abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218333555
Een goede anderhalf jaar geleden heb ik een E90 320i uit 2006 gekocht. Dat was een soort buitenkansje op een moment dat ik financieel niet veel ruimte had, maar wel een auto nodig had. Lang verhaal dat nu niet zo relevant is. We zijn nu dus een goede anderhalf jaar en bijna 30k kilometers verder en de spaarrekening vertoont weer tekenen van herstel :P

Ik heb ook een dochtertje van anderhalf en in die periode dat ik de E90 gereden heb, blijkt zo'n sedan toch niet enorm praktisch te zijn voor alle zooi die je mee moet slepen voor zo'n kleintje. Dat alles in combinatie met het feit dat ik ook wel autoliefhebber ben, zorgt ervoor dat ik regelmatig over autosites zit te scrollen. Zelf zou ik een leuke station echt heel prima vinden, maar toen ik laatst iets liet vallen in de trant van "m'n pa heeft ooit 2 Mondeo's gehad, dat vond ik echt geniale auto's" reageerde m'n vrouw met "nee joh, als volgende auto wil ik wel echt iets met hogere instap!" opgevolgd met "ik zag laatst bij onze onderhoudsgarage een Meriva staan, die heeft m'n zus ook, echt hele mooie en ideale gezinsautos!".

Een huwelijk is natuurlijk een beetje geven en nemen en ik zie ook het praktische van een MPV absoluut wel in, dus bepaalde autodromen heb ik inmiddels wel losgelaten. Aan de andere kant heb ik ook nog wel enig zelfrespect en ben ik nog geen 75+ dus wil ik mezelf ook niet in een Opel Meriva gaan voortbewegen. Omdat ik toch op relatief korte termijn een aardig budget voor een auto denk te hebben, kwam bij mij de vraag op: zouden er nou ook MPVs zijn die ook voor autoliefhebbers nog een beetje leuk zijn?

Zelf kom ik niet verder dan de S-Max. Zoals ik zei heeft m'n pa 2 Mondeo's gehad (een 2009 en een 2016) en dat vond ik echt hele toffe auto's. Uit ervaring van m'n studentenbijbaan als chauffeur weet ik dat een S-Max heel vergelijkbaar rijdt.
Ook heeft m'n pa een blauwe maandag een Citroën C4 Grand Picasso gehad en dat vond ik op een of andere vreemde manier ook een geinig ding, al rijdt zoiets natuurlijk niet zoals je als autoliefhebber wil dat iets rijdt.

Vandaar dus de vraag na deze lange tekst: zijn er naast de S-Max nog meer MPVs die leuk zijn om in te rijden en waar ik me op kan oriënteren?
ChatGPT kwam trouwens nog met de Mazda 5. Best een interessante optie, al is de sterkst leverbare motor daar een 2.0 met 150pk en dat lijkt me wat krap.

Gaat me er op dit moment vooral om om een shortlist op te bouwen met auto's die ik wil zou willen en tegelijkertijd ook aan m'n vrouw haar eisen voldoet. Die bestaat momenteel dus uit alleen de Ford S-Max en dat lijkt me wat karig :P
pi_218333633
Touran?
Mazda 5
Bmw 2 serie ( :r )
Toyota verso
Peus 5008
Skoda Kodiaq

Kia Carens ook spuuglelijk

Zag vandaag een vw routan :9
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218333641
Ik rij nu zelf een Astra en die is ook redelijk ruim (2 kinderen en een hond, ook nog een vrouw).
pi_218333659
Lancia Voyager 3.6 V6 is een zevenpersoons MPV met een 3.6-liter V6 benzinemotor, ook bekend als de Pentastar motor. Deze motor levert 283 pk en 344 Nm koppel.

Dit moet echt heerlijk rijden _O_
pi_218334072
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:47 schreef Filosoofert het volgende:
Lancia Voyager 3.6 V6 is een zevenpersoons MPV met een 3.6-liter V6 benzinemotor, ook bekend als de Pentastar motor. Deze motor levert 283 pk en 344 Nm koppel.

[ afbeelding ]

Dit moet echt heerlijk rijden _O_
Lol een kotsmiley bij de 2AT zetten en dan aan komen zetten met een Chrysler Voyager als leukst rijdende _O-
Het is juist andersom, 2AT behoort tot de best sturende MPVs en een Voyager tot de zwabberbakken.
Verder is dat ding zo lompzwaar dat een 220i nog sneller wegtrekt ook. Gechipt rij je hem al helemaal zoek.
pindazakje
pi_218334123
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Lol een kotsmiley bij de 2AT zetten en dan aan komen zetten met een Chrysler Voyager als leukst rijdende _O-
Het is juist andersom, 2AT behoort tot de best sturende MPVs en een Voyager tot de zwabberbakken.
Verder is dat ding zo lompzwaar dat een 220i nog sneller wegtrekt ook. Gechipt rij je hem al helemaal zoek.
Nou de voyager was niet zo serieus bedoelt. Denk dat de vrouw huilend wegloopt als ie daarmee aan komt zetten.
pi_218334149
En sorry hoor

En ik kan Bmw echt wel waarderen (al vraag ik me af wat daar de laatste tijd aan de hand is)
pi_218334198
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:25 schreef Filosoofert het volgende:
En sorry hoor
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En ik kan Bmw echt wel waarderen (al vraag ik me af wat daar de laatste tijd aan de hand is)
Ja de looks zijn inderdaad compleet ruk, het is een gedrocht op wielen. Maar dat geldt voor heel veel MPV's.
Wat dat betreft misschien ook kijken naar de X modellen van BMW, die vind ik beter te pruimen en schijnen ook nog redelijk een bocht door te hoeken. Maar het zal nooit zo rijden als een E90.
pindazakje
pi_218334399
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:43 schreef Filosoofert het volgende:
Touran?
Mazda 5
Bmw 2 serie ( :r )
Toyota verso
Peus 5008
Skoda Kodiaq

Kia Carens ook spuuglelijk

Zag vandaag een vw routan :9
[ afbeelding ]
Mja, afgezien van die Mazda 5 (en wellicht BMW 2, maar ja, een voorwielaangedreven BMW is wel echt vloeken in de kerk) zijn dit toch gewoon de degelijke (cq oersaaie) opties?
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 21:44 schreef Filosoofert het volgende:
Ik rij nu zelf een Astra en die is ook redelijk ruim (2 kinderen en een hond, ook nog een vrouw).
Die heeft geen hoge instap.
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:23 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Nou de voyager was niet zo serieus bedoelt. Denk dat de vrouw huilend wegloopt als ie daarmee aan komt zetten.
Dat zou zomaar kunnen _O-
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:31 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja de looks zijn inderdaad compleet ruk, het is een gedrocht op wielen. Maar dat geldt voor heel veel MPV's.
Wat dat betreft misschien ook kijken naar de X modellen van BMW, die vind ik beter te pruimen en schijnen ook nog redelijk een bocht door te hoeken. Maar het zal nooit zo rijden als een E90.
Gevoelsmatig is een SUV qua gebruiksgemak echt het slechtste van beide (station en MPV) werelden. Gebruiksgemak is uiteindelijk wel het belangrijkste criterium.
pi_218334548
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 22:53 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Mja, afgezien van die Mazda 5 (en wellicht BMW 2, maar ja, een voorwielaangedreven BMW is wel echt vloeken in de kerk) zijn dit toch gewoon de degelijke (cq oersaaie) opties?
[..]
[..]
[..]
Gevoelsmatig is een SUV qua gebruiksgemak echt het slechtste van beide (station en MPV) werelden. Gebruiksgemak is uiteindelijk wel het belangrijkste criterium.
Tja dan wordt het gewoon een kutbak, omdat je vrouw dat wilt. Ik zou dan gaan voor een goedkope Japanse MPV voor de vrouw. En daarnaast iets leuks voor je zelf waar je wel blij van wordt. Een echte stuurmansbak. Een Mazda MX5 rijdt geweldig bv en ook niet heel duur in lasten. In plaats van een slecht compromis.
pindazakje
pi_218335463
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_218335917
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]
Zeker zijn het oersaaie opties, maar dat is toch echt waar je naar op zoek bent :s)
pi_218335934
Nee, mpv’s zijn nooit echt mooi
Vandaar dat we massaal zijn overgestapt op de fatbikes onder de auto’s
Veel minder praktisch maar wel stoerder
pi_218336064
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]
MPV heeft ook geen hoge instap. Alleen hoger dak wat vooral fijn om je kind in de kinderstoel te tillen.

En een station heeft vooral een lange kofferbak wat ideaal is zolang je de kinderwagen mee moet nemen. Eenmaal een buggy is er toch plek zat.
pi_218337532
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 08:54 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Zeker zijn het oersaaie opties, maar dat is toch echt waar je naar op zoek bent :s)
Nou, nee, juist niet dus.
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:08 schreef Adames het volgende:

[..]
MPV heeft ook geen hoge instap. Alleen hoger dak wat vooral fijn om je kind in de kinderstoel te tillen.

En een station heeft vooral een lange kofferbak wat ideaal is zolang je de kinderwagen mee moet nemen. Eenmaal een buggy is er toch plek zat.
Hmm, meeste MPVs waarin ik gereden heb zijn echt wel een stukje hoger eigenlijk.. Kinderwagen hoeft al niet meer mee, dus dat scheelt wel maar in een sedan blijft dat enorm behelpen.
pi_218343442
quote:
7s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:34 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Nou, nee, juist niet dus.
[..]
Hmm, meeste MPVs waarin ik gereden heb zijn echt wel een stukje hoger eigenlijk.. Kinderwagen hoeft al niet meer mee, dus dat scheelt wel maar in een sedan blijft dat enorm behelpen.
Als je er zo instaat is het antwoord op je vraag in de OP:

Vandaar dus de vraag na deze lange tekst: zijn er naast de S-Max nog meer MPVs die leuk zijn om in te rijden en waar ik me op kan oriënteren?

Nee
pi_218350863
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 18:15 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Als je er zo instaat is het antwoord op je vraag in de OP:

Nee
Zo sta ik er inderdaad in met een TT "Zijn er ook leuke MPVs?" en een lange OP die eindigt met die vraag ja.

Maar dan is het in plaats van 90% nu met 100% zekerheid dat ik op zoek moet naar een S-Max.
pi_218350898
quote:
10s.gif Op maandag 28 juli 2025 11:00 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Zo sta ik er inderdaad in met een TT "Zijn er ook leuke MPVs?" en een lange OP die eindigt met die vraag ja.

Maar dan is het in plaats van 90% nu met 100% zekerheid dat ik op zoek moet naar een S-Max.
Fair point :D
pi_218351205
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 11:03 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Fair point :D
Nu nog m'n vrouw overtuigen dat we de 2.5T nodig hebben B-) al worden dat wel hele oude auto's inmiddels.
pi_218351995
quote:
10s.gif Op maandag 28 juli 2025 11:37 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Nu nog m'n vrouw overtuigen dat we de 2.5T nodig hebben B-) al worden dat wel hele oude auto's inmiddels.
Voor haar meriva en voor jou een mustang dan
  maandag 28 juli 2025 @ 13:15:28 #21
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218352022
Is een Ateca geen optie? Ook heerlijk ruim!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218352214
Van de VW is de multivan hybrid 4wd een hele mooie luxe rijdende MPV.
226pk luxe stoelen achterin, uitneembaar, 90km elektrisch
Vakman pur sang
pi_218352217
En de MB Vito in personenuitvoering en bomvol luxe zie je ook vaak op vakantie.
Kunnen zo dik over de 100K heengaan
Vakman pur sang
  maandag 28 juli 2025 @ 20:20:42 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218355903
Hier sind een jaar een Alfa Stelvio 2.0, standaard 280 PK en AWD.
Zeer tevreden mee, maar niet voor iedereen.
Formaat X3, dus een SUV.

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_218356386

Zag ik vandaag rijden.
Hyundai Staria
Vakman pur sang
  Moderator maandag 28 juli 2025 @ 21:47:02 #26
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_218356982
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 20:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zag ik vandaag rijden.
Hyundai Staria
Dit is toch verschrikkelijk _O-
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_218357051
quote:
2s.gif Op maandag 28 juli 2025 21:47 schreef R-woud93 het volgende:

[..]
Dit is toch verschrikkelijk _O-
Dat vind ik ook!
Maar ja er zijn ook mensen die badkuipen rijden dus misschien vind iemand dit mooi?
Vakman pur sang
pi_218357100
Van buiten ziet het er niet uit maar de luxe van binnen ziet er goed uit _O_

Maar goed, als ik anderhalf jaar geleden nog een ouwe E90 moest kopen is zo'n wagen niet heel realistisch helaas :P
  Moderator maandag 28 juli 2025 @ 22:02:36 #29
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_218357134
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 21:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat vind ik ook!
Maar ja er zijn ook mensen die badkuipen rijden dus misschien vind iemand dit mooi?
Oh ja vast wel :D
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_218357386
Mercedes R AMG een optie?
FOK! verstandig, lees een P.I.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')