abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218432333
Hallo fietstechneuten,
Ik heb een Batavus Postcodeloterijfiets, eerste eigenaar, ik schat zo'n 12 tot 14 jaar oud, die ik gebruik als boodschappenfiets en ontspanning (fietstochtjes). Het is een terugtrapremfiets met drie versnellingen. Sinds een paar dagen is het of hij soms een tandje overslaat en hij geeft dan een tik. Het gebeurt maar één of twee keer in het begin bij het fietsen, bij het optrekken en kracht zetten, daarna tijdens de fietstocht niet meer. Wat zijdelingse informatie: Ik begin met optrekken in z'n 1 en schakel daarna snel door naar 2. Als de fiets geparkeerd staat, staat hij altijd in de 1.

Moet ik me nu zorgen gaan maken om die tik? Niet op letten? Of kan ik beter even bij de fietsenmaker langs?
Gedurende die vele jaren, ik heb hem altijd gebruikt, is dit nog nooit voorgekomen. Ook nooit andere klachten gehad.
pi_218432403
Te slappe ketting?
pi_218432669
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 13:03 schreef Farenji het volgende:
Te slappe ketting?
Of gewoon versleten tandwielen en ketting na 12 tot 14 jaar gebruik.

Ik moet op mijn fiets om de ongeveer 3300 kilomter een nieuwe ketting erop laten zetten en bij de 10.000 de tandwielen en ketting..
pi_218432766
Als ik het zo snel even uitreken op mijn calculator kom ik absoluut zeker boven de 10.000 kilometer uit dat ik er in het totaal nu mee heb gefietst.
pi_218432794
Oh, en dan heb ik nog een Gazelle Orange van 20 jaar oud, waarmee ik jaren elke dag naar het werk heb gefietst, dat is 18 kilometer per dag, Dus dat komt ook in de buurt.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 13:56:11 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218432820
Als je de ketting vervangt, doe dan ook het tandwiel achter. Vermoedelijk lijken de tandjes daarvan nu meer op haaievinnen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218434050
Wanneer de kettingkast redelijk open is en je de ketting kunt zien... Dan is een slijtagemeter voor de ketting geen overbodige luxe om te hebben.
https://www.bol.com/nl/nl(...)er/9300000027533780/

Ze kosten geen drol en kunnen je onnodige onkosten besparen, meeste fietsenmakers zwijgen over dit tooltje. Dus je moet het zelf maar vinden...

Na gelang gebruik, onderhoud en fietskracht wordt de ketting langer. Dit kun je met dit tooltje meten, meet je 0 rek is hij nog goed meet je .75mm rek ong. tussen de 3000 en 5000km dan is het tijd om de ketting te vervangen. Dan kun je +/- 3 kettingen op 1 (set) tandwiel(en) verslijten. Fiets je door tot >1.0mm rek, dan is je achtertandwiel ook te ver ingesleten en moet je ook nieuw tandwiel erop zetten. Die doorgaans de duurste van de 2 is en meer werk kost.

Dat simpele tooltje verdiend zichzelf dubbel en dik terug met de ¤ 5 dat het kost en je houd nog een etentje over ook...

Wat TS betreft zal het na 20 jaar wel versleten zijn... Maar dit tooltje verteld je ook in een oogopslag of het aan de ketting + tandwielen zou kunnen liggen of toch ergens anders... :9
pi_218451400
Ik heb nog even zitten kijken. De kettingkast is rookkleurige doorzichtig aan de kant van het achterwiel en met een zaklamp erop kan ik de ketting en de tandwielen goed zien. De ketting is niet slap en ziet er nog goed uit en nog mooi schoon. Ook zie ik geen "haaientanden" aan het achtertandwiel.
Ik moet wel zeggen, ik word wel eens uitgelachen, zelfs door de fietsenmaker toen de banden waren versleten en vervangen moesten worden, maar het is een stevig bakbeest van een ding dat niet stuk is te krijgen. De woorden van de fietsenmaker waren trouwens: "Jij rijdt hierop? Ha ha, nee, dat meen je niet, zo val je wel op he?" "Ja maar ik heb ook nog een Orange!" "Dat is het betere werk".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')