abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218584999
quote:
Diefstal bij de zelfscankassa populair: "Het is gewoon heel makkelijk"

Winkeldiefstal neemt toe, dat blijkt uit navraag van NH Nieuws bij het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL). Door de inflatie en geringe controle lijken de zelfscankassa's in supermarkten de populairste plek om te pikken, met name onder studenten en jongeren. Maar volgens strafrechtadvocaat Julia Mekkes zien zij helemaal niet in wat voor consequenties stelen met zich mee kan brengen.

"Als iemand zalm of tonijn wil eten, kost dat gewoon negen euro per bakje. Dan scannen mensen dat weleens niet", vertelt een jongen op straat in Amsterdam, vlak voor de Albert Heijn. "Ik pak gewoon wat ik wil", geeft een ander iemand toe.

Gevangenisstraf
Strafrechtadvocaat Julia Mekkes beaamt deze toename van winkeldiefstal onder jongeren, maar ziet dat ze zich helemaal niet bewust zijn van de consequenties. Bij de eerste keer eindigt het vaak nog met een geldboete en een winkelontzegging. "Maar als je het vaker doet staat er zelfs een gevangenisstraf op", benadrukt de advocate. "En je krijgt een strafblad." Daarnaast heb je een kans dat je geen Verklaring Omtrent Gedrag meer kunt krijgen, wat er weer voor zorgt dat je sommige banen niet meer kan krijgen.

"Bij de jongeren die ik bijsta, zie ik vooral dat zij in groepsverband bij de zelfscankassa's staan", vertelt Mekkes. "Dan fokken ze elkaar op, en dan gaan ze bepaalde producten niet scannen." Maar als je met z'n tweeën steelt, dan wordt de straf alleen maar hoger. "Omdat je het dan samen bekokstooft, en dat werkt strafverzwarend."

Mekkes vermoedt dat de stijging in het aantal winkeldiefstallen te maken heeft met de inflatie en de geringe controle bij de zelfscankassa's. Het zijn dan ook vaak de duurdere producten die daar niet worden gescand. Volgens Mekkes gaat het dan om tandpasta, wasmiddel, vlees en vis, populaire producten onder de jongeren om vooral niet af te rekenen. Mekkes: "En wat ook een populaire is, is de burrata of mozzarella."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ewoon-heel-makkelijk

Andere bron:
https://www.ad.nl/economi(...)ormen-aan~a12db1f02/
Niet mijn OP, wel mijn hobby.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218585012
Hopelijk leest er iemand van de AH mee, ik vind het erg irritant dat je bij een zelfscankassa van de AH nog steeds geen teller in beeld hebt die laat zien hoeveel dingen je hebt gescand. Het scrollen door dat scherm is ook lastig en traag. Zo kan ik niet dubbelchecken of ik iets vergeten ben.
Bij alle andere supermarktketens waar ik ben geweest heb je wel gewoon een teller in beeld. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om dat te maken??
  Spellchecker maandag 25 augustus 2025 @ 10:37:50 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218586463
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 01:28 schreef Dutch_view het volgende:
Hopelijk leest er iemand van de AH mee, ik vind het erg irritant dat je bij een zelfscankassa van de AH nog steeds geen teller in beeld hebt die laat zien hoeveel dingen je hebt gescand. Het scrollen door dat scherm is ook lastig en traag. Zo kan ik niet dubbelchecken of ik iets vergeten ben.
Bij alle andere supermarktketens waar ik ben geweest heb je wel gewoon een teller in beeld. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om dat te maken??
Misschien een berichtje naar Albert zelf sturen.
pi_218586668
Hier zijn de afgelopen jaren al vele topics over geweest op fok

dit is geen nieuw nieuws dus
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218588572
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 10:37 schreef maily het volgende:

[..]
Misschien een berichtje naar Albert zelf sturen.
Allang gedaan, nooit reactie ontv.
pi_218588598
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 01:28 schreef Dutch_view het volgende:
Dan helpt het ook om alvast zo'n scanapparaat direct mee te nemen en alvast je artikelen te scannen voor dat je bij de kassa bent. Of leg de te scannen producten links en de gescande producten rechts bij de zelfscankassa.

Ik heb echt nog nooit op het aantal gescande artikelen gelet...
pi_218588642
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:34 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dan helpt het ook om alvast zo'n scanapparaat direct mee te nemen en alvast je artikelen te scannen voor dat je bij de kassa bent. Of leg de te scannen producten links en de gescande producten rechts bij de zelfscankassa.

Ik heb echt nog nooit op het aantal gescande artikelen gelet...
Ja ik neem ook wel eens zo'n zelfscanpistool mee. Het gaat mij meer om de verouderde interface van die kassa's t.o.v. andere winkelketens
  maandag 25 augustus 2025 @ 14:43:52 #8
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218588661
het enige wat ik steel zijn de plastic tasjes,
voor 'Rona was het 15cent voor een klein tasje, en 25 voor een grote.
Nu is het 89cent voor een grote plastic tas. Volgens mij is dit een van de grootste winstpakkers in de hele fucking albert heijn.

Ik ga dat er dus mooi niet voor betalen als ik vergeten ben mijn eigen tasje mee te nemen.
gewoon tasje pakken, niet scannen, verfrommelen zodat ie gebruikt lijkt, en als je een controle krijgt gewoon achter je rug houden en doen alsof je hem al had meegenomen.

Fuck you albert heijn.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_218588681
quote:
15s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:43 schreef junkiesietze het volgende:
Nu is het 89cent voor een grote plastic tas. Volgens mij is dit een van de grootste winstpakkers in de hele fucking albert heijn.

Ik ga dat er dus mooi niet voor betalen als ik vergeten ben mijn eigen tasje mee te nemen.
gewoon tasje pakken, niet scannen, verfrommelen zodat ie gebruikt lijkt, en als je een controle krijgt gewoon achter je rug houden en doen alsof je hem al had meegenomen.

Fuck you albert heijn.
Dus jij vergeet iets en anderen (AH) moeten daarvoor gestraft worden.

Bijzondere instelling van je.
  Spellchecker maandag 25 augustus 2025 @ 15:33:38 #10
197773 crew  maily
pi_218589061
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 11:00 schreef klaasweetalles het volgende:
Hier zijn de afgelopen jaren al vele topics over geweest op fok

dit is geen nieuw nieuws dus
Dit is #7 :Y
pi_218589438
quote:

Fuck you albert heijn.
Pak het grootkapitaal aan met hun eigen streken!
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218589450
quote:

Fuck you albert heijn.
Tasjes worden héél veel gestolen, dus ik vraag me af in hoeverre ze hier winst op maken. Daarbij vind ik het prima. Het schrikt mensen af om een tas te kopen en ze nemen de volgende keer eentje mee van thuis. Goed voor het milieu enzo. als ze er geen één jatten uiteraard.
  Spellchecker dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:05:33 #13
197773 crew  maily
pi_218598558
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:36 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tasjes worden héél veel gestolen, dus ik vraag me af in hoeverre ze hier winst op maken. Daarbij vind ik het prima. Het schrikt mensen af om een tas te kopen en ze nemen de volgende keer eentje mee van thuis. Goed voor het milieu enzo. als ze er geen één jatten uiteraard.
In deze supermarkt worden zelfs de mandjes gestolen
https://www.ad.nl/goeree-(...)chap-in-op~ae023008/
pi_218598824
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dus jij vergeet iets en anderen (AH) moeten daarvoor gestraft worden.

Bijzondere instelling van je.
De arme drommels.

https://www.foodpersonali(...)ld-delhaize-cijfers-
pi_218599481
quote:
Oh nee, de grote boze winkel hebben flink wat omzet. Nou, daar mag wel wat afgepakt worden, want ik ben zielig.

Zij zijn rijk en ik niet en dat is niet eerlijk -O- -O-

Zielige Calimero :r
pi_218599940
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 19:11 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Oh nee, de grote boze winkel hebben flink wat omzet. Nou, daar mag wel wat afgepakt worden, want ik ben zielig.

Zij zijn rijk en ik niet en dat is niet eerlijk -O- -O-

Zielige Calimero :r
Nou, nou.

Ik snap dat je autistisch de regeltjes wilt volgen, maar een plastic tasje (inkoop, 3 ct) vind ik een non issue.

Fijne avond. 🙂
pi_218600050
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 20:06 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Nou, nou.

Ik snap dat je autistisch de regeltjes wilt volgen, maar een plastic tasje (inkoop, 3 ct) vind ik een non issue.

Fijne avond. 🙂
En wanneer wordt het geen non issue meer voor jou?

Bij een brood? Bij een fles wasmiddel? Bij een biefstuk?

De meeste mensen met fatsoen hanteren dat bij zelfs een product van 5 cent.
pi_218600695
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 20:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
En wanneer wordt het geen non issue meer voor jou?

Bij een brood? Bij een fles wasmiddel? Bij een biefstuk?

De meeste mensen met fatsoen hanteren dat bij zelfs een product van 5 cent.
Zo hanteren fatsoenlijke mensen bijvoorbeeld ook vaak de norm dat het nogal onprettig is om (meteen) te gaan schelden en allerlei verwensingen te uiten.

Zo zie je maar, een rekbaar begrip.
pi_218600875
Mijn "steekproef" werd heel snel gecancelled vandaag, dus het kan wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218600882
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2025 21:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Mijn "steekproef" werd heel snel gecancelled vandaag, dus het kan wel.
Cancelcultuur -O-
zeer vocale Trump hater - VEM2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')