Is niet relevant, MSI Afterburner werkt met videokaarten. Het moederbord is niet relevant.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 04:09 schreef gepromoveerT het volgende:
Toen ik mijn pc upgrade (2022) was één van mijn overwegingen dat, als ik toch altijd MSI Afterburner gebruik, waarom dan geen MSI mobo; mja, je merk mobo zet je er net niet bij.
MSI Afterburner regelt de fans (en andere instellingen) van de videokaart(en).quote:
Meer werkgeheugen is niet een oplossing voor warm wordende videokaarten.quote:Meer mem kan ook deels een oplossing zijn.
Dat is vast niet de warmtegeleidende pasta op je videokaart, waar TS het over heeft.quote:Daarnaast, als ik na lange tijd m'n pc stofvrij maakte en ook de Arctic Silverpasta ververste, dan scheelde dat wel 10°.
Vast niet.quote:
Ok, dan gaan we er vanuit dat dat schoon is.quote:Op zondag 3 augustus 2025 12:03 schreef WVRDEN het volgende:
Als reactie op de gestelde vragen: ik heb de fans en de heatsink voorzichtig schoongemaakt met een tandenborstel en canned air (anti-stof spray). Er zat niet extreem veel stof in, maar ik heb er toch nog het een en ander uit weten te halen.
Kan ik me voorstellen, het vereist wel secuur werken en je moet de oude pasta ook goed verwijderen met bijvoorbeeld IPA (Isopropyl alcohol) voordat je nieuwe warmtegeleidende past aanbrengt.quote:Het volledig uit elkaar halen van de GPU en het vervangen van de koelpasta vind ik eerlijk gezegd best spannend. Ik weet niet zeker of ik me daaraan durf te wagen.
Hoe is de airflow in de behuizing? Blijft er geen warmte hangen? Ik neem aan dat je de zijkappen er netjes op hebt voor optimale flow?quote:Ik vrees dus dat mijn opties uiteindelijk beperkt zijn tot óf ermee leren leven dat het flink wat lawaai maakt, óf een nieuwe GPU overwegen 😉.
Dank voor je suggesties!quote:Op zondag 3 augustus 2025 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, dan gaan we er vanuit dat dat schoon is.
[..]
Kan ik me voorstellen, het vereist wel secuur werken en je moet de oude pasta ook goed verwijderen met bijvoorbeeld IPA (Isopropyl alcohol) voordat je nieuwe warmtegeleidende past aanbrengt.
[..]
Hoe is de airflow in de behuizing? Blijft er geen warmte hangen? Ik neem aan dat je de zijkappen er netjes op hebt voor optimale flow?
Normaal zal je voorin fans hebben die naar binnen blazen en achterin een fan die naar buiten blaast, is dat bij jou ook zo? Of werkt er iets tegen elkaar in?
Wat overigens nog kan werken tegen het lawaai is "ondervolten", ofwel het voltage dat je videokaart krijgt iets verlagen.
Een videokaart die op een lager voltage draait, verbruikt minder stroom, zal minder warm worden en minder lawaai maken.
Je kan dit vrij straffeloos doen, het gaat er niet stuk van.
Ik draai zelf veel distributed computing (Folding@home), sim-racing en video rendering en ik doe dat standaard bij iedere videokaart.
Voor de 3060Ti hier 2 voorbeelden:
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Blaast die nieuwe fan wel de goede kant op? Ik vraag dat omdat het wel eens verkeerd zit, niet verkeerd opvattenquote:Op zondag 3 augustus 2025 16:29 schreef WVRDEN het volgende:
[..]
Dank voor je suggesties!
Voor de volledigheid: dit is de PC die ik heb (ja, het is een prebuilt 😉):
https://web.archive.org/w(...)-gamer-premium-a130/
Standaard zaten er bij aanschaf alleen twee fans aan de voorkant. Ongeveer een jaar geleden heb ik er zelf een extra fan aan de achterkant bij geplaatst om warme lucht af te voeren. Moet eerlijk zeggen dat ik sindsdien weinig verschil merk.
Volgens MSI Afterburner is het vooral de GPU die flink heet wordt en dus hard moet blazen. De CPU-temperatuur blijft daarentegen vrij stabiel. Wat me ook opvalt: de casefans (voor en achter) lijken niet veel harder te draaien op het moment dat de GPU op hoge toeren draait. Het lijkt dus echt puur bij de videokaart te zitten.
Vast wel, maar het blijft jammer dat mijn opmerkingen hieromtrent verwijderd zijn en die van jouw niet. Discriminatiequote:Op zaterdag 2 augustus 2025 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is niet relevant, MSI Afterburner werkt met videokaarten. Het moederbord is niet relevant.
Zelfs videokaarten die niet van MSI zijn, zijn meestal prima met Afterburner te regelen.
[..]
MSI Afterburner regelt de fans (en andere instellingen) van de videokaart(en).
Het bios regelt die fans niet.
[..]
Meer werkgeheugen is niet een oplossing voor warm wordende videokaarten.
[..]
Dat is vast niet de warmtegeleidende pasta op je videokaart, waar TS het over heeft.
[..]
Vast niet.
Belachelijk als dat het geval isquote:Op zondag 3 augustus 2025 19:48 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Vast wel, maar het blijft jammer dat mijn opmerkingen hieromtrent verwijderd zijn en die van jouw niet. Discriminatie't kan verkeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |