Zomercarnaval was in Rotterdam vandaag,ik ga nooit maar ok wellicht vinden jullie het wel leuk om iets te lezen, Ben ergens in 90 twee keer en daarna nooit meer wezen kijken en een keer rende er een knal loco naakte debiele vrouw mijn kant op en de tweede keer zag ik bikini meisje van 11 op een praalwagen staan en zelfs ik vind dat dan te jong

Op strand heb ik minder moeite daarmee
Liveblog: Veel kleurrijke kostuums tijdens de straatparade van het Zomercarnaval
Cassandra Oostrom
Vandaag, 11:57 • Aangepast
https://www.rijnmond.nl/n(...)an-het-zomercarnavalRotterdam staat deze zaterdag weer in het teken van het Zomercarnaval. Het centrum van de stad is vanaf 12:00 uur omgetoverd tot een tropische dansroute waar genoten kan worden van tientallen dansgroepen. Volg alles vandaag via dit liveblog.
Zo duur zijn de meeste outfits
Maar hoe duur zijn de alle outfits nu? De meeste deelnemers schatten de kosten op zo'n 1000 euro. "Ik kan het zeggen, een vakantie", verklapt een deelnemer.
Maar sommigen hebben ook manieren gevonden om het goedkoper te doen. "Dit hele pak was 89 euro!", vertelt een man. En een vrouw in een oranje glitterjurk heeft ook de kosten weten te drukken: "De schoenen waren 15 euro. En mijn jurk was 80 euro, dus dat valt nog wel mee." En de sjerp? "Die is onbetaalbaar."
Een kleurrijke bedoeling
Dat deelnemers aan de straatparade hun best doen op hun outfits, dat laat zich raden. De mooiste kostuums - die vaak met de hand worden gemaakt -komen voorbij tijdens de parade.
72-jarige Joyce loopt voor het eerst mee in de parade
De 72-jarige Joyce loopt voor de eerste keer mee in Rotterdam. Maar het is niet voor het eerst dat ze meeloopt in een carnavalsparade. "Ik heb het in Curaçao 25 jaar lang gedaan." En of ze al moe is, na al een aardig stuk door de stad te hebben gelopen? "Nee, nee, nee!
Reclame voor Rotterdam: Een foto!
NS deelt speciale zomerhoedjes uit
Ter gelegenheid van het zomercarnaval deelt NS in de stationshal speciale zomerhoedjes uit. Op de gele hoedjes staan 'Hello Sunshine' geschreven samen met het logo van de NS. 'Iets voor de verzameling', schrijft iemand op X.
Deze informatie ontbreekt vanwege je cookievoorkeuren
We respecteren je cookievoorkeuren en daarom zie je hier geen inhoud. Je kunt de instellingen zo houden of er alsnog voor kiezen de cookies voor social media en commerciële content van derden te accepteren.
Voorkeuren aanpassen Bekijk op x
Volop genieten langs de zijlijn
Van de parade wordt volop genoten. Duizenden mensen zijn naar het centrum getrokken om te genieten en vooral om lekker te dansen. "Ja, heerlijk. Ik ben hier ieder jaar. Ik kan genieten van jong tot oud, man, vrouw, alles daar tussenin, alles daarbuiten. Iedereen mag hier zijn. Het is altijd een feestje", vertelt een vrouw langs de zijlijn. "Je hoort vaak negatieve geluiden, maar als je er midden in zit, zijn er echt geen negatieve geluiden. Het is echt alleen maar gezellig, echt waar."
Geen zenuwen bij King en Queen Oneal en Celine
De King en Queen voelen zich geweldig, zo vertellen ze voorafgaand aan de parade. "Ik voel me excited. Ik kan niet wachten om te genieten van de verbinding en de cultuur die Zomercarnaval brengt", vertelt Celine Rodgers opgetogen. Ook haar broer Oneal Rodgers heeft er zin in. Hij voelt zich helemaal op zijn plek: "Ik ben trots op mijn zusje. Mijzelf. Op iedereen die ons heeft geholpen. Het is zo'n heerlijk gevoel. Ik voel mij gewoon op mijn plek."
Nerveus zijn de broer en zus niet. "Ik voel geen spanning, want we hebben al heel veel ervaring in carnavals. Dus ik ga gewoon lekker genieten. We gaan samen genieten!"
Feest is begonnen!
Rond 12:00 uur is in het centrum van de stad de straatparade van het Zomercarnaval van start gegaan. De sfeer zit er goed in, het weer is lekker en de foto's zien er vrolijk uit.
Deze informatie ontbreekt vanwege je cookievoorkeuren
We respecteren je cookievoorkeuren en daarom zie je hier geen inhoud. Je kunt de instellingen zo houden of er alsnog voor kiezen de cookies voor social media en commerciële content van derden te accepteren.
Voorkeuren aanpassen Bekijk op x
Rijnmond live bij de Straatparade Zomercarnaval
Rijnmond is op verschillende manieren aanwezig bij de straatparade van het Zomercarnaval. De laatste informatie lees je in dit liveblog, maar uiteraard maken we ook een tv-uitzending. Vanaf 13:00 uur kijk je die live op TV Rijnmond of via onze website.
Broer en zus Oneal en Celine Rodgers leiden straatparade
Het Zomercarnaval heeft dit jaar een primeur: voor het eerst in de geschiedenis van het Zomercarnaval zijn de King en Queen, broer en zus. Oneal en Celine Rodgers uit Dordrecht leiden vandaag de straatparade en rijden in de eerste praalwagen.
Oneal en Celine Rodgers.
Oneal en Celine Rodgers.
© ASMedia
De route van de straatparade
Wil je de parade met eigen ogen zien? Dan kan je vanaf 12:00 uur terecht op de Blaak. Vanaf daar beweegt de parade zich over een 5 kilometer lange route door het centrum van Rotterdam, via Beurs, Weena, Eendrachtsplein en de Witte de Withstraat. De parade duurt ongeveer tot 19:00 uur.
De route van de straatparade 2025.
De route van de straatparade 2025.
© Rotterdam Unlimited
Brassbands treden op tijdens Battle of the Drums
De dag vóór het Zomercarnaval barstte het feest al los in Rotterdam, met de Battle of the Drums. Drie brassbands maakten vrijdagavond al spelend een route door de stad, om uiteindelijk samen te komen op de Coolsingel. Daar gaven ze een eindshow en kreeg iedere band twintig minuten de tijd om te laten zien wat ze in huis hadden. De optredens trokken veel bekijks: de hele Coolsingel stond vol met mensen.
Battle of the Drums
Battle of the Drums
© MediaTV
Verboden op Zomercarnaval, maar weer in opkomst: 'Bubbling is symbool van vrijheid'
Sinds bubbling twee jaar geleden in de ban werd gedaan op het Rotterdamse Zomercarnaval lijkt de dansstijl alleen maar meer in de spotlights te staan. Een culturele uiting en toppunt van vrouwelijkheid uit vervlogen tijden die bezig is aan een hernieuwde opmars. “Het is zo nostalgisch.”
In 2023 werd een 'verbod' op bubbling uitgebuit door de deelnemers aan het Zomercarnaval
LEES OOK
Verboden op Zomercarnaval, maar weer in opkomst: 'Bubbling is symbool van vrijheid'
In 2023 werd een 'verbod' op bubbling uitgebuit door de deelnemers aan het Zomercarnaval
© Rijnmond'
Geen T-shirts en geen bar op de praalwagens: dit zijn de regels van het Zomercarnaval
Wist je dat je, om mee te doen aan het tropische festival, je rekening moet houden met heel wat regels? Als carnavalsgroep mag je zelf een thema kiezen, maar het moet wel binnen de “tropische, exotische” sferen van het Zomercarnaval passen, zoals dat beleefd wordt in onder andere het Caribisch gebied, Brazilië en Kaapverdië.
Het zorgt er jaarlijks voor dat je de meest sierlijke en feestelijke kostuums voorbij ziet komen. En weet je welk kledingstuk ten strengste verboden is? Een T-shirt. “Een T-shirt is geen kostuum”, stelt de organisatie. Alleen mensen die verantwoordelijk zijn voor geluid, beveiliging en catering mogen een T-shirt dragen
https://www.rijnmond.nl/n(...)an-het-zomercarnaval