Elaborate please.quote:
Als jij een voordeeltje krijgt waar je statistisch gezien niet zoveel kans op maakt.quote:
Gelukkig zijn, is een gevoel. Je kunt geluk hebben (dat je externe meevallers ervaart), maar toch niet gelukkig zijn (dat je je niet innerlijk tevreden voelt). Omgekeerd kun je tegenslag hebben en toch een diep gevoel van gelukkig zijn en tevredenheid ervaren. Gelukkig zijn is niet afhankelijk van externe factoren maar van je eigen perspectief, overtuigingen en innerlijke houding. Uiteindelijk vind je geluk in jezelf; "geluk" en "gelukkig" vallen dan samen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 00:46 schreef Mano_ het volgende:
Geluk in de zin van 'mazzel hebben' is wanneer iets gebeurt terwijl de kans daarop klein is en het gevolg daarvan positief is. Dus bijvoorbeeld het winnende lot kopen of aangenomen worden voor een baan nadat een potentieel betere kandidaat onverhoopt niet is komen opdagen, maar ook het net ontwijken van een vallende piano. Had je geen geluk gehad, dan was je geen miljonair, had je die toffe baan niet of was je dood.
Het tegenovergestelde van pech.
Bij 'gelukkig zijn' denk ik meer aan het ontbreken van negatieve factoren in je leven. Geen geldzorgen, geen gezondheidsproblemen, geen relatie-gerelateerde stress, dat soort dingen. Als je je niet druk hoeft te maken over zaken die belangrijk voor je zijn heb je ruimte voor dingen waar je blij van wordt. Dat zou je dan terug kunnen brengen tot de chemie in de hersenen: weinig of geen 'stresshormonen' en overwegend 'gelukshormonen' als je omgeving dat toestaat.
Misschien kan je die 2 als gelijk beschouwen: als je van de wat pessimistische instelling uitgaat dat van nature de kans dat dingen niet goed gaan groter is dan de kans dat ze wel positief uitvallen, mag je van geluk spreken als er zoveel goed gaat dat je weinig zorgen hebt. Oftwel: je hebt geluk als je gelukkig kan zijn. Of is het andersom en heb je pech als je ongelukkig bent en is gelukkig zijn de natuurlijke staat?
Was het maar zo simpel.quote:Op zondag 24 augustus 2025 11:15 schreef Alloch87 het volgende:
Was het nu echt zo moeilijk om dat even te googlen?
Tevredenheid is een tijdelijke, innerlijke staat. Geluk in de zin van je gelukkig voelen, is een meer duurzame, innerlijke staat.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 20:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik zou zeggen: geluk is tevredenheid.
Tevredenheid kan ook langdurig zijn. Iemand is tevreden bijv. met zijn leven. En geluk kan een duurzame staat zijn maar ook even duren: heel even voelde hij zich gelukkig.quote:Op maandag 25 augustus 2025 17:53 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Tevredenheid is een tijdelijke, innerlijke staat. Geluk in de zin van je gelukkig voelen, is een meer duurzame, innerlijke staat.
Ja, ik ga een heel eind met je mee. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Filosofen leggen het accent op duurzaam geluk als levensdoel maar ....quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Tevredenheid kan ook langdurig zijn. Iemand is tevreden bijv. met zijn leven. En geluk kan een duurzame staat zijn maar ook even duren: heel even voelde hij zich gelukkig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |