Een kabel loopt van A naar B, je kan ze doormeten, en de formules voor stroom zijn nogal eenvoudig.quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:37 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Broertje zei dat de stoppenkast oud is en dat er amateuristisch dingen aan toegevoegd zijn. Er lopen allerlei extra kabels door het huis. Ik zou het nogal eng vinden om daarmee te moeten leren werken.
Alles er uit halen en nieuw aanleggen. Blijkt echt totaal geen rocket science en dan hoef je niet meer bang te zijn voor andermans gebeunquote:Op dinsdag 2 september 2025 21:37 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Broertje zei dat de stoppenkast oud is en dat er amateuristisch dingen aan toegevoegd zijn. Er lopen allerlei extra kabels door het huis. Ik zou het nogal eng vinden om daarmee te moeten leren werken.
Kleine aanpassingen ja. Maar groot aanpakken, dan heb je wel de nodige kennis nodig. Niet alleen wet en regelgeving maar ook vermogensberekening per groep. En bij 3 fase ook nog de belasting per fase in balans houden.quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Joh, als mensen niet debiel zijn is stroom echt geen hogere wiskunde.
Alle draden bij elkaar in, het als een kroonsteenquote:Op dinsdag 2 september 2025 22:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
We hebben toevallig afgelopen weekend nog wat Wago klemmen (lasdoppen dus) gekocht. Daar was al jaren een soort eindeloze voorraad van maar ze waren toch ineens op.
Overigens zou ik niet eens weten hoe je zo'n klem verkeerd moet gebruiken.
Dan moet je ook gewoon kroonsteentjes nemen, iets te kort draad, strippen met een keukenmesje of je tanden (en dan liefst iets te lang stuk strippen en dan vanaf een wiebelig, net te laag keukentrapje de boel aan het plafond met elkaar verbinden.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
We hebben toevallig afgelopen weekend nog wat Wago klemmen (lasdoppen dus) gekocht. Daar was al jaren een soort eindeloze voorraad van maar ze waren toch ineens op.
Overigens zou ik niet eens weten hoe je zo'n klem verkeerd moet gebruiken.
Ja, het kan wel inderdaad. Of heel ver strippen. Maar dan wil je het gewoon opzettelijk fout doenquote:Op dinsdag 2 september 2025 22:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Alle draden bij elkaar in, het als een kroonsteen
Ok ok, het kánquote:Op dinsdag 2 september 2025 22:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan moet je ook gewoon kroonsteentjes nemen, iets te kort draad, strippen met een keukenmesje of je tanden (en dan liefst iets te lang stuk strippen en dan vanaf een wiebelig, net te laag keukentrapje de boel aan het plafond met elkaar verbinden.
Oh ja, en dan bij voorkeur niet zo'n modern kroonsteentje nemen, met die klemmetjes. Gewoon zo'n oude met 4 van die iniemini schroefjes met rechte gleuf.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok ok, het kán![]()
We hebbennin de elektra assortimentsdoos nog kroonsteentjes zag ik. Geen idee waarom. We hebben er voor dit huis precies nul gebruikt.
Dat zijn de wago-klemmen waar ze het over heeftquote:Op dinsdag 2 september 2025 22:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh ja, en dan bij voorkeur niet zo'n modern kroonsteentje nemen, met die klemmetjes. Gewoon zo'n oude met 4 van die iniemini schroefjes met rechte gleuf.
Als je je aan bepaalde (oude) richtlijnen houdt is zo'n berekening niet per se nodig. Dus alle grootverbruikers vaatwasser, oven, wasmachine, droger een eigen groep. Eventuele airco's ook.quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef z80 het volgende:
[..]
Kleine aanpassingen ja. Maar groot aanpakken, dan heb je wel de nodige kennis nodig. Niet alleen wet en regelgeving maar ook vermogensberekening per groep. En bij 3 fase ook nog de belasting per fase in balans houden.
Ik heb inmiddels genoeg installaties gezien met gesmolten lasdoppen. Groepen die maximaal belast waren en geregeld de automaat er uit klapte. Dat deed de oude smeltzekering nooit, de nieuwe kast is niet goed. Als opmerking.
Ja de draaddikte is ruim bemeten. En over 1.5mm2 kan zonder problemen 16A. Dat is ook nooit het probleem. Lasdoppen en slechte contacten zijn de problemen.
Ga je zelf de groepenkast vervangen loop je ook weer tegen de nodige punten aan.
ps
Ja ik heb mijn papiertje om laagspanningsinstallaties te mogen maken. En heb de nen 1010 zo ongeveer van buiten moeten leren toen. Maar weet daardoor wel waar de valkuilen zitten.
Da's mooi jaquote:Op dinsdag 2 september 2025 22:27 schreef sigme het volgende:
Ons favoriete (Amerikaanse) radiostation was 'defunded'. Er was $100.000 subsidie toegekend voor komend jaar en dat was ingetrokken. Dus nu zitten ze in geldnood en wij wilden wel doneren maar dan graag ook een T-shirt kopen en ze shippen niet vanaf de website naar buiten de USA.
Dus ik heb ze een mailtje gestuurd en nu gaan ze een en ander gewoon voor me regelen. Ik ben echt dol op zulke dingenEchte mensen, echte conversatie, en dan dingen hosselen zodat het werkt.
Verdomd, je hebt gelijk! Ik dacht dat die wagoklemmen nog veel geavanceerdere dingen waren.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat zijn de wago-klemmen waar ze het over heeftAmerikanen zijn altijd bang voor die dingen want huuuu vooruitgang, zo deed opa 't ook niet
Oh, daar zou ik heel gelukkig van worden. Rondneuzen op Pinterest om ideeën op te doen en dan je eigen twist aan geven.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ondertussen hebben wij onze 20 jaar oude eettafel eindelijk vervangen. Ik was hem al 18 jaar zat. We hebben nu een ronde. Staat heel leuk.
We hebben alleen nu wel een zee van ruimte over. En de vriezer gaat binnenkort weg uit de keuken dus is er nog meer loze ruimte. Kan ik weer met die stomme inrichting aan de slag. Ik vind dat helemaal niet leuk. Maar niets doen ziet er ook onaf uit en met die onaf look ben ik wel een keer klaar.
Da's zeker een kek metertje.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:48 schreef sigme het volgende:
Verder heb ik gewoon mijn complete huishouden op 1 stroomdraadje zitten. 16A. 1 stop.
Ik heb dan wel een realtime metertje dat zegt hoeveel stroom er *nu* loopt, dus die stop vliegt er nooit uit.
[ afbeelding ]
Oh, en dit huis is zelf gebouwd. Door ons, met hulp van mijn vader. Muren, kozijnen, vloer, alles behalve de spanten (die stonden al) en het dak (dat heeft een prof gedaan die ook het oude asbest dak er af haalde).
Daar vind ik dus echt weinig aan. Foto komt nog een keer. Eerst de vriezer verplaatsen, dan hebben we beter zicht op de ruimte.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Oh, daar zou ik heel gelukkig van worden. Rondneuzen op Pinterest om ideeën op te doen en dan je eigen twist aan geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |