abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 augustus 2025 @ 16:05:47 #1
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_218642526

Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?

Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)
  zondag 31 augustus 2025 @ 16:10:23 #2
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_218642603
Mijn vraag:

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:10 schreef SpeedyGJ het volgende: In het kort:

Renovatie bad/keuken (Huurwoning), riolering zijn nagekeken en goedgekeurd, nu stank in de douche omdat ik de deksel niet op het doucheputje kan laten omdat het water van het bad niet snel genoeg kan laten weglopen. Heeft iemand een oplossing om het overtollige water wat naast het bad valt weg te laten lopen zodat ik dan het doucheput kan afsluiten om het stank weg te houden?

Lange versie:

De woningbouw heeft hier een grote renovatie gehad, keuken/badkamer zijn allemaal aangepakt. De wc? Ja die was 5 jaar geleden al gedaan als noodzaak, dat kon niet wachten. *Wij geluk natuurlijk!

2 weken terug hebben de riolering nagekeken en is goedgekeurd, maar omdat alles is los gemaakt/schoongemaakt komt er nu stank in de douch, nu is dat handig op te lossen door de zwarte deksel erop te plaatsen om die stank erbuiten te houden maar dan komt nu het probleem.

We hebben een bad, en de afvoer van het bad kan ik niet rechtstreeks plaatsen op het doucheput, we hebben kids en die willen nog wel eens wat water ernaast laten lopen, gevolg dat ook dat water weg moet lopen, als ik het afvoer van het bad op de bestaande afvoer plaats, kan dat overtollige water niet weg.

Ik heb al lopen nadenken hoe ik dit probleem kan oplossen maar ik weet me echt geen raad meer. Iemand die soortelijke probleem heeft gehad? Of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Handig om te weten: Het is een inbouw bad, en huurwoning, dus ik kan niet zomaar even gaten in de grond gaan boren voor een 2de afvoer.
Ja het bad heeft een sifon :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 20:52 schreef Vonkenboer het volgende: Je hebt dus je sifon van het bad boven op een doucheputje gezet en wanneer je de deksel van dat putje verwijderd dan blijft het riool stinken? @:SpeedyGJ Ik begrijp je post eigenlijk niet goed denk ik ...
Situatie momenteel:

Het waterafvoer hangt dus boven het afvoer putje, sifon zit bij de uitloop van het bad.
Als ik deze buis dus op het doucheput aansluit, kan het water wat buiten het bad komt niet meer weg, omdat dit dus volledig is afgesloten.
De stankafsluiter die erbij zit moet eigenlijk op het doucheput afvoer om stank te voorkomen, maar dit kan het afvoer van het bad niet aan waardoor deze eigenlijk niet op kan.

Hopelijk is dit zo beetje duidelijk :)
pi_218644961
De simpele oplossing is (het sifon van het bad eventueel verwijderen en) de afvoer als open verbinding boven de doucheput laten eindigen. Nadeel is dat bij het leeglopen van je bad vrijwel de gehele vloer nat wordt.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218649671
Misschien niet helemaal passend hier, maar we willen onze achtertuin aanpakken en hebben nu van voor naar achter een afschot van ruim 30cm. Dat willen we deels corrigeren door de vlonder en stukje tegelwerk aan het huis waterpas te leggen, en dan een afstapje te maken van 1 trede, om de rest van de tuin nog wel wat afschot mee te geven. Maar wat is een fijne/goede afstap hoogte? Is dat hetzelfde als bij een normale trap, dus tussen de 17 en 18,5 cm?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_218649792
Laat de badafvoer gewoon boven het open doucheputje uitkomen. Het water stroomt dan via het bad in het putje. De sifon bij het bad zorgt voor de stankafsluiting, dus je hebt geen extra sifon bij het putje nodig.

Voordeel: makkelijk, geen aanpassingen nodig, en water op de vloer kan gewoon weg.
Nadeel: kans op stank als de sifon bij het bad uitdroogt, en de buis boven het putje is zichtbaar.

hopelijk kom je er zo goed uit
pi_218651947
quote:
14s.gif Op maandag 1 september 2025 11:31 schreef jeroenvandeveen het volgende:
Laat de badafvoer gewoon boven het open doucheputje uitkomen. Het water stroomt dan via het bad in het putje. De sifon bij het bad zorgt voor de stankafsluiting, dus je hebt geen extra sifon bij het putje nodig.

Voordeel: makkelijk, geen aanpassingen nodig, en water op de vloer kan gewoon weg.
Nadeel: kans op stank als de sifon bij het bad uitdroogt, en de buis boven het putje is zichtbaar.

hopelijk kom je er zo goed uit
De sifon bij het bad wordt juist overbodig (maar mag evt wel blijven zitten). De leiding van bad tot boven het putje loopt helemaal leeg en zal dus niet gaan stinken. Het putje heeft een eigen sifon die wel zn werk doet voor zowel badwater als vloerwater.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218652456
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 15:01 schreef 215 het volgende:
De sifon bij het bad wordt juist overbodig (maar mag evt wel blijven zitten). De leiding van bad tot boven het putje loopt helemaal leeg en zal dus niet gaan stinken. Het putje heeft een eigen sifon die wel zn werk doet voor zowel badwater als vloerwater.
je hebt gelijk mijn excusen ik zie nu inderdaad dat de pvc afvoer erg schuin naar beneden loopt waar door de leiding volledig leeg loopt!
pi_218653956
quote:
17s.gif Op maandag 1 september 2025 11:25 schreef Debsterr het volgende:
Misschien niet helemaal passend hier, maar we willen onze achtertuin aanpakken en hebben nu van voor naar achter een afschot van ruim 30cm. Dat willen we deels corrigeren door de vlonder en stukje tegelwerk aan het huis waterpas te leggen, en dan een afstapje te maken van 1 trede, om de rest van de tuin nog wel wat afschot mee te geven. Maar wat is een fijne/goede afstap hoogte? Is dat hetzelfde als bij een normale trap, dus tussen de 17 en 18,5 cm?
Kleiner is fijner. Ik heb diverse van 105 mm, dat went snel en loopt lekker.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218657536
goeie morgen heren, ik zie dat dit forum erg actief is had een vraag! ik ben bij mijn schoonvader bezig met de begaande grond en daar valt meneer zijn slaap kamer en badkamer ook onder. nu ligt er een goeie dikke laag pvc vloer in maar ik krijg die er niet helemaal uit! iemand die misschien wat extra tips heeft?
  dinsdag 2 september 2025 @ 08:50:23 #10
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_218657580
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 18:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Kleiner is fijner. Ik heb diverse van 105 mm, dat went snel en loopt lekker.
Thanks, moeten we even goed gaan rekenen wat een acceptabel afschot voor de rest van de tuin is, en of we dan inderdaad voor 2 treetjes gaan. Zag bij de tegelhandel ook betonnen traptredes, die zijn 15 cm hoog.
pi_218657614
quote:
17s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:50 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Thanks, moeten we even goed gaan rekenen wat een acceptabel afschot voor de rest van de tuin is, en of we dan inderdaad voor 2 treetjes gaan. Zag bij de tegelhandel ook betonnen traptredes, die zijn 15 cm hoog.
door extra hoogtes in je tuin word het ruimtelijk groter kan een leuke toevoeging zijn!
pi_218657789
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door blomke op 02-09-2025 10:04:51 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218659818
quote:

[..]
Ik weet niet voor wie de tuin is, maar als deze voor kleinere kinderen met spelen is en ouderen die wat slechter ter been zijn ... is vaak een schuin aflopend pad fijner dan 1 of 2 tredes.

Eventueel met een border die wel een rand heeft is dat op te vangen dat niet je tuin ook schuin loopt ;)
pi_218659828
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mijn vraag:
[..]
[..]
Situatie momenteel:
[ afbeelding ]

Het waterafvoer hangt dus boven het afvoer putje, sifon zit bij de uitloop van het bad.
Als ik deze buis dus op het doucheput aansluit, kan het water wat buiten het bad komt niet meer weg, omdat dit dus volledig is afgesloten.
De stankafsluiter die erbij zit moet eigenlijk op het doucheput afvoer om stank te voorkomen, maar dit kan het afvoer van het bad niet aan waardoor deze eigenlijk niet op kan.

Hopelijk is dit zo beetje duidelijk :)
Ik heb ook een bad, maar geen los putje naast mn bad. Ik dweil dat gewoon op. En ik leer mijn neefje dat water in het bad hoort.

Misschien ook een optie?
pi_218659837
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 08:38 schreef jeroenvandeveen het volgende:
goeie morgen heren, ik zie dat dit forum erg actief is had een vraag! ik ben bij mijn schoonvader bezig met de begaande grond en daar valt meneer zijn slaap kamer en badkamer ook onder. nu ligt er een goeie dikke laag pvc vloer in maar ik krijg die er niet helemaal uit! iemand die misschien wat extra tips heeft?
PVC is makkelijker te verwijderen als het warm is, dus even de verffohn dr op kan helpen :Y
pi_218660351
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 13:00 schreef Puala het volgende:

[..]
PVC is makkelijker te verwijderen als het warm is, dus even de verffohn dr op kan helpen :Y
oh bedankt voor de tip nog nooit gehoord! kon het trouwens online ook niet vinden. bedoel je z'n bosch fohn of gewoon een normale (neem aan dat die niet warm genoeg word?) :D
  dinsdag 2 september 2025 @ 14:04:45 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_218660353
quote:

[..]
Je mag ook bij ons zand komen halen om het gelijk te trekken :D .
pi_218660357
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 14:04 schreef jeroenvandeveen het volgende:

[..]
oh bedankt voor de tip nog nooit gehoord! kon het trouwens online ook niet vinden. bedoel je z'n bosch fohn of gewoon een normale (neem aan dat die niet warm genoeg word?) :D
google maar op verffohn en dan kun je zelf kijken of 'bosch fohn' is wat klopt voor jou. Een normale fohn wordt inderdaad niet warm genoeg :)
pi_218660437
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 14:05 schreef Puala het volgende:

[..]
google maar op verffohn en dan kun je zelf kijken of 'bosch fohn' is wat klopt voor jou. Een normale fohn wordt inderdaad niet warm genoeg :)
toppp dan zal ik die even uit de schuur pakken!
pi_218660532
Wie weet?

Bij Ikea heeft een medewerker 2 weken terug een shoppinglijst gemaakt van een Metod keukenkast met Utrusta keukenrek mét een ordernummer.
Sinds vanmiddag is het onder het ordernummer besteld en het heet “in uitvoering”.

Nu wil ik dat het hele pakket op een specifieke dag geleverd wordt aan huis.
Wanneer en waar kan ik dat aangeven?

Edit: de order staat gister en vanmorgen dus niet in de winkelwagen.
  dinsdag 2 september 2025 @ 14:35:52 #21
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_218660548
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 14:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Je mag ook bij ons zand komen halen om het gelijk te trekken :D .
als we teveel afschot corrigeren kan de schuurdeur niet meer open :') want die ligt dus ook echt lager...
  dinsdag 2 september 2025 @ 14:37:09 #22
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_218660554
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:58 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik weet niet voor wie de tuin is, maar als deze voor kleinere kinderen met spelen is en ouderen die wat slechter ter been zijn ... is vaak een schuin aflopend pad fijner dan 1 of 2 tredes.

Eventueel met een border die wel een rand heeft is dat op te vangen dat niet je tuin ook schuin loopt ;)
De kleine meid is alweer 2 (die vind 1 trede waarschijnlijk wel leuk om af te vliegen met de loopfiets), en oud zijn we voorlopig nog niet echt :D maar wel een goeie om in overweging te nemen.
pi_218660565
quote:
17s.gif Op dinsdag 2 september 2025 14:37 schreef Debsterr het volgende:

[..]
De kleine meid is alweer 2 (die vind 1 trede waarschijnlijk wel leuk om af te vliegen met de loopfiets), en oud zijn we voorlopig nog niet echt :D maar wel een goeie om in overweging te nemen.
Ja en vanuit t spel terug rennen en struikelen behoort ook tot de opties :Y
Mijn bezoek had bij mn vorige huis heel veel moeite met de trap in de keuken. En waar ik dat zelf totaal niet had, vond ik t voor hun wel heel rot. Dus neem evt ook je ouders of schoonouders mee in de overweging :Y
pi_218660577
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 14:33 schreef AnneX het volgende:
Wie weet?

Bij Ikea heeft een medewerker 2 weken terug een shoppinglijst gemaakt van een Metod keukenkast met Utrusta keukenrek mét een ordernummer.
Sinds vanmiddag is het onder het ordernummer besteld en het heet “in uitvoering”.

Nu wil ik dat het hele pakket op een specifieke dag geleverd wordt aan huis.
Wanneer en waar kan ik dat aangeven?

Edit: de order staat gister en vanmorgen dus niet in de winkelwagen.
Ik kreeg dat als vraag tijdens t bestellen in de winkel volgens mij. En bij t afrekenen en bestellen.
Maar wellicht weet iemand anders t concreter :Y
pi_218660614
quote:

[..]
Zoals ik 't met een aantal tredes met hardhout vlonderplank heb gedaan. Treehoogte = vlonderplankbreedte.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')