abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218429952
https://www.rtl.nl/nieuws(...)de-verlammingsziekte

Vrees voor uitbreiding

Artsen uit verschillende landen waarschuwen voor een onbekende verlammingsziekte die rondgaat in Gaza. Patiënten krijgen een infectie en vervolgens kunnen binnen enkele uren de spieren die nodig zijn om adem te halen uitvallen. Meerdere mensen zijn al aan de ziekte overleden. Experts vrezen voor verdere uitbreiding, ook buiten Gaza.

Tot nu toe zijn zo'n honderd gevallen bekend van mensen die zijn overleden aan de ziekte, onder wie ook kinderen. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk hoger.

In eerste instantie werd gedacht aan het zeldzame Guillain-Barré-syndroom (GBS), vertelt Lotta Plomp van het Erasmus MC. De arts-onderzoeker op het gebied van neurologie en immunologie doet samen met artsen in het Al-Nassar-ziekenhuis in Gaza en het Boston Children's Hospital onderzoek naar de ziekte.

Geen GBS, geen polio
Hoewel de ziekte op GBS lijkt, laten patiënten een net wat ander ziektebeeld zien, zegt Plomp. Mensen raken sneller verlamd nadat ze een infectie oplopen en de ziekte wordt ook veel sneller erger dan bij GBS. "Dit zou ook kunnen duiden op een ruggenmergontsteking zoals we zien bij het poliovirus, of andere enterovirussen."

Maar bij geen enkele patiënt is het poliovirus vastgesteld. Daarom vrezen de artsen voor de uitbraak van een nieuwe ziekte.

oor de omstandigheden in Gaza verspreiden ziektes zich snel. Er is weinig tot geen voeding, ook zijn er nauwelijks sanitaire voorzieningen. Ook is de gezondheidszorg voor een groot deel uitgevallen, doordat ziekenhuizen zijn gebombardeerd en zorgmedewerkers gedood.

Dat baart Plomp zorgen. Volgens haar kan deze nieuwe onbekende ziekte door het handelen van Israël niet worden bestreden. "Veel diagnostische apparatuur is niet beschikbaar in Gaza", zegt de arts. "Omdat we op dit moment niet goed weten wat de oorzaak is van de uitbraak, kunnen patiënten niet optimaal behandeld worden en kan verdere verspreiding niet effectief worden tegengegaan."

Kinderen sterven door verstikking
Daarnaast moeten artsen in Gaza door de tekorten pijnlijke keuzes maken. "Artsen moeten nu soms kiezen welke kinderen zij wel of niet beademen. Een kind dat verlamming van de ademhalingsspieren ontwikkelt en geen zuurstof krijgt, loopt onherstelbaar letsel op of sterft door verstikking."

(ik heb er een apart topic van gemaakt omdat het om een nieuwe ziekte gaat. Volgens het artikel)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Miss 200.000.000! woensdag 6 augustus 2025 @ 08:21:50 #2
367000 roos94
pi_218429966
Stronthol gebied met slechte hygiene en geen voedsel krijgt te maken met ellendige aandoeningen. Stop de persen.
pi_218429998
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:21 schreef roos94 het volgende:
Stronthol gebied met slechte hygiene en geen voedsel krijgt te maken met ellendige aandoeningen. Stop de persen.
Dat er ziektes uitbreken begrijp ik wel, maar een hele nieuwe ziekte snap ik dan weer niet.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218430002
MIsschien een bio warfare wapen van Israel?
  woensdag 6 augustus 2025 @ 08:30:31 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218430009
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:28 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Dat er ziektes uitbreken begrijp ik wel, maar een hele nieuwe ziekte snap ik dan weer niet.
of is het een wapen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 08:30:43 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218430010
Ik denk dat de joden dit gedaan hebben
Ik denk dat dit leugens van moslims zijn

Kies er maar een.
pi_218430031
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:19 schreef tesssssssss het volgende:
Dat baart Plomp zorgen. Volgens haar kan deze nieuwe onbekende ziekte door het handelen van Israël niet worden bestreden. "Veel diagnostische apparatuur is niet beschikbaar in Gaza", zegt de arts. "Omdat we op dit moment niet goed weten wat de oorzaak is van de uitbraak, kunnen patiënten niet optimaal behandeld worden en kan verdere verspreiding niet effectief worden tegengegaan."
Ik denk dat ze momenteel iets anders aan hun hoofd hebben in Gaza

Weer een typisch "omdat Israël" artikel

Het verbaast me nog dat ze niet met één of andere zeldzame kever aankomen die ze niet kunnen observeren omdat Israël de grenzen dicht houdt
pi_218430063
Vervelend voor de mensen daar, maar in een gebied waar er door de beleidsbepalers nooit is gekozen te investeren in publieke voorzieningen of gezondheid en alleen maar in terreur, kan dit tijdens een oorlog wel eens een resultaat zijn.

Zijn de gijzelaars inmiddels al vrij? Hebben de Palestijnen inmiddels al besloten de wapens neer te leggen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218430184
Dat er maar veel Hamas strijders geïnfecteerd raken
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:05:14 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_218430202
Hoe weten al die artsen uit verschillende landen dit allemaal zo goed? Zijn ze ter plekke? :')
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:07:42 #11
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_218430214
Google Lotta Plomp anders even, dan weet je ook genoeg.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:16:29 #12
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218430276
Heel apart dat deze "bijzondere" ziekte alleen in Gazastrook opduikt. Vast een complot van de zionisten. Of sterk staaltje propaganda?
"Hoka Hey!"
pi_218430316
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:16 schreef matspontius het volgende:
Heel apart dat deze "bijzondere" ziekte alleen in Gazastrook opduikt. Vast een complot van de zionisten. Of sterk staaltje propaganda?
Waarom duikt Ebola nooit op in noordoost Siberië?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218430418
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm.

Wil jij nu insinueren dat Hamas vergelijkbaar is met het verzet van Nederland tegen Duitsland?
Waarom bestaat Hamas?
Verzet tegen de dagelijkse terreur vanuit Israël.

Waarom bestond het verzet?
Verzet tegen de dagelijkse terreur van Duitsland.

Zie je de vergelijking?
Vast wel, ook al ga je weer een kansloos excuus bedenken van niet.
pi_218430496
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:01 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Dat er maar veel Hamas strijders geïnfecteerd raken
Ja toch Covid was ook primair een Chinees probleem waar we hier geen last van zouden hebben, o wacht....
blablablabla
pi_218430676
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja toch Covid was ook primair een Chinees probleem waar we hier geen last van zouden hebben, o wacht....
Mensen hier weten het ook allemaal beter dan de artsen die vrezen voor verspreiding tot buiten Gaza.
pi_218430915
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:16 schreef matspontius het volgende:
Half jaar geleden 160 gevallen van dat zeldzame GBS in de buurt van Pune in India. Watervervuiling was mede de oorzaak. Dat soort dingen zie je bij heel veel oorlogen en conflicten waar de omstandigheden slecht zijn. Congo zie je ook regelmatig terugkeren wanneer er weer een bijzonder enge ziekte uitgebroken is.
pi_218431000
Misschien was 7 oktober toch niet zo'n goed idee.
pi_218431006
Muur omheen en quarantaine.

Oh wacht laat maar.
  Moderator woensdag 6 augustus 2025 @ 10:46:46 #20
441859 crew  Lenny77
pi_218431128
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Omdat daar geen apen zijn om te neuken.
Vleermuizen om te eten eerder.
De apen brachten iets anders mee :@
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218431159
Mooi zuur voor alle slachtoffers. Nog meer ellende daar :N
Ook in moeilijke tijden.
pi_218431267
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waarom bestaat Hamas?

Zie je de vergelijking?
Dar al-islam dat nooit dar al-harb mag worden.
pi_218431276
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat moest zo nodig binnengevlogen worden en werd daarom gebagatelliseerd. Dat was in het beste geval oerdom, dus niet nog een keer doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218431463
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:29 schreef Goprolover het volgende:
MIsschien een bio warfare wapen van Israel?
dat was mijn eerste gedachte :{
pi_218431469
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waarom bestaat Hamas?

Zie je de vergelijking?
Je probeert dit dus echt. Wauw, verbijsterend weer.

Dit zal voor elk weldenkend mens duidelijk zijn maar toch even benoemen:

De realiteit is natuurlijk dat Nederlanders streden tegen de bezetting van de Duitsers waar de Palestijnse terroristen al jaar en dag een openlijk doel hebben om Israël en het Joodse volk te vernietigen en ook de rest van de wereld te onderwerpen aan de Islam, waar afvalligen in de naam van de vermeende 'Allah' maar afgemaakt moeten worden.

Nog belangrijker: Nederlandse verzetshelden verachtte en hekelde Hitler, waar de Palestijnse terroristen diens gedachtegoed nieuw leven inblazen.

Maar verder wel goed dat je hier gewoon je masker af doet, want je hebt in het verleden nog wel gezegd niets met Hamas te hebben en maar bij elke kritiek op deze terreurbeweging schiet je in een kramp. Je probeert deze terroristen nu dus ook weg te zetten als verzetshelden aan de hand van een bespottelijke vergelijking waar je het Nederlands verzet voor misbruikt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')