abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218429605
Hoi allemaal,

Ik twijfel tussen twee ultrawide schermen voor het thuiswerken en hoop op jullie ervaring of advies:

1. LG 34WQ75C-B - 469 euro

• IPS-paneel, 3440×1440 @ 60Hz
• USB-C met 90W power delivery
• LAN-poort + ingebouwde KVM
• 99% sRGB, HDR10, factory gekalibreerd
• Brede kijkhoeken

2. Philips 34B2U5600C/00 - 505 euro

• VA-paneel, 3440×1440 @ 120Hz
• USB-C met 100W power delivery
• Ook LAN en KVM
• Dieper zwart, hoger contrast (3000:1)
• Meer aansluitmogelijkheden

Wat ik belangrijk vind:
- Rustig beeld voor tekst en multitasking (8u+ per dag werken)
- USB-C docking (laptop opladen, beeld en data via één kabel)
- Goede kleurweergave, voor lichte videobewerking
- ingebouwde kvm switch

Ik speel geen games en kijk geen video’s op deze monitor (!)

Heeft iemand ervaring met een van deze twee schermen (of allebei)? Wat zouden jullie aanraden voor dagelijks (zakelijk) gebruik?

Thanks alvast! Tips welkom ! :)
Love is in the air!
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 6 augustus 2025 @ 06:58:37 #2
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_218429630
https://tweakers.net/best(...)te-ultrawide-monitor

Hier staat een Iiyama of de grotere variant van de door jou genoemde Philips.

En een boel testresultaten
pi_218429633
Ik zou het niet doen. Ultrawides zijn vooral bedoeld voor gaming.

Je gaat heel snel de hoogte missen. De kromming vervormt het beeld, wat snel irriteert en mede daardoor is tekstweergave lang niet altijd prettig.

Daarbij kan je gruwelijke reflecties hebben als je achter je een lichtbron/raam hebt.

Ik denk dat je veel meer plezier hebt van een normale 32" monitor al dan niet in een multimonitoropstelling.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218429731
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 07:02 schreef Jordy-B het volgende:

Je gaat heel snel de hoogte missen. De kromming vervormt het beeld, wat snel irriteert en mede daardoor is tekstweergave lang niet altijd prettig.

Daarbij kan je gruwelijke reflecties hebben als je achter je een lichtbron/raam hebt.

Ik denk dat je veel meer plezier hebt van een normale 32" monitor al dan niet in een multimonitoropstelling.
Ultrawides zijn tegenwoordig zeker niet alleen voor gaming; daarom zijn er ook steeds meer KVM-varianten welke geadopteerd worden door legio bedrijven.

Als hij nu geen 32" + 16:9 scherm heeft dan gaat TS niks missen. En anders kan je ook stellen dat TS de horizontale ruimte gaat missen wanneer hij voor een 32" ipv een 34" inch scherm gaat. Belangrijk is om te weten wat voor een type werk TS doet, om te kunnen bepalen welke ratio gewenst is, en gezien ik iets over videobewerken lees, heeft hij waarschijnlijk (meer) behoefte aan horizontale ruimte.

Niet alle ultrawides monitoren hebben een kromming, of een kromming welke zodanig is, dat het zal irriteren.

De mate van reflectie is compleet situationeel en ook nog eens afhankelijk van type scherm.

Ik denk dat hij het meeste plezier van een 38 (37,5)" monitor zal hebben (jeej extra horizontale ruimte; 4cm hoger, en 4cm breder dan een 34"). Mijn partner, die veel met excel werkt, en graag documenten naast elkaar ziet, heb ik deze aangeraden: LG 38WR85QC-W Wit. Tot op heden is ze er zeer tevreden mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 06-08-2025 08:19:44 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218429822
Hier trouwens een handige lijst voor KVMs: https://www.displayninja.com/kvm-switch-monitor-list/
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218429933
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 07:42 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ultrawides zijn tegenwoordig zeker niet alleen voor gaming; daarom zijn er ook steeds meer KVM-varianten welke geadopteerd worden door legio bedrijven.

Als hij nu geen 33" + 16:9 scherm heeft dan gaat TS niks missen. En anders kan je ook stellen dat TS de horizontale ruimte gaat missen wanneer hij voor een 32" ipv een 34" inch scherm gaat. Belangrijk is om te weten wat voor een type werk TS doet, om te kunnen bepalen welke ratio gewenst is, en gezien ik iets over videobewerken lees, heeft hij waarschijnlijk (meer) behoefte aan horizontale ruimte.

Niet alle ultrawides monitoren hebben een kromming, of een kromming welke zodanig is, dat het zal irriteren.

De mate van reflectie is compleet situationeel en ook nog eens afhankelijk van type scherm.

Ik denk dat hij het meeste plezier van een 38 (37,5)" monitor zal hebben (jeej extra horizontale ruimte; 4cm hoger, en 4cm breder dan een 34"). Mijn partner, die veel met excel werkt, en graag documenten naast elkaar ziet, heb ik deze aangeraden: LG 38WR85QC-W Wit. Tot op heden is ze er zeer tevreden mee.
Ik doe allround kantoorwerk, in de zin van vooral Office , Outlook , internet , tekstverwerking. En maak privé regelmatig albums van vakantiefoto’s en bewerk die in Lightroom. Geen raam achter me.

Werk wel graag met 2 vensters naast elkaar voor het multitasken. En heb dus een laptop en desktop.

Ik heb nu 2x Dell UltraSharp U2422H opstelling.
Love is in the air!
pi_218430052
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 08:17 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Ik doe allround kantoorwerk, in de zin van vooral Office , Outlook , internet , tekstverwerking. En maak privé regelmatig albums van vakantiefoto’s en bewerk die in Lightroom. Geen raam achter me.

Werk wel graag met 2 vensters naast elkaar voor het multitasken. En heb dus een laptop en desktop.

Ik heb nu 2x Dell UltraSharp U2422H opstelling.
Als je een laptop en desktop hebt, is het raadzaam om te kijken naar de wijze waarop er geswitched wordt.

Met het scherm dat ik heb gekozen, moet ze handmatig de aansluiting (usbc of dp/hdmi-port) op het scherm kiezen met de fysieke menuknop; de rest gaat automatisch mee (internet, muis, keyboard, etc). Headset zou ook moeten kunnen maar lukt niet ivm managed laptop en een daarop ontbrekende stuurprogramma.

Ik heb zelf een 34 inch (ivm gamen) en ik merk wel dat ik een stuk minder flexibel ben wb werktaken. Anders dan zij kan ik niet in het midden een hoofd-bestand plaatsen, waar ik de meeste focus op heb én aan de zijkant(en) ook goed leesbare vensters hebben. Ik kan prima twee vensters naast elkaar hebben, maar dan werk ik per definitie aan de linker- óf rechterzijde. Met 38 kan je een ruim venster in het midden hebben met aan beide zijden (twee) goed (genoeg) leesbare vensters.

Maar goed, misschien is 34" een veiligere keuze, en mits de kromming niet groot is, zou je er altijd nog een 24" naast kunnen zetten. Je moet dan alleen wel even rekening houden met wat je wil en mogelijk is qua lussen.
pi_218430107
ik heb al jaren een LG 43" 3840 x 2130 UHD, als 2e monitor en werkt prima ook als tv.
Een enkele keer heb ik zoveel tabbladen en tekstdocumenten openstaan, om bijv. de partijprogramma's van de huidige politieke partijen te kunnen vergelijken ( wat trouwens onbegonnen werk is) dat meer ruimte op je monitor beter is.

Het is mij opgevallen dat een 43" het grootste is, dat je normaal op je bureau kan hebben, waarbij de/mijn kijkafstand varieert van 60 cm. tot 1,5 meter. Moet je wel één centrale voet onder je monitor hebben.
4K UHD is wel lekker, want je kan een poosje vooruit...8K is coming.

Werkt een stuk beter en lekkerder dan mijn 1e monitor, een "IIyama 27" 1080p van pakweg 180 Euro.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:06:26 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218430206
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 07:02 schreef Jordy-B het volgende:

Ik zou het wel doen. Ik ben zelf een software engineer en ik heb een 38 inch ultra wide curved en ik zou niet meer zonder willen.

De flexibiliteit om zelf je schermruimte in te delen is een zegen.

Pro tip: zorg dat je met hotkeys wat veelgebruikte verdelingen kan instellen, zelf kan ik makkelijk een applicatie op 1/4, 1/3, 1/2 en 3/4 van het scherm plaatsen. Vaak zet ik afhankelijk van wat ik doe 3 schermen 1/4 1/2 1/4 of 2 schermen 1/4 3/4.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218430333
quote:
16s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik zou het wel doen. Ik ben zelf een software engineer en ik heb een 38 inch ultra wide curved en ik zou niet meer zonder willen.

De flexibiliteit om zelf je schermruimte in te delen is een zegen.

Pro tip: zorg dat je met hotkeys wat veelgebruikte verdelingen kan instellen, zelf kan ik makkelijk een applicatie op 1/4, 1/3, 1/2 en 3/4 van het scherm plaatsen. Vaak zet ik afhankelijk van wat ik doe 3 schermen 1/4 1/2 1/4 of 2 schermen 1/4 3/4.

Ja, dat is anders dan een 34” waarbij je maximaal 2 schermen naast elkaar kan zetten.

En. Het middenstuk ontbreekt , dat kan ik me voorstellen .
Love is in the air!
  woensdag 6 augustus 2025 @ 09:46:26 #11
459912 FlippingCoin
pi_218430555
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 09:26 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Ja, dat is anders dan een 34” waarbij je maximaal 2 schermen naast elkaar kan zetten.

En. Het middenstuk ontbreekt , dat kan ik me voorstellen .
Met genoeg ruimte is een hoop mogelijk. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_218430837
Dus nu ook nog de afweging tussen 34” en 38” :)

Iemand tips?
Love is in the air!
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:13:30 #13
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_218430869
Op m’n werk heb ik een 49” ultra wide en zou niet meer anders willen. Verticaal heb ik de ruimte niet nodig, horizontaal wel.
En 120Hz is lekker rustig voor de ogen.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 10:18:18 #14
459912 FlippingCoin
pi_218430925
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:09 schreef Landgeld het volgende:
Dus nu ook nog de afweging tussen 34” en 38” :)

Iemand tips?
Ik had hiervoor volgens mij 34” nu 38”, zou nu zelf nog net een maatje groter willen als ik een nieuwe zou moeten halen zonder naar het budget te kijken.

Maar dat is wel sterk afhankelijk van wat je ermee doet, als ik alleen een browser gebruik dan zet ik hem niet op de volledige breedte bijvoorbeeld. Dan heb je wmb niet zo veel schermruimte nodig.
pi_218430956
quote:
16s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik had hiervoor volgens mij 34” nu 38”, zou nu zelf nog net een maatje groter willen als ik een nieuwe zou moeten halen zonder naar het budget te kijken.

Maar dat is wel sterk afhankelijk van wat je ermee doet, als ik alleen een browser gebruik dan zet ik hem niet op de volledige breedte bijvoorbeeld. Dan heb je wmb niet zo veel schermruimte nodig.
Waarvoor gebruik jij het dan ? En zou je 38” willen t.o.v. de 34”?
Love is in the air!
pi_218430986
quote:
80s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:13 schreef Mano_ het volgende:
Op m’n werk heb ik een 49” ultra wide en zou niet meer anders willen. Verticaal heb ik de ruimte niet nodig, horizontaal wel.
En 120Hz is lekker rustig voor de ogen.
Puur voor Office werk ?
Love is in the air!
pi_218431033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 07:42 schreef Akathisia het volgende:

[..]

Als hij nu geen 32" + 16:9 scherm heeft dan gaat TS niks missen. En anders kan je ook stellen dat TS de horizontale ruimte gaat missen wanneer hij voor een 32" ipv een 34" inch scherm gaat. Belangrijk is om te weten wat voor een type werk TS doet, om te kunnen bepalen welke ratio gewenst is, en gezien ik iets over videobewerken lees, heeft hij waarschijnlijk (meer) behoefte aan horizontale ruimte.

En de overweging tussen 38" en 40"?
Love is in the air!
pi_218431051
Ik lees ook eens mee, vooral voor de keuze tussen multiscreen en ultrawide. Op kantoor heb ik een multiscreen (2 monitoren en m'n laptop dus in totaal 3) en dat vind ik prima werken. Thuis heb ik echter maar 1 "gewone" monitor en dat wil ik upgraden aangezien ik vaker thuis dan op kantoor werk. Ik zit alleen al maandenlang te twijfelen tussen een ultrawide of een tweede monitor. Gevoelsmatig werkt multiscreen wat makkelijker omdat je dan niet de hele tijd je kaders zit te scalen (nu ram ik alles gewoon fullscreen), al zijn daar ook vast makkelijke oplossingen voor als ik @FlippingCoin z'n post zie.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 11:09:23 #19
459912 FlippingCoin
pi_218431375
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:21 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Waarvoor gebruik jij het dan ? En zou je 38” willen t.o.v. de 34”?
Zo is mijn setup vaak.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik zou de 38" willen, of net iets groter(niet veel groter).
pi_218431387
quote:
16s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zo is mijn setup vaak.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik zou de 38" willen, of net iets groter(niet veel groter).
Bereik je die setup met sneltoetsen ?
Love is in the air!
  woensdag 6 augustus 2025 @ 11:10:47 #21
459912 FlippingCoin
pi_218431395
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 11:10 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Bereik je die setup met sneltoetsen ?
Ja, dmv Raycast op mijn macbook. Maar dit soort oplossingen bestaan ook voor linux en windows.

[ Bericht 1% gewijzigd door FlippingCoin op 06-08-2025 12:55:29 ]
  woensdag 6 augustus 2025 @ 12:36:35 #22
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_218432159
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:24 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Puur voor Office werk ?
Office en 3D-ontwerp voornamelijk.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 12:37:29 #23
459912 FlippingCoin
pi_218432164
Oh ja als je van cijferneuken in excell houdt is een ultrawide ook heel nice. :+
  woensdag 6 augustus 2025 @ 12:41:41 #24
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_218432227
Voor Windows is Power Toys een dikke aanrader. Is van Microsoft zelf en bevat een hoop handige tools, waaronder Fancy Zones waarmee je je scherm in kan delen.
pi_218433151
quote:
80s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 12:41 schreef Mano_ het volgende:
Voor Windows is Power Toys een dikke aanrader. Is van Microsoft zelf en bevat een hoop handige tools, waaronder Fancy Zones waarmee je je scherm in kan delen.
En voor welke inch is die nuttig?
Love is in the air!
pi_218433264
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:33 schreef Landgeld het volgende:

[..]
En de overweging tussen 38" en 40"?
Geen ervaring met 40" helaas. Als je ruimte zat hebt lijkt het me een prima optie.
  woensdag 6 augustus 2025 @ 15:10:17 #27
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_218433530
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 14:25 schreef Landgeld het volgende:

[..]
En voor welke inch is die nuttig?
Ook op een 13” laptopscherm kan het nuttig zijn.
pi_218434652
quote:
16s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 10:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hoe gebruik jij het voor Office werk ?
Love is in the air!
pi_218434751
Hier: https://tweakers.net/best(...)te-ultrawide-monitor ook al ingelezen? Daar worden een IIyama en Philips aangeraden.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_218437097
Ik ga een 38” toch maar eens in de winkel bekijken . Anders wellicht spijt van mijn 34”
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')