Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.
Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.
Grok helpt je wel even:
[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.
Deze staking was er dus niet voor de werknemers van Tesla (die gewoon in overwegende mate zeer tevreden waren met hun arbeidsovereenkomst en de -voorwaarden), maar omdat de vakbonden hun belachelijke machtspositie wilden behouden.
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.quote:Het percentage werknemers wiens arbeidsvoorwaarden via een cao lopen, verschilt sterk per land. De gegevens hieronder zijn schattingen en kunnen variëren afhankelijk van de bron en het jaar van meting.
Nederland: Circa 70-75% van de werknemers valt onder een cao. Dit percentage is al geruime tijd redelijk stabiel.
België: In België ligt het percentage aanzienlijk hoger, op ongeveer 96%. Dit komt door een sterke traditie van collectieve onderhandelingen en de rol van paritaire comités.
Europa: Het gemiddelde in de EU ligt op ongeveer 60%, maar er zijn grote verschillen. Landen als Oostenrijk, Frankrijk en de Scandinavische landen hebben een zeer hoge dekkingsgraad (vaak boven de 80%), terwijl andere landen zoals Estland, Polen en Litouwen een veel lagere dekkingsgraad hebben.
Een recente EU-richtlijn stelt als doel dat in 2025 in alle lidstaten ten minste 80% van de werknemers onder een cao valt. Landen die dit doel niet halen, moeten een actieplan opstellen om de collectieve onderhandelingen te bevorderen.
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.
En in het geval van Tesla hebben werknemers in verschillende sectoren hun werk neergelegd.
Dat je vindt dat werknemers een belachelijke machtspositie hebben in Zweden die gebroken moet worden, dat laat ik verder aan jou.
En als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, wat ik overigens niet bestrijd, waarom dan de weigering om dat vast te leggen in een collectieve arbeidsovereenkomst?
Dit heeft meer weg van de arrogantie van een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd zijn eigen handelswijze wil afdwingen, ipv zich te schikken aan de cultuur van de landen waar ze opereren.
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:07 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat nu eigenlijk met die vervelende macht van de werknemers in de EU?
[..]
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.
Waarom staken ze dan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.
Het is natuurlijk ook idioot om zo’n doel te stellen. Want niemand heeft de werknemers gevraagd of ze dit willen…
Logisch, want op die manier krijgen werknemers doorbetaald.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.
Tesla is inderdaad groot genoeg om een werknemersvereniging te breken.quote:En het gaat dus om de positie van de vakbonden. In Nederland zie je dat vakbonden nog maar heel weinig leden hebben onder de jongere generaties. En ook overal: slechts 15%. Als een overgrote meerderheid kiest voor niet vertegenwoordigd worden, dan zegt dat ook wat. In Zweden ben je als werknemer echter veroordeeld tot de vakbonden.
Verder heeft Tesla gewoon een standpunt wat ze mondiaal hanteren. En in Zweden is Tesla nauwelijks aanwezig (het zijn de monteurs van service centra). Gaat men daar overstag, dan krijg je elders weer gezeik.
Dus Tesla is wat dit betreft niet op de knieën te krijgen en voor de vakbonden is dit dan ook een vooraf te voorzien, maar zeer gevoelig, verlies.
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.quote:
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.
De EU dient zich daar niet mee te bemoeien.
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveelquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?
Het is ook raar dat Tesla bang is voor een precedent als ze toegeven aan Zweden en de arbeidsvoorwaarden vastleggen in een collectieve arbeidsovereenkomst.
Als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, waarom is het dan een probleem als ze dat collectief vastleggen?
Welk nadeel ondervindt Tesla hierbij?
En vervolgens zeg je van wel:quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveel
macht krijgen en/of die macht gebroken moet worden.
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.quote:Vakbonden zijn machtig geworden en willen die macht behouden. En daar worden zelfs werknemersrechten ondergeschikt aan gemaakt. Dat is mijn probleem met vakbonden. Dat ze zich zijn gaan omvormen tot machtshebbers die hun eigen macht op plek 1 zetten.
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
En vervolgens zeg je van wel:
[..]
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.
Een vakbond heeft geen macht zonder de medewerking van zijn leden.
Als een vakbond oproept tot staking en er wordt geen enkel gehoor aan gegeven, dan gebeurt er niets.
En welk machtsmiddel heeft de vakbond dan?
Precies.
Werkgevers die problemen hebben met vakbonden hebben over het algemeen niet het beste voor met hun personeel.
Ik accepteer je verlies.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.
Dat zeggen alle verliezersquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zegt veel over jou dat je discussies op het internet beziet in winst en verlies.
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zakenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij dommig om Wantie in dezen te steunen. Maar ga vooral je gang.
Wat moet ik met deze ad hominem?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:58 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zaken
Graag gedaanquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat moet ik met deze ad hominem?
En dat je de discussie niet hebt gelezen was mij al duidelijk, omdat het helemaal geen gelijk/niet gelijk discussie betreft, maar gewoon een andere politieke visie.
Maar goed, je laat jezelf kennen zoals gezegd. Helemaal zelf weten.
Maar FSD valt niet in slaapquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
quote:SCHOTEN - Drie Nederlandse vrouwen zijn zondagmorgen omgekomen door een verkeersongeval op snelweg E19 in België.
Het ongeval gebeurde bij Antwerpen, ter hoogte van Schoten in de richting van Breda.
Bij een lichte bocht vloog de auto tegen de vangrail en sloeg daarna met het dak tegen een brugpijler.
De vrouwen waren op slag dood.
''Waarschijnlijk is de bestuurster in slaap gevallen'', zei een brandweercommandant.
De bestuurster was volgens hem niet onder invloed van drank of drugs.
Ze droeg een gordel, net als de slapende passagiers op de achterbank, maar dat mocht niet baten.
Het gaat om twee zusjes van zeventien en 21 jaar en een meisje van zeventien.
De drie kwamen uit Krimpen aan den IJssel, Rotterdam
Het gaat hier om DAS, niet FSD.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar FSD valt niet in slaap
als men op verzoek FSD aan mocht zetten dan hadden veel mensen nog geleefd en veel brugpijlers van viaducten waren onbeschadigd
Heel goed, dat zouden wij ook moeten doen. Het is duidelijk ook dringend nodig.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
China heeft een aantal real world tests gedaan met Driver Assist. Uiteraard met vele Chinese merken, maar ook Tesla en Mercedes deden mee. De tests werden op de openbare weg gedaan, om een zo realistisch beeld te krijgen van de werking van de veiligheidsvoorzieningen van de hedendaagse auto's.
Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
Tesla kwam als merk als het beste uit de test. Geen verrassing hier. Maar ook de Tesla's slaagden niet voor alle tests.
Opmerkelijk is dat de modellen zakken op verschillende onderdelen. Je zou verwachten dat Tesla modelbreed hetzelfde zou presteren.
Wat uit de test lijkt te blijken is dat het vooral de software is die het laat afweten de systemen zijn slecht in het interpreteren van complexe verkeerssituaties en zien nuances over het hoofd.
En maken daardoor vreemde beslissingen die in sommige gevallen de situatie juist verergeren.
Het is in China, dus je zou kunnen zeggen dat het gewoon Chinese meuk is.
Maar een van de laagst scorende auto die op alle fronten zou hebben gefaald is een Mercedes C-klasse model...
Hoog tijd dat in Europa Driver Assist grondig wordt getest.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-videoquote:Zien: meerdere Tesla's uitgebrand op een snelweg in Los Angeles
In Los Angeles zijn zaterdagavond meerdere Tesla's in vlammen opgegaan. Hulpdiensten hadden uren nodig om het vuur te bestrijden.
31 minuten geleden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |