abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218484613
Ben op twee katten aan het passen in de Jordaan.

Ze hebben hier een gasfornuis met twee hele mooie espresso-keteltjes en ik maak graag espresso hier, maarrrrr....

....iedere keer raakt een kwart van het witte gasfornuis bedekt met smaad en hoon espresso-kleurige spatjes.

Die espresso is heerlijk, maar wat doe ik hier verkeerd aan? Of is het onvermijdelijk?

Zet ik het gaspitje (kleinste gaspitje met verdeler) te hoog?

Ben bekend met het systeem van het gasfornuis en hoe het rommeliger kookt dan andere vormen van fornuis.

Maar ik vraag me dus af hoe dit beter kan.
pi_218484649
Laat je het dekseltje omhoog staan ofzo?
pi_218484701
No stresso
pi_218484713
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 15:01 schreef Farenji het volgende:
Laat je het dekseltje omhoog staan ofzo?
Nee.

Het pruttelt door het dichte dekseltje.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:13:26 #5
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218484726
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 15:11 schreef Horzula het volgende:

[..]
Nee.

Het pruttelt door het dichte dekseltje.
Dat is knap.
Heb jaren ervaring met zo'n ding, ook op een gasfornuis, maar dit is mij nog nooit gelukt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat het niet goed afsluit?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_218484780
Het is mij ook nog nooit gebeurd dat het spettert, behalve als ik het dekseltje omhoog doe. Doe je er te veel water in misschien?
pi_218484814
Maar wat is het probleem dan? Laat die spatjes gewoon spatjes zijn als ze dat graag doen.
pindazakje
pi_218485096
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 15:24 schreef Farenji het volgende:
Het is mij ook nog nooit gebeurd dat het spettert, behalve als ik het dekseltje omhoog doe. Doe je er te veel water in misschien?
Dat laatste zou kunnen.
pi_218489493
Is dit met een moka pot (Bialetti of soortgelijk?)

1. Vul het waterreservoir met kokend / zo heet mogelijk water tot het ventiel
2. Mandje met koffie erin (niet aanstampen, maar op een hard ondergrond tikken en glad strijken. )
3. bovenkant erop schroeven
4. Zet het op een kleine pit en zet deze laag tot medium. Laat het deksel open. (a watched pot is a good pot)
5. De koffie moet er na een paar minuten langzaam uit komen stromen. Je wilt de temperatuur zo laag mogelijk houden terwijl er wel genoeg druk wordt geproduceerd om de koffie gelijkmatig te laten stromen.
6. Zo gauw de pot begint te sputteren, doe het deksel dicht en haal deze direct van het vuur.
7. Inschenken en genieten.
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
pi_218494988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:42 schreef Phoenix78 het volgende:
Is dit met een moka pot (Bialetti of soortgelijk?)

1. Vul het waterreservoir met kokend / zo heet mogelijk water tot het ventiel
2. Mandje met koffie erin (niet aanstampen, maar op een hard ondergrond tikken en glad strijken. )
3. bovenkant erop schroeven
4. Zet het op een kleine pit en zet deze laag tot medium. Laat het deksel open. (a watched pot is a good pot)
5. De koffie moet er na een paar minuten langzaam uit komen stromen. Je wilt de temperatuur zo laag mogelijk houden terwijl er wel genoeg druk wordt geproduceerd om de koffie gelijkmatig te laten stromen.
6. Zo gauw de pot begint te sputteren, doe het deksel dicht en haal deze direct van het vuur.
7. Inschenken en genieten.
Ja, precies.

Minder water in het potje hielp ook al.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')