abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218642607

Ik heb hier boven de situatie geschetst. Ik heb nu 2 wifi's en als ik in de slaapkamer ben moet ik connecten met het ene wifi en als ik in de woonkamer ben moet ik connecten met het andere wifi

Is dat bij de instellingen van de router wat moet ik dan veranderen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator zondag 31 augustus 2025 @ 16:16:57 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_218642776
Koop een repeater die mesh kan.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_218643026
Even kijken of de router in de slaapkamer kan fungeren als accesspoint (AP) en dan de wifi-instellingen overnemen van de router van de provider.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218643794
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:30 schreef Jordy-B het volgende:
Even kijken of de router in de slaapkamer kan fungeren als accesspoint (AP) en dan de wifi-instellingen overnemen van de router van de provider.
Maar ook dan moet je nog steeds handmatig overswitchen, tenzij beiden "seamless roaming" ondersteunen.

Een "mesh" oplossing is vaak handiger.

Ik zou het zelf oplossen met een paar Ruckus R510 accesspoints in Unleashed modus, maar dat vergt wel wat handigheid met accesspoints.

In feite stel je bij Ruckus in Unleashed mode 1 accesspoint in en als dat werkt, koppel je tot 128 accesspoints aan in hetzelfde netwerk.
Die krijgen dan vanzelf de instellingen en firmware toegewezen, als je ze van tevoren maar even een reset hebt gegeven zodat er geen oude configuratie meer in staat. Het is een wat ouder zakelijk accesspoint maar wel super betrouwbaar. Ik koop ze altijd 2e hands voor rond de ¤50 per stuk. Je hebt nog wel een PoE-adapter of switch nodig om ze te voeden.
pi_218644349
Zal de router vervangen door een switch. Maar heb wifi nodig. Welke accespoint kan ik beste kopen die de wifi instellingen automatisch kopiert
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_218644634
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 18:32 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zal de router vervangen door een switch. Maar heb wifi nodig. Welke accespoint kan ik beste kopen die de wifi instellingen automatisch kopiert
Je bedoelt "kopieert" qua instellen? Of bedoel je "waarmee ik gewoon door het huis kan gaan zonder te hoeven verbinden"?

TP-Link Deco serie kan je naar kijken als je het laatste bedoelt.

Die zijn er in verschillende setjes met verschillende aantallen en snelheden (en dus ook budget).

Ben je wat handiger dan kan je kijken naar gebruikte Ruckus Unleashed of andere professionele apparatuur.
  zondag 31 augustus 2025 @ 21:01:31 #7
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_218645589
Sommige providers bieden ook accespoints aan. Dat is praktisch plug and play.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_218647251
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 21:01 schreef Eix het volgende:
Sommige providers bieden ook accespoints aan. Dat is praktisch plug and play.
Ik heb die van Ziggo, geloof voor een Euro per maand, werkt prima.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 1 september 2025 @ 11:49:11 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_218650128
Als je iets van een budget hebt kan je het beste een mesh set kopen en de wifi van je provider uitschakelen of via je provider als ze het aanbieden voor een leuk bedrag.

https://tweakers.net/pric(...)Link+Deco+X50+2-Pack
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_218652185
quote:
14s.gif Op maandag 1 september 2025 11:49 schreef jogy het volgende:
Als je iets van een budget hebt kan je het beste een mesh set kopen en de wifi van je provider uitschakelen of via je provider als ze het aanbieden voor een leuk bedrag.

https://tweakers.net/pric(...)Link+Deco+X50+2-Pack
Die dingen kun je wel gebruiken, maar aangezien TS een kabeltje naar boven heeft lopen, zou ik absoluut geen mesh gebruiken... Gewoon de kabel gebruiken als bedrade backhaul.
  maandag 1 september 2025 @ 16:50:22 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_218652909
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 15:32 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Die dingen kun je wel gebruiken, maar aangezien TS een kabeltje naar boven heeft lopen, zou ik absoluut geen mesh gebruiken... Gewoon de kabel gebruiken als bedrade backhaul.
Nee juist wel. Beneden en boven een AP bedraad (zoals het hoort) en de mesh zorgt voor een foutloze handover van het signaal naar de sterkste AP. Daar is het voor. Ik heb thuis ook mesh op elke verdieping (total overkill :D) maar is erg fijn.
Vrijheid
pi_218653048
quote:
14s.gif Op maandag 1 september 2025 16:50 schreef jogy het volgende:

[..]
Nee juist wel. Beneden en boven een AP bedraad (zoals het hoort) en de mesh zorgt voor een foutloze handover van het signaal naar de sterkste AP. Daar is het voor. Ik heb thuis ook mesh op elke verdieping (total overkill :D) maar is erg fijn.
Nee, wat jij beschrijft is roaming. Mesh is niets anders dan een wireless backhaul, ook al wordt die term te pas en te onpas gebruikt voor alles wat met wifi en meerdere access points te maken heeft.
  donderdag 4 september 2025 @ 23:58:26 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_218682547
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 17:03 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Nee, wat jij beschrijft is roaming. Mesh is niets anders dan een wireless backhaul, ook al wordt die term te pas en te onpas gebruikt voor alles wat met wifi en meerdere access points te maken heeft.
Mesh is letterlijk het makkelijk mogelijk maken van roaming zonder verlies van wifi.

ik ben gene fan van netgear maar ze leggen het in dit geval goed uit. https://www.netgear.com/n(...)het%20WiFi%2Dnetwerk.

In elk geval bedoel ik dus die definitie. Geen idee of het bij de high end proffesionals anders heet, net als dat mensen jeuk krijgen bij de term cloud als die te onpas wordt gebruikt. :P
Vrijheid
pi_218715186
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb hier boven de situatie geschetst. Ik heb nu 2 wifi's en als ik in de slaapkamer ben moet ik connecten met het ene wifi en als ik in de woonkamer ben moet ik connecten met het andere wifi

Is dat bij de instellingen van de router wat moet ik dan veranderen
Cheap-ass en onstabiel: Beide WIFI's zelfde naam en wachtwoord geven.

Iets cheap en redelijk stabiel: TP-Link Deco's. Liefst Wifi van de provider uitschakelen.

Niet cheap en super stabiel: Wifi van de provider voor altijd uitschakelen en twee of meer Aruba Instant-On AP22's aanschaffen en in (laten) richten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218715197
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:13 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Iets cheap en redelijk stabiel: TP-Link Deco's. Liefst Wifi van de provider uitschakelen.
Ik heb dit recent gedaan en ben erg tevreden. Zelfs de Sonosjes doen het naar behoren.
-nee-
pi_218715209
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 15:14 schreef Marsenal het volgende:

Ik heb dit recent gedaan en ben erg tevreden. Zelfs de Sonosjes doen het naar behoren.
Deco's (mits je ze goed updated, want TP-Link is een behoorlijk interessant doelwit!) zijn voor de meeste consumenten voldoende. Als je echt pro-consumer wordt of veel meer mogelijkheden wil, moet je ze links laten liggen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218715232
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 17:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ook dan moet je nog steeds handmatig overswitchen, tenzij beiden "seamless roaming" ondersteunen.
Onzin. Als de wifi instellingen gelijk zijn (en dan heb ik het niet enkel over de SSID en wachtwoord) dan gaat dit automatisch. Maar dat is de theorie want hoewel het verbinden wel automatisch gaat zal je in veel situaties ervaren dat de wifi verbinding geregeld voor korte tijd onbeschikbaar is (tijdens het overschakelen). Al doet dit zich vooral voor als de access points te dicht bij elkaar staan en je device niet goed kan kiezen.

quote:
Een "mesh" oplossing is vaak handiger.

Ik zou het zelf oplossen met een paar Ruckus R510 accesspoints in Unleashed modus, maar dat vergt wel wat handigheid met accesspoints.

In feite stel je bij Ruckus in Unleashed mode 1 accesspoint in en als dat werkt, koppel je tot 128 accesspoints aan in hetzelfde netwerk.
Die krijgen dan vanzelf de instellingen en firmware toegewezen, als je ze van tevoren maar even een reset hebt gegeven zodat er geen oude configuratie meer in staat. Het is een wat ouder zakelijk accesspoint maar wel super betrouwbaar. Ik koop ze altijd 2e hands voor rond de ¤50 per stuk. Je hebt nog wel een PoE-adapter of switch nodig om ze te voeden.

Logisch, een duidelijk groentje op wifi gebied Ruckus gaan aanraden _O- Behalve dat het absurd duur is, is het ook nog eens next-level. TS is veel meer gebaat bij ofwel een standaard oplossing van de provider of bijvoorbeeld Unifi access points. Stukken goedkoper en stukken eenvoudig in te richten en te beheren.
pi_218715294
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:21 schreef GereDathan het volgende:

Onzin. Als de wifi instellingen gelijk zijn (en dan heb ik het niet enkel over de SSID en wachtwoord) dan gaat dit automatisch. Maar dat is de theorie want hoewel het verbinden wel automatisch gaat zal je in veel situaties ervaren dat de wifi verbinding geregeld voor korte tijd onbeschikbaar is (tijdens het overschakelen). Al doet dit zich vooral voor als de access points te dicht bij elkaar staan en je device niet goed kan kiezen.
Er zijn devices die niet automatisch overschakelen naar eenzelfde SSDI met beter zendvermogen. Sommige houden ook halstarrig de oude verbinding vast. In de praktijk moet je daar dus niet automatisch van uitgaan, maar het laten regelen door je management van je access points. De goedkopere oplossingen bieden daar enkel signaalmonitoring in.

Ubiquity is (nu weer) wel goed spul, maar toch zou ik dan alsnog Aruba adviseren omdat het toch net iets beter in elkaar zit.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218717393
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Er zijn devices die niet automatisch overschakelen naar eenzelfde SSDI met beter zendvermogen. Sommige houden ook halstarrig de oude verbinding vast. In de praktijk moet je daar dus niet automatisch van uitgaan, maar het laten regelen door je management van je access points. De goedkopere oplossingen bieden daar enkel signaalmonitoring in.

Ubiquity is (nu weer) wel goed spul, maar toch zou ik dan alsnog Aruba adviseren omdat het toch net iets beter in elkaar zit.
Aruba voor de huis tuin en keukengebruiker zonder kennis _O-
pi_218717438
quote:

[..]

[..]
Logisch, een duidelijk groentje op wifi gebied Ruckus gaan aanraden _O- Behalve dat het absurd duur is, is het ook nog eens next-level. TS is veel meer gebaat bij ofwel een standaard oplossing van de provider of bijvoorbeeld Unifi access points. Stukken goedkoper en stukken eenvoudig in te richten en te beheren.
Ik zeg juist duidelijk dat dat handigheid vergt, al valt dat voor Ruckus Unleashed ook nog best mee, als je de "setup wizard" volgt staat het voor de meeste situaties al prima ingesteld en een 2e toevoegen is een kwestie van aansluiten en wachten, gaat vanzelf (neemt instellingen over).

En "absurd duur" als je het nieuw koopt. Ik plaats regelmatig R510 accesspoints die ik voor ¤50 per stuk opscharrel en die krijg je niet van hun stuk, perfect stabiel.

Voor TS geen oplossing maar er zijn meer mensen met WiFi problemen.

quote:

[..]
Nee, dat gaat niet automatisch tenzij je inderdaad grote afstand hebt tussen de accesspoints maar dat is in huis vaak niet te realiseren. En als je dat wel kan realiseren zal je vaak ook "deadspots" hebben.

De handover wordt door de accesspoints gedaan, normaal gesproken als het signaal onder een ingestelde signaalsterkte zakt ga je (seamless) over naar een ander accesspoint. Maar dan moet je accesspoint dat wel kunnen.

Met 2 random accesspoints / routers met hetzelfde SSID zal dat niet gebeuren, tenzij je telefoon verbinding verliest en opnieuw aankoppelt met het sterkere signaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2025 20:01:21 ]
pi_218718230
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zeg juist duidelijk dat dat handigheid vergt, al valt dat voor Ruckus Unleashed ook nog best mee, als je de "setup wizard" volgt staat het voor de meeste situaties al prima ingesteld en een 2e toevoegen is een kwestie van aansluiten en wachten, gaat vanzelf (neemt instellingen over).

En "absurd duur" als je het nieuw koopt. Ik plaats regelmatig R510 accesspoints die ik voor ¤50 per stuk opscharrel en die krijg je niet van hun stuk, perfect stabiel.
50 euro voor verouderde devices met verouderde wifi standaarden en amper nog support. Top deal.

quote:
Voor TS geen oplossing maar er zijn meer mensen met WiFi problemen.
[..]
Nee, dat gaat niet automatisch tenzij je inderdaad grote afstand hebt tussen de accesspoints maar dat is in huis vaak niet te realiseren. En als je dat wel kan realiseren zal je vaak ook "deadspots" hebben.

De handover wordt door de accesspoints gedaan, normaal gesproken als het signaal onder een ingestelde signaalsterkte zakt ga je (seamless) over naar een ander accesspoint. Maar dan moet je accesspoint dat wel kunnen.
Dat wordt helemaal niet door de AP’s gedaan, dat is een client device actie. Een controller toevoegen kan wel helpen, maar voornamelijk om drukte op 1 AP te voorkomen én vooraf al een stukje aanmelding te doen te voor een ander AP (fast roaming)

quote:
Met 2 random accesspoints / routers met hetzelfde SSID zal dat niet gebeuren, tenzij je telefoon verbinding verliest en opnieuw aankoppelt met het sterkere signaal.
Niet dus.

Ga je eens inlezen, bijvoorbeeld op https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/
pi_218718320
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]
50 euro voor verouderde devices met verouderde wifi standaarden en amper nog support. Top deal.
[..]
Het werkt feilloos, bugs zijn er al uit en het is goedkoop.
Ik weet best dat het "end of life" is maar het werkt wel en stabiel.
Heb onlangs nog een boerderij voorzien van Ruckus R510 accesspoints, dekking is nooit beter geweest.

Als je met een klein budget de boel stabiel wil hebben en met "seamless roaming" dan is het perfect.

quote:
Dat wordt helemaal niet door de AP’s gedaan, dat is een client device actie.
In de praktijk werkt dat bagger.
Fast roaming veel beter maar met random apparatuur krijg je dat echt niet lekker aan de gang.

quote:
Een controller toevoegen kan wel helpen, maar voornamelijk om drukte op 1 AP te voorkomen én vooraf al een stukje aanmelding te doen te voor een ander AP (fast roaming)
[..]
Niet dus.

Ga je eens inlezen, bijvoorbeeld op https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/
Ik kijk naar de praktijk, op papier mooi die oplossingen maar in de praktijk werkt het voor geen meter als je merken en modellen gaat mixen.

En ja, je kan Unify aanraden maar ook dat moet je goed configureren.

Wat betreft een controller toevoegen, je kan de Ruckus inderdaad met een ZoneFlex 1200 draaien maar ook gewoon in Unleashed mode (afhankelijk van de firmware die je er op flasht).
Unleashed is voor MKB of particulier meer dan voldoende natuurlijk.

TP-Link Omada kan ook leuk zijn, maar ook dan moet je er even induiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2025 21:41:58 ]
pi_218718389
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het werkt feilloos, bugs zijn er al uit en het is goedkoop.
Ik weet best dat het "end of life" is maar het werkt wel en stabiel.
Heb onlangs nog een boerderij voorzien van Ruckus R510 accesspoints, dekking is nooit beter geweest.
Voor een paar tientjes meer had je een moderne oplossing kunnen uitrollen met nieuwe apparatuur met garantie en moderne standaarden. Wat veel logischer is als je voor meerdere jaren vooruit wil kunnen.

End of life is verder niet spannend, ze zitten nog in support tot (uit mijn hoofd) 2029. Wat fijn is als ze er al hangen.
quote:
Als je met een klein budget de boel stabiel wil hebben en met "seamless roaming" dan is het perfect.
[..]
In de praktijk werkt dat bagger.
Fast roaming veel beter maar met random apparatuur krijg je dat echt niet lekker aan de gang.
[..]
Ik kijk naar de praktijk, op papier mooi die oplossingen maar in de praktijk werkt het voor geen meter als je merken en modellen gaat mixen.

En ja, je kan Unify aanraden maar ook dat moet je goed configureren.
Je kan als een plaat een paar verzinsels gaan afspelen omdat je niet wil toegeven dat je het mis had…. Of laat even zien waar ik zeg dat 2 verschillende AP’s een goede oplossing is. Ik heb enkel gezegd dat het kán werken.
pi_218718417
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Je kan als een plaat een paar verzinsels gaan afspelen omdat je niet wil toegeven dat je het mis had…. Of laat even zien waar ik zeg dat 2 verschillende AP’s een goede oplossing is. Ik heb enkel gezegd dat het kán werken.
Dat is leuk, maar toen je op mij reageerde, reageerde ik op Jordy-B die met 2 verschillende apparaten aan de gang wilde gaan.

Ik reageerde op onderstaande post, dus dat is echt geen verzinsel.

Ik kan ook Ubiquiti Unify, MikroTik, Aruba of TP-Link Omada voorstellen, het kan allemaal, het werkt allemaal ;)

quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:30 schreef Jordy-B het volgende:

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2025 21:56:23 ]
pi_218718423
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]

De R510 heeft 802.11n en 802.11ac en dat is in praktijk voor vrijwel al het huis- tuin- en keukengebruik genoeg. Ik heb zelf ook Wifi6 maar de voordelen daarvan tov Wifi5 zijn in mijn ervaring vooral theoretisch. Als je dicht op je AP zit prima, maar iets verder weg met muren ertussen merk ik vrij weinig van de beloofde betere efficientie tov Wifi5.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_218718452
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:48 schreef recursief het volgende:

[..]
De R510 heeft 802.11n en 802.11ac en dat is in praktijk voor vrijwel al het huis- tuin- en keukengebruik genoeg. Ik heb zelf ook Wifi6 maar de voordelen daarvan tov Wifi5 zijn in mijn ervaring vooral theoretisch. Als je dicht op je AP zit prima, maar iets verder weg met muren ertussen merk ik vrij weinig van de beloofde betere efficientie tov Wifi5.
Klopt wel, ik heb voor m'n volgende woning al een paar R650 en R750 accesspoints opgescharreld (uit Polen). Die ondersteunen wel WiFi6 maar voor een smartphone, robotstofzuiger of wat streamen / surfen is dat allemaal niet zo interessant.
Ik heb het vooral omdat ik overal in de woning, buiten en het bijgebouw de zelfde stabiele verbinding heb.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er situaties zijn waar die extra snelheid handig is, bijvoorbeeld als je je NAS met >2.5GBe vlot wil benaderen via je lokale WiFi.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2025 21:58:11 ]
pi_218718524
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt wel, ik heb voor m'n volgende woning al een paar R650 en R750 accesspoints. Die ondersteunen wel WiFi6 maar voor een smartphone of een robotstofzuiger is dat allemaal niet zo interessant.
Ik heb het vooral omdat ik overal in de woning, buiten en het bijgebouw de zelfde stabiele verbinding heb.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er situaties zijn waar die extra snelheid handig is, bijvoorbeeld als je je NAS met >2.5GBe vlot wil benaderen via je lokale WiFi.
Dat snap ik, maar ik heb dat opgelost met een AP op elke verdieping met een wired backhaul. De snelheden die ik daarmee haal via Wifi5 zijn ruim meer dan genoeg. Op het lokale netwerk weet ik niet maar naar buiten zit ik met mijn laptop toch al snel op 800 Mbps up en down op een 1 Gbps aansluiting. En dan zit ik niet naast een AP. Mocht ik ooit 6GHz oid nodig hebben dan kijk ik met een een schuin oog naar de long-range APs van Ubiquity (U6 of U7).
pi_218718563
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:00 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar ik heb dat opgelost met een AP op elke verdieping met een wired backhaul. De snelheden die ik daarmee haal via Wifi5 zijn ruim meer dan genoeg. Op het lokale netwerk weet ik niet maar naar buiten zit ik met mijn laptop toch al snel op 800 Mbps up en down op een 1 Gbps aansluiting. En dan zit ik niet naast een AP. Mocht ik ooit 6GHz oid nodig hebben dan kijk ik met een een schuin oog naar de long-range APs van Ubiquity (U6 of U7).
Ja, dat is wel een prima manier om het aan te vliegen en met met PoE-switches scheelt het ook weer losse adaptertjes, zoals je bij een mesh oplossing wel hebt. Maar mesh kan wel makkelijk zijn als kabels trekken een probleem is (huurwoning bijvoorbeeld).

Ruckus en WiFi7 sla ik nog even over, er zijn nog teveel problemen en dan zetten veel mensen het maar uit bij de R670 en R770. Kan je net zo goed de goedkopere voorgangers kopen.
  maandag 8 september 2025 @ 22:07:55 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218718571
Samenvattend: Deco halen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_218718582
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:07 schreef Hyperdude het volgende:
Samenvattend: Deco halen. :P
Voor TS mss wel het meest eenvoudig en ze kunnen zowel mesh als beiden met ethernet (eerder genoemde "wired backhaul") aangesloten worden, dacht ik. Dus dan kunnen ze beiden aan een draadje.

Ubiquity Unify dat GereDathan aanhaalde is ook prima spul trouwens. Is weer even anders om in te stellen maar er is genoeg over te vinden online.
pi_218718675
Ik combineer die wired backhaul overigens wel met Wifi-mesh. Dat gaat gewoon prima.
pi_218718706
Wel een tip als je zoiets doet en achter het AP van je provider je eigen Wifi netwerk opbouwt: zet de Wifi op het provider-AP uit. Dat scheelt een hoop (interferentie)ellende. Geldt natuurlijk niet als dat AP deel uitmaakt van je Wifi-mesh.
pi_218718711
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:26 schreef recursief het volgende:
Wel een tip als je zoiets doet en achter het AP van je provider je eigen Wifi netwerk opbouwt: zet de Wifi op het provider-AP uit. Dat scheelt een hoop (interferentie)ellende. Geldt natuurlijk niet als dat AP deel uitmaakt van je Wifi-mesh.
Ja, WiFi op modem van provider kan idd uit als je het zelf regelt.

Dit hangt er als sinds 2018 (boven en in garage ook nog 1) en dat werkt zonder zorgen. Wordt alleen herstart als de stroom eens uitvalt.

Niet gek voor "oude meuk" ;)

pi_218720982
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, WiFi op modem van provider kan idd uit als je het zelf regelt.

Dit hangt er als sinds 2018 (boven en in garage ook nog 1) en dat werkt zonder zorgen. Wordt alleen herstart als de stroom eens uitvalt.

[ afbeelding ]

Niet gek voor "oude meuk" ;)

[ afbeelding ]
Ivm het Wifi6 puntje eerder heb ik wat gespeedtest op verschillende frequenties. Achtereenvolgens 2,4GHz, 5Ghz en 6Ghz. Zelfde device, zelfde locatie.

2,4Ghz

5GHz

6GHz
pi_218721054
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:48 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik lever toch niet graag mijn Wifi7 in.

Het gaat er niet direct om of het voldoende is qua snelheid, dat is maar 1 aspect van het kiezen van de juiste oplossing. Andere belangrijke aspecten zijn beheer (en hoe dat in te vullen) en kosten op de lange termijn. Door het ophangen van verouderde devices haal je je op termijn meer kosten op de hals dan het oplevert aan besparing.
pi_218721062
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:08 schreef GereDathan het volgende:
Ja, hier gaat TS wel iets aan hebben _O-
Nou in die zin dat ie ziet dat je niet per se een hoop geld hoeft uit te geven voor Wifi6 (of Wifi7 fwiw). En dat je dus met een setje R510 van Marktplaats wellicht een heel eind komt.
pi_218721095
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik lever toch niet graag mijn Wifi7 in.
Verreweg de meeste mensen hebben niets aan Wifi7. Nu niet, en over een jaar of 2 a 3 ook niet.
pi_218721111
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:13 schreef recursief het volgende:

[..]
Nou in die zin dat ie ziet dat je niet per se een hoop geld hoeft uit te geven voor Wifi6 (of Wifi7 fwiw). En dat je dus met een setje R510 van Marktplaats wellicht een heel eind komt.
Waarschijnlijk heb je voor hetzelfde geld, of een paar tientjes meer, nieuwe devices die nieuwe standaarden ondersteunen. Ruckus is een prachtig merk hoor, heb er diverse setjes van uitgerold, maar dat is wel echt een andere markt.
pi_218721691
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Een r510 kun je voor een paar tientjes van Marktplaats halen. No way dat je een nieuwe Unifi hebt voor datzelfde geld of een ietsiepietsie meer. De R510 heeft nog support tot 1 januari 2029. Daar kan je dus nog bijna 3,5 jaar plezier aan beleven voor een paar tientjes en tegen die tijd kan je gaan nadenken of je een modern Wifi9 of Wifi10 setje wil. En geloof me: de meeste mensen hebben helemaal niks aan een supersnel lokaal netwerk met een grote bandbreedte, die hebben aan 802.11ac meer dan genoeg.

Dat lijkt me geen gek advies voor TS hoor. Die heeft echt geen Wifi7 nodig. En support tot 2029 is ook prima. Bevalt het niet, dan knal je ze weer op Marktplaats en vangt hetzelfde als wat je er voor betaald hebt. Heel simpel.
En ook als support stopt, stopt het niet spontaan met werken ;)

Veel bugs zullen er niet meer zijn, afgezien van het gebrek aan WPA3 support.
pi_218721734
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Behalve dat je ook geen security fixes meer krijgt. Maar het houdt niet op 1 januari 2029 op met werken, dat klopt.
  dinsdag 9 september 2025 @ 12:44:39 #41
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218721739
Hij heeft wel een punt dat ruckus adviseren aan iemand die meer heeft aan wat meer eenvoudiger spul niet echt zinvol is.

Of er nog lang support op is. Zelfs UniFi kan je nog over discussiëren.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_218721797
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:44 schreef Gunner het volgende:
Hij heeft wel een punt dat ruckus adviseren aan iemand die meer heeft aan wat meer eenvoudiger spul niet echt zinvol is.

Ruckus unleashed is niet echt lastig, en anders is er wel iemand die je er mee kan helpen. Als het werkt heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar.
pi_218721829
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn Ruckus accesspoints doen inderdaad een handover zodra het signaal onder x (instelbaar) dB zakt.
Dat werkt feilloos.
Dat doen de access points dus niet. Lees je eindelijk eens in de materie in voor je met je onzin komt. Dat doet ofwel de controller (Unleashed bijvoorbeeld) die kennis heeft van andere access points ofwel het client device.
pi_218721833
@capuchon_jongen
https://www.coolblue.nl/p(...)-deco-m4-3-pack.html

Deze is mij aangeraden door @hyenidae en hij had gewoon 100% gelijk, voor thuis is dit top.
-nee-
pi_218721840
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Veel bugs zullen er niet meer zijn, afgezien van het gebrek aan WPA3 support.
Ik hoop niet dat je ook maar iets van beheer voert over devices die aan het internet hangen of anderszins publiekelijk beschikbaar zijn.
pi_218721869
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 11:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Een r510 kun je voor een paar tientjes van Marktplaats halen. No way dat je een nieuwe Unifi hebt voor datzelfde geld of een ietsiepietsie meer. De R510 heeft nog support tot 1 januari 2029. Daar kan je dus nog bijna 3,5 jaar plezier aan beleven voor een paar tientjes en tegen die tijd kan je gaan nadenken of je een modern Wifi9 of Wifi10 setje wil. En geloof me: de meeste mensen hebben helemaal niks aan een supersnel lokaal netwerk met een grote bandbreedte, die hebben aan 802.11ac meer dan genoeg.

Dat lijkt me geen gek advies voor TS hoor. Die heeft echt geen Wifi7 nodig. En support tot 2029 is ook prima. Bevalt het niet, dan knal je ze weer op Marktplaats en vangt hetzelfde als wat je er voor betaald hebt. Heel simpel.
Een Unifi U7 Lite kost nieuw 91,90 euro inclusief BTW. Dat is maar een beetje meer geld dan die "paar tientjes" van een tweedehands modelletje. En dat is dan inclusief 2 jaar garantie en moderne techniek. En hoewel smaak verschilt, het uiterlijk zal menigeen ook meer aanspreken.

Ruckus is prima, maar moet je ook gewoon nieuw kopen en daarna maximaal van de levensduur profiteren. Net als bij andere merken.
pi_218721879
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 13:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Een Unifi U7 Lite kost nieuw 91,90 euro inclusief BTW. Dat is maar een beetje meer geld dan die "paar tientjes" van een tweedehands modelletje. En dat is dan inclusief 2 jaar garantie en moderne techniek. En hoewel smaak verschilt, het uiterlijk zal menigeen ook meer aanspreken.

Ruckus is prima, maar moet je ook gewoon nieuw kopen en daarna maximaal van de levensduur profiteren. Net als bij andere merken.
Voor dat geld heb ik twee keer een R510. En ik zou niet weten waarom je die niet tweedehands zou gebruiken als je er een prima usecase voor hebt.
pi_218721900
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:44 schreef Gunner het volgende:

Unifi heeft als voordeel dat je ze via een makkelijke app kan configureren en je voor weinig een controller kan fixen. Ruckus heeft als voordeel dat die controller in het systeem gebakken zit (Unleashed).

Voor TS is waarschijnlijk het al vaker genoemde simpele Deco setje voldoende. Of op zijn minst 2 dezelfde devices met dezelfde instellingen.
pi_218722300
@capuchon_jongen ik hoop dat je mijn advies opvolgt!
-nee-
pi_218723407
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik hoop niet dat je ook maar iets van beheer voert over devices die aan het internet hangen of anderszins publiekelijk beschikbaar zijn.
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen kritische bedrijfsprocessen en het thuisnetwerk van een consument die "on a budget" is.

Als TS morgen een consumenten mesh setje haalt, zal de support na een paar jaar ook stoppen omdat er een nieuwe versie is.
Wat dat betreft ben je dan heus niet altijd beter af dan met "EOL" hardware uit een professionele bedrijfsomgeving.

Maar met die R510 weet je wel zeker dat het feilloos en storingsvrij zal werken.

Ik heb het overigens niet geadviseerd aan TS, ik heb alleen gezegd hoe ik het zou oplossen. En dat is vervolgens heel groot gemaakt door jou en je ego. Want in plaats van TS helpen heb je alleen maar op anderen lopen zieken in dit topic.

[ Bericht 10% gewijzigd door ChevyCaprice op 09-09-2025 21:48:36 ]
pi_218723541
Overigens, mocht er twijfel zijn, Unleashed is echt heel eenvoudig op te zetten.
Niet voor TS bedoeld maar mocht iemand het ooit eens overwegen.

En als dit eenmaal doorlopen is, kan je tot 127 accesspoints extra toevoegen. Je hoeft ze alleen maar aan te sluiten in je netwerk, de instellingen en update krijgen ze vanzelf van de "master".

Als ze niet automatisch toegevoegd worden, staan er misschien nog oude instellingen in (kan gebeuren bij 2e hands) en moet je ven de reset knop van de toegevoegde Ruckus 10 seconden indrukken en dan ~5 minuten wachten.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-09-2025 17:04:02 ]
pi_218723680
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2025 16:46 schreef Marsenal het volgende:
Oei oei oei, ik hoop dat @:capuchon_jongen zich wegwijs kan maken hier, met al die goede adviezen!
Bedankt voor de hulp maatje. Maar het is opgelost . De router de instellingen ervan kunnen kopiëren.

Maar ik denk na om een stabielere verbinding. Blijkbaar is WiFi van de provider niet zo stabiel..
  dinsdag 9 september 2025 @ 17:26:39 #53
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218723883
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:06 schreef capuchon_jongen het volgende:
Blijkbaar is WiFi van de provider niet zo stabiel..
Hangt van veel meer factoren af dan dat.
Je omgeving, hoe je huis is gebouwd, hoeveel netwerken er in de buurt zitten en op welke kanalen.

Nee zo simpel is wifi niet en dat is een van de redenen dat een leek niet aan bv ruckus spul moet gaan beginnen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_218724263
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:26 schreef Gunner het volgende:

[..]
Hangt van veel meer factoren af dan dat.
Je omgeving, hoe je huis is gebouwd, hoeveel netwerken er in de buurt zitten en op welke kanalen.

Nee zo simpel is wifi niet en dat is een van de redenen dat een leek niet aan bv ruckus spul moet gaan beginnen.
Klopt, wifi is een bijzonder lastig fenomeen. Het zomaar ophangen van wat access points zal in een gemiddeld huis een gemiddeld resultaat opleveren. Wil je iets goeds, dan gaat het veel verder dan dat. Access points op de juiste plekken, het juiste aantal access points, het juiste uitzendvermogen per access point, de juiste controller, de juiste instellingen en de juiste verwachtingen zijn bijzonder belangrijk.

Blindelings een prima oplossing zoals Ruckus of Unifi ophangen klinkt op papier leuk. Maar het is op geen enkele manier een garantie tot succes. De meeste consumenten kunnen beter wat van die Deco (of soortgelijke) apparaten van de provider huren of kopen en ze strategisch plaatsen. Goedkoop en vaak een prima resultaat voor wat je uitgeeft. Wil je als consument iets verder gaan dan ga je kijken naar instapoplossingen als Unifi (betaalbaar) of Ruckus (minder betaalbaar). En ga je nog verder dan dat dan ga je naar hele andere oplossingen en prijskaartjes.
pi_218724425
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 17:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Alleen al het feit dat je niet weet dat je Unifi schrijft met een i....

Er is niets kinderachtigs aan, het zijn gewoon de feiten. Unleashed is een speciale fimware voor Ruckus apparaten wat zorgt voor controller functionaliteit. Andere merken hebben hier andere oplossingen voor. Maar geen enkel access point doet uit zichzelf wat jij nu al dagen probeert vol te houden en waarvan je weet dat het absolute nonsens is. De functionaliteit van roamen tussen access points wordt geleverd door ofwel het client device ofwel een controller. Elke anders suggestie is nonsens.

En het feit dat het client device dat doet zorg ervoor dat als de wifi instellingen identiek zijn (en dat gaat zoals ik al eerder aangaf verder dan enkel de SSID en het wachtwoord) dat roamen ook zonder controller prima kan werken.
[..]
Nee, dat moet je niet. Ook een thuisnetwerk van een consument moet gewoon goed en veilig zijn. Dat een consument er zelf een potje van maakt, dat is aan de consument. Maar als je als professional gevraagd wordt om een wifi oplossing uit te rollen dan heb je dat te doen met veiligheid als 1 van de hoogste prioriteiten. Ook een consument heeft dagelijks te maken met bankzaken en private data op zijn netwerk en is daarmee een doelwit voor criminelen.

Ga jij als professional je (consumenten)klant vertellen dat zijn data op straat ligt of dat de babyfoon gewoon voor heel de buurt te zien was door nalatigheid omtrent veiligheid?
[..]
Hoewel het nu helaas nog toekomstmuziek is, is dat iets wat vanaf 11 december 2027 gelukkig bij wet geregeld is. Elk stuk hardware dient dan minstens 5 jaar voorzien te worden van software updates.

Maar ook nu is elke consument beter af met up-to-date hardware. Het is verder weer een volgend non-argument wat je aanhaalt, want de devices die je genoemd hebt zijn gewoon nog firmware supported en niemand heeft dat betwist. Net als niemand betwist dat Ruckus een prima merk is.
[..]
En dat je verouderde standaarden gebruikt en geen enkele garantie hebt. Dat weet je ook zeker.
[..]
Nee, je loopt onzin te verkondigen zoals access points die roaming zouden doen. Dát is waar je op aangesproken wordt en dát is waar je constant omheen blijft draaien omdat je je op je piemeltje getrapt voelt. Je had ook gelijk kunnen zeggen dat wat je zei niet klopte. Dat heeft niets met mijn ego te maken maar alles met jouw ego en het feit dat je te eigenwijs bent om toe te geven dat je onzin verkondigd hebt. Ik houd mij enkel aan de feiten.
https://www.ruckusnetworks.com/blog/2024/seamless-wi-fi-roaming-wi-fi-for-productive-workspaces/seamless-wi-fi-roaming-maximize-productivity/

quote:
- Client Steering: RUCKUS Client Steering technology directs clients to connect to the best available access point, providing optimal performance and seamless roaming.
Stuur je reactie naar Ruckus, misschien passen ze hun website wel aan.
pi_218724606
quote:
Ik denk dat Ruckus dat wat ongelukkig formuleert. GD heeft wat dat betreft wel gelijk: het is de client device die switcht. Maar zoals met vrijwel alles hier is het niet zo heel zwart wit. Er zijn verschillende manieren om dat switchen te doen. De crux is dat de client aangemeld is bij een AP en als de verbinding onder een drempelwaarde zakt zich aan zal melden bij een ander ander AP (met een re-association frame). Dat kan een onderbreking in de verbinding opleveren.

Bovendien kan het zijn dat je op een "populair" AP terecht komt waar al veel clients op zijn aangemeld. Dan zijn er wat protocollen die het mogelijk maken om clients sneller te laten switchen, bijvoorbeeld door bij een zwakker wordend signaal ze via het huidige AP alvast aan te laten melden bij het volgende AP. Of om ze niet naar het drukke overbelaste AP te sturen, maar naar een wat zwakker AP met minder connecties (een vorm van load balancing). Of desnoods naar een andere frequentieband. Ik ken de details van Ruckus "client steering" niet, maar ik vermoed dat het zoiets is: De AP's sturen de clients naar het beste nieuwe AP als ze moeten switchen, ook al is dat misschien niet altijd het AP met het sterkste signaal.

/edit:
Kennelijk maakt Ruckus gebruik van de 802.11r standaard. Die maakt het simpel gezegd mogelijk om je aan te melden bij het nieuwe AP en teglijkertijd een dataconnectie op het oude AP te houden. Zo kun je een groot deel van de switch, inclusief re-association al doen voordat die connectie klaar is om dataframes te versturen en daarmee ben je af van een merkbare onderbreking bij het switchen van AP. De AP's regisseren de boel, het echte omschakelen naar een AP met een sterker signaal wordt technisch nog steeds door de client gedaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door recursief op 09-09-2025 18:47:22 ]
pi_218725119
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:37 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik denk dat Ruckus dat wat ongelukkig formuleert. GD heeft wat dat betreft wel gelijk: het is de client device die switcht. Maar zoals met vrijwel alles hier is het niet zo heel zwart wit. Er zijn verschillende manieren om dat switchen te doen. De crux is dat de client aangemeld is bij een AP en als de verbinding onder een drempelwaarde zakt zich aan zal melden bij een ander ander AP (met een re-association frame). Dat kan een onderbreking in de verbinding opleveren.

Bovendien kan het zijn dat je op een "populair" AP terecht komt waar al veel clients op zijn aangemeld. Dan zijn er wat protocollen die het mogelijk maken om clients sneller te laten switchen, bijvoorbeeld door bij een zwakker wordend signaal ze via het huidige AP alvast aan te laten melden bij het volgende AP. Of om ze niet naar het drukke overbelaste AP te sturen, maar naar een wat zwakker AP met minder connecties (een vorm van load balancing). Of desnoods naar een andere frequentieband. Ik ken de details van Ruckus "client steering" niet, maar ik vermoed dat het zoiets is: De AP's sturen de clients naar het beste nieuwe AP als ze moeten switchen, ook al is dat misschien niet altijd het AP met het sterkste signaal.

/edit:
Kennelijk maakt Ruckus gebruik van de 802.11r standaard. Die maakt het simpel gezegd mogelijk om je aan te melden bij het nieuwe AP en teglijkertijd een dataconnectie op het oude AP te houden. Zo kun je een groot deel van de switch, inclusief re-association al doen voordat die connectie klaar is om dataframes te versturen en daarmee ben je af van een merkbare onderbreking bij het switchen van AP. De AP's regisseren de boel, het echte omschakelen naar een AP met een sterker signaal wordt technisch nog steeds door de client gedaan.
Uiteraard moet de client dat protocol ondersteunen, anders zou het een “kick” zijn.

Welke protocollen gebruikt worden staat er ook wel onder bij de FAQ.
Maar uiteindelijk is die regie net zo belangrijk, het accesspoint (master controller) weet welke ruimte er nog is. Thuis zal je niet zo snel tegen limieten aanlopen maar in een klas met 35 laptops heeft dat wel wat regie nodig.
Daar komt Ruckus pas echt tot zijn recht maar ook “leuk voor thuis” ;)
  Moderator dinsdag 9 september 2025 @ 21:49:54 #58
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_218726414
Zo, heb even de persoonlijke reacties naar elkaar toe geveegd.

Maak het niet te technisch.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_218740631
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 19:48 schreef GereDathan het volgende:

Aruba voor de huis tuin en keukengebruiker zonder kennis _O-
Mits je geen hele speciale dingen wil is de Aruba Instant On webportal en app prima te doen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')