abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 augustus 2025 @ 13:14:22 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218468276
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 10:38 schreef Michie_ het volgende:

[..]
De mensen in Hiroshima en Nagasaki die opslag dood waren hadden geluk. De echte hel kwam pas later. Alle dokters waren gedood dus er was niemand meer aanwezig om hulp te verlenen.
Denk je dat dit in Dresden of Tokio anders was?
Een week na het bombardement op Emmerich waren er nog branden, geen hulp, niets,
quote:
Zelfs 10 jaar later stierven er nog kinderen aan de gevolgen van straling (meest bekende natuurlijk is Sadoka).
Correct, maar dat was destijds niet bekend.
quote:
Toevallig was ik afgelopen april in Hiroshima. Er draaide een film in het museum. Twee Nederlandse vrouwen liepen na afloop huilend de zaal uit. Zo heftig was.
Ach gus.
  zondag 10 augustus 2025 @ 13:16:28 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218468296
Als er iets triest is, is het Japan als slachtoffer neer te zetten vanwege het nuken van 2 steden, doen sommigen mensen ook met Duitsland vanwege Dresden,
pi_218468488
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerder 200.000

quote:
In 2004 werd door onderzoek van de gemeente Hiroshima duidelijk dat de atoombom op Hiroshima in totaal 237.062 levens heeft gekost. Naast de directe doden en de sterfgevallen als gevolg van stralingsziekte, stierven er ook veel mensen aan kanker. Dit was het gevolg van de ioniserende straling.

In Nagasaki kwamen relatief minder mensen om het leven. In totaal vielen er in Nagasaki 39.000 doden en 25.000 gewonden. Ook hier kwamen duizenden mensen later om door de stralingsziekte. In Nagasaki zijn er volgens hetzelfde onderzoek in circa 109.000 mensen gestorven als gevolg van de atoombom.
https://tokyo.nl/japan/atoombom-hiroshima-nagasaki/

237.000 + 109.000= 346.000 doden
Een wellicht nog meer, maar gemist in de telling of na 2004 ook door straling overleden.
En hebben ze ook geteld de mensen die door psychische traumatisering eerder overleden of kozen voor zelfmoord
pi_218468512
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als er iets triest is, is het Japan als slachtoffer neer te zetten vanwege het nuken van 2 steden, doen sommigen mensen ook met Duitsland vanwege Dresden,
Jij bent triest. De 350.000 dode japanners waren slachtoffers. Jij ontkent het bruutweg
  zondag 10 augustus 2025 @ 13:59:09 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218468598
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Jij bent triest. De 350.000 dode japanners waren slachtoffers. Jij ontkent het bruutweg
Jammer je ook om de slachtoffers van andere geallieerden bombardementen?
pi_218468650
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jammer je ook om de slachtoffers van andere geallieerden bombardementen?
Zeker wel, zie ik hen als slachtoffers.
  zondag 10 augustus 2025 @ 14:17:13 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218468684
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Zeker wel, zie ik hen als slachtoffers.
Zie je geallieerde bambardementen ook als niet gerechtvaardigd?
pi_218469283
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zie je geallieerde bambardementen ook als niet gerechtvaardigd?
Je vind die 350.000 dode Japanners geen slachtoffer en dan begin je ergens anders over.
Vind je die meest gedode burgers mede-schuldig aan het Japans kolonialisme .
Dan nog.... zijn het slachtoffers
  zondag 10 augustus 2025 @ 16:11:17 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218469717
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 15:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je vind die 350.000 dode Japanners geen slachtoffer en dan begin je ergens anders over.
Vind je die meest gedode burgers mede-schuldig aan het Japans kolonialisme .
Dan nog.... zijn het slachtoffers
Je beantwoord de vraag niet
pi_218470654
Ik wil deze souvenir heel graag op mijn bureau zetten. Doe er maar meteen twee. Twintig euro lijkt mij een schappelijke prijs voor dit kunstwerk

zondag 10 augustus 2025 @ 18:35:49 #86
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218470678
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 18:30 schreef Peppert het volgende:
Ik wil deze souvenir heel graag op mijn bureau zetten. Doe er maar meteen twee. Twintig euro lijkt mij een schappelijke prijs voor dit kunstwerk

[ afbeelding ]
Waar kun je dat kopen?

Ziet er tof uit :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218470714
quote:
Waarom wil je dat zo graag hebben ?
pi_218470731
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 18:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Waar kun je dat kopen?

Ziet er tof uit :Y
https://nl.aliexpress.com(...)arch%7Cquery_from%3A
pi_218470749
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 18:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarom wil je dat zo graag hebben ?
Ter nagedachtenis aan de naar schatting 19 tot 30 miljoen Aziatische slachtoffers die tussen 1927 en 1945 op brute wijze zijn omgebracht door het Japanse keizerlijke regime in zijn streven naar imperialistische expansie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_war_crimes
pi_218470803
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 17:43 schreef Peppert het volgende:
Ze zouden beter de miljoenen Aziaten herdenken die ze op gruwelijke wijze hebben uitgemoord, verkracht of misbruikt voor wrede experimenten (zoals bij Unit 731), toen ze tussen 1895 en 1945 een militaire supermacht waren. Ze lijken het prettig te vinden om zichzelf in de slachtofferrol te plaatsen. Wat een hypocrisie. Ik heb niets dan minachting voor dit soort herdenkingen van landen met een extreem gewelddadig heden of verleden, die zich nu voordoen als onschuldige slachtoffers.
Dit soort dingen zijn wel in beweging, en inmiddels heeft de vorige keizer Akihito al in 2015 diepe spijt en berouw uitgesproken over het Japanse oorlogsverleden. Sindsdien heeft hij dat bij meerdere gelegenheden herhaald en ook zijn opvolger Naruhito heeft zich in gelijkluidende bewoordingen uitgesproken.

We mogen misschien vinden dat dat wel erg lang geduurd heeft voordat de Japanse keizer met een dergelijke verklaring kwam, maar Nederland heeft er ook wel heel lang over gedaan om spijt en berouw te tonen over het koloniale verleden. Vanuit dezelfde gedachtengang waarom jij de herdenking van Hiroshima en Nagasaki hypocriet vindt, zou je dus ook onze jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei hypocriet kunnen noemen.
pi_218470942
quote:
Some of us consider the bomb in the same category as poison gas and were against its use on a civilian population. Others were of the opinion that in total war, as carried on in Japan, there was no difference between civilians and soldiers, and that the bomb itself was an effective force tending to end the bloodshed, warning Japan to surrender and thus to avoid total destruction.
It seems logical that he who supports total war in principle cannot complain of a war against civilians. The crux of the matter is whether total war in its present form is justifiable, even when it serves a just purpose.
pi_218470978
quote:

[ afbeelding ]
quote:
Het lampje ziet er alleen meer uit als New York met die wolkenkrabbers (meen zelfs de empire state building
te herkennen) dan Nagasaki of Hiroshima. :D
pi_218471118
Generaal McArthur en generaal Eisenhower waren tegen het gebruik van atoombommen tegen Japanse burgers. McArthur achtte de oorlog reeds gewonnen begin augustus 1945
Eisenhower (later president) was generaal aan het Europees front en McArthur was de belangrijkste commandant aan het pacific front.

NRC publiceerde in 1963
https://web.archive.org/w(...)b_000150314-a2625556
quote:
Eisenhower heeft onthuld, hij zich in 1945 heeft gekeerd tegen het werpen van atoombommen op Japan. Dit meldt de New York Times. Eisenhower was toen opperbevelhebber van de geallieerde strijdkrachten in Europa. De generaal achtte het gebruik van atoombommen tegen Japan absoluut overbodig. Tn zijn memoires zegt Eisenhower, dat hij ernstige bezwaren had, toen hem de plannen met betrekking tot het nieuwe wapen waren verteld. Volgens zijn mening was Japan reeds verslagen
----
De assistent van generaal McArthur, Paul Basco, verklaarde tegenover de N.Y. Times dat McArthur het gebruik van de atoombom niet noodzakelijk had geacht, omdat de oorlog reeds was gewonnen. McArthur was destijds geallieerd opperbevelhebber in het Verre Oosten.
pi_218471633
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 19:32 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
[..]
Het lampje ziet er alleen meer uit als New York met die wolkenkrabbers (meen zelfs de empire state building
te herkennen) dan Nagasaki of Hiroshima. :D
Ik sta op het punt contact op te nemen met de fabrikant met het verzoek om een nieuw ontwerp.
  zondag 10 augustus 2025 @ 21:07:12 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218471681
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 20:03 schreef Bluesdude het volgende:
Generaal McArthur en generaal Eisenhower waren tegen het gebruik van atoombommen tegen Japanse burgers. McArthur achtte de oorlog reeds gewonnen begin augustus 1945
Eisenhower (later president) was generaal aan het Europees front en McArthur was de belangrijkste commandant aan het pacific front.

NRC publiceerde in 1963
https://web.archive.org/w(...)b_000150314-a2625556
[..]

McArthur wilde noord Korea en China nuken tijdens de Korea oorlog daar.
pi_218472172
quote:

[ afbeelding ]
Walgelijk. Iedereen dit soort ongein post zou verplicht naar Hiroshima moeten. Zelfs nu zijn er nog mensen die ziek zijn dankzij de twee atoombommen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor wat de VOC tig jaren geleden heeft uitgevoerd. Meisjes als Sadako waren evenmin verantwoordelijk voor wat Japan heeft uitgespookt. Bijna 100.000 mensen hebben de bombardementen overleefd maar kregen later te maken met kanker of andere bestraling gerelateerde ziektes
  zondag 10 augustus 2025 @ 22:42:15 #97
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218472518
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 22:03 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Walgelijk. Iedereen dit soort ongein post zou verplicht naar Hiroshima moeten. Zelfs nu zijn er nog mensen die ziek zijn dankzij de twee atoombommen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor wat de VOC tig jaren geleden heeft uitgevoerd. Meisjes als Sadako waren evenmin verantwoordelijk voor wat Japan heeft uitgespookt. Bijna 100.000 mensen hebben de bombardementen overleefd maar kregen later te maken met kanker of andere bestraling gerelateerde ziektes
Wat een kul :{w

Mensen kunnen dat toch mooi gemaakt vinden (wat het is) zonder je meteen een of ander monster bent :')

Elk wapen of oorlogsvoertuig (tanks, straaljagers en) kan slachtoffers maken, toch zijn er massa's mensen die daar schaalmodellen van verzamelen.

Of oorlogsfilms kijken of videogames (Battlefield 6 open bèta _O_)

Moeten die dan ook meteen naar een of ander museum of memorial?

Moraalridderij dit.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218472573
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 11:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben de Japanners zelf al lessen uit het verleden geleerd en om vergiffenis gevraagd? Wat voor lessen leren de kinderen daar op school over WOII?
Je moet begrijpen dat Japan tijdens de 2e wereldoorlog nog onder een keizer leefde die zich voordeed als een god, en ook zo werd aanbeden. Vandaar de torenhoge loyaliteit onder de militairen.

Na het einde van de tweede wereldoorlog werd diezelfde keizer bij wijs van spreken in zijn ondergoed gezet door de Amerikanen. Hij moest zich onderwerpen aan z'n vijand, en het hele land kon zien hoe hun grote goddelijke keizer eigenlijk gewoon een normaal mens was die naast een Amerikaanse generaal eigenlijk een heel klein mannetje bleek. Het zelfbeeld van de Japanners lag na WO2 volledig aan stukken en hun cultuur is daarna ook in recordtempo veranderd (mede door invloed van Amerika tijdens de herbouw). Van het oude keizerrijk Japan is tegenwoordig niets meer over, en geen Japanner wil daar ook ooit meer naar terug.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_218472757
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 22:42 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wat een kul :{w

Mensen kunnen dat toch mooi gemaakt vinden (wat het is) zonder je meteen een of ander monster bent :')

Dit object van een atoompaddestoel is niet mooi gemaakt.
Het lijkt op genocide op een voetstuk zetten, dus dat is niet mooi te vinden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 10-08-2025 23:45:01 ]
  zondag 10 augustus 2025 @ 23:47:05 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218472851
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 11:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben de Japanners zelf al lessen uit het verleden geleerd en om vergiffenis gevraagd? Wat voor lessen leren de kinderen daar op school over WOII?
Japan zwelgt in haar slachtofferschap, wil in haar narratief niets weten van gruwelijke zaken die Japan in Azië heeft uitgevreten. Groot verschil als je het vergelijkt met Duitsland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')