abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221790047
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 07:27 schreef jcdragon het volgende:
Boete winkeldiefstal naar 242 euro, maar is vergeten bij de zelfscan ook diefstal?: https://www.rtl.nl/nieuws(...)eten-bij-de-zelfscan
En wat als je dat gewoon weigert te betalen?
Volgens mij kan iedereen wel schadevergoedingen eisen maar ben je niet verplicht die te betalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221790488
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En wat als je dat gewoon weigert te betalen?
Volgens mij kan iedereen wel schadevergoedingen eisen maar ben je niet verplicht die te betalen.
quote:
Slachtoffers of winkelketens eisen vaak de directe schade (gestolen of beschadigde spullen) én een standaard schadevergoeding voor de afhandelingstijd (vaak via Stichting SODA, rond de ¤ 181,-).

Als je deze civiele vordering weigert te betalen:

Incassobureau en deurwaarder: De vordering wordt overgedragen aan een incassobureau of deurwaarder. De kosten hiervan worden op jou verhaald.

Civiele dagvaarding: De tegenpartij kan je voor de kantonrechter dagen. Verlies je deze rechtszaak, dan word je veroordeeld tot het betalen van de hoofdsom, wettelijke rente én de proceskosten.

Loonbeslag / Beslag op bankrekening: Met het vonnis van de rechter heeft de deurwaarder het recht om direct beslag te leggen op je inkomen, uitkering, bankrekening of waardevolle spullen.
aldus ai
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  Moderator / Redactie FP maandag 14 september 2026 @ 12:56:45 #123
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_221790497
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 12:55 schreef mschol het volgende:

[..]
[..]
aldus ai
Lastig wel als het zo'n kansenparel is zonder vaste woon- of verblijfplaats.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_221790624
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 12:55 schreef mschol het volgende:

[..]
[..]
aldus ai
Dit zegt niets. Incassobureau heeft pas zin als de factuur ook daadwerkelijk mag.
Dat is de vraag. Ik kan jou ook een factuur voor een schadevergoeding sturen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_221790828
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 13:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit zegt niets. Incassobureau heeft pas zin als de factuur ook daadwerkelijk mag.
Dat is de vraag. Ik kan jou ook een factuur voor een schadevergoeding sturen.
onzinnig natuurlijk want die schadevergoeding wordt al jaren gebruikt en je bent niet de eerste die weigert te betalen denk ik, maar goed
ik had om bronnen gevraagd, hierbij een stukje:

quote:
Onrechtmatige daad (de grondslag voor schadevergoeding): Artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verplicht iemand die een onrechtmatige daad plegt (zoals diefstal), de schade die de ander daardoor lijdt volledig te vergoeden.

Vermogensschade en afhandelingskosten: Artikel 6:96 BW bepaalt wat onder vermogensschade valt. Dit omvat niet alleen de directe schade (de waarde van het product), maar ook de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte (zoals de vastgestelde ¤ 181,- voor de tijd/afhandeling van de winkelier via SODA).
pi_221790842
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2026 12:56 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Lastig wel als het zo'n kansenparel is zonder vaste woon- of verblijfplaats.
gaat het via het COA denk ik?
  Moderator / Redactie FP maandag 14 september 2026 @ 13:58:11 #127
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_221790854
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 13:56 schreef mschol het volgende:

[..]
gaat het via het COA denk ik?
Zou goed kunnen :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_221790875
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2026 13:54 schreef mschol het volgende:

[..]
onzinnig natuurlijk want die schadevergoeding wordt al jaren gebruikt en je bent niet de eerste die weigert te betalen denk ik, maar goed
ik had om bronnen gevraagd, hierbij een stukje:
[..]

Ja ik zie op de FP dat het dus een stuk genuanceerder ligt en ze zonder rechter eigenlijk niets te melden hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')