Zorro | zondag 27 juli 2025 @ 22:26 | |
![]() De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 28ste seizoen in. Het is ook het 112de jaar van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap, dat ooit begon in 1905. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden vaak ook nog andere klassen zoals de USF Juniors, USF2000, USF Pro 2000 en de Indy NXT, voorheen Indy Lights genoemd. ![]() Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mecanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiële kampioenschappen. Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits. Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele team owners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500. In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht. Vorig jaar werd Alex Palou voor de tweede maal kampioen in de IndyCars. ![]() ![]() Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd in 2012. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt E85 brandstof (85% ethanol en 15% benzine). Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 550 en 700pk bij 12.000 toeren. Vanaf dit seizoen komt er een hybride component op de motor, wat energie kan terugwinnen, wat gebruikt kan worden als push-to-pass. De verwachting is dat deze hybride component na de Indy 500 zijn intrede maakt. Het bodywork dat wordt gebruikt is een standaard IR18 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. De wagen heeft ook een aeroscreen, een soort halo met plexiglas ruit. De banden worden geleverd door Firestone. Op de permanente- en stratencircuits wordt er gebruik gemaakt van twee verschillende compounds, de zogenoemde primary en alternate (zachte) banden. De alternate band is vervaardigd van rubber gemaakt van de guayule woestijnstruik. ![]() Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovals ![]() Dit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 108ste keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel "The Greatest Spectacle in Racing" genoemd omdat er op de wedstrijddag ruim 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt normaal gesproken gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei. Dit jaar zal dit op 26 mei zijn. Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). Vorig jaar won Josef Newgarden de race. ![]() ![]() ![]() ![]() Dit jaar doen er 24 fulltime coureurs mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. In totaal zijn er 27 auto's die het hele seizoen aan de start komen. Daarnaast zijn er ook nog enkele coureurs die één of meerdere races rijden. Zo zal Kyle Larson een poging wagen om de 'double' te doen. Dat betekent dat hij zowel de Indy 500 als de Charlotte 600 (NASCAR) op dezelfde dag wil rijden. Er doet ook een Nederlander mee aan de IndyCar Series. Dat is Rinus van Kalmthout, in de VS Rinus VeeKay genoemd. Hij vertrok in 2017 naar de VS om via de Road to Indy in de IndyCars terecht te komen. Sinds 2020 rijdt hij voor het team van Ed Carpenter Racing. Vorig jaar werd hij veertiende in het kampioenschap. ![]() Er staan dit jaar 4 fulltime 'rookies' aan de start. Dit zijn de Indy NXT graduates Christian Rasmussen en Kyffin Simpson, de Indy Lights kampioen van 2022 Linus Lundqvist en IMSA-coureur Tom Blomqvist. ![]() Meer informatie over de IndyCar is te vinden op IndyCar.com en meer gedetailleerde informatie op IndyCar 101.
| ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 22:27 | |
Ik vind NASCAR alleen leuk op super speedways en sommige gewone of stratencircuits. | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:27 | |
Dat ziet er zo lomp uit dat het daarom weer leuk wordt | ||
hole1988 | zondag 27 juli 2025 @ 22:27 | |
Rechten van de indycar zijn voor $25 miljoen per jaar verkocht aan FOX. Rechten van de NASCAR zijn voor $1100 miljoen per jaar verkocht aan FOX, Amazon, TNT, NBC en CW | ||
R-woud93 | zondag 27 juli 2025 @ 22:28 | |
Dat zegt wel genoeg ja ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:28 | |
Ik kijk gewoon wat er gebeurt. Hier zitten ook misschien veel Rinus fans. | ||
R-woud93 | zondag 27 juli 2025 @ 22:28 | |
Hier sluit ik mij bij aan | ||
hole1988 | zondag 27 juli 2025 @ 22:29 | |
van Gisbergen die iedereen de moeder rijdt. ![]() | ||
R-woud93 | zondag 27 juli 2025 @ 22:29 | |
Sowieso fan van de Nederlanders in de sport in het algemeen, maar een oranje bril heb ik niet. | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:30 | |
Hoe komt Lundgaard daar eigenlijk? Legit of andere strategie? Ik zat niet op te letten (te veel hier bezig) ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:31 | |
Ik ben fan van Newgarden. En dat is echt vrij duidelijk te merken elke race ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:31 | |
Het mooie aan Amerikaanse circuits is dat het allemaal vrij Spartaans oogt. Kerbs niet geverfd, veelal oud asfalt. Lekker ruig allemaal. | ||
R-woud93 | zondag 27 juli 2025 @ 22:32 | |
En wat minder tracklimits gejank | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:32 | |
Ook dat trans-Atlantische signaal van Ziggo kijkt ook zo heerlijk weg Die ouwe kwaliteit ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:33 | |
Inderdaad. Gewoon constant buiten de baan op exits. Geweldig. | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:34 | |
O'Ward heeft het niet naar zijn zin | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:34 | |
O’Ward meer fouten dan Norris? | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:34 | |
Pato rijdt wat slordig.. | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:35 | |
Nog niet | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:36 | |
René hoogterp verwees ook al even naar Lando. Ook McLaren rijder | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:37 | |
Ja, dat weten wij uiteraard niet ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:38 | |
Josef pit | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:38 | |
Deze auto’s klinken ook wel als formule 1’s eigenlijk | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:38 | |
Palou pit | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:40 | |
Lundgaard ramt m voorbij aan Herta ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:40 | |
Die herta kreeg even anti stal leek het | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:43 | |
Josef ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:43 | |
Maar helaas ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:44 | |
Koeienstal of paardenstal? ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:45 | |
Rinus pit | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:46 | |
Wielmoer gaat op avontuur ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:46 | |
Bij de stop van Herta rolde een wielmoer van de rechter voorband flink wat pitboxen verder | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:47 | |
Nu in de boekwinkel: De avonturen van Herta en de rollende wielmoer | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:47 | |
![]() | ||
Zorro | zondag 27 juli 2025 @ 22:47 | |
Overigens een zijstap: In NASCAR nog 20 rondjes, en wie denk je dat er tweede rijdt?
| ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 22:47 | |
Ze zouden met vaste wielmoeren moeten werken | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:47 | |
Kyle? | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:48 | |
Iemand die nog naar binnen moet | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:48 | |
Owh, tof ![]() | ||
Zorro | zondag 27 juli 2025 @ 22:48 | |
Even een spoiler erbij geedit | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:48 | |
Owh ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:48 | |
Ik zag het ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:48 | |
Die rijdt virtueel derde | ||
Zorro | zondag 27 juli 2025 @ 22:49 | |
Ja niet meteen realistisch gaan doen he ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:49 | |
Owh ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 22:49 | |
![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:50 | |
Ja sorry. Heb de tracker open staan en weet daaruit dat je geen 55+ rondjes kunt rijden op een tank | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 22:54 | |
Ze maakt nog kans om haar beste Indy resultaat te overtreffen. | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:55 | |
Siegel die door Robb buiten de baan wordt gedrukt voor een positie ... | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 22:57 | |
Dixon weer met een typische Dixon megastint bezig | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 22:58 | |
Nu naar binnen | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:03 | |
Palou zit in druk verkeer | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:04 | |
Veekay rijdt -3 laps | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:10 | |
Ericsson ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:10 | |
Huh! | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 23:10 | |
Marcus ![]() | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:10 | |
Marcus ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:11 | |
Stall voor Ericsson | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:11 | |
Hallo, waar blijft die caution?! | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:11 | |
Staat zo veilig dat er geen caution nodig is | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:11 | |
oh, nu wel | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:12 | |
He, he.. ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:12 | |
De auto staat weer aan | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:12 | |
En nu rijdt hij natuurlijk weg.. ![]() | ||
R-woud93 | zondag 27 juli 2025 @ 23:12 | |
Man man man ![]() | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 23:14 | |
Bij IndyCar vinden ze veiligheid niet belangrijk. | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:16 | |
Dat blijkt wel ja | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:18 | |
Nu geen cautions meer aub | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:18 | |
Had de wedstrijd hard nodig dit | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:20 | |
Geklungel in het achterveld | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:21 | |
Het is niet de wedstrijd van Siegel | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:21 | |
Palou met een bizarre gap | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:22 | |
Santino ![]() | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 23:22 | |
Santino ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:22 | |
Nu wel snel geel | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:22 | |
Corkscrew, zo’n verschrikkelijke bocht | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:24 | |
Ze kunnen dus wel snel Ferrucci kon net niet wegrijden voordat hij gelapt zou worden | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:26 | |
Mooi zo. Ik vind het een *** ve vent ![]() | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 23:26 | |
Pagenaud vindt er ook wat van | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:27 | |
Scotty ![]() ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:27 | |
Pak hem Herta | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:28 | |
Hij heeft wel recht van spreken | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:28 | |
Rasmussen 2 pekken kwijt | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:31 | |
Herta rijdt goed | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:33 | |
Die Palou is wel untouchable | ||
Peterselieman | zondag 27 juli 2025 @ 23:36 | |
Knap van Ilott | ||
Whiskers2009 | zondag 27 juli 2025 @ 23:36 | |
Ok, truste allen ![]() | ||
hole1988 | zondag 27 juli 2025 @ 23:36 | |
OT bij NASCAR nu. | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:36 | |
Chevy op P2 | ||
Starflyer | zondag 27 juli 2025 @ 23:36 | |
![]() Daar had Rinus kunnen eindigen ![]() | ||
ChevyCaprice | zondag 27 juli 2025 @ 23:39 | |
Chip Ganassi | ||
hole1988 | maandag 28 juli 2025 @ 02:53 | |
Bekijk deze YouTube-video | ||
Starflyer | donderdag 31 juli 2025 @ 21:55 | |
Na vier races op rij is het nu weer een weekend zonder race voordat de laatste drie races van het seizoen in vier weken tijd verreden worden. Dus vind ik het wel tijd voor een silly season overzicht. Nou ja silly season, voorlopig gebeurt er niet veel, want iedereen wacht op wat Will Power gaat doen. Blijft hij bij Penske of niet? Ongeveer de helft van de stoeltjes is al bevestigd voor volgend jaar, wat betekent dat er ook ongeveer de helft nog kan veranderen. Maar het kan net zo goed zo zijn dat er weinig verandert, want een hoop van die open plekken lijken door dezelfde coureurs opgevuld te gaan worden. Wat Rinus betreft, er zijn open plekken bij betere teams dan Dale Coyne, zoals bij Penske, als Will Power daar weg gaat, of bij Foyt, als David Malukas Power vervangt, of bij Meyer Shank Racing, omdat Marcus Armstrongs contract dit seizoen afloopt. Maar de kans is klein dat hij bij deze teams terecht kan. En de vraag is of je naar andere teams met open plekken toe wil, als je al voldoende budget hebt om hiervoor in aanmerking te komen, zoals bij Juncos Hollinger of Rahal Letterman Lanigan Racing. Dus er is een grote kans is dat hij ook volgend seizoen voor Dale Coyne rijdt. En dan hopen op een topteam in 2027, als er weer contracten aflopen, zoals die van Josef Newgarden, Kyle Kirkwood, Scott Dixon, etc. In alfabetische volgorde volgt een overzicht per team. A.J. Foyt Racing Bij Foyt hebben zowel Santino Ferrucci als David Malukas een contract voor volgend jaar, waarbij van Malukas gezegd wordt dat hij eigenlijk een contract met Penske heeft en Penske zijn stoeltje betaalt. Hij zou hier tijdelijk gestald zijn totdat er bij Penske een plek vrij komt, waarna hij naar dat team kan. Of dat volgend jaar al gaat gebeuren is nog maar de vraag, aangezien Power op dit moment de best presterende Penske coureur is. Dus naar alle waarschijnlijkheid blijft Malukas, net als Ferrucci, nog een jaar voor Foyt rijden. En mocht hij wel vertrekken, lijkt Foyt een hoop budget voor volgend jaar mis te lopen. Het is namelijk ook nog maar de vraag of de huidige sponsor van Ferrucci, Sexton Properties, na het overlijden van de eigenaar Marlyne Sexton, door wil gaan. Dus zal er dan waarschijnlijk weer een betalende coureur moeten komen en wordt de naam van Jacob Abel genoemd. Of Penske moet weer een coureur hier willen stallen om klaar te stomen voor de toekomst en dan komt Myles Rowe in aanmerking. Andretti Global Bij Andretti hebben alle drie de coureurs, Colton Herta, Kyle Kirkwood en Marcus Ericsson, een contract voor 2026. De vraag is echter of Dan Towriss, die nu aan de touwtjes trekt bij Andretti, wel verder wil met Ericsson. Al sinds hij voor Andretti rijdt, zijn zijn resultaten niet om over naar huis te schrijven, ondanks een tweede plaats tijdens de afgelopen Indy 500, die later weer werd afgenomen vanwege een technische illegaliteit. Ericsson staat op dit moment 20ste in het kampioenschap en Andretti heeft in de Indy NXT met Dennis Hauger een coureur die iedereen naar huis rijdt en staat te trappelen om die plek in te nemen. En is het niet voor 2026, dan wel voor 2027 met bijvoorbeeld een tussenjaar in de IMSA. En het laatste gerucht dat rond ging in Laguna Seca is dat misschien Will Power hier volgend seizoen zou kunnen gaan rijden. Arrow McLaren Racing Over McLaren kunnen we kort zijn, daar zijn de afgelopen maand alle drie de coureurs bevestigd voor volgend jaar. Pato O'Ward, Christiaan Lundgaard en Nolan Siegel rijden hier in 2026. Of O'Ward moet overstappen naar het team van Cadillac in de Formule 1, maar die kans is wel erg klein. Chip Ganassi Racing Ook bij Chip Ganassi lijkt het erop dat ze volgend seizoen met dezelfde coureurs blijven rijden. Alex Palou heeft een contract voor volgend seizoen en ik zie niet in waarom Scott Dixon en Kyffin Simpson niet verlengd worden. Scott Dixon won voor het 21ste seizoen op rij een race in de IndyCar en Simpson brengt veel geld mee en gaat steeds beter presteren, getuige zijn derde plaats in Toronto. Dale Coyne Zoals altijd is het de vraag wie er het seizoen erop bij Dale Coyne rijdt. Vaak is dat pas vlak voor de eerste race bekend, zoals ook afgelopen jaar toen Rinus twee weken voor het begin van het seizoen werd aangekondigd. En zoals altijd is dat afhankelijk van het budget wat een coureur meeneemt, of in het geval van Rinus, de resultaten die men behoopt te halen. Want in tegenstelling tot de afgelopen jaren heeft Coyne voor dit jaar gekozen voor een coureur, Jacob Abel, die geld meeneemt voor een heel seizoen en voor een coureur die de resultaten moet behalen, onze eigen Rinus, en gesteund wordt door zijn voormalige sponsor bij Ed Carpenter, Todd Ault. Ondanks dat Rinus weer gezien wordt als een van de hottest free agents op de grid, zijn er weinig plaatsen beschikbaar bij betere teams. Dus de kans is redelijk groot dat hij ook volgend jaar weer bij Dale Coyne rijdt. Hij heeft het in ieder geval prima naar zijn zin bij dit team, zeker nu Michael Cannon als zijn race engineer bij het team is gekomen. Maar zoals altijd is alles afhankelijk van het beschikbare budget van het team. De hoop is dat Jacob Abel, die ondanks dat hij stijf achteraan staat in het kampioenschap (van de fulltime coureurs) hier volgend jaar ook nog rijdt. Hij neemt, dankzij het constructiebedrijf van zijn ouders, een hoop geld mee. Maar dat lijkt nu mogelijk afhankelijk te gaan worden of Malukas Power bij Penske vervangt. Of een van de andere coureurs met een flinke zak geld moet zijn plaats in nemen. Ed Carpenter Racing Bij Ed Carpenter zijn ook de coureurs voor volgend seizoen al bekend. Vorig seizoen werden Alexander Rossi en Christian Rasmussen, dankzij nieuwe geldschieter Ted Gelov, die een aandeel in het team genomen heeft, voor meerdere seizoenen vastgelegd. Juncos Hollinger Racing Net zoals vorig seizoen is Juncos Hollinger Racing naarstig op zoek naar partners die willen investeren in het team, vergelijkbaar met wat Ed Carpenter voor elkaar heeft gekregen. Brad Hollinger, een van de mede-eigenaren van Juncos, is het zat om zijn eigen fortuin in het team te blijven pompen. Sting Ray Robb, die flink wat geld meeneemt, is vastgelegd voor meerdere jaren, maar Conor Daly is, ondanks zijn resultaten, niet zeker. En dat komt doordat hij eigenlijk niet genoeg budget heeft om het seizoen af te maken, zeker niet nadat een van zijn sponsoren van vorig seizoen afhaakte voor aanvang van dit seizoen. Meyer Shank Racing Bij Meyer Shank Racing is Felix Rosenqvist in ieder geval zeker voor volgend jaar, maar het tweede stoeltje is nog niet vastgelegd. Naast de open plekken bij Penske en dus ook Foyt is dit de meeste gewilde vrije stoel op de grid. Het meest waarschijnlijk is dat Marcus Armstrong, gesteund door Ganassi waar MSR een samenwerking mee heeft, gewoon blijft, maar als er een coureur als Power (en in mindere mate Ericsson) op de markt komt, wat doe je dan? Prema Racing Bij Prema ligt Callum Ilott vast voor volgend seizoen. Robert Shwartzman is echter nog niet zeker, al doet hij het beter dan Ilott in het kampioenschap. De teambaas is in ieder geval tevreden met beide coureurs en wil graag continuiteit, dus de kans is groot dat we Shwartzman hier volgend seizoen ook terugzien. Rahal Letterman Lanigan Racing En dan zijn we aangekomen bij het, op Prema na, slechtste team op de grid. Ondanks enkele uitschieters, zoals de pole van Louis Foster op Road America, staan alle drie de coureurs achterin het kampioenschap, waarvan twee achter de Prema coureurs, wat een team als Rahal onwaardig is. Wat de coureurs betreft, hebben Louis Foster en Devlin DeFrancesco een contract voor volgend jaar en moet Graham Rahal, net zoals afgelopen jaar, opnieuw onderhandelen voor een contract. Het is uberhaupt de vraag hoe lang hij nog door wil gaan, want zijn resultaten zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Zijn laatste overwinning dateert alweer uit 2017. Misschien besluit hij wel om zijn helm aan de wilgen te hangen en een managementfunctie binnen het team te nemen. Wie zijn vervanger dan wordt is afwachten. Misschien dat Andretti een van hun coureurs uit de Indy NXT, Hauger of Hughes Lochie, tegen betaling hier neerzet voordat ze die, zoals Foster dit jaar, kwijt zijn aan een rivaal. Of Juri Vips, die nu al een paar jaar min of meer de reserve is bij RLL. Of misschien wel Richard Verschoor, die al eerder met Rahal gesproken zou hebben over een stoeltje in de IndyCar. Goed presterende Formule 2 coureurs zijn in ieder geval in trek bij de IndyCar. Kijk maar naar Armstrong, Lundgaard, Ilott, Shwartzman en Hauger bijvoorbeeld. Team Penske En ook bij Penske is het geen rozegeur en maneschijn. Ze hebben waarschijnlijk het slechtste seizoen van de afgelopen 10 jaar, als het niet langer is. En het is ook wel opmerkelijk dat de enige coureur die zijn plek niet zeker is bij het team, op dit moment het hoogst in het kampioenschap staat. Dus ook hier lijkt het meest waarschijnlijk dat er weinig verandert en Penske volgend jaar met Josef Newgarden, Scott McLaughlin en Will Power op de grid staat. Mocht Power toch het team (moeten) verlaten, dan lijkt David Malukas zijn gedoodverfde opvolger te worden. En voor Power lijkt er genoeg interesse te zijn van andere teams. Verder hebben we nog coureurs die aan de zijlijn staan te wachten op een plek in de IndyCars. Zoals Linus Lundqvist, die elke race op komt draven met zijn race-overall, om te kijken of er ergens een invaller nodig is en in Toronto reserve bij McLaren was omdat het niet zeker was dat Siegel zou kunnen rijden. En in de Indy NXT hebben we naast de genoemde Hauger en Lochie ook nog Caio Collet, de nummer twee van het kampioenschap, die hoopt te promoveren naar de hoofdklasse. TLDR A.J. Foyt Racing (Chevrolet): Santino Ferucci, David Malukas, Jacob Abel, Myles Rowe Andretti Global (Honda): Colton Herta, Kyle Kirkwood, Marcus Ericsson, Dennis Hauger, Will Power Arrow McLaren Racing (Chevrolet): Patricio O'Ward, Christian Lundgaard, Nolan Siegel Chip Ganassi Racing (Honda): Alex Palou, Scott Dixon, Kyffin Simpson Dale Coyne (Honda): Rinus van Kalmthout, Jacob Abel, iemand met een grote zak geld Ed Carpenter Racing (Chevrolet): Alexander Rossi, Christian Rasmussen Juncos Hollinger Racing (Chevrolet): Sting Ray Robb, Conor Daly Meyer Shank Racing (Honda): Felix Rosenqvist, Marcus Armstrong, Will Power Prema Racing (Chevrolet): Callum Ilott, Robert Shwartzman Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda): Louis Foster, Devlin DeFrancesco, Graham Rahal, Dennis Hauger, Hughes Lochie, Juri Vips, Richard Verschoor Team Penske (Chevrolet): Scott McLaughlin, Josef Newgarden, Will Power, David Malukas bold=bevestigd italic=onwaarschijnlijk |