Eerbetoon aan bekende Amsterdamse skater in blote billen: "Hij straalde vrijheid uit"De bekende Amsterdamse blotebillenskater Henri Pronker heeft een eigen beeldje. HEt gaat om een eerbetoon van kunstenaar Streetart Frankey. Pronker zou vandaag 69 jaar zijn geworden. Decennialang zwierde de stringskater door de stad. "Met dit beeld wil ik Amsterdam eraan blijven herinneren dat we zulke kleurrijke mensen moeten omarmen", legt Streetart Frankey uit. "Vandaar ook dat mijn beeld van Henri een hartje met zijn handen maakt."
![558454.d1a50ca.jpg?width=800&ratio=16:9&quality=90]()
![558455.b50bbf4.jpg?width=800&ratio=16:9&quality=90]()
Er zullen weinig Amsterdammers zijn die hem nog nooit hebben gezien. Vooral in de jaren 80 en 90 hoorde hij helemaal bij het straatbeeld. Pronker, beter bekend als de 'skater met de reetveter', de 'blotebillenskater' of de 'stringskater', overleed twee jaar geleden. Hij was ziek en werd 66 jaar.
'Absolute vrijheid'
Ook Streetart Frankey zag het icoon ooit voor het eerst, toen hij manoeuvrerend tussen al het verkeer reed. De plek weet de kunstenaar nog goed: vanaf het Museumplein, via de Van Baerlestraat, de Eerste Constantijn Huygensstraat in. En dat maakte indruk: "Hij straalde voor mij absolute vrijheid uit. Van hoe hij zich voortbewoog en hoe hij zich (niet) kleedde tot en met zijn nonchalante schwung. Hij trok zich niks aan van regels."
Regelmatig maakte Pronker eens skateroute door de stad, ook was er een periode dat hij het liefst om 04.00 uur, bij zonsopgang, in de ochtend de deur uit ging. Een buurman en vriend Ward van Riel vertelde aan AT5 dat Henri de stille kracht van Amsterdam was. "Je zag hem en voor je het wist was hij weer weg. Hij was puur, eerlijk en oprecht. Eigenlijk zou er nog een steegje naar hem vernoemd moeten worden", gaf hij toen aan.
Een steegje is het (nog) niet geworden, een het beeldje in een nis in Oud-West wel. "Paradijsvogels moet je niet in kooien stoppen, maar in nissen zetten, zodat iedereen ze kan zien. Ze brengen leven, humor en vrijheid in de stad."
Bekijk deze YouTube-videohttps://www.nhnieuws.nl/n(...)traalde-vrijheid-uit