abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218639279
Laatst was ik bij de oogarts, daar een meting met autorefractor gehad, daaruit bleek dat mijn huidige bril te sterk was. Toen naar de opticien geweest voor uitgebreide meting en daaruit kwam toch een groot verschil. Komt dat vaker voor dat zo'n autorefractor er veel naast zit en een lagere waarde aangeeft?

Vorige meting opticien (2018):
Rechts SPH -2.25
Links SPH -1.50 CYL -1.50 AS 10

Autorefractor meting oogarts (07-2025):
Rechts SPH -1.75
Links SPH -0.50 CYL -1.75 AS 10

Nieuwe meting opticien (08-2025):
Rechts SPH -2.00 CYL -0.50 AS 0
Links SPH -1.25 CYL -2.00 AS 0

Inmiddels nieuwe glazen in mijn bril, volgens mij wel de juiste sterkte, zie een stuk scherper.
Links altijd al een cilinder gehad, nu rechts ook opeens, dus was eerste 3 dagen wel even wennen.
Vóór mijn nieuwe glazen zag ik rechts slechter dan links, en met zo'n online testje van cirkel met lijnen vermoedde ik al dat ik in dat oog ook cilinder nodig had, dus wat dat betreft klopt het wel.
pi_218639369
Die metingen kunnen zelfs op hetzelfde apparaat en op dezelfde dag verschillen van elkaar.

Laat een keer in de ochtend zon meting doen bij de opticien en een keer tegen sluitingstijd.

Die gaan waarschijnlijk niet exact hetzelfde zijn.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218639597
quote:
3s.gif Op zondag 31 augustus 2025 12:07 schreef vosss het volgende:
Die metingen kunnen zelfs op hetzelfde apparaat en op dezelfde dag verschillen van elkaar.

Laat een keer in de ochtend zon meting doen bij de opticien en een keer tegen sluitingstijd.

Die gaan waarschijnlijk niet exact hetzelfde zijn.
Het is idd wel zo dat de meting bij de oogarts om 9 uur in de ochtend was en bij de opticien om 4 uur 's middags, maar goed.. vind vooral het verschil van mijn linkse oog nogal verschillend, SPH 0.75 verschil en CYL 0.25 verschil.

Als je de meting van 2018 en van dit jaar vergelijkt bij opticien, vinden jullie dit een groot verschil?
De combinatie van sphere en cilinder is wat anders, voor mijn zicht merk ik iig een groot verschil moet ik zeggen, zie nu de details veel beter, zowel van dichtbij als veraf.
pi_218640608
Als je je ogen hebt laten laseren dan kan dat verklaren
pi_218641780
quote:
6s.gif Op zondag 31 augustus 2025 14:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Als je je ogen hebt laten laseren dan kan dat verklaren
Nee heb mijn ogen niet laten laseren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')