quote:NOS Nieuws
•
gisteren, 16:31
Gasgeneratoren in Utrecht om overbelasting stroomnet te voorkomen
Om het overvolle stroomnet in Utrecht te ondersteunen, worden volgend jaar gasgeneratoren ingezet. De generatoren kunnen op momenten dat er veel elektriciteit wordt gevraagd extra stroom leveren.
Het stroomnetwerk wordt in Gelderland, Utrecht en de Flevopolder uitgebreid, maar die uitbreiding loopt vertraging op. Zo laten twee elektriciteitsstations aan de noordkant van Utrecht langer op zich wachten. Vandaar dat Tennet en netbeheerder Stedin gasgeneratoren plaatsen in de provincie. De gasgeneratoren zijn een tijdelijke oplossing totdat het energienetwerk is uitgebreid.
Met name op piekmomenten, als veel huishoudens en bedrijven om stroom vragen, dreigt het Utrechtse elektriciteitsnetwerk overbelast te raken. Op die momenten kan een soort noodaggregaat dat op gas loopt extra energie leveren.
"De groei van elektriciteit gaat zo hard dat we in het midden van het land maatregelen moeten nemen om overbelasting te voorkomen", zegt Robert Kuik van Tennet tegen RTV Utrecht. "We willen straks niet in het donker komen te zitten."
60.000 huishoudens
De generatoren moeten 60 megawatt extra stroomcapaciteit kunnen produceren, genoeg om 60.000 huishoudens van stroom te voorzien, stellen de netbeheerders. Ze worden alleen ingezet als het echt nodig is.
De eerste drie generatoren zijn gepland op bedrijventerrein Strijkviertel in Utrecht. "De gesprekken daarover lopen nu", meldt Tennet. Waar de andere drie generatoren komen, is nog onbekend. Eind 2026 moeten ze alle zes in de provincie staan.
'Geen fijne boodschap'
De inzet van gas voor de opwekking van energie lijkt een stap terug in het streven van de provincie om van fossiele brandstoffen af te stappen "Het bij moeten plaatsen van gasgeneratoren is geen fijne boodschap. Nederland wil van het aardgas af, maar tegelijkertijd hebben we gas soms nog nodig om het systeem stabiel te houden", zegt Warmold ten Zijthoff, regiodirecteur Utrecht bij Stedin.
"Dit is echt een tussenoplossing", zegt ook gedeputeerde Huib van Essen. "Maar ondertussen blijven we inzetten op duurzame energie."
Overvol
Er is grote druk op het elektriciteitsnet in het midden van het land, mede doordat consumenten en ondernemers in hoog tempo overstappen naar elektrisch rijden, produceren en verwarmen, meldde netbeheerder Tennet eerder. Op veel plekken moet de capaciteit van het elektriciteitsnet verdubbelen en soms zelfs verdrievoudigen. De netbeheerder meldde jaren geleden al dat het hoogspanningsnet in de regio vol was.
kloptquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:32 schreef Twiitch het volgende:
We moeten af van het idee dat burgers 24/7 recht hebben op energie. Dit is slecht voor de economie.
kloptquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:30 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Wij hadden maandag een stroomstoring van 6 uur.
Wat was ik blij dat we gas hebben, konden we toch nog koffie maken.
Boodschappen halen ging niet, je moet contant hebben voor noodsituatie zoals geen stroom, maar ook met contanten red je het niet als de winkel(centra) dichtgaan omdat de kassa's niet werken en er geen beveiliging meer is.
nee gewoonquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 17:54 schreef Twiitch het volgende:
[..]
We moeten offers maken als we naar 20 miljoen inwoners en een hoger BNP willen.
Bron?quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
dat komt door de saldering
Het onevenwichtig en ondoordacht stroom gebruik komt door de salderingquote:
Dit is geen bron van een bewering dat die stroomstoring komt door salderen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het onevenwichtig en ondoordacht stroom gebruik komt door de saldering
Met dynamische contracten dan is dat voorbij
dan worden we weer energie bewust , er moet een financiële trigger zijn, door de saldering is die totaal verdwenen
Neuj was gewoon een boot met een kraan erop die de kabels omver heeft gevaren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
dat komt door de saldering
mensen moeten weer bewust stroom gaan gebruiken en met een dynamisch contract kan dat
het zou ook beter zijn als iedereen een dynamisch contract had
dan gaat men weer bewust met elektra om
nu heeft iedereen saldering en men denkt (ja ik ook) kan mij het schelen , laat de buitenlampen maar branden snacht
maakt allemaal niets meer uit , airco aan , dondert wat
Ik heb geen krant nodig om op te merken dat de stroom is uitgevallen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
welke krant heb jij dan??
[..]
Ok dit gaat over en dichtbevolkt gebied in het midden van het land waar iedereen zonnepanelen met saldering heeft, ik ookquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:03 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik heb geen krant nodig om op te merken dat de stroom is uitgevallen.
Ik heb het over de storing in Leeuwarden.
https://www.omropfryslan.(...)bels-voer-is-oorzaak
quote:Ze worden verwijderd zodra het stroomnet is verzwaard, naar verwachting in 2033, en kunnen dan elders worden ingezet.
Lol ja daar had ik het niet over dit was heel wat anders.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ok dit gaat over en dichtbevolkt gebied in het midden van het land waar iedereen zonnepanelen met saldering heeft, ik ook
Utrecht
dan moet je een topic openen over Friesland en een ongeluk met een bootquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:06 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Lol ja daar had ik het niet over dit was heel wat anders.
Dat was na 6 uren alweer klaar.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
dat in Friesland is morgen weer verholpen .
Ik reageerde alleen maar om aan te geven dat gas toch best wel makkelijk is. Dat hebben wij maandag ervaren.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan moet je een topic openen over Friesland en een ongeluk met een boot
nee geen probleem , alleen iedereen moet de eigen stroom gaan gebruikenquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:08 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat was na 6 uren alweer klaar.
Zonnepanelen was de gouden toekomst, maar zoals met alles moet het allemaal massaal en vaak komen er dan weer problemen van.
Ok.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee geen probleem , alleen iedereen moet de eigen stroom gaan gebruiken
wasmachine overdag aanzetten met een schakelklok
ik heb ook nog steeds gasquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:09 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik reageerde alleen maar om aan te geven dat gas toch best wel makkelijk is. Dat hebben wij maandag ervaren.
Wij ook niet, ik hoop niet dat ze dat gaan verplichten. Daar is wel even sprake van geweest.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb ook nog steeds gas
dat ga ik niet afschakelen echt niet
ik heb net een nieuwe CV ketelquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:12 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Wij ook niet, ik hoop niet dat ze dat gaan verplichten. Daar is wel even sprake van geweest.
Ja.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 19:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb net een nieuwe CV ketel
nee het verstand komt wel een beetje terug nu, saldering weg dan zijn de stroompiek problemen ook weg
saldering had in 2012 al moeten stoppenquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:06 schreef Timwonnacott het volgende:
Beetje krom wel om de schuld bij saldering te leggen en niet bij het al decennia uitblijven van investeringen in het stroomnet die in lijn liggen met de klimaatambities. Dit is namelijk geen dichtbevolkt Utrecht probleem maar een heel Nederland probleem.
quote:Utrecht terug naar gas: Stedin plaatst generatoren om overbelasting stroomnet te voorkomen
.quote:AI-overzicht
Het probleem met salderen is dat het een prikkel wegneemt om stroom op het moment van opwekking te gebruiken, wat leidt tot overbelasting van het elektriciteitsnet.
De salderingsregeling wordt daarom per 1 januari 2027 afgeschaft, waarna je een lagere vergoeding krijgt voor teruggeleverde stroom.
quote:De nadelen van de salderingsregeling:
Gebrek aan prikkel voor zelfverbruik:
Zonnepaneeleigenaren hebben minder reden om hun zonnestroom direct te gebruiken, omdat de teruggeleverde stroom toch voor het volledige tarief wordt weggestreept tegen het verbruik.
Net overbelasting:
Dit leidt tot hoge invoedpieken op het elektriciteitsnet, vooral op zonnige dagen, wat het net kan overbelasten en ervoor kan zorgen dat zonnepanelen kortstondig uitschakelen.
Hogere kosten voor iedereen:
Energieleveranciers moeten de terug geleverde stroom tegen het volledige tarief vergoeden, wat hen geld kost. .
Overbelasting stroomnet komt juist niet door die airco’s en lampen, die zouden juist allemaal overdag aan moeten. Heeft niks met saldering te maken maar met teveel zonnestroom en windstroom die het net op wordt gekwakt terwijl niemand dat wilt en het net het niet aan kan.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het onevenwichtig en ondoordacht stroom gebruik komt door de saldering
Met dynamische contracten dan is dat voorbij
dan worden we weer energie bewust , er moet een financiële trigger zijn, door de saldering is die totaal verdwenen
we moeten weer bewust omgaan met electra ,quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:30 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Overbelasting stroomnet komt juist niet door die airco’s en lampen, die zouden juist allemaal overdag aan moeten. Heeft niks met saldering te maken maar met teveel zonnestroom en windstroom die het net op wordt gekwakt terwijl niemand dat wilt en het net het niet aan kan.
Niets hiervan neemt weg dat het probleem primair ligt bij het achterwege blijven van de benodigde investeringen in het stroomnet toen Nederland begon aan de overstap naar duurzame energie.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
saldering had in 2012 al moeten stoppen
[..]
[..]
.
[..]
Die stroom in de zomer wordt niet bewaard in de winter. Saldering is gewoon een afspraak tot verrekenen. Wellicht zal er wat kleingeld meer verbruikt worden met het wegvallen van de salderingsregeling, maar men gaat niet opeens spontaan allemaal thuiswerken. Voor het gros zal het nauwelijks gedragsverandering teweegbrengen, aangezien iedereen hun vaste levens leidt, waarbij de meesten niet eens thuis zijn overdag als die stroom wordt opgewekt. Het net is simpelweg de komende jaren niet geschikt. That’s it. Ik krijg met een airco aan en een wasmachine en een droger aan mijn stroom nog niet eens zelf opgebruikt een normale zomerdag. En dat is dan als ik thuis ben in het weekend of zo.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten weer bewust omgaan met electra ,
zodat onze verplisling in de zomer niet in de winter met aardgas gecompenseerd moet worden
Ik doe het zelf ook hoor
Laat maar branden die lampen snachts of als je op vakantie gaat
en in de piekuren massaal stroom verbruiken , wat dondert het
Stoppen met salderen zal helpen het net te ontlasten, maar zodra (thuis) batterijen wat meer de norm zullen worden zal het probleem ook wel snel verdwijnen denk ik met teveel zonne-energie.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten weer bewust omgaan met electra ,
zodat onze verplisling in de zomer niet in de winter met aardgas gecompenseerd moet worden
Ik doe het zelf ook hoor
Laat maar branden die lampen snachts of als je op vakantie gaat
en in de piekuren massaal stroom verbruiken , wat dondert het
iedereen moet gewoon de eigen stroom gaan gebruiken en de wasmachine aanzetten als de zon schijnt , simpel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:43 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Stoppen met salderen zal helpen het net te ontlasten, maar zodra (thuis) batterijen wat meer de norm zullen worden zal het probleem ook wel snel verdwijnen denk ik met teveel zonne-energie.
Elektrische auto's zijn denk ik het grootste probleem, als ik lees dat snelladers een vermogen van 350kW kunnen hebben. Daar kun je zeker 100+ warmtepompen van laten draaien.
juist , je zegt hetquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:40 schreef Akkerdjie het volgende:
Ik krijg met een airco aan en een wasmachine en een droger aan mijn stroom nog niet eens zelf opgebruikt een normale zomerdag. En dat is dan als ik thuis ben in het weekend of zo.
ja dus een schakelklok kopen om de was te doen overdagquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:34 schreef Timwonnacott het volgende:
d. Saldering of niet, de realiteit blijft dat alle zonne-energie overdag wordt opgewekt en de meeste mensen overdag niet thuis zijn om al die energie ook te verbruiken. Elke jan lul had kunnen bedenken dat hoe meer panelen je neerlegt, hoe groter het probleem wordt.
Maar met een laadpaal zou je misschien weer te kort komen. Daar ligt denk ik de grootste winst, mensen met een EV.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:40 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Die stroom in de zomer wordt niet bewaard in de winter. Saldering is gewoon een afspraak tot verrekenen. Wellicht zal er wat kleingeld meer verbruikt worden met het wegvallen van de salderingsregeling, maar men gaat niet opeens spontaan allemaal thuiswerken. Voor het gros zal het nauwelijks gedragsverandering teweegbrengen, aangezien iedereen hun vaste levens leidt, waarbij de meesten niet eens thuis zijn overdag als die stroom wordt opgewekt. Het net is simpelweg de komende jaren niet geschikt. That’s it. Ik krijg met een airco aan en een wasmachine en een droger aan mijn stroom nog niet eens zelf opgebruikt een normale zomerdag. En dat is dan als ik thuis ben in het weekend of zo.
kloptquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:50 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar met een laadpaal zou je misschien weer te kort komen. Daar ligt denk ik de grootste winst, mensen met een EV.
1 paneel wekt ongeveer evenveel op als 1 wasmachine verbruikt per wasbeurt. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier liggen er 6 panelen op het dak maar ik heb 1 wasmachine. Ik schat zo in dat de meeste huizen meer panelen dan wasmachines hebben. Het verbruik is er gewoon niet overdag en het zelf opslaan van energie staat nog in de kinderschoenen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen moet gewoon de eigen stroom gaan gebruiken en de wasmachine aanzetten als de zon schijnt , simpel.
[..]
juist , je zegt het
[..]
ja dus een schakelklok kopen om de was te doen overdag
er zijn al wasmachines met uitgestelde start
Ik heb 8 panelen en mijn piek is van 9:00 tot 12:00 uur , dus ik ben van plan om daar op te gaan richtenquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 22:05 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
1 paneel wekt ongeveer evenveel op als 1 wasmachine verbruikt per wasbeurt. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier liggen er 6 panelen op het dak maar ik heb 1 wasmachine. Ik schat zo in dat de meeste huizen meer panelen dan wasmachines hebben. Het verbruik is er gewoon niet overdag en het zelf opslaan van energie staat nog in de kinderschoenen.
Dit probleem blijft nog wel een tijd bestaan, met of zonder saldering. Enige wat je er mee opschiet is dat je de groei aan panelen verminderd door de saldering af te schaffen en natuurlijk de extra belastinginkomsten
Ik ben het helemaal met je eensquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 21:40 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Die stroom in de zomer wordt niet bewaard in de winter.
. Ik krijg met een airco aan en een wasmachine en een droger aan mijn stroom nog niet eens zelf opgebruikt een normale zomerdag.
En dat is dan als ik thuis ben in het weekend of zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |