abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218318060
Straatintimidatie is sinds vorig jaar strafbaar, maar ruim een jaar na de invoering van de wet blijkt dat er nauwelijks aangifte is gedaan. Toch is het probleem nog steeds groot: honderden minderjarige jongeren zeggen tegen NOS Stories dat ze het afgelopen jaar seksueel geďntimideerd zijn.

Twee op de drie jonge vrouwen wordt weleens lastiggevallen op straat. Op 1 juli 2024 werd de Wet seksuele misdrijven ingevoerd en zo'n 300 mensen deden daarna melding of aangifte van seksuele intimidatie in het openbaar. Tot nu toe zijn er 24 mensen veroordeeld.

Nu de zomer is begonnen, verplaatst straatintimidatie zich deels naar stranden, zwembaden en zwemplassen, maar de honderden jongeren die zeggen dat ze seksueel zijn geďntimideerd, melden dat vaak niet.

Anne Wiering (15) is een van de meisjes die het meemaakte. "Ik was in een bikini aan het zwemmen bij een plas met vrienden. Een oude man maakte foto's van ons. Ik voelde veel woede op dat moment, omdat ik niet het gevoel had dat ik er iets aan kon doen."

Plekken mijden

Het vaakst zeggen jongeren dat ze lang worden aangestaard of dat ze worden nagefloten of nagesist, maar het gaat ook om seksueel getinte opmerkingen, foto's die stiekem worden gemaakt of zelfs achtervolgingen en ongewenste aanraking.

Ook Roos (14) heeft het afgelopen jaar zo'n ervaring gehad in het zwembad. "We kwamen een man tegen en raakten met hem in gesprek. Opeens raakte hij mij aan, zonder dat ik dat wilde." Roos vlucht naar de toiletten in het zwembad. "Ik moest even bijkomen. Ik vond het gewoon niet oké."

Djoeke Ardon, die voor Movisie onderzoek doet naar seksuele intimidatie, zegt dat dit soort gebeurtenissen veel impact kunnen hebben. "We weten uit onderzoek dat heel veel meiden hun gedrag aanpassen. Dat vind ik heel erg, omdat we in Nederland willen dat iedereen gelijk is en hetzelfde kan doen."

Zo'n 66 jongeren geven aan dat ze nu plekken mijden. Dat geldt ook voor Anne. "Doordat ik dit daar heb meegemaakt, mijd ik die plas nu wel."

Seksuele intimidatie strafbaar

NOS Stories sprak tientallen jongeren die seksuele intimidatie hebben meegemaakt en niemand zegt het bij de politie te hebben gemeld.

Jongeren vinden dat een te grote stap, denken dat er toch niks mee wordt gedaan of schamen zich om hun verhaal te delen. "Ik ben bang dat ik dan zelf nog meer in de problemen zou kunnen komen", zegt bijvoorbeeld de 14-jarige Roos.

Van de 300 meldingen die wel bij de politie terechtkwamen, vond een deel online plaats. Het grootste deel was offline seksuele intimidatie, maar er is niet bijgehouden waar dat plaatsvond.

De politie zegt beperkt te zijn in wat die mag doen als zo'n melding binnenkomt en de dader al weg is. "Het gaat om een overtreding en geen misdrijf", laat een woordvoerder weten. De dader kan ook niet altijd worden achterhaald.

Daarom komen lang niet al die meldingen terecht bij het Openbaar Ministerie, dat daders moet vervolgen. Sinds de invoering van de wet zijn tot nu 24 daders veroordeeld. Eén zaak speelde in een zwembad.

Toch pleiten experts en de politie ervoor om er wel melding van te maken. "Waar de aangifte of melding wel toe dient is dat we, bij meerdere meldingen, meer surveillance kunnen inzetten in bepaalde gebieden. Je doet aangifte of een melding nooit 'voor niks'", zegt de politie.

Melding van maken

Staatssecretaris Struycken, die verantwoordelijk is voor de bestrijding van seksuele intimidatie, zegt in een reactie op het onderzoek van NOS Stories: "Dit gedrag is verschrikkelijk en het is onacceptabel dat dit nog steeds voorkomt in onze samenleving."

Ook hij wijst erop dat aangiften mogelijke hotspots in kaart kunnen brengen. "Ik moedig jongeren aan om melding te maken van situaties waarin zij zich seksueel geďntimideerd voelen."

Verantwoording
Op een vragenlijst over seksuele intimidatie, die NOS Stories verspreidde via TikTok en Instagram, reageerden meer dan 1200 jongeren van 13 tot en met 18 jaar. 375 jongeren gaven aan dat ze het afgelopen jaar seksuele intimidatie hadden meegemaakt. 66 jongeren zeggen dat ze daarom zwemplekken mijden.

https://nos.nl/artikel/2576350
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218318206
Ook hier weer is er een wet in het leven geroepen voor gedragingen terwijl de ernstiger uitwassen daarvan, die altijd al strafbaar waren, al niet goed gehandhaafd kunnen worden: voor veel concretere aanranding- & verkrachtingszaken is al niet voldoende capaciteit, laat staan dat de politie naar volstrekt onbekenden kan gaan speuren die een foto maken ofzo. En met een gedeelte van de in de OP genoemde gedragingen ("iemand staarde lang", "iemand raakte mij aan") valt natuurlijk zo goed als nooit strafrechtelijk iets te doen.

quote:
"Dit gedrag is verschrikkelijk en het is onacceptabel dat dit nog steeds voorkomt in onze samenleving."
Edit: ja jongens, daar issie weer! Onacceptabel! _O_
pi_218318309
Stranden, zwembaden, zwemplaatsen valt niet onder de straat bro.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 14:18:30 #4
434029 KillemWieft
Zie signature
pi_218318365
Creepshots willen ze ook al gaan verbieden. ;(
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_218318408
Belachelijk dat zoiets strafbaar is. Hoe moet je dan iemand vinden om te neuken?
  vrijdag 25 juli 2025 @ 14:26:10 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218318429
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:24 schreef ricky3 het volgende:
Belachelijk dat zoiets strafbaar is. Hoe moet je dan iemand vinden om te neuken?
Misschien eens op versiercursus gaan, als je pogingen als straatintimidatie worden aangemerkt.
pi_218318474
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:24 schreef ricky3 het volgende:
Neuken is toch ouderwets?
  vrijdag 25 juli 2025 @ 14:41:54 #8
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218318587
Ik ben vorig jaar 2x gestraatintimideerd door vrouwen die beduidend jonger dan ik waren :Y *O*
Moet ik nu blij zijn dat, dat niet meer gaat gebeuren? :')

[ Bericht 5% gewijzigd door the-eye op 25-07-2025 15:31:29 ]
  vrijdag 25 juli 2025 @ 14:45:46 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218318623
Ook Roos (14) heeft het afgelopen jaar zo'n ervaring gehad in het zwembad. "We kwamen een man tegen en raakten met hem in gesprek. Opeens raakte hij mij aan, zonder dat ik dat wilde." Roos vlucht naar de toiletten in het zwembad. "Ik moest even bijkomen. Ik vond het gewoon niet oké."

Wat een ongelooflijk zachte pannenkoek.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218318690
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:45 schreef inslagenreuring het volgende:

Dit was in 1995 al strafbaar...
pi_218318707
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien eens op versiercursus gaan, als je pogingen als straatintimidatie worden aangemerkt.
Het was maar een geintje, maar zou graag van de wetgever wat voorbeelden krijgen van wat nou precies strafbaar is onder deze nieuwe wet

quote:
Straatintimidatie omvat alle ongewenste, seksueel getinte opmerkingen, gebaren of handelingen die iemand op een openbare plek zonder toestemming worden opgedrongen. Dit kan variëren van fluiten en naroepen tot hinderlijk volgen en zelfs aanrakingen. Het doel is vaak om iemand te intimideren, kleineren of bang te maken.
Wat valt er onder straatintimidatie?
Verbale intimidatie: Naroepen, schelden, seksueel getinte opmerkingen, beledigingen, bedreigingen.
Non-verbale intimidatie: Fluiten, sissen, spugen, hinderlijk volgen, seksuele gebaren, ongewenste blikken.
Fysieke intimidatie: Ongewenst aanraken, tegen de muur drukken, in een steegje trekken.
Voorbeelden:
Een man die een vrouw op straat nasist of naroepen, gevolgd door seksueel getinte opmerkingen.
Een groep jongeren die een persoon hinderlijk volgt en hem/haar beledigt.
Iemand die seksuele gebaren maakt naar een voorbijganger.
Iemand die een ander tegen een muur drukt en verbaal intimideert.
Gevolgen van straatintimidatie:
Gevoelens van angst en onveiligheid.
Vermijden van bepaalde plekken of situaties.
Aangepast gedrag, zoals anders kleden of een andere route kiezen.
Psychische klachten, zoals angststoornissen of depressie.
Belangrijk om te weten:
Straatintimidatie kan ook plaatsvinden op sociale media en andere digitale platforms.
Het is belangrijk om straatintimidatie te melden bij de politie.
Je kunt ook hulp zoeken bij organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van straatintimidatie.
Sinds 1 juli 2024 is seksuele intimidatie in het openbaar strafbaar gesteld in Nederland.
Bizar.
je kunt niet weten vantevoren wat gewenst is en wat niet. Ik denk dat deze wet zo de prullenbak in kan. De helftwas al strafbaar. De andere helft is nauwelijks handhaafbaar en wat mij betreft ook niet strafbaar. Sommigen vallen gewoon onder Freedom of expression / vrijheid van meningsuiting

[ Bericht 61% gewijzigd door ricky3 op 25-07-2025 15:03:37 ]
pi_218318746
Bij de bron aanpakken, allochtoon tuig.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 15:34:49 #13
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_218319265
Mooi dat het strafbaar is, maar als je hier aangifte van gaat doen wordt er hoogstwaarschijnlijk niets mee gedaan.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 15:44:22 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218319340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:53 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Dit was in 1995 al strafbaar...
Het gaat me erom dat kinderen ook totaal niet assertief zijn. Geef zo'n smeerlap een grote bek als pubermeid, zijn vast wel mensen die te hulp schieten en dan heeft zo'n gast wel wat uit te leggen.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218320556
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 15:34 schreef Mubassie het volgende:
Mooi dat het strafbaar is, maar als je hier aangifte van gaat doen wordt er hoogstwaarschijnlijk niets mee gedaan.
Hoezo mooi? Waarom zou iets als sissen ooit strafbaar moeten zijn ?

Geldt voor meer dingen in die lijst. (Ongewenste blikken, seksuele gebaren :')) wtf fluiten :') 😂 😂 😂 😂
pi_218320671
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het gaat me erom dat kinderen ook totaal niet assertief zijn. Geef zo'n smeerlap een grote bek als pubermeid, zijn vast wel mensen die te hulp schieten en dan heeft zo'n gast wel wat uit te leggen.
Dit, of ren naar de badmeester ipv je uit het zicht van anderen en dus in gevaar te brengen in een toilet….
pi_218321172
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:13 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Hoezo mooi? Waarom zou iets als sissen ooit strafbaar moeten zijn ?

Geldt voor meer dingen in die lijst. (Ongewenste blikken, seksuele gebaren :')) wtf fluiten :') 😂 😂 😂 😂
De vraag moet natuurlijk zijn, waarom reageert men als een gek op mooie mensen? Hebben die dan helemaal geen fatsoensnormen?
pi_218323688
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:44 schreef torentje het volgende:

[..]
De vraag moet natuurlijk zijn, waarom reageert men als een gek op mooie mensen? Hebben die dan helemaal geen fatsoensnormen?
Sissen fluiten of iets roepen is reageren als een gek? Vind t wel meevallen
pi_218323756
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:45 schreef inslagenreuring het volgende:

Pardon?
Dus jij vindt het normaal dat een man een minderjarig meisje aanraakt, logisch dat ze overstuur is
  vrijdag 25 juli 2025 @ 22:42:19 #20
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218323867
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:26 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Pardon?
Dus jij vindt het normaal dat een man een minderjarig meisje aanraakt, logisch dat ze overstuur is
Pardon?

Misschien raakte hij gewoon haar oor aan? Als hij haar borsten of billen of wat dan ook aanraakt niet ok inderdaad maar tegenwoordig is een hand op de schouder al aanranding. Wat een krampachtige houding - en go ........
"Hoka Hey!"
pi_218323905
Voor een groot deel lijkt mij hier handhaving nogal een probleem. Hoe bewijs je lang staren?

Doet mij een beetje denken aan een uitgaansgelegenheid in Australië waar je om een vrouw aan te kijken eerst consent moest hebben. Dat is ook wat doorgeslagen, want flirten begint toch vaak met oogcontact en daar kun je dan uit aflezen of iemand open staat om aangesproken te worden. In plaats van dat je eerst (kennelijk zonder iemand aan te kijken, wat mij vrij creepy lijkt) iemand aanspreekt met de vraag of je haar mag aankijken.

Heel veel dingen die erop staan zijn natuurlijk totaal niet ok. Maar ook een duidelijk grensoverschrijdende opmerking als 'hé lekker ding, neuken?' kun je alleen bewijzen als je een bodycam gaat dragen ofzo.

Komt op mij derhalve over als goedbedoeld, maar slecht over nagedacht.

De oplossing zit m.i. veel meer in opvoeding.
pi_218323910
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:42 schreef matspontius het volgende:

[..]
Pardon?

Misschien raakte hij gewoon haar oor aan? Als hij haar borsten of billen of wat dan ook aanraakt niet ok inderdaad maar tegenwoordig is een hand op de schouder al aanranding. Wat een krampachtige houding, ga maar weer los ........
Dat staat er inderdaad niet bij maar ze zal niet voor niets naar de toiletten gerend zijn
En een hand op de schouder is geen aanranding maar zou ik ook niet zo snel doen bij een 14 jarige meid in badpak of bikini
pi_218323991
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:47 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat staat er inderdaad niet bij maar ze zal niet voor niets naar de toiletten gerend zijn
En een hand op de schouder is geen aanranding maar zou ik ook niet zo snel doen bij een 14 jarige meid in badpak of bikini
Van de andere kant, als hij haar wel heeft aangeraakt bij haar borsten of billen, dan is het wel handig om dat even te vermelden. Ik snap best dat iemand dit leest en zich afvraagt of hier niet iemand overdreven heeft gereageerd.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 23:00:25 #24
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218324067
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Van de andere kant, als hij haar wel heeft aangeraakt bij haar borsten of billen, dan is het wel handig om dat even te vermelden. Ik snap best dat iemand dit leest en zich afvraagt of hier niet iemand overdreven heeft gereageerd.
Zeker met die hypersensitieve bakvissen van tegenwoordig die echt ook helemaal niets meer kunnen hebben. Ze zijn al overspannen, hebben een burn-out of een me too ervaring als je al langs ze loopt .... :?
"Hoka Hey!"
  vrijdag 25 juli 2025 @ 23:21:17 #25
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218324223
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:26 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Pardon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')