Wanneer de kettingkast redelijk open is en je de ketting kunt zien... Dan is een slijtagemeter voor de ketting geen overbodige luxe om te hebben.
https://www.bol.com/nl/nl(...)er/9300000027533780/Ze kosten geen drol en kunnen je onnodige onkosten besparen, meeste fietsenmakers zwijgen over dit tooltje. Dus je moet het zelf maar vinden...
Na gelang gebruik, onderhoud en fietskracht wordt de ketting langer. Dit kun je met dit tooltje meten, meet je 0 rek is hij nog goed meet je .75mm rek ong. tussen de 3000 en 5000km dan is het tijd om de ketting te vervangen. Dan kun je +/- 3 kettingen op 1 (set) tandwiel(en) verslijten. Fiets je door tot >1.0mm rek, dan is je achtertandwiel ook te ver ingesleten en moet je ook nieuw tandwiel erop zetten. Die doorgaans de duurste van de 2 is en meer werk kost.
Dat simpele tooltje verdiend zichzelf dubbel en dik terug met de ¤ 5 dat het kost en je houd nog een etentje over ook...
Wat TS betreft zal het na 20 jaar wel versleten zijn... Maar dit tooltje verteld je ook in een oogopslag of het aan de ketting + tandwielen zou kunnen liggen of toch ergens anders...