FOK!forum / Formule 1 / Wie komen er in aanmerking voor een superlicentie?
Starflyermaandag 18 augustus 2025 @ 14:49
Halverwege de zomerstop is het rustig wat betreft Formule 1 nieuws, dus heb ik naar aanleiding van een reactie in het F1 Algemeen topic een overzicht gemaakt van coureurs die (volgens mij) nu in aanmerking komen voor een superlicentie en dus in de Formule 1 zouden kunnen gaan rijden.

Criteria

Een superlicentie is geldig voor een kalenderjaar, en voor elk volgend jaar moet deze opnieuw aangevraagd worden. Om voor een superlicentie in aanmerking te komen, moet je minimaal 18 jaar oud zijn (uitzonderingen zoals Arvid Lindblad daargelaten) en aan een van de volgende criteria voldoen[1]:

• In de voorgaande 3 jaar een superlicentie gehad hebben en minimaal 100 km in een vrije training gereden hebben,
• 40 of meer superlicentiepunten hebben en minimaal 80% van 2 seizoenen in een klasse gereden hebben waar superlicentiepunten worden uitgedeeld (30 punten in uitzonderingsgevallen zoals bij Juri Vips in het verleden) of
• Meer dan 3 jaar geleden een superlicentie gehad hebben en recentelijk (in formulewagens) aangetoond hebben Formule 1 waardig te zijn.

En in de meeste gevallen moet er ook nog recent 300 km zijn gereden in een recente of historische Formule 1 wagen.

Huidige coureurs met een superlicentie

Voor de volledigheid volgt hieronder een overzicht van de huidige Formule 1 coureurs en reserves. Zij hebben al een superlicentie en vallen in de eerste categorie als ze voor 2026 een superlicentie willen aanvragen.

SPOILER: huidige Formule 1 coureurs en reserves
Huidige F1 coureurs

• Max Verstappen
• Yuki Tsunoda
• Oscar Piastri
• Lando Norris
• George Russell
• Andrea Kimi Antonelli
• Lewis Hamilton
• Charles Leclerc
• Fernando Alonso
• Lance Stroll
• Pierre Gasly
• Franco Colapinto
• Jack Doohan
• Isack Hadjar
• Liam Lawson
• Nico Hulkenberg
• Gabriel Bortoleto
• Esteban Ocon
• Oliver Bearman
• Alex Albon
• Carlos Sainz

Huidige F1 reserves

• Valtteri Bottas (reserve Mercedes, McLaren)
• Frederik Vesti (reserve Mercedes)
• Felipe Drugovich (reserve Aston Martin)
• Patricio O'Ward (reserve McLaren)
• Gyanyu Zhou (reserve Ferrari)
• Antonio Giovinazzi (reserve Ferrari)
• Ayumu Iwasa (reserve Red Bull Racing, Racing Bulls)
• Arvid Lindblad (reserve Red Bull Racing, Racing Bulls)
• Stoffel Vandoorne (reserve Aston Martin)
• Paul Aron (reserve Alpine)
• Kush Maini (reserve Alpine)
• Ryo Hirakawa (reserve Haas)
• Victor Martins (reserve Williams)
Coureurs die in de afgelopen 3 jaar al een superlicentie hebben gehad

In deze categorie vallen de coureurs die dit jaar een superlicentie willen aanvragen en in de voorgaande drie jaar een superlicentie hebben gehad en minimaal in vrije trainingen gereden hebben.

SPOILER: coureurs met een superlicentie in de afgelopen drie jaar
Ex-F1 coureurs

(Coureur - laatste jaar van deelname)
• Sergio Perez - 2024
• Kevin Magnusson - 2024
• Daniel Ricciardo - 2024
• Logan Sargeant - 2024
• Nyck de Vries - 2023
• Sebastian Vettel - 2022
• Mick Schumacher - 2022
• Nicholas Latifi - 2022

Ex-F1 reserves

(Coureur - laatste jaar als reserve)
• Mick Schumacher - 2024 (reserve, F1 coureur in 2022)
• Pietro Fittipaldi - 2024 (reserve, vrije trainingen)
• Theo Pourchaire - 2024 (reserve, vrije trainingen)
• Zane Maloney - 2024 (reserve)
• Robert Shwartzman - 2023 (reserve, vrije trainingen)
• Dennis Hauger - 2023 (reserve)
• Robert Kubica - 2022 (reserve, vrije trainingen)
• Sebastien Buemi - 2022 (reserve)
Coureurs met 40+ superlicentiepunten

In deze categorie vallen de coureurs die dit jaar een superlicentie willen aanvragen en dit of vorig jaar 40 of meer superlicentiepunten hebben verzameld. Bonuspunten[2] en nog lopende competities zijn hierin niet meegenomen.

SPOILER: coureurs met 40+ superlicentiepunten
Coureurs met 40+ superlicentiepunten in 2025

(Coureur - huidige klasse - punten)
• Alex Palou - IndyCar - 80
• Nick Cassidy - Formule E - 70
• Pascal Wehrlein - Formule E - 60
• Rafael Camara - Formule 3 - 58
• Tuukka Taponen - Formule 3 - 53
• Sebastien Buemi - Formule E/WEC - 46
• Brendon Hartley - WEC - 46
• Mitch Evans - Formule E - 45
• Szu Tsuboi - Super Formula - 45
• Miguel Molina WEC - 44
• Antonio Fuoco - WEC - 44
• Nicklas Nielsen - WEC - 44
• Kamui Kobayashi - WEC - 44
• Freddy Slater - Formule Regional - 42
• Theo Pourchaire - ELMS - 41
• Frederik Vesti - ELMS - 41
• Patrick Woods-Toth - Formule Regional - 40,2
• Oliver Rowland - Formule E - 40
• Taylor Barnard - Formule E - 40
• Kevin Estre - WEC - 40
• André Lotterer - WEC - 40
• Laurens Vanthoor - WEC - 40
• Scott McLaughlin - IndyCar - 40

Coureurs met 40+ superlicentiepunten in 2024

(Coureur - huidige klasse - punten)
• Gabrielle Mini - Formule 2 - 62
• Tomoki Nojiri - Super Formula - 60
• Zane Maloney - Formule E - 58
• Scott Dixon - IndyCar - 56
• Mike Conway - WEC - 54
• Will Power - IndyCar - 54
• Dino Beganovic - Formule 2 - 49
• James Wharton - Formule 3 - 45
• José María López - WEC - 44
• Ritomo Miyata - Formule 2 - 41
• Josef Newgarden - IndyCar - 41
• Louis Delétraz - WEC - 40
• Pipo Derani - IMSA - 40
• Jake Dennis - Formule E - 40
Coureurs die meer dan drie jaar geleden een superlicentie hadden

In deze categorie komen imho in ieder geval de volgende coureurs in aanmerking als ze voor dit jaar een superlicentie willen aanvragen.

SPOILER: coureurs die meer dan drie jaar geleden een superlicentie hadden
(Coureur - laatste jaar superlicentie)
• Daniil Kvyat - 2021 (nu in IMSA)
• Jack Aitken - 2020 (nu in IMSA)
• Romain Grosjean - 2020 (nu in IMSA, v/h IndyCar)
• Marcus Ericsson - 2018 (nu IndyCar)
Disclaimer
Fouten in bovenstaande categorieën komen voor mijn rekening en het kan ook zijn dat ik coureurs gemist heb die (in het verleden) een superlicentie hebben (gehad). Maar het geeft imho een aardige indicatie wie in aanmerking zou kunnen komen voor een F1 stoeltje.

Ik zal als er wijzigingen zijn de lijsten updaten. De eerstvolgende competities die aflopen zijn de IndyCar en Indy NXT op 31 augustus en de Formule 3 op 7 september.

[1] Bron criteria: Appendix L International Sporting Code (pdf)
[2] Bonuspunten zijn extra punten die een coureur kan verdienen door geen strafpunten te krijgen in competities waar dat van toepassing is (2 per jaar).
raptorixmaandag 25 augustus 2025 @ 02:21
Zou Mazepin hem nog hebben?
Nieuwschierigmaandag 25 augustus 2025 @ 09:30
Wat was eigenlijk de route van Max Verstappen naar een superlicentie?
Starflyermaandag 25 augustus 2025 @ 11:34
quote:
99s.gif Op maandag 25 augustus 2025 09:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wat was eigenlijk de route van Max Verstappen naar een superlicentie?
Top 3 in de Formule 3.

Uit de regels van 2015

quote:
Qualifications

5.1.1 The driver must be the holder of a current FIA International Grade A licence.
5.1.2 The driver must also satisfy at least one of the following
requirements:
a) have made at least 5 starts in races counting for the FIA Formula
One World Championship for Drivers the previous year, or at least 15 starts within the previous 3 years.
b) have previously held the Super Licence and have been the regular test driver with an F1 World Championship team for the
previous year.
c) have been classified, within the previous 2 years, in the first 3 of the final classification of: the F2 Championship, or the International F3 Trophy, or the GP2 Series, or the GP2 Asia Series or the Japanese F/Nippon Championship,
d) have been classified in the first 4 of the final classification of the Indycar IRL series within the previous 2 years,
e) be the current champion of one of the following:
- Formula 3 Euro Series
- The principal national F3 championships of: Great Britain,
Italy, Japan, Spain
- World Series F/Renault V6
Pas nadat Verstappen na een seizoen Formule 3 in de Formule 1 kwam zijn de regels aangepast en zijn er superlicentiepunten voor in de plaats gekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Starflyer op 25-08-2025 11:43:14 ]