abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:13:15 #1
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218564113
Wat is de betekenis van geluk en is het de moeite waard om na te streven als het niet permanent kan zijn? Is het hebben van geluk hetzelfde als je gelukkig voelen?
Diep in het bos, verborgen voor iedere inspecteur, laten de puntmutsen 's nachts bankbiljetten rollen alsof er geen morgen bestaat.
pi_218564132
Geluk is wat mij betreft iets wat jij verkrijgt maar statistisch gezien niet zo snel zou krijgen.

Dat winnende lot, die mooie vriendin, dat huurhuis wat je kan krijgen, dat geldbiljet wat je vindt op straat, etc.
pi_218564137
En nee, geluk is iets anders dan gelukkig.
pi_218564455
Ja fipo dekt het eigenlijk al.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:07:13 #5
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218564549
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 17:58 schreef Filosoofert het volgende:
Ja fipo dekt het eigenlijk al.
Elaborate please.
Diep in het bos, verborgen voor iedere inspecteur, laten de puntmutsen 's nachts bankbiljetten rollen alsof er geen morgen bestaat.
pi_218564574
Geluk is iets wat je toevalt.
Gelukkig zijn is maar net hoe tevreden je bent met je huidige situatie.
pi_218564586
Geluk is iets wat je overkomt en niet af kunt dwingen.
pindazakje
pi_218564687
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 18:07 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Elaborate please.
Als jij een voordeeltje krijgt waar je statistisch gezien niet zoveel kans op maakt.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:06:53 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218565604
Ik zou zeggen: geluk is tevredenheid.
pi_218566456
Met zo nu en dan iets geluk noemen wordt het makkelijkste gelukkig. Geluk hebben is niet puur een statistisch toeval maar ook het (h)erkennen van iets als geluk hebben.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:59:05 #11
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218567467
Geluk is voor mij een persoonlijke reis van verbazende zelfontdekking (wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik en wat vind ik belangrijk in het leven) en het creëren van een betekenisvol leven. Het is een balans tussen het ervaren van plezier in het moment en het vinden van een diepere voldoening op de lange termijn.
pi_218567501
Gelukkig zijn: It’s wanting what you have, not having what you want.
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:46:04 #13
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_218567967
Geluk in de zin van 'mazzel hebben' is wanneer iets gebeurt terwijl de kans daarop klein is en het gevolg daarvan positief is. Dus bijvoorbeeld het winnende lot kopen of aangenomen worden voor een baan nadat een potentieel betere kandidaat onverhoopt niet is komen opdagen, maar ook het net ontwijken van een vallende piano. Had je geen geluk gehad, dan was je geen miljonair, had je die toffe baan niet of was je dood.
Het tegenovergestelde van pech.

Bij 'gelukkig zijn' denk ik meer aan het ontbreken van negatieve factoren in je leven. Geen geldzorgen, geen gezondheidsproblemen, geen relatie-gerelateerde stress, dat soort dingen. Als je je niet druk hoeft te maken over zaken die belangrijk voor je zijn heb je ruimte voor dingen waar je blij van wordt. Dat zou je dan terug kunnen brengen tot de chemie in de hersenen: weinig of geen 'stresshormonen' en overwegend 'gelukshormonen' als je omgeving dat toestaat.

Misschien kan je die 2 als gelijk beschouwen: als je van de wat pessimistische instelling uitgaat dat van nature de kans dat dingen niet goed gaan groter is dan de kans dat ze wel positief uitvallen, mag je van geluk spreken als er zoveel goed gaat dat je weinig zorgen hebt. Oftwel: je hebt geluk als je gelukkig kan zijn. Of is het andersom en heb je pech als je ongelukkig bent en is gelukkig zijn de natuurlijke staat?
  zaterdag 23 augustus 2025 @ 03:58:39 #14
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218568264
quote:
80s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 00:46 schreef Mano_ het volgende:
Geluk in de zin van 'mazzel hebben' is wanneer iets gebeurt terwijl de kans daarop klein is en het gevolg daarvan positief is. Dus bijvoorbeeld het winnende lot kopen of aangenomen worden voor een baan nadat een potentieel betere kandidaat onverhoopt niet is komen opdagen, maar ook het net ontwijken van een vallende piano. Had je geen geluk gehad, dan was je geen miljonair, had je die toffe baan niet of was je dood.
Het tegenovergestelde van pech.

Bij 'gelukkig zijn' denk ik meer aan het ontbreken van negatieve factoren in je leven. Geen geldzorgen, geen gezondheidsproblemen, geen relatie-gerelateerde stress, dat soort dingen. Als je je niet druk hoeft te maken over zaken die belangrijk voor je zijn heb je ruimte voor dingen waar je blij van wordt. Dat zou je dan terug kunnen brengen tot de chemie in de hersenen: weinig of geen 'stresshormonen' en overwegend 'gelukshormonen' als je omgeving dat toestaat.

Misschien kan je die 2 als gelijk beschouwen: als je van de wat pessimistische instelling uitgaat dat van nature de kans dat dingen niet goed gaan groter is dan de kans dat ze wel positief uitvallen, mag je van geluk spreken als er zoveel goed gaat dat je weinig zorgen hebt. Oftwel: je hebt geluk als je gelukkig kan zijn. Of is het andersom en heb je pech als je ongelukkig bent en is gelukkig zijn de natuurlijke staat?
Gelukkig zijn, is een gevoel. Je kunt geluk hebben (dat je externe meevallers ervaart), maar toch niet gelukkig zijn (dat je je niet innerlijk tevreden voelt). Omgekeerd kun je tegenslag hebben en toch een diep gevoel van gelukkig zijn en tevredenheid ervaren. Gelukkig zijn is niet afhankelijk van externe factoren maar van je eigen perspectief, overtuigingen en innerlijke houding. Uiteindelijk vind je geluk in jezelf; "geluk" en "gelukkig" vallen dan samen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Geldprintkabouter op 23-08-2025 15:32:15 ]
pi_218568957
Vraag het Guus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_218578326
We mogen ons allemaal wel gelukkig prijzen omdat we in een voortvarend en welvarend land leven en we dagelijks enkele maaltijden kunnen genieten, honger dus niet kennen en ook aan zorg geen gebrek wanneer dat nodig is.

Maar zoals zo vaak, we gaan het pas waarderen als we het niet meer hebben omdat het allemaal zo normaal en vanzelfsprekend lijkt.
Geluk vinden voor ons is dus niets meer dan materiele opvulling van leegte, als ik dit heb of dat of dat kan... vergezichten en idealen genoeg.

Het werkelijke geluk is leven in een welvarend land als bijvoorbeeld Nederland, we hebben het getroffen met al dat voedsel dat zo op de hoek te halen is en de zorg zo ter plaatse indien nodig.

Het hebben van geluk (voorspoedigheid/fortuinlijkheid/gunstigheid) is is dus niet gelijk aan je gelukkig voelen.

Groet, een gelukkige. :P
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_218578347
Was het nu echt zo moeilijk om dat even te googlen?
  zondag 24 augustus 2025 @ 11:59:15 #18
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218578678
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 11:15 schreef Alloch87 het volgende:
Was het nu echt zo moeilijk om dat even te googlen?
Was het maar zo simpel.
  maandag 25 augustus 2025 @ 17:53:12 #19
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218590004
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 20:06 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik zou zeggen: geluk is tevredenheid.
Tevredenheid is een tijdelijke, innerlijke staat. Geluk in de zin van je gelukkig voelen, is een meer duurzame, innerlijke staat.
  maandag 25 augustus 2025 @ 18:25:36 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218590266
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:53 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Tevredenheid is een tijdelijke, innerlijke staat. Geluk in de zin van je gelukkig voelen, is een meer duurzame, innerlijke staat.
Tevredenheid kan ook langdurig zijn. Iemand is tevreden bijv. met zijn leven. En geluk kan een duurzame staat zijn maar ook even duren: heel even voelde hij zich gelukkig.
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:04:12 #21
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218590580
quote:
1s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Tevredenheid kan ook langdurig zijn. Iemand is tevreden bijv. met zijn leven. En geluk kan een duurzame staat zijn maar ook even duren: heel even voelde hij zich gelukkig.
Ja, ik ga een heel eind met je mee. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Filosofen leggen het accent op duurzaam geluk als levensdoel maar ....

..... psychologen maken de tweedeling tussen korte emotionele pieken en stabiele tevredenheid. Als iemand zegt: “Ik ben tevreden met mijn leven”, verwijst dat vaak naar een langere termijn evaluatie. Als iemand zegt: “Ik voel me gelukkig”, kan dat zowel een momentopname zijn (“ik voel me gelukkig nu ik in de zon zit”) als een langere toestand (“de laatste jaren voel ik me gelukkig”).

Zo iets dus, het is een beetje fuzzy.
pi_218625007
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 17:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Is het hebben van geluk hetzelfde als je gelukkig voelen?
Nee want geluk hebben is nauw verwant aan lukken, wat slagen betekend, dus een geslaagd mens heeft succes en is een gelukkig mens in de uitvoering... Slagen is gelukken en geslaagd is dus gelukt... Overdrachtelijk is geluk hebben ook onbedoeld op je weg vallen zoals de loterij winnen of op het nippertje aan een ernstig ongeval ontsnappen. Lucky Bastard...

Tevreden zijn en gelukkig voelen is een persoonlijke emotie en ervaring... Kun je geen maat aan geven, dat is ieder voor zich...
pi_218625034
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 18:10 schreef Hyaenidae het volgende:
Geluk is iets wat je overkomt en niet af kunt dwingen.
Vriend van me gelooft dat als je goed doet, je ook goed ontvangt. Ik heb daar een andere mening over. Hoe goed ik de dingen ook probeer te doen hoe bar weinig ik er voor terug krijg. Bij die vriend van mij is dat heel anders.

Denk dat zoiets meer met charisma te maken heeft.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218625075
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 20:29 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Vriend van me gelooft dat als je goed doet, je ook goed ontvangt. Ik heb daar een andere mening over. Hoe goed ik de dingen ook probeer te doen hoe bar weinig ik er voor terug krijg. Bij die vriend van mij is dat heel anders.

Goed doen is ook voor jezelf selectief zijn wie je goed doet om niet bedrogen uit te komen. Dan is afscheid nemen ook goed doen en dan komt goed terug omdat je na de afscheid een probleem minder hebt. :) En daarmee dus weer goed ontmoet.

Dat heeft inderdaad met een staat van zijn te maken.

Bedreig mij één keer dan mag jij je schamen, bedrieg me twee keer dan mag ik me schamen.
pi_218625417
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 20:29 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Als je vrienden helpt, zullen ze ook jou helpen als je het moeilijk hebt. Zo zit het in elkaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')