Mijn vader heeft al een aantal jaar copd, 50 jaar gerookt, alcoholist ( was altijd voorbereid dat hij zich dood zou drinken) maar de ontdekking kwam pas na een longontsteking afgelopen April, toen zijn hoestje niet beter werd en uiteindelijk zijn baas zei; je moet eens naar de dokter gaan... foto- ct- petscan..quote:Op zondag 27 juli 2025 20:06 schreef Grotetijd het volgende:
Heel veel sterkte. Je zal je er al-tijd tot op zekere hoogte op voor kunnen bereiden en misschien zal dat de pijn verzachten tot op zekere hoogte maar een ouder verliezen blijft altijd zwaar natuurlijk.
Mijn vader is qua gezondheid slechter dan hij wil laten weten. Hij heeft geen kanker maar wel COPD tot het punt dat de arts tegen hem zei, meneer u moet onmiddellijk stoppen anders heeft u waarschijnlijk nog een maand of 4-5. Dat was in Februari. Nu is't Juli..
Hij heeft recent aangegeven dat 'ie na dit nieuws 2 Weken gestopt was met roken, maar daarna weer een sigaret van iemand aangeboden kreeg en zoiets had van "ik heb alles al gezien, heb alles gedaan, heb een leuk leven gehad, tegenwoordig is het leven niets meer aan en er is ook niks meer op TV, ik vind het wel prima"en is weer vol gaan roken.
Ik leef dus ook een beetje met diezelfde mindset "het kan binnenkort wel eens over zijn" "ik kan binnenkort een berichtje/belletje verwachten dat..."
Wat ik jou wil meegeven is, spendeer zoveel mogelijk tijd met je vader. Praat met 'm, lach met 'm, maak herinneringen en foto's. Probeer er zoveel mogelijk voor hem te zijn (hoe lastig het ook zal zijn op den duur, want kanker is zeker geen pretje..)
Heel erg veel sterkte
Als je je hart en je gevoel volgt, kún je niks verkeerds doen.quote:Op zondag 27 juli 2025 20:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
dan doe ik in elk geval niet iets verkeerd
Ik ben o zo blij met een paar fimpjes van mijn overleden moeder. Een foto kun je wel terugkijken maar het zal je verbazen hoe snel je vergeet hoe iemands stem klonk. Probeer dat te 'vangen', nu het nog kan!quote:Op zondag 27 juli 2025 20:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
foto's proberen we ook, maar daar heeft ie zo'n hekel aan...
Wilde je al taggen vanwege dit boek toen ik de OP las.quote:Op zondag 27 juli 2025 20:49 schreef maily het volgende:
Manu Keirse heeft boeken geschreven en lezingen gegeven over rouw.
Zie ook zijn youtube.
Misschien kan het je een beetje helpen.
Sterkte!
Breng veel tijd met je vader door. Door gewoon bij elkaar te zijn. Het hoeft niet persee altijd iets ‘te doen’ te zijn.quote:Op zondag 27 juli 2025 19:34 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik lijk soms verdoofd, stoïcijns, Ik weet dat mijn vader doodziek is en gaat overlijden maar hoe bereid je je hier op voor? Soms ben ik bang voor de tijd die komen gaat, ik wil hem heel graag een lijdensweg besparen voor zover ik daar iets over te zeggen heb...
Maar echt beseffen dat mijn vader gaat overlijden doe ik niet altijd denk ik... Ik ben altijd papa's kleine meisje geweest, lijk als 2 druppels water op hem en hij is mijn partner in crime..
Wie heeft er ervaring en hoe ga je hier mee op? Kun je je erop voorbereiden? Ik loop soms wat verloren rond...
Gelukkig zijn de 2 chemo's tnt meegevallen qua bijwerkingen en 11 augustus horen we of het uberhaupt iets gedaan heeft.
Mischien geen leuk bericht voor je maar wel de waarheid. Nee, daar kun je je niet op voorbereiden. je weet dat het er aan komt en je kunt echt alles uit de kast halen wat je wilt maar als het moment daar is is de pijn er ook. Je kunt er alleen achteraf mee dealen. Strekte.quote:Op zondag 27 juli 2025 19:34 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Sinds mei weten we dat mijn vader uitgezaaide longkanker heeft, stadium 4 en de chemo die hij krijgt is puur levensverlengend,niemand weet hoeveel en hoelang maar uiteindelijk gaat dit hem het leven kosten..
Ik lijk soms verdoofd, stoïcijns, Ik weet dat mijn vader doodziek is en gaat overlijden maar hoe bereid je je hier op voor? Soms ben ik bang voor de tijd die komen gaat, ik wil hem heel graag een lijdensweg besparen voor zover ik daar iets over te zeggen heb...
Maar echt beseffen dat mijn vader gaat overlijden doe ik niet altijd denk ik... Ik ben altijd papa's kleine meisje geweest, lijk als 2 druppels water op hem en hij is mijn partner in crime..
Wie heeft er ervaring en hoe ga je hier mee op? Kun je je erop voorbereiden? Ik loop soms wat verloren rond...
Gelukkig zijn de 2 chemo's tnt meegevallen qua bijwerkingen en 11 augustus horen we of het uberhaupt iets gedaan heeft.
Dat lijden vind ik het ergste wat er is, mensen laten creperen omdat euthanasie een administratief monster is wat veel te lang duurt.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:51 schreef Masberum het volgende:
Zoals ik ernaar kijk kan je je maar in beperkte mate überhaupt 'voorbereiden'. Iemand sterft en daarna gaat het zoals het gaat. Ik denk dat wat betreft het voorbereiden één van de belangrijkste dingen is dat je gezegd heb wat je wil zeggen terwijl hij nog leeft. Vragen hebt gesteld die je nog had. De dingen doen waarvan je (en wellicht hij ook) denkt dat nog goed zijn om te doen voordat het zover is.
En daarna is het vooral rouwen voor de meeste personen. Er vrede mee krijgen dat het nou eenmaal is wat het is en na een tijd (hoelang wisselt per persoon natuurlijk) verder gaan met het leven zoals hij lijkt mij zou willen dat je doet.
Zelf heb ik dit (mijn moeder die overleden is) anders ervaren dan de gemiddelde persoon denk ik. Ik vond juist de periode tot haar overlijden erg omdat ik wist dat ze enigszins leed en er geen toekomst meer was (ze ging sowieso binnen 3 maanden overlijden). Toen ze dood was had ik eigenlijk het rouwproces al gehad omdat ik het juist erg vond dat ze dat nog moest meemaken op haar leeftijd. De vermoeidheid, weten dat je dood gaat etc.
Ik meld dit omdat naar mijn idee er niks ergs aan is om iemand los te laten als die persoon er echt niet meer is. Misschien dat dat op de 1 of andere manier helpt later voor jou (en als dat niet zo is dan lijkt het me niet erg dat ik mijn persoonlijke ervaring heb gedeeld)
Ik denk heel eerlijk gezegd dat zo'n "voorbereiding" niet veel toevoegd.quote:Op zondag 27 juli 2025 20:15 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb die ervaring. Ik dacht dat je je kunt voorbereiden. We wisten het bijna 5 jaar toen hij overleed. Maar het moment zelf...ik kan en wil het niet beschrijven, maar nee, het weten betekende voor mij uiteindelijk niet dat ik me er op kon voorbereiden, maar daar kwam ik pas op het moment zelf achter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |