abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218509551
hoi, na eeuwen gebakken te hebben in tefal ed pannen heb ik besloten om geen pannen meer te gebruiken die een anti aanbaklaag hebben.
nu overgegaan op een rvs exemplaar.
goed ingebrand. bijna alles wat ik bak gaat goed. behalve eieren. wat ik ook doe pan bloedheet laten worden veel vet weing vet. eieren blijven altijd wel ergens plakken.
welke pan kan ik het beste gebruiken en hoe?
pi_218509579
Ik heb ook een rvs pan en heb het zelfde probleem.
Ik heb onlangs gelezen dat je eerst olie moet verwarmen en dan de temperatuur wat moet verlagen; als de pan wat afgekoeld is, kun je de ei er in doen.
Als hij rustig opwarmt, ontstaat er stoom onderin en dat drukt het ei omhoog.

Verder heb ik een heel mild schuurmiddel gekocht waar ik de pan af en toe mee behandel. Ik doe niet aan inbranden; dat opschuren (nogmaals: met een zeer mild middel!) werkt bij mij het beste.
Fabulosa multi-surface cream cleaner. Blijkbaar gewoon bij de Wibra te koop?

Bekijk deze YouTube-video

Iets anders dan ik me kon herinneren.
pi_218509581
Ik bak ook alles in RVS pannen, behalve eieren.
Daar heb ik een keramische pan voor die ik alleen gebruik om in eieren in te bakken.
Schijnt dat een keramische pan dan wel weer oké is als je geen kanker wilt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Al heb ik het idee dat eieren ook te doen moeten zijn op een inductieplaat in een RVS pan omdat je die perfect kunt afstellen qua vermogen. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd omdat ik gewoon gewend ben om die andere pan te gebruiken.
pindazakje
  Moderator vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:42:57 #4
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_218509604
RVS hoef je in principe ook niet in te branden. Ik gebruik gietijzeren pannen, werkt prima voor een ei ^O^
pi_218509646
Ik heb ook een klein gietijzeren pannetje voor eieren. Bakt nooit aan.

Natuurlijk moet je dan je gietijzer niet met afwasmiddel schoonmaken.
And the druids turn to stone...
pi_218509787
Mijn eieren bakken over het algemeen prima in rvs, behalve omeletten. Die zijn tricky omdat ze zoveel groter zijn. Ik merk dat boter beter werkt dan olie voor een gebakken ei.

Inbranden en opschuren doe ik niet aan. Ik ga gewoon met mijn scrubdaddy mijn Demeyere pan in en mishandel hem bijna. Ze zijn nog steeds prachtig shiny. 🥰 Mocht er wel eens iets inbranden, gebruik ik zelfs Kruidvat ovenreiniger.
pi_218509800
Ik bak mijn eieren in een kleine Brabantia Zenn koekenpan.

Voordelen & Kenmerken

Veelzijdig - voor gas, elektrisch, inductie en oven (tot 200°C).
Krast niet, bakt niet aan - keramische anti-aanbaklaag.
Bewuste keuze - PFAS-vrije coating.
Gelijkmatige warmteverdeling - hoogwaardige inductiebodem.
Stabiel - dikke bodem die recht blijft.
Grip - gegoten roestvrijstalen steel.
Duurzaam - gemaakt van hoogwaardig aluminium.
Probleemloos gebruik - 3 jaar garantie en service.
Duurzamere keuze – gemaakt van 100% gerecycled aluminium.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218509907
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 12:03 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn eieren bakken over het algemeen prima in rvs, behalve omeletten. Die zijn tricky omdat ze zoveel groter zijn. Ik merk dat boter beter werkt dan olie voor een gebakken ei.

Inbranden en opschuren doe ik niet aan. Ik ga gewoon met mijn scrubdaddy mijn Demeyere pan in en mishandel hem bijna. Ze zijn nog steeds prachtig shiny. 🥰 Mocht er wel eens iets inbranden, gebruik ik zelfs Kruidvat ovenreiniger.
Yup; oven- of kookplaatreiniger of wat voor goedje ik ook voorhanden heb.
Bij Action hadden ze vroeger van die spuitbussen met edelstaalreiniger; dat was echt geweldig goed spul! _O_
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:22:45 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218509924
Ik bak mijn eitjes in een RVS pan, niet ingebrand; goed heet laten worden en even niet aanraken en het lukt hier wel. Na een tijdje kan het moeilijker worden door wat kalkaanslag, maar dat is makkelijk te verwijderen.

Roerei lukt mij er dan weer niet in, daarvoor is een anti-aanbak nog wel het beste, met een houten lepel, ook omdat je de temperatuur toch laag laat.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218509960
Heb tot voor kort altijd pannen met anti-aanbaklaag gebruikt. M'n RVS pan vond ik ongelooflijk kut omdat alles er in aanbakte, maar ik wist toen nog niet helemaal hoe je het moest gebruiken.
Tijdje geleden een dure Tefal pan gekocht, maar binnen no time ging alles er in aanbakken.
Cheap-ass kutding gekocht, ook met anti-aanbaklaag; de laag zelf was prima, maar de pan was zo dun dat alles veel te snel ging.
Toen mijn rvs pan (nadat het jaaaaaaaaren in de kast had gelegen) een nieuwe kans gegeven, en met succes! ^O^

Komt ook deels door filmpjes van Shadiversity; doordat die allerlei zwaarden testen kwam ik meer te weten over messen en heb een goede koksmes gekocht, waarna ik besloot om ook eindelijk een keer een fatsoenlijke pan te gaan gebruiken; die ouwe rvs dus.
Ook meteen de oude plastic snijplanken weggedonderd; ik gebruik nu alleen nog maar houten. Ik had al een heel goede uit een toko (eentje uit 1 stuk hout), maar die was erg groot en ik heb nog een kleine er bij gekocht.

Met de rvs pan schuif ik het vlees wel eerst een poosje heen en weer en rond enzo, zodat het niet te veel blijft plakken. Als het buitenste laagje wat gaar is, kan ik het met rust laten.
pi_218510186
Bijna altijd bak ik op RVS, behalve vis en eieren. Voor eieren vind ik deze pan van de IKEA erg prettig (20 euro).

https://www.ikea.com/nl/n(...)aanbaklaag-80580095/
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218510211
quote:
16s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 12:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Roerei lukt mij er dan weer niet in, daarvoor is een anti-aanbak nog wel het beste, met een houten lepel, ook omdat je de temperatuur toch laag laat.
Voor roerei en sauzen gebruik ik liever een stevige siliconenspatel.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218510522
Eieren in rvs bakken lukt bij mij alleen goed als ik de pan loeiheet laat worden, bijna totdat de olie begint te roken. En dan niet het ei meteen los van de pan proberen te snijden, maar even wat langer wachten tot het is gebakken, dan komt het makkelijker los. Soms moet je dat wel voorzichtig zelf doen met een spateltje. Het lukt best maar is lastiger dan keramiek bijv.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:45:25 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218510873
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 13:00 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Voor roerei en sauzen gebruik ik liever een stevige siliconenspatel.
die zou ik eens moeten kopen ja :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')