POLLquote:Noorse minister krijgt onverwacht telefoontje van Trump, die uit is op Nobelprijs voor de Vrede
De Amerikaanse president Donald Trump heeft vorige maand de Noorse minister van Financiën gevraagd naar de Nobelprijs voor de Vrede. Dat meldt de Noorse zakenkrant Dagens Naeringsliv, die zich op anonieme bronnen baseert.
Buitenlandredactie 14-08-25, 14:54 Laatste update: 16:27
64 reacties
Minister en voormalig Navo-topman Jens Stoltenberg liep volgens de krant in Oslo over straat toen hij onverwacht een telefoontje kreeg van Trump. Die wilde het hebben over importheffingen en zou ook uit zijn geweest op de prestigieuze vredesprijs.
Trump beschouwt zichzelf als een vredesduif. „Ik heb in de laatste zes maanden al vijf oorlogen gestopt”, zei hij woensdag bij het Kennedy Center.
Barack Obama
De president is volgens de krant al eerder begonnen over de vredesprijs in gesprekken met Stoltenberg. Die bevestigde dat er over economische kwesties is gesproken, maar hij wilde verder niet in detail treden over het gesprek.
Het Noors Nobelcomité kiest de winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. De prijs ging eerder naar een zittende Amerikaanse president: Barack Obama in 2009.
Internationale steun
Trump kan bij zijn streven naar een Nobelprijs rekenen op internationale steun. Eerder deze maand maakte de premier van Cambodja bekend dat hij de Amerikaanse president heeft voorgedragen voor de prijs.
Dat gebeurde nadat Trump druk had uitgeoefend om tot een bestand te komen tijdens een grensconflict tussen Cambodja en Thailand. Ook Pakistan en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben de president voorgedragen voor de vredesprijs.
Het Witte Huis heeft al gezegd dat het ‘de hoogste tijd is’ dat Trump de vredesprijs wint. „Trump ziet deze prijs als de ultieme bekroning van hoe de geschiedenis zich hem zal herinneren”, zei een oud-medewerker deze week tegen de politieke krant The Hill.
Bedankt voor uw aandacht rondom deze kwestie.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:28 schreef Aberkullie het volgende:
Laten we eerlijk zijn, als er íemand is die de Nobelprijs voor de Vrede verdient, dan is het Donald J. Trump. Het is waar. Iedereen zegt het. Mensen komen naar me toe, ze zeggen: ‘Waarom heeft Trump die prijs nog niet?’ En ik zeg: je hebt helemaal gelijk! Hij is de grootste vredestichter van onze tijd. Misschien wel van alle tijden. Echt waar.
Geen oorlogen begonnen, nul. Helemaal niks. Terwijl anderen alleen maar praten, heeft Trump het gedaan. De Abraham-akkoorden? Historisch. GEWELDIG. Niemand dacht dat het mogelijk was, Trump deed het. Noord-Korea? Iedereen was bang, raketten vlogen rond, totale chaos. En wat deed Trump? Hij regelde het. Geen oorlog, geen drama. Gewoon leiderschap. Sterk, slim, machtig.
En dan te bedenken: Obama kreeg die prijs voor… niks. Helemaal niks. Trump verdient ‘m tien keer meer. Twintig keer! Misschien moeten ze hem twee Nobelprijzen geven, één voor vrede en één voor GROTE vrede. Ja, zo goed was het. Zo geweldig. Iedereen weet het. De mensen weten het. De geschiedenis weet het. Het is tijd dat de jury het ook inziet.
GEWELDIG werk. ECHTE vrede. GROOTSE leider. Trump verdient die prijs 100%. Geloof me.
gelachenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:28 schreef Aberkullie het volgende:
Laten we eerlijk zijn, als er íemand is die de Nobelprijs voor de Vrede verdient, dan is het Donald J. Trump. Het is waar. Iedereen zegt het. Mensen komen naar me toe, ze zeggen: ‘Waarom heeft Trump die prijs nog niet?’ En ik zeg: je hebt helemaal gelijk! Hij is de grootste vredestichter van onze tijd. Misschien wel van alle tijden. Echt waar.
Geen oorlogen begonnen, nul. Helemaal niks. Terwijl anderen alleen maar praten, heeft Trump het gedaan. De Abraham-akkoorden? Historisch. GEWELDIG. Niemand dacht dat het mogelijk was, Trump deed het. Noord-Korea? Iedereen was bang, raketten vlogen rond, totale chaos. En wat deed Trump? Hij regelde het. Geen oorlog, geen drama. Gewoon leiderschap. Sterk, slim, machtig.
En dan te bedenken: Obama kreeg die prijs voor… niks. Helemaal niks. Trump verdient ‘m tien keer meer. Twintig keer! Misschien moeten ze hem twee Nobelprijzen geven, één voor vrede en één voor GROTE vrede. Ja, zo goed was het. Zo geweldig. Iedereen weet het. De mensen weten het. De geschiedenis weet het. Het is tijd dat de jury het ook inziet.
GEWELDIG werk. ECHTE vrede. GROOTSE leider. Trump verdient die prijs 100%. Geloof me.
Zit wat in,quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:30 schreef Richestorags het volgende:
Geef hem gewoon die prijs. Dat is toch al niks meer waard sinds Dronebama en Arafat hem hebben gehad.
Lsten we eerlijk zijn die prijs krijg je niet alleen maar omdat je zogenaamd oorlogjes heb gestopt. Het moorden in Gaza gaat nog steeds door. De oorlog in Oekraine gaat nog steeds door.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:28 schreef Aberkullie het volgende:
Geef hem dan maar aan mij.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:30 schreef Richestorags het volgende:
Geef hem gewoon die prijs. Dat is toch al niks meer waard sinds Dronebama en Arafat hem hebben gehad.
Ik kan me ook moeilijk aan de indruk onttrekken dat het bij deze prijs juist de bedoeling ook is, dat je de dingen doet omdat je vrede belangrijk vindt (of dat beeld oproept), vanwege vrede zelf, niet vanwege het feit dat je dan daarmee deze prijs zou krijgen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Lsten we eerlijk zijn die prijs krijg je niet alleen maar omdat je zogenaamd oorlogjes heb gestopt. Het moorden in Gaza gaat nog steeds door. De oorlog in Oekraine gaat nog steeds door.
Die prijs krijg je ook hoe je in de rest van de wereld profileert
- tarieven oorlog waardoor heleboel landen in de moeilijkheden komen
- gezondheidszorg voor een groot deel van de Amerikanen afgeschaft, lees onbetaalbaar gemaakt
- mensen hardhandig het land uitzetten zonder proces
- maatregelen nemen waardoor de superrijken in Amerikaan alleen maar rijker kunnen worden
- honderdduizenden ambtenaren laten ontslaan
- de zaak Epstein
en ik vergeet nog wat zaken denk ik
Ik hoop dat ze in Noorwegen naar al deze zaken goed gaan kijken.
De Nobelprijs voor de Vrede was al niets meer waard toen Henry Kissinger hem kreeg.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:30 schreef Richestorags het volgende:
Als hij hem niet krijgt zal Noorwegen met een tariefverhoging van 60 procent ofzo te maken krijgenquote:Op donderdag 14 augustus 2025 18:03 schreef PzKpfw het volgende:
Je zult zien dat hij hem nog krijgt ook
Trump doet precies het tegenovergesteldequote:Barack Obama kreeg in 2009 de Nobelprijs voor de Vrede, en volgens de officiële lezing van het Noorse Nobelcomité was dat op basis van de volgende motivatie:
"for his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples"
("voor zijn buitengewone inspanningen om de internationale diplomatie en samenwerking tussen volkeren te versterken")
Officiële toelichting van het Nobelcomité (samengevat)
Multilaterale diplomatie: Obama werd geprezen voor zijn visie op een wereld zonder kernwapens en zijn bereidheid om via dialoog internationale conflicten aan te pakken.
Nieuw klimaat van samenwerking: Het comité stelde dat Obama een nieuwe toon had gezet in de internationale politiek, gebaseerd op wederzijds respect en samenwerking.
Rol van de VS: Er werd benadrukt dat de VS, onder Obama’s leiding, opnieuw meer betrokken raakten bij internationale instellingen zoals de VN.
Inspiratie voor vrede: Het comité hoopte dat de prijs Obama’s beleid zou versterken en anderen zou inspireren om vrede en verzoening na te streven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |