Link naar de rest van het artikelquote:Albanese bende opgerold die tientallen tonnen cocaïne naar Europa smokkelde
Albanese bende opgerold die tientallen tonnen cocaïne naar Europa smokkelde
Het Albanese Openbaar Ministerie heeft in samenwerking met Europol een Albanese drugsbende opgerold die tonnen cocaïne van Paraguay naar Europa heeft gesmokkeld. Bij een transport naar Antwerpen in november 2020 ging het om 11.600 kilo, bij een transport in Hamburg in 2021 om 16.400 kilo.
Volgens het Albanese OM bestierden de leiders een transnationale organisatie die de hele keten controleerde: van de productie, opslag en bewerking in Paraguay tot en met de distributie in Europa en de witwasoperatie die daarbij hoorde. De drugs zaten verstopt in ladingen zeep, verfblikken en lijmcilinders.
"De organisatie kan als een van de machtigste Albanese organisaties in de internationale cocaïnehandel worden beschouwd", zeggen de Albanese openbare aanklagers. "Ze was in staat om de prijs van cocaïne op de Europese markten direct te beïnvloeden en in korte tijd grote hoeveelheden verdovende middelen te verhandelen. De organisatie onderscheidde zich van andere door zijn enorme financiële slagkracht, goede organisatie en vermogen om inbeslagnames te boven te komen."
Rotterdam
In het persbericht staat dat in Rotterdam 600 kilo cocaïne en 2 miljoen dollar aan cashgeld werden onderschept. Vermoedelijk hield dat verband met de lading die in september 2020 in Antwerpen aan land was gebracht, maar het bericht is daar niet duidelijk over. Bij die onderschepping zijn ook twee Albanese verdachten aangehouden.
De organisatie kwam bij opsporingsdiensten in beeld, nadat die in 2021 de versleutelde berichtendienst Sky ECC hadden weten te kraken.
Witwassen
De onderzoekers legden ook de bijbehorende geldstroom van West-Europa naar Albanië bloot. Albanese chauffeurs van internationale busdiensten namen het mee tegen een vergoeding van 2 procent van de waarde het gesmokkelde geld.
Dat geld werd binnen en buiten Albanië in vastgoed en bedrijven geïnvesteerd. Het Albanese OM heeft beslag gelegd op een vakantieresort, villa's, appartementen en tienduizenden euro's contant geld.
In Albanië zijn negen verdachten aangehouden. In België is één verdachte opgepakt, het zou gaan om de leider. Naar zes verdachten wordt nog gezocht.
Probleem is in Amerika zitten ze allemaaal aan de Fentanyl dus moeten ze al die coke in Europa kwijt.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:09 schreef Dven het volgende:
Nee. Dat heeft het niet. Europa wordt overspoeld met coke maar ook dat heeft geen (positieve) invloed op de prijs.
Het is geen supermarkt he.
Het is stukken goedkoper dan in '97.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:09 schreef Dven het volgende:
Nee. Dat heeft het niet. Europa wordt overspoeld met coke maar ook dat heeft geen (positieve) invloed op de prijs.
De coke kwam van buiten Europa.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:30 schreef SpecialK het volgende:
Albanie is Europa toch? bedoelen ze "naar de EU"?
Wat ik heel bijzonder vind is dat de prijs van cocaïne echt al zo lang stabiel is, ongeacht inflatie of andere omstandigheden. Welke producten hebben dat nog meer?quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:09 schreef Dven het volgende:
Het AD legt het voor je uitquote:Op zondag 10 augustus 2025 15:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat ik heel bijzonder vind is dat de prijs van cocaïne echt al zo lang stabiel is, ongeacht inflatie of andere omstandigheden. Welke producten hebben dat nog meer?
ik zal beter mijn best doen het bericht te lezen idd.quote:
Nope, de Zuid Amerikanen zijn meer en meer de groothandel er aan het tussenuit halen, fysiek/operationeel hetzelfde als voorheen, maar nu betalen ze gene die het vervoeren in blokken uit, in plaats dat ze hiervoor zelf het risico namen en in Zuid Amerika de zaak verkochten.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Link naar de rest van het artikel
Als ik dit lees vraag ik me af of dit nu significante fluctuaties in de prijs van coke tot gevolg had. Vrees het niet, en dat er gewoon zoveel binnenkomt dat het een neusdruppel op een gloeiende plaat is wat er gepakt wordt
Misschien dat als die gletscher gesmolten zijn dat die coca gewoon in de Alpen verbouwd kunnen worden?quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ik zal beter mijn best doen het bericht te lezen idd.
Wat wil je nu zeggen? Dat de straatprijs niet daalt? Dat er zoveel binnenkomt dat deze vangst niet significant is?quote:Op zondag 10 augustus 2025 16:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nope, de Zuid Amerikanen zijn meer en meer de groothandel er aan het tussenuit halen, fysiek/operationeel hetzelfde als voorheen, maar nu betalen ze gene die het vervoeren in blokken uit, in plaats dat ze hiervoor zelf het risico namen en in Zuid Amerika de zaak verkochten.
Heb je het nu over straatprijs of handelsprijs? Straatprijs is hierboven al uitgelegd, dat de handelsprijs daalt leg ik uit in de quote hierboven. Stel dat Een Automerk zijn autos voortaan exclusief online gaat verkopen, en niet meer via dealerships, dan haal je er dus een stuk in de keten tussenuit die niet meer hoeft mee te profiteren, en dat is ongeveer wat er aan de hand is.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat wil je nu zeggen? Dat de straatprijs niet daalt? Dat er zoveel binnenkomt dat deze vangst niet significant is?
Ik kocht het jaren terug sporadisch voor 50 euro de gram. Gebruik al jaren niet meer maar krijg af en toe nog een prijslijst via SMS en dan lijkt het wel ruim 2 keer zo duur geworden. Maar weet niet precies wie er achter die sms zitten.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat ik heel bijzonder vind is dat de prijs van cocaïne echt al zo lang stabiel is, ongeacht inflatie of andere omstandigheden. Welke producten hebben dat nog meer?
Lijkt me sterk. Prijs is in mijn omgeving nog gewoon 50-60,- voor 'normaal' en een euro of 70,- voor de special.quote:Op maandag 11 augustus 2025 05:36 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik kocht het jaren terug sporadisch voor 50 euro de gram. Gebruik al jaren niet meer maar krijg af en toe nog een prijslijst via SMS en dan lijkt het wel ruim 2 keer zo duur geworden. Maar weet niet precies wie er achter die sms zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |