Ruckus, misschien passen ze hun website wel aan.quote:- Client Steering: RUCKUS Client Steering technology directs clients to connect to the best available access point, providing optimal performance and seamless roaming.
Ik denk dat Ruckus dat wat ongelukkig formuleert. GD heeft wat dat betreft wel gelijk: het is de client device die switcht. Maar zoals met vrijwel alles hier is het niet zo heel zwart wit. Er zijn verschillende manieren om dat switchen te doen. De crux is dat de client aangemeld is bij een AP en als de verbinding onder een drempelwaarde zakt zich aan zal melden bij een ander ander AP (met een re-association frame). Dat kan een onderbreking in de verbinding opleveren.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
https://www.ruckusnetworks.com/blog/2024/seamless-wi-fi-roaming-wi-fi-for-productive-workspaces/seamless-wi-fi-roaming-maximize-productivity/
[..]
Stuur je reactie naar Ruckus, misschien passen ze hun website wel aan.
Uiteraard moet de client dat protocol ondersteunen, anders zou het een “kick” zijn.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:37 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat Ruckus dat wat ongelukkig formuleert. GD heeft wat dat betreft wel gelijk: het is de client device die switcht. Maar zoals met vrijwel alles hier is het niet zo heel zwart wit. Er zijn verschillende manieren om dat switchen te doen. De crux is dat de client aangemeld is bij een AP en als de verbinding onder een drempelwaarde zakt zich aan zal melden bij een ander ander AP (met een re-association frame). Dat kan een onderbreking in de verbinding opleveren.
Bovendien kan het zijn dat je op een "populair" AP terecht komt waar al veel clients op zijn aangemeld. Dan zijn er wat protocollen die het mogelijk maken om clients sneller te laten switchen, bijvoorbeeld door bij een zwakker wordend signaal ze via het huidige AP alvast aan te laten melden bij het volgende AP. Of om ze niet naar het drukke overbelaste AP te sturen, maar naar een wat zwakker AP met minder connecties (een vorm van load balancing). Of desnoods naar een andere frequentieband. Ik ken de details van Ruckus "client steering" niet, maar ik vermoed dat het zoiets is: De AP's sturen de clients naar het beste nieuwe AP als ze moeten switchen, ook al is dat misschien niet altijd het AP met het sterkste signaal.
/edit:
Kennelijk maakt Ruckus gebruik van de 802.11r standaard. Die maakt het simpel gezegd mogelijk om je aan te melden bij het nieuwe AP en teglijkertijd een dataconnectie op het oude AP te houden. Zo kun je een groot deel van de switch, inclusief re-association al doen voordat die connectie klaar is om dataframes te versturen en daarmee ben je af van een merkbare onderbreking bij het switchen van AP. De AP's regisseren de boel, het echte omschakelen naar een AP met een sterker signaal wordt technisch nog steeds door de client gedaan.
Mits je geen hele speciale dingen wil is de Aruba Instant On webportal en app prima te doen.quote:Op maandag 8 september 2025 19:48 schreef GereDathan het volgende:
Aruba voor de huis tuin en keukengebruiker zonder kennis
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |