Straatintimidatie is sinds vorig jaar strafbaar, maar ruim een jaar na de invoering van de wet blijkt dat er nauwelijks aangifte is gedaan. Toch is het probleem nog steeds groot: honderden minderjarige jongeren zeggen tegen NOS Stories dat ze het afgelopen jaar seksueel geďntimideerd zijn.
Twee op de drie jonge vrouwen wordt weleens lastiggevallen op straat. Op 1 juli 2024 werd de Wet seksuele misdrijven ingevoerd en zo'n 300 mensen deden daarna melding of aangifte van seksuele intimidatie in het openbaar. Tot nu toe zijn er 24 mensen veroordeeld.
Nu de zomer is begonnen, verplaatst straatintimidatie zich deels naar stranden, zwembaden en zwemplassen, maar de honderden jongeren die zeggen dat ze seksueel zijn geďntimideerd, melden dat vaak niet.
Anne Wiering (15) is een van de meisjes die het meemaakte. "Ik was in een bikini aan het zwemmen bij een plas met vrienden. Een oude man maakte foto's van ons. Ik voelde veel woede op dat moment, omdat ik niet het gevoel had dat ik er iets aan kon doen."
Plekken mijden
Het vaakst zeggen jongeren dat ze lang worden aangestaard of dat ze worden nagefloten of nagesist, maar het gaat ook om seksueel getinte opmerkingen, foto's die stiekem worden gemaakt of zelfs achtervolgingen en ongewenste aanraking.
Ook Roos (14) heeft het afgelopen jaar zo'n ervaring gehad in het zwembad. "We kwamen een man tegen en raakten met hem in gesprek. Opeens raakte hij mij aan, zonder dat ik dat wilde." Roos vlucht naar de toiletten in het zwembad. "Ik moest even bijkomen. Ik vond het gewoon niet oké."
Djoeke Ardon, die voor Movisie onderzoek doet naar seksuele intimidatie, zegt dat dit soort gebeurtenissen veel impact kunnen hebben. "We weten uit onderzoek dat heel veel meiden hun gedrag aanpassen. Dat vind ik heel erg, omdat we in Nederland willen dat iedereen gelijk is en hetzelfde kan doen."
Zo'n 66 jongeren geven aan dat ze nu plekken mijden. Dat geldt ook voor Anne. "Doordat ik dit daar heb meegemaakt, mijd ik die plas nu wel."
Seksuele intimidatie strafbaar
NOS Stories sprak tientallen jongeren die seksuele intimidatie hebben meegemaakt en niemand zegt het bij de politie te hebben gemeld.
Jongeren vinden dat een te grote stap, denken dat er toch niks mee wordt gedaan of schamen zich om hun verhaal te delen. "Ik ben bang dat ik dan zelf nog meer in de problemen zou kunnen komen", zegt bijvoorbeeld de 14-jarige Roos.
Van de 300 meldingen die wel bij de politie terechtkwamen, vond een deel online plaats. Het grootste deel was offline seksuele intimidatie, maar er is niet bijgehouden waar dat plaatsvond.
De politie zegt beperkt te zijn in wat die mag doen als zo'n melding binnenkomt en de dader al weg is. "Het gaat om een overtreding en geen misdrijf", laat een woordvoerder weten. De dader kan ook niet altijd worden achterhaald.
Daarom komen lang niet al die meldingen terecht bij het Openbaar Ministerie, dat daders moet vervolgen. Sinds de invoering van de wet zijn tot nu 24 daders veroordeeld. Eén zaak speelde in een zwembad.
Toch pleiten experts en de politie ervoor om er wel melding van te maken. "Waar de aangifte of melding wel toe dient is dat we, bij meerdere meldingen, meer surveillance kunnen inzetten in bepaalde gebieden. Je doet aangifte of een melding nooit 'voor niks'", zegt de politie.
Melding van maken
Staatssecretaris Struycken, die verantwoordelijk is voor de bestrijding van seksuele intimidatie, zegt in een reactie op het onderzoek van NOS Stories: "Dit gedrag is verschrikkelijk en het is onacceptabel dat dit nog steeds voorkomt in onze samenleving."
Ook hij wijst erop dat aangiften mogelijke hotspots in kaart kunnen brengen. "Ik moedig jongeren aan om melding te maken van situaties waarin zij zich seksueel geďntimideerd voelen."
Verantwoording
Op een vragenlijst over seksuele intimidatie, die NOS Stories verspreidde via TikTok en Instagram, reageerden meer dan 1200 jongeren van 13 tot en met 18 jaar. 375 jongeren gaven aan dat ze het afgelopen jaar seksuele intimidatie hadden meegemaakt. 66 jongeren zeggen dat ze daarom zwemplekken mijden.
https://nos.nl/artikel/2576350
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/