quote:
Picnic dreigt met vertrek uit NederlandNOS Nieuws | vandaag, 18:02Online boodschappenbezorger Picnic vertrekt uit Nederland als het bedrijf zich toch moet houden aan de supermarkt-cao. Dat heeft topman Michiel Muller gezegd in het radioprogramma Sven op 1. Het bedrijf kreeg eerder nog vrijstelling van de regering, waardoor het is uitgezonderd van de supermarkt-cao.
Als de overheid het bedrijf in de toekomst niet opnieuw vrijstelling verleent, voelt het zich genoodzaakt om verder te gaan in het buitenland. "Voor ons ontstaat er dan een ongelijk speelveld", zegt Muller. "We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
Picnic ziet zichzelf als een technologie- of e-commercebedrijf, zoals
Bol.com of Amazon, en valt nu onder de cao voor e-commerce. Eerder dit jaar oordeelde de rechter dat de online boodschappenbezorger in de periode 13 september 2022 tot 1 juli 2023 wel onder de supermarkt-cao viel. Picnic moet de mensen die toen voor het bedrijf hebben gewerkt met terugwerkende kracht toeslagen uitbetalen.
"Die cao had drie jaar geleden toegepast moeten worden. Dat heeft niks te maken met vandaag en heeft ook geen voorspellende werking," zegt Muller. En daarmee is een vertrek uit Nederland nog niet definitief.
https://nos.nl/artikel/25(...)ertrek-uit-nederlanden ziedaar het zoveelste (aankomende) vertrek van een techbedrijf uit nederland. typisch vakbonden weer, diezelfde conservatieve krachten die innovatie in de weg staan. ze willen vasthouden aan bestaande structuren.
ikzelf heb jarenlang bij een supermarkt gewerkt, daar stop ik binnenkort mee. sowieso is boodschappen doen iets dat volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd gaat worden. het is een verschuiving van de fysieke winkel naar een geautomatiseerd logistiek proces - geautomatiseerde distributiecentra, gebruik van AI, dark stores, in de toekomst ook nog eens autonome bezorging.
als Picnic verplicht wordt de supermarkt-cao toe te passen zullen hun loonkosten stijgen. dit zou de kosten met 40% verhogen. het hele punt van Picnic is goedkopere boodschappen. het bedrijfsmodel is gebaseerd op een extreem efficiënte en strak georganiseerde logistiek om kosten te besparen. het bedrijf is al jarenlang verliesgevend geweest, zoals een beetje elke tech startup, maar de operatie zelf is fundamenteel winstgevend als je de grote investeringen en afschrijvingen erbuiten laat. het verlies wordt elk jaar steeds kleiner.
nou, ik ben fundamenteel vóór innovatie, meer efficiëntie en lagere kosten in zoveel mogelijk aspecten, binnen bepaalde kaders, uiteraard. ik zeg niet dat de vakbonden niet terecht zijn in het beschermen van hun belangen, maar ik kijk liever naar het grotere macro-economische plaatje, lagere kosten zijn beter voor iedereen. ja, ook voor meneer FNV en mevrouw CNV.