abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 juli 2025 @ 14:57:27 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218308015
Wie gebruikt er hier AI voor wat anders dan grappige plaatjes, memes, etc? En waarvoor gebruik je het?
Okay, TS begint.
Ik gebruik AI voor
- Videoediting, als in kleurcorrectie, stabilisatie, frame interpolation, etc
- Verbeteren van teksten, corrigeren ervan
- Maken van presentaties
- Samenvatten van texten
- Notulen schrijven
- Trouble ticket analyse en oplossingen vinden in kennis databanken, herkennen van incidenten en het bewaken van infrastructuur.
pi_218308155
Over wat precies nuttig is verschilen meningen vaak?

Zoals bij : Zoveel mensen, zoveel meningen?
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:10:09 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218308385
Als code completion on steroids, door Cursor te gebruiken bij het programmeren; ik gebruik hier 85% van alleen het tabben en niet agentic mode.

Voorbeeld:
bezig met een component test en ik moet wat mock data opstellen welke terugkomt uit een extern systeem welke we niet meenemen in de component test. Dan maak ik de eerste entry, en dan kan ik vervolgens wat voorbeelden tabben, soms snapt die het idee niet en moet je wat corrigeren maar het meeste typewerk neemt die zo uit handen.
SPOILER: code completion voorbeeld
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218308830
• Grok gebruik ik als sparringspartner voor verschillende onderwerpen waar ik meer over wil leren, terwijl ik voorheen het leuk vond om in Wiki rabbit holes te duiken.
• Met Cursor kan ik eindelijk software maken wat mijn leven makkelijker maakt, daarnaast heb ik nu ook de mogelijkheid om bij te dragen aan mijn favoriete open-source software wat ik dan ook al verschillende keren heb gedaan om kleine verbeteringen door te voeren.
• Ik speel met, schrijf en train AI-agents sinds kort op werk om het werk van collega's rondom mij te vergemakkelijken.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 24 juli 2025 @ 16:41:17 #5
224960 highender
Travellin' Light
pi_218309559
• Hulp bij het maken van een linear phase filter.

• Copywriting.

• Technical Benchmarking.

• Configuratie webshop.
  donderdag 24 juli 2025 @ 16:46:57 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218309700
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 16:41 schreef highender het volgende:
• Hulp bij het maken van een linear phase filter.

• Copywriting.

• Technical Benchmarking.

• Configuratie webshop.
Ook SEO?
  donderdag 24 juli 2025 @ 16:53:01 #7
224960 highender
Travellin' Light
  donderdag 24 juli 2025 @ 16:56:58 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_218310002
In m'n werkzame leven voornamelijk videodingen; upscaling, interpolation, masking, en animeren van stills. Oh en heel veel transcriben. Automatische transcripties hebben de tijd die ik in het editten van interviews steek voor 80% terug-gesneden.
Ik ga naar huis.
  donderdag 24 juli 2025 @ 19:19:06 #9
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_218311704
Als ik zo in mijn ChatGPT geschiedenis kijk zijn het veel kleine vragen op privé gebied, maar voor werk gebruik ik het ook veel.

Een visiedocument erin gegooid en opdracht gegeven dit te vertalen naar concrete doelstellingen en indicatoren.
Of een opsomming gegeven van allerlei platformen die enigszins op elkaar lijken of verbanden hebben en gevraagd in een tabel alle overeenkomsten en verschillen op te sommen.
Ik laat vaak specifieke icoontjes maken voor in presentaties.

Vond het ook wel aardig werken om een uitgebreid rapport erin te zetten en te vragen om van de samenvatting een interactieve pagina te bouwen.

Websim gebruik ik ook nog wel eens om een werkende mock-up te bouwen.

Perplexity gebruik ik tegenwoordig vaak om te zoeken als ik iets meer context wil.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  donderdag 24 juli 2025 @ 21:50:39 #10
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_218313556
In MacroFactor (food tracker app) gebruik ik de AI-functie om bij eten in het restaurant met 1 foto alle ingrediënten te loggen. Soms moet je even aanpassen hoeveel gram iets is omdat die het verkeerd inschat, maar je hebt heel makkelijk en snel een heel hoofdgerecht erin ipv zelf alles opzoeken. Ideaal :)
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_218313638
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 14:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
- Trouble ticket analyse en oplossingen vinden in kennis databanken, herkennen van incidenten en het bewaken van infrastructuur.
Dit doe ik ook en vooral.

Het is inhoudelijk pure flauwekul maar dat wordt vooralsnog niet doorzien door the powers that be. Integendeel: zij zijn er behoorlijk content mee.

Maar onder ons gezegd en gezwegen worden er hele lappen pure nonsens gegenereerd die niemand leest.

Ik verwacht een enorme collaps als men een beetje door krijgt dat het een volkomen overbodig verschijnsel is.

Ik ben van mening dat iedereen die dit gebruikt en iedereen die de output gelooft steeds dommer wordt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218313721
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 16:37 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik ook wegens scheldpartijen van jou in mijn PM.
Is dit echt zo? Of gebruikt ie daar ook AI voor? Je weet het soms niet. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218313786
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juli 2025 15:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Als code completion on steroids
Heeft er meestal mee te maken dat je zelf niet snapt wat je wilt maken en dat je een gebed doet voor dat het in Godsnaam klopt. Maar dat kun je zelf niet beoordelen....

Ik denk dat dit soort "gemak" en luiheid en onbegrip van waar je eigenlijk mee bezig bent zeer grote rampen gaat opleveren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218314100
Testen van code (PHP / JS)
Netjes herschrijven van code en optimaliseren
CSS optimalisatie (alle ongebruikte meuk eruit)
Snel randon JSON test data genereren
Hulp bij regex (ik ben daar zo slecht in...)
Fouten opsporen (HTML, PHP, JS en noem maar op)

Een groot gedeelte van de AI output is foutloos, maar je loopt op den duur tegen zwakke plekken aan. Veel AI bots hebben moeite met methods waar objects by reference worden doorgegeven. Dit zie ik vaak ook te laat. EN AI bots zien in javascript regelmatig asynchrone zaken over het hoofd. Toch bespaart het me uren per week.
_-L'avenir est déja là
  donderdag 24 juli 2025 @ 22:48:25 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218314245
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Heeft er meestal mee te maken dat je zelf niet snapt wat je wilt maken en dat je een gebed doet voor dat het in Godsnaam klopt. Maar dat kun je zelf niet beoordelen....

Ik denk dat dit soort "gemak" en luiheid en onbegrip van waar je eigenlijk mee bezig bent zeer grote rampen gaat opleveren.
Ik schrijf precies uit wat ik wil, degene die er niets van snapt ben jij denk ik? Moet ik het je even uitleggen? Welk concept vond je lastig, component test of mock? :lijstje:
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218314257
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik schrijf precies uit wat ik wil, degene die er niets van snapt ben jij denk ik? Moet ik het je even uitleggen?
Zeker. "Code Completion"..... :D Echt hoor.

Maar dat heeft toch helemaal niets met "AI" te maken? Dat bestaat al ongeveer 50 jaar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 24 juli 2025 @ 22:50:51 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218314264
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeker. "Code Completion"..... :D Echt hoor.
Jij gebruikt geen IDE met code completion? LSP's zijn al bijna 10 jaar gemeengoed hoor boomer. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218314283
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:50 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Jij gebruikt geen IDE met code completion? LSP's zijn al bijna 10 jaar gemeengoed hoor boomer. :D
Het is geen "AI". Toen niet en nu niet.

Maar ik zou best een voorbeeld willen zien van wat je zelf schrijft en hoe dat dan aangevuld wordt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 24 juli 2025 @ 22:55:00 #19
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218314293
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is geen "AI". Toen niet en nu niet.
Reageer eens inhoudelijk? Volgens mij snap je weer eens niet waarover het gaat...

Nergens beweer ik dat code completion per definitie AI is, ik haal nota bene LSP's van 10 jaar terug aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218314306
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Reageer eens inhoudelijk? Volgens mij snap je weer eens niet waarover het gaat...

Nergens beweer ik dat code completion per definitie AI is, ik haal nota bene LSP's van 10 jaar terug aan.
Ja ik weet wat het is. Maar hoe dat "AI" is zie ik niet. Zie ook post boven je. Geef eens een voorbeeld wat je zelf doet en hoe die vermeende AI dat aanvult.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 24 juli 2025 @ 22:57:06 #21
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218314308
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 22:53 schreef Bart2002 het volgende:
Maar ik zou best een voorbeeld willen zien van wat je zelf schrijft en hoe dat dan aangevuld wordt.
ik heb een voorbeeld met screenshot geplaatst, waarop je reageert, wat heb je nog meer nodig voor informatie? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 25 juli 2025 @ 13:18:26 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218317809
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 21:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit doe ik ook en vooral.

Het is inhoudelijk pure flauwekul maar dat wordt vooralsnog niet doorzien door the powers that be. Integendeel: zij zijn er behoorlijk content mee.

Maar onder ons gezegd en gezwegen worden er hele lappen pure nonsens gegenereerd die niemand leest.

Ik verwacht een enorme collaps als men een beetje door krijgt dat het een volkomen overbodig verschijnsel is.

Ik ben van mening dat iedereen die dit gebruikt en iedereen die de output gelooft steeds dommer wordt.
Onzin
Hoeveelheid oude tickets daalt sterk
Agents halen in de eerste lijn duidelijk hoger oplossend vermogen
Automatische generatie en disparch van infrastructuur tickets
Kennisdatabank wordt up to date gehouden
Kwaliteit van tickets is veel beter geworden.
pi_218461811
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 13:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Onzin
Hoeveelheid oude tickets daalt sterk
Agents halen in de eerste lijn duidelijk hoger oplossend vermogen
Automatische generatie en disparch van infrastructuur tickets
Kennisdatabank wordt up to date gehouden
Kwaliteit van tickets is veel beter geworden.
Dit moet een grap zijn.... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218469991
Af en toe voor wat code, laatst eens wat stukken grotere code laten genereren, maar vind dat wel groot Meh, gehalte hebben, ook refactoring kan soms wat gevaarlijk zijn, op zich zag het er allemaal wel netjes uit, tot ik er achter kwam dat er een if statement omgedraaid was, uiteraard faalde mijn unit test daar direct op *O* *O* *O*
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 11 augustus 2025 @ 11:43:48 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_218475169
Ik had nog wat zeer roestige php en andere script-inzicht van twintig jaar geleden in het achterhoofd en heb daarmee ChatGPT een Wordpress plugin kunnen laten schrijven die aan de hand van de Vimeo API met een token directe mp4-links in het CMS kan inladen om zo de Vimeo player te kunnen omzeilen. Iets bestaands kon ik er nergens voor vinden, maar dit ging verrassend soepel.

Op het moment probeer ik voor video een OpenFX plugin voor Resolve te porten naar FxPlug in Final Cut en dat gaat een stuk minder soepel, de documentatie daarvoor is een stuk minder uitgebreid en de workflow is recent veranderd tussen FxPlug versie 3 en 4. En dan merk je echt dat ChatGPT zeer afhankelijk is van z'n dataset want je krijgt 'm niet aan het verstand z'n oude kennis te negeren. (Naast dat het niet helpt dat ik zelf ook de ballen verstand van swift en Xcode heb.)
Ik ga naar huis.
  maandag 11 augustus 2025 @ 12:01:59 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218475303
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 11:43 schreef nietzman het volgende:
Ik had nog wat zeer roestige php en andere script-inzicht van twintig jaar geleden in het achterhoofd en heb daarmee ChatGPT een Wordpress plugin kunnen laten schrijven die aan de hand van de Vimeo API met een token directe mp4-links in het CMS kan inladen om zo de Vimeo player te kunnen omzeilen. Iets bestaands kon ik er nergens voor vinden, maar dit ging verrassend soepel.

Op het moment probeer ik voor video een OpenFX plugin voor Resolve te porten naar FxPlug in Final Cut en dat gaat een stuk minder soepel, de documentatie daarvoor is een stuk minder uitgebreid en de workflow is recent veranderd tussen FxPlug versie 3 en 4. En dan merk je echt dat ChatGPT zeer afhankelijk is van z'n dataset want je krijgt 'm niet aan het verstand z'n oude kennis te negeren. (Naast dat het niet helpt dat ik zelf ook de ballen verstand van swift en Xcode heb.)
Probeer Perplexity eens, die haalt zijn data van internet ipv uit een stack
  Moderator maandag 11 augustus 2025 @ 14:04:26 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218476366
Een model gemaakt om de leeftijd van circulerende bloedplaatjes bepalen in een patientgroep met hetzelfde fenotype (te weinig bloedplaatjes) maar een andere onderliggende oorzaak (te veel afbraak of te weinig aanmaak) en daarom een ander gemiddelde leeftijd van bloedplaatjes.

Nu nog hopen dat de reviewers het een keer accepteren :X

(*nut moet achteraf nog blijken maar het is een begin)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 13 augustus 2025 @ 13:27:40 #28
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_218493806
Ik ben chatgpt heftig aan het misbruiken voor het maken van een applicatie die vervelende/saaie huishoudelijke/repititieve taken gameficeerd dus voor een dopamineshot voor stomme dingen zoals kamer opruimen. Vooral voor mijn dochter maar waarschijnlijk stiekem ook voor mezelf.

Ik had praktisch 0 programmeringskennis en door de manier hoe ik chatgpt gebruik is dat toch opgeschroefd naar een 2 (van 100 :') ).

in het kort: je logt in op het spel (lokaal gehoste webpagina op het netwerk). daar heb je een lijstje dingen die gedaan moeten worden, deels eenmalig en deels terugkerend (dagelijks, wekelijks, maandelijks) en men kan er zelf ook taken in doen maar met overzicht van de admin (ouders) die het terug kunnen trekken, XP kunnen verwijderen/verminderen als het niet (goed) is uitgevoerd en dat soort gekkigheid. Het XP en de levels worden omgezet in goud en diamanten en daar kan je spullen van kopen die je kan plaatsen en upgraden op een achtergrond (huizen, bomen, meubels en meer van dat soort gekkigheid). Dus dat maakt stomme klusjes minder stom want je kan sparen voor nieuwe items.

Op het moment draait het al, heb ik een shop en inventory, een dashboard en admin panel en een systeem die taken terug laten keren op een vastgestelde periode. Nu alleen nog een omgeving waar de items in geplaatst kunnen worden en klaar is klara. Hopelijk leuk voor anderen maar sowieso leuk voor mij om eens een beetje te klooien met programmeren zonder eerst boeken of websites door te moeten zoeken en met hello world te beginnen (daar kan ik mijn aandacht niet bij houden :@ )

En in het begin was het allemaal via het plakken van code en hopen dat gpt het begrijpt maar onderhand is er een github en heb ik die gekoppeld. Gaat toch iets makkelijker en codex is ook best grappig. Maar ik heb mijn roeping niet gemist door niet eerder met programmeren te beginnen _O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  maandag 1 september 2025 @ 11:29:46 #29
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_218649745
ondertussen een programma laten bouwen die de prijzen van vlees in de gaten houdt en in een database zet met een histogram. Zodat ik mijn top-down vriezer gevuld kan houden met lekkere aanbiedingen :P.

48787c33bcb2a6efe9c565f9c7de58825e49bc5e.jpg
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_218660261
Ik gebruik de Whisper module van Python om een Podcast naar tekst om te zetten:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
from faster_whisper import WhisperModel

# medium model gebruiken
model = WhisperModel("medium", device="cuda", compute_type="float16")

segments, info = model.transcribe("test.mp3", beam_size=5, language="nl")

print("Detected language:", info.language)
for segment in segments:
    print(f"[{segment.start:.2f}s -> {segment.end:.2f}s] {segment.text}")
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 3 september 2025 @ 21:50:03 #31
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_218672139
Ik vind WordGPT wel aardig werken (tot nu toe) om wat macro's te maken, zodat ik bepaalde taken met 1 knop kan doen. In eerste instantie deed ik dat met de gewone ChatGPT, dat werkte voor geen meter. Met WordGPT ging dat veel beter. Het zou handig zijn als ChatGPT je even doorverwijst naar zijn eigen gespecialiseerde module... :P

Aan de andere kant, raak ik toch regelmatig ook gefrustreerd van wat ChatGpt in het algemeen niet kan. Dingen die hij wel degelijk zou moeten kunnen. En hoe hij dan uit zijn nek lult, of mij het werk probeert te laten opknappen... maar goed.. :{

[ Bericht 14% gewijzigd door RobertoCarlos op 04-09-2025 12:23:43 ]
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  donderdag 4 september 2025 @ 12:21:58 #32
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_218676182
---weg--
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  vrijdag 5 september 2025 @ 11:26:22 #33
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_218685410
Wat irritant. Je ''moet'' inmiddels een Gemini abonnement nemen, anders kan je 'm nauwelijks meer gebruiken. Hebben jullie dit gedaan?
  vrijdag 19 september 2025 @ 19:07:39 #34
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_218814799
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:26 schreef GwaiLow het volgende:
Wat irritant. Je ''moet'' inmiddels een Gemini abonnement nemen, anders kan je 'm nauwelijks meer gebruiken. Hebben jullie dit gedaan?
Ik heb een betaalde chatgpt en voor mij is dat precies prima, ongelimiteerd normaal gebruik en een 40tal 'diepgaand' per maand voor de paar keer dat het nodig is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  zondag 28 september 2025 @ 14:56:23 #35
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_218892438
Ik ben bezig met het compileren van een oeuvre-boekwerk van columns van een bekende, Nederlandse schrijver, wiens wekelijkse columns na zijn dood ineens als 'vergeten' werden beschouwd.

Ik maak foto's van de gedrukte stukken uit de weekbladen, trek deze door een AI-powered OCR-tool, maak een copypaste van de gescande tekst, controleer die op kloppendheid, en daarna flikker ik de ruwe en superlelijk (want in kolommen) opgemaakte tekst met hele korte regels in ChatGPT. Die maakt er een correct doorlopende tekst van en past de alinea-breaks op de juiste plekken toe.

Dat resultaat copypaste ik weer in een masterdocumentje in word, en in een andere chat van ChatGPT laat ik 'm een reeks word-compatible titels in de juiste opmaak berekenen, met de correcte publiceerdata erbij :)

Ben nu halverwege. Hij heeft goeie dagen (dat ie fantastisch naar de opgestelde prompt luistert) en ronduit barslechte dagen, dat ie zelf dingen erbij verzint.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 28 september 2025 @ 14:56:52 #36
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_218892444
quote:
2s.gif Op woensdag 3 september 2025 21:50 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik vind WordGPT wel aardig werken (tot nu toe) om wat macro's te maken, zodat ik bepaalde taken met 1 knop kan doen. In eerste instantie deed ik dat met de gewone ChatGPT, dat werkte voor geen meter. Met WordGPT ging dat veel beter. Het zou handig zijn als ChatGPT je even doorverwijst naar zijn eigen gespecialiseerde module... :P

Aan de andere kant, raak ik toch regelmatig ook gefrustreerd van wat ChatGpt in het algemeen niet kan. Dingen die hij wel degelijk zou moeten kunnen. En hoe hij dan uit zijn nek lult, of mij het werk probeert te laten opknappen... maar goed.. :{
...Er is een gespecialiseerde module? Wel godver.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 28 september 2025 @ 16:23:35 #37
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_218893356
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 14:56 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik maak foto's van de gedrukte stukken uit de weekbladen, trek deze door een AI-powered OCR-tool, maak een copypaste van de gescande tekst, controleer die op kloppendheid, en daarna flikker ik de ruwe en superlelijk (want in kolommen) opgemaakte tekst met hele korte regels in ChatGPT. Die maakt er een correct doorlopende tekst van en past de alinea-breaks op de juiste plekken toe.
De gewone ChatGPT kan ook aardig OCR doen, misschien heb je die tool dan niet eens nodig. Dat is dan wel efficiënt omdat je dan gelijk door kunt in Chad met de gescande tekst. Gewoon een suggestie :s)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  zondag 28 september 2025 @ 21:18:12 #38
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_218895346
quote:
2s.gif Op zondag 28 september 2025 16:23 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
De gewone ChatGPT kan ook aardig OCR doen, misschien heb je die tool dan niet eens nodig. Dat is dan wel efficiënt omdat je dan gelijk door kunt in Chad met de gescande tekst. Gewoon een suggestie :s)
Ja ik gebruik de onbetaalde nog, als ik dan afbeeldingen ga dumpen kan ik na 1 of 2 stuks al wachten tot de volgende dag :+
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  maandag 24 november 2025 @ 09:51:46 #39
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_219331578
Vibecoden zonder kennis binnen vs code is net een stuk makkelijker geworden, je kan gewoon chat-gpt direct toegang geven tot je applicatie en bestanden zonder gezever over een githubrepo waar het de helft van de tijd niet bij kan.

edit: als het wat lastiger wordt gaat het nog steeds even hard fout maar nu wel een stuk efficienter _O-.

[ Bericht 16% gewijzigd door jogy op 24-11-2025 10:11:07 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_219447328
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 09:51 schreef jogy het volgende:
Vibecoden zonder kennis binnen vs code is net een stuk makkelijker geworden, je kan gewoon chat-gpt direct toegang geven tot je applicatie en bestanden zonder gezever over een githubrepo waar het de helft van de tijd niet bij kan.

edit: als het wat lastiger wordt gaat het nog steeds even hard fout maar nu wel een stuk efficienter _O-.
En wie mag de boel over 5 jaar weer fixen :(
Ja, nee dat was eigenlijk meer een experiment en had nooit in productie genomen mogen worden :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219447351
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2025 09:51 schreef jogy het volgende:
Vibecoden zonder kennis binnen vs code is net een stuk makkelijker geworden, je kan gewoon chat-gpt direct toegang geven tot je applicatie en bestanden zonder gezever over een githubrepo waar het de helft van de tijd niet bij kan.

edit: als het wat lastiger wordt gaat het nog steeds even hard fout maar nu wel een stuk efficienter _O-.
Gewoon nog een paar keer proberen totdat je iets hebt dat lijkt te werken.
  dinsdag 9 december 2025 @ 15:50:38 #42
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_219449990
Update met mijn bezigheden: ChatGPT is soms gewoon echt heel kut. Ik heb in samenwerking een prompt laten opbouwen die ik drop voordat ik een tekst laat verwerken, en na 3 of 4 teksten gaat ie alweer eigen afwijkingen doordrukken. Afgesproken dat ik 'PROMPT!' vooraf aan een tekst zet, dat wil soms nog wel eens werken, maar eigenlijk blijft het behelpen.

Maar alles sneller dan zelf alles overtypen, nog steeds. Zit inmiddels over de 600 pagina's heen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zaterdag 13 december 2025 @ 18:53:03 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_219484173
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 09:28 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Gewoon nog een paar keer proberen totdat je iets hebt dat lijkt te werken.
Lijkt te werken is idd wel hoe het is. Het maakt nu iets wat de prijzen van producten bijhoudt en dagelijks scraped. Maar als je dan het resultaat met de werkelijkheid vergelijkt zie je al snel dat het niet altijd klopt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_219707538
Https://drieuwes.nl. Deze site heb ik bijna volledig gemaakt met ai
  donderdag 1 januari 2026 @ 13:25:10 #45
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_219710980
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 01:20 schreef gerrit098 het volgende:
Https://drieuwes.nl. Deze site heb ik bijna volledig gemaakt met ai
Ziet er zeker heel mooi uit. Maar heb je ook kunnen volgen wat hij allemaal in jouw site heeft geprogrammeerd?
Hoe heb je dat gecheckt?
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  donderdag 1 januari 2026 @ 16:30:20 #46
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_219713365
Heb Ollama hier nu lokaal draaien en verbonden met Home Assistant zodat ik m'n huis met normale taal kan bedienen. De komende tijd ga ik hier eens flink mee spelen, wie weet wat allemaal mogelijk is. Draait voor HA qwen2,5:7b-instruct. Met Open WebUI ook als 'ChatGPT at home' te gebruiken, daarvoor werkt gemma3:12b heel behoorlijk met slechts 8GB VRAM. Met een lokaal draaiende zoekmachine (SearXNG) verbonden zodat het ook online kan zoeken in plaats van alleen uit de trainingdata kunnen putten.
Ollama is ook gekoppeld aan OnlyOffice, maar daar doe ik nog niet echt wat mee.

Als het wat ingewikkelder wordt gebruik ik ChatGPT, die heeft me bijvoorbeeld behoorlijk goed door de inrichting van de thuisserver geloodst.

Op het werk is Copilot ingericht met inhoudelijke kennis die relevant is voor ons en het heeft toegang tot een boel interne documentatie, dat is wel handig met zoeken.
pi_219713390
Ik gebruik zowel ChatGPT als Perplexity en moet zeggen dat ik die laatste toch wel het fijnste vind als het gaat om programmeren/scripten.

Laatste tijd veel met ESP32 boardjes aan het spelen, snap er nog weinig van maar met behulp van deze tools kan ik vrij snel kleine projectjes ontwikkelen. En vaak werkt het ook nog redelijk

Moet wel erkennen dat wanneer je code meer dan 1000 regels wordt AI vaak stukken vergeet, dan moet ik weer het origineel delen en kan hij de aanpassingen daarop weer doorvoeren.

Maar code technisch ben ik zeker niet ontevreden!

Verder gebruik ik het om informatie op te vragen, nu bv over mijn DS214+ NAS waar ik compleet geen ervaring mee heb, maar nu al sinds een dag heerlijk aan de praat heb. Kan nu via mijn tv films kijken, mijn dropbox wordt gesynchroniseerd en kan op al mijn devices bij mijn bestanden! :Y, mede mogelijk gemaakt door de antwoorden van AI.

Las iets terug dat een lid het ook gebruikte voor regexjes, nou ik ook, die dingen zijn altijd zo pokke om te schrijven en kost maar een paar minuten en je hebt een goed werkende regex..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219714755
quote:
2s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:25 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ziet er zeker heel mooi uit. Maar heb je ook kunnen volgen wat hij allemaal in jouw site heeft geprogrammeerd?
Hoe heb je dat gecheckt?
chatgpt heeft eigenlijk alles geschreven, maar ik zelf alles in bestanden gezet en gelezen. Alles is in stappen toegevoegd.
  Miss 200.000.000! donderdag 1 januari 2026 @ 19:47:12 #49
367000 roos94
pi_219714770
Therapie
pi_219715228
quote:
6s.gif Op maandag 1 september 2025 11:29 schreef jogy het volgende:
ondertussen een programma laten bouwen die de prijzen van vlees in de gaten houdt en in een database zet met een histogram. Zodat ik mijn top-down vriezer gevuld kan houden met lekkere aanbiedingen :P.

[ afbeelding ]
Wow kan je een maken voor frituur snacks ?
  donderdag 1 januari 2026 @ 21:59:23 #51
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_219716644
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 19:45 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
chatgpt heeft eigenlijk alles geschreven, maar ik zelf alles in bestanden gezet en gelezen. Alles is in stappen toegevoegd.
Ja het blijft lastig om dat echt te controleren inderdaad...
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_219716928
Ik heb in de kerstvakantie wat in elkaar geknutseld waarmee ik een deel van mijn werk bij iemand anders kan parkeren.

Tool waarmee ik video’s kan uploaden, kan analyseren en daarna kan gebruiken als bron voor bepaalde (test) content.

Ik hoef dus niet meer:
- de video’s zelf op een FTP te pleuren
- met de hand bekijken of video’s geschikt zijn
- de video’s te publiceren
- de output files met de hand te maken

Vooral dat laatste is voor de doelgroep die het gaat gebruiken lastig om te doen en dat gaat allemaal vrij eenvoudig met een simpele UI.
  Admin vrijdag 2 januari 2026 @ 13:17:43 #53
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_219720184
Gebruik Google Anti Gravity.
Die heeft voor mij een aantal tools gemaakt waaronder:

- een userscript waarmee mijn backend voor de fp wordt voorzien van AI tools om lange berichten samen te vatten of te vertalen
- een html tool om snel afbeeldingen te kunnen bewerken, voorzien van teksten e.d.
- een tool die afbeeldingen van oa reddit op catergorie neerzet uit specifieke subreddits in een endless scroller

dat zijn momenteel degenen die ik het meest gebruik
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_219809567
20-tal pdf-studieboeken geupload nr Notebooklm
die halen dan een antwoord specifiek uit die boeken
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:52:02 #55
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220372177
Vandaag weer een leuke. Een enorm data file waar de adresgegevens niet gesplist waren van alle Duitse klanten (dus niet Naam, Straat, huisnummer, postcode, woonplaats, Bundesland) maar de adres gegevens stonden achter elkaar in het bestand, en in verschillende formats (bv geen spatie tussen huisnummer en postcode en bij anderen weer wel, straatnaam en P.O. Box beide gebruikt, etc)
In een excel gezet, copilot opdracht gegeven het te schonen en poef, klaar.
Vervolgens de gegevens gecheckt en geen fouten gevonden.
  donderdag 19 maart 2026 @ 16:03:37 #56
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220381579
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag weer een leuke. Een enorm data file waar de adresgegevens niet gesplist waren van alle Duitse klanten (dus niet Naam, Straat, huisnummer, postcode, woonplaats, Bundesland) maar de adres gegevens stonden achter elkaar in het bestand, en in verschillende formats (bv geen spatie tussen huisnummer en postcode en bij anderen weer wel, straatnaam en P.O. Box beide gebruikt, etc)
In een excel gezet, copilot opdracht gegeven het te schonen en poef, klaar.
Vervolgens de gegevens gecheckt en geen fouten gevonden.
Begrijp ik het nou goed dat jij alle persoonlijke gegevens van klanten, zonder hun toestemming, hebt geupload naar de cloud van Microsoft?
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  Admin donderdag 19 maart 2026 @ 16:09:13 #57
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220381621
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag weer een leuke. Een enorm data file waar de adresgegevens niet gesplist waren van alle Duitse klanten (dus niet Naam, Straat, huisnummer, postcode, woonplaats, Bundesland) maar de adres gegevens stonden achter elkaar in het bestand, en in verschillende formats (bv geen spatie tussen huisnummer en postcode en bij anderen weer wel, straatnaam en P.O. Box beide gebruikt, etc)
In een excel gezet, copilot opdracht gegeven het te schonen en poef, klaar.
Vervolgens de gegevens gecheckt en geen fouten gevonden.
Ik hoop dat je dat in een lokaal opensource model hebt gedaan en niet bij een commerciële dienst?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  donderdag 19 maart 2026 @ 18:02:04 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220382348
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2026 16:03 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Begrijp ik het nou goed dat jij alle persoonlijke gegevens van klanten, zonder hun toestemming, hebt geupload naar de cloud van Microsoft?
We hebben onze eigen omgeving, door coöperate it goedgekeurd, en zijn een Amerikaans bedrijf
  donderdag 19 maart 2026 @ 18:58:14 #59
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220382706
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
We hebben onze eigen omgeving, door coöperate it goedgekeurd, en zijn een Amerikaans bedrijf
Ach ja, vrijwel alle bedrijven stoppen alle data en documenten in Microsoft 365 en Sharepoint e.d.

Bij mijn organisatie zijn we ook erg voorzichtig met onze eigen opgebouwde data in AI modellen stoppen. Maar ergens denk ik, stel dat een dataset toch in de trainingsdata van een LLM terecht komt, en iemand weet dat met een slimme prompt er geheel weer uit te trekken (wat ik erg betwijfel), dan nog zal de waarde van die data beperkt zijn, want het vertrouwen dat het van ons afkomstig is, is er dan niet. En daar zit de crux, herleidbaarheid en vertrouwen.

Maar goed, ontopic:

Ik ben sinds kort veel met Claude Cowork bezig en dat is wel een geniale tool. Ik stop er een rapportage in, vraag om het om te zetten naar een goede datastory en daar een website van te bouwen. En voila, paar minuten later heb je het.

Ik raad iedereen aan om met betaalde versies van AI aan de slag te gaan.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  donderdag 19 maart 2026 @ 23:35:42 #60
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220385305
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
We hebben onze eigen omgeving, door coöperate it goedgekeurd, en zijn een Amerikaans bedrijf
Maar begrijp ik het goed dat je het hele adresbestand van jullie klanten in Copilot van Microsoft stopt?
Wat heeft die eigen omgeving dan voor nut?
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  zondag 5 april 2026 @ 13:08:18 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220512262
Ik heb een levendig gesprek met Gemini over alles aangaande mijn tuin. Ik heb nu een plantenlijst met NL en Latijnse namen, snoeimaand, bloeimaand, beplantingsplannen met schetsen, jaarlijkse tuintaken in Google Tasks, die dan ook weer in de familie agenda staan, advies voor het zelf bouwen van een beekloopje en een plan voor het herstel van het grasveld.

Verder vraag ik elke week wel om een lapje tekst te structureren voor een bondige email.

Ik snak naar Agentic AI, zou heerlijk zijn om bijvoorbeeld in Outlook een agent te hebben die op zoek gaat naar het eerst volgende slot voor alle uitgenodigden, ipv zelf scrollen.
Resistance is futile.
  zondag 5 april 2026 @ 13:16:22 #62
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220512323
quote:
14s.gif Op zondag 5 april 2026 13:08 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een levendig gesprek met Gemini over alles aangaande mijn tuin. Ik heb nu een plantenlijst met NL en Latijnse namen, snoeimaand, bloeimaand, beplantingsplannen met schetsen, jaarlijkse tuintaken in Google Tasks, die dan ook weer in de familie agenda staan, advies voor het zelf bouwen van een beekloopje en een plan voor het herstel van het grasveld.

Verder vraag ik elke week wel om een lapje tekst te structureren voor een bondige email.

Ik snak naar Agentic AI, zou heerlijk zijn om bijvoorbeeld in Outlook een agent te hebben die op zoek gaat naar het eerst volgende slot voor alle uitgenodigden, ipv zelf scrollen.
reclaim ai

of claude toegang geven tot je google calendar die kan ook scheduled tasks uitvoeren
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220517875
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag weer een leuke. Een enorm data file waar de adresgegevens niet gesplist waren van alle Duitse klanten (dus niet Naam, Straat, huisnummer, postcode, woonplaats, Bundesland) maar de adres gegevens stonden achter elkaar in het bestand, en in verschillende formats (bv geen spatie tussen huisnummer en postcode en bij anderen weer wel, straatnaam en P.O. Box beide gebruikt, etc)
In een excel gezet, copilot opdracht gegeven het te schonen en poef, klaar.
Vervolgens de gegevens gecheckt en geen fouten gevonden.
Die case had ik een jaar of 15 terug op een bestand van vodafeone, toch vraag ik me af of in hoeverre dat echt feilloos is, je hebt best veel uses cases waar het zeer lastig is, bijvoorbeeld een straatnaam als plein 40-45 of met samengestelde nummers zoals kerklaan 10-12, destijds had iemand een aparte database gemaakt met daarin alle edgecases.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 6 april 2026 @ 10:18:40 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220517926
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 10:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die case had ik een jaar of 15 terug op een bestand van vodafeone, toch vraag ik me af of in hoeverre dat echt feilloos is, je hebt best veel uses cases waar het zeer lastig is, bijvoorbeeld een straatnaam als plein 40-45 of met samengestelde nummers zoals kerklaan 10-12, destijds had iemand een aparte database gemaakt met daarin alle edgecases.
En dan zijn je adressen correct, maar zijn ze actueel? ik heb bij een groot bedrijf in Nederland meegemaakt dat zij mailings verstuurde aan klanten, zakelijk en particulier, waar hele rolcontainers terugkwamen. Mensen die er op schrijven mijn man is drie jaar geleden overleden hou op ons deze post te sturen. En niet eentje nee hele bergen. En dat waren alleen nog maar de retour van mensen die de moeite namen om het terug te sturen en niet eenvoudig in het oud papier te gooien.
  maandag 6 april 2026 @ 18:44:20 #65
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220520555
Doe niet mee, ik zit nog steeds in de Commodore 64-modem.
  maandag 6 april 2026 @ 18:49:48 #66
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220520581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 21:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit doe ik ook en vooral.

Het is inhoudelijk pure flauwekul maar dat wordt vooralsnog niet doorzien door the powers that be. Integendeel: zij zijn er behoorlijk content mee.

Maar onder ons gezegd en gezwegen worden er hele lappen pure nonsens gegenereerd die niemand leest.

Ik verwacht een enorme collaps als men een beetje door krijgt dat het een volkomen overbodig verschijnsel is.

Ik ben van mening dat iedereen die dit gebruikt en iedereen die de output gelooft steeds dommer wordt.
Ik heb er veel aan. Dus ik zie dat verkeerd?
pi_220520597
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik heb er veel aan. Dus ik zie dat verkeerd?
Dat staat nog te bezien. Het kan in 1 microseconde 700 A4'tjes tekst genereren. Je kunt je het belang daarvan afvragen. De NL rechtspraak wordt al geteisterd door advocaten die vuistdikke dossiers genereren met AI die de rechter dan weer moet gaan lezen. Lijkt me een kansloze zaak. Of er in zo'n dossier relevante zaken staan voor de zaak is onduidelijk / niet aan te tonen maar door de hoeveelheid tekst wordt dat wel gesuggereerd.

Je zou in deze kunnen zeggen dat de rechtspraak enorm gefrustreerd en getraineerd wordt door AI. Mede daarom vind ik het een schadelijk fenomeen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220520607
Je kunt veel met ai maar ik vertrouw het niet meer. Zeker niet als je vraagt om politieke duiding. Alle ai hebben zogenoemde guardrails die strikt het staatsnarratief volgen en users om de tuin proberen leiden. Zeer smerig. Wees alert!
  maandag 6 april 2026 @ 18:57:25 #69
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220520617
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat staat nog te bezien. Het kan in 1 microseconde 700 A4'tjes tekst genereren. Je kunt je het belang daarvan afvragen. De NL rechtspraak wordt al geteisterd door advocaten die vuistdikke dossiers genereren met AI die de rechter dan weer moet gaan lezen. Lijkt me een kansloze zaak. Of er in zo'n dossier relevante zaken staan voor de zaak is onduidelijk / niet aan te tonen maar door de hoeveelheid tekst wordt dat wel gesuggereerd.

Je zou in deze kunnen zeggen dat de rechtspraak enorm gefrustreerd wordt door AI. Mede daarom vind ik het een schadelijk fenomeen.
Tja, wat moet ik hier nou op zeggen? :D
pi_220520628
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 18:57 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Tja, wat moet ik hier nou op zeggen? :D
Nou ja dat het een zeer krachtig wapen is dat nu al wordt ingezet voor verkeerde zaken en dat het te verwachten is dat de techniek ons geen betere wereld gaat brengen, integendeel. Zo denk ik erover. Het is in de achtergrond ook belachelijk energieverspillend. Energie die voor betere doelen gebruikt kan worden dan om flauwekul te genereren. Zeer schadelijk voor ons allen op de lange duur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 6 april 2026 @ 19:02:31 #71
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220520642
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 19:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dat het een zeer krachtig wapen is dat nu al wordt ingezet voor verkeerde zaken en dat het te verwachten is dat de techniek ons geen betere wereld gaat brengen, integendeel. Zo denk ik erover. Het is in de achtergrond ook belachelijk energieverspillend. Energie die voor betere doelen gebruikt kan worden dan om flauwekul te genereren. Zeer schadelijk voor ons allen op de lange duur.
Ik heb er veel aan.
  maandag 6 april 2026 @ 20:06:34 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220521220
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 19:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dat het een zeer krachtig wapen is dat nu al wordt ingezet voor verkeerde zaken en dat het te verwachten is dat de techniek ons geen betere wereld gaat brengen, integendeel. Zo denk ik erover. Het is in de achtergrond ook belachelijk energieverspillend. Energie die voor betere doelen gebruikt kan worden dan om flauwekul te genereren. Zeer schadelijk voor ons allen op de lange duur.
Vandaar dit topic, al die plaatjes en andere troep interesseren mij niet. Hier gaat het om nuttige en productieve zaken die je er mee kan doen.
  maandag 6 april 2026 @ 22:44:49 #73
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220522364
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat staat nog te bezien. Het kan in 1 microseconde 700 A4'tjes tekst genereren. Je kunt je het belang daarvan afvragen. De NL rechtspraak wordt al geteisterd door advocaten die vuistdikke dossiers genereren met AI die de rechter dan weer moet gaan lezen. Lijkt me een kansloze zaak. Of er in zo'n dossier relevante zaken staan voor de zaak is onduidelijk / niet aan te tonen maar door de hoeveelheid tekst wordt dat wel gesuggereerd.

Je zou in deze kunnen zeggen dat de rechtspraak enorm gefrustreerd en getraineerd wordt door AI. Mede daarom vind ik het een schadelijk fenomeen.
Heb jij hier ervaring mee? Ben jij jurist? :)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_220531877
Het grote probleem met AI en zeer grote documenten is dat als je de verkeerde benadering gebruikt je troep krijgt, dat komt om een vrij simpele reden, LLM's hebben een zogenaamd context window, dit kun je ongeveer zien als het geheugen van de LLM, technisch gezien noemen we dat tokens, ga jij nu in 1 klap een gigantisch document van 3000 paginas aan de LLM voeren, dan weet hij op het end niet meer wat er aan het begin stond omdat het context window als het ware verschuift gedurende het lezen van het document, uiteraard proberen LLMs dit op een slimme manier te doen, maar het probleem, en zeker met juridische documenten is dat het vaak om details hangt, kortom staat er in de tweede alinea een cruciale zin, die belangrijk is op pagina 3000, dan kan het zijn dat deze zin al ingekort of anders verwoord is in het hart van de engine. Hoe je het wel kunt gebruiken, is door gericht vragen te stellen waardoor de LLM gericht kan focussen op dit facet. Daarom zie je ook dat als je een langere chat met een LLM aan gaat dat de kans op hallicunatie groter word omdat het buiten zijn context window komt, nu moet ik zeggen dat nieuwere modellen hier slimmer mee omgaan door de vorige context als een soort samenvatting apart bij te houden en zaken die niet van belang zijn op te ruimen uit de context.

Kortom mensen die meestal klagen over de kwaliteit gebruiken de tool gewoon niet goed, je moet vooral weten hoe in de basis LLMs werken en gebruik maken van de sterke punten. Ook kan het schelen om een betaalt abonnement te nemen omdat in dat geval je context window groter word.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220532045
In 3 weken heb ik een tool ontwikkeld met Claude die mij een besparing aan 1000 euro per maand aan SaaS licenties scheelt. Totale kosten zo'n 500 euro. Tot nu toe 25 werknemers onboard die er dagelijks mee werken en tot op heden slechts een aantal kleine bugs moeten oplossen.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 8 april 2026 @ 10:20:33 #76
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_220532348
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag weer een leuke. Een enorm data file waar de adresgegevens niet gesplist waren van alle Duitse klanten (dus niet Naam, Straat, huisnummer, postcode, woonplaats, Bundesland) maar de adres gegevens stonden achter elkaar in het bestand, en in verschillende formats (bv geen spatie tussen huisnummer en postcode en bij anderen weer wel, straatnaam en P.O. Box beide gebruikt, etc)
In een excel gezet, copilot opdracht gegeven het te schonen en poef, klaar.
Vervolgens de gegevens gecheckt en geen fouten gevonden.
Dit soort dingen heb ik ook ontdekt. Kreeg een email met een onoverzichtelijke opsomming van materialen die besteld moesten worden voor een reparatieklus maar de hele mailtekst domweg gekopieerd en geplakt in de AI van Google en een paar tellen later had ik een strakke excel waar de ai zelf de kolommen had herkend als Tekeningnummer-Artikel-Artikelnummer-Aantal.
Wie dit leest is gek
pi_220532365
Coördinator AI op het werk ben ik o.a.
Twee grote aandachtspunten: dataveiligheid en de AI-datakwaliteit (informatie wordt ook gebruikt in statistiek en dan zijn data verscholen).
  woensdag 8 april 2026 @ 10:47:16 #78
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220532451
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 10:23 schreef -Sigaartje het volgende:
Coördinator AI op het werk ben ik o.a.
Twee grote aandachtspunten: dataveiligheid en de AI-datakwaliteit (informatie wordt ook gebruikt in statistiek en dan zijn data verscholen).
Geloof idd nooit zomaar de data die AI uitspuugt, controleren is altijd nodig
pi_220536079
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 10:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geloof idd nooit zomaar de data die AI uitspuugt, controleren is altijd nodig
Ja, ik ben helemaal niet zo'n AI-fan, maar werd wel eventjes gebombardeerd om dat even te gaan ontwikkelen. Ok, ik doe mijn best en grijp de kans aan om ervoor te zorgen dat het allemaal niet spaak gaat lopen.
  zaterdag 11 april 2026 @ 12:05:27 #80
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220554466
Het begint dan vaak al dat de data aan de voorkant onlogisch is gecategoriseerd of opgeslagen. Hoe overzichtelijker het bronbestand, hoe beter de AI-uitput zal zijn.

Maar denk dat het een algemeen aandachtspunt is dat veel bedrijven nog huiverig zijn voor AI ('gebruik alleen copilot en niet chatgpt!) en intussen alle werknemers van alles in allerlei apps pompen. En de IT-directeur maar denken dat 'ie lekker bezig is omdat ie iedereen netjes heeft gevraagd om zich aan de regels te houden.
Gourmetten of steengrillen?
  zaterdag 11 april 2026 @ 12:38:00 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220554708
Op mijn vorige werk werd vorig jaar het aantal licenties voor copilot flink terug gedraaid omdat velen er niets of niets nuttigs mee deden.
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:03:11 #82
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220555253
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:05 schreef Silenus het volgende:
Het begint dan vaak al dat de data aan de voorkant onlogisch is gecategoriseerd of opgeslagen. Hoe overzichtelijker het bronbestand, hoe beter de AI-uitput zal zijn.
Dat zal steeds minder een issue worden. AI kan zelf data voor je structureren.

Ik had een rommelig excel bestand gekregen. Tabellen overal verspreid op het tabblad, grafieken er tussendoor. Echt zo'n typisch real-life werkbestand. Leuk om grafiekjes uit te kopiëren voor in een rapport, maar als basisdata niet zo nuttig.

Dus ik vroeg Claude Cowork om het werkblad na te gaan en alle tabellen om te zetten naar losse .csv bestanden met een bijbehorend .md bestand met toelichting.

En na een minuut of 10 kreeg ik netjes in de map alle acht tabellen in losse .csv en .md bestanden.

Ik was al onder de indruk, maar nog niet overtuigd, dus ik heb een uur besteed om alle waarden na te lopen en te checken.

Geen enkele waarde was verkeerd overgenomen, klopte allemaal. In sommige gevallen de structuur van de tabel nog verbeterd ook.

Agentic AI tooling zoals Claude aanbiedt met Cowork en Code is echt een nieuw tijdperk in AI.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:11:54 #83
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555320
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Op mijn vorige werk werd vorig jaar het aantal licenties voor copilot flink terug gedraaid omdat velen er niets of niets nuttigs mee deden.
Zullen wel allemaal over zijn op claude inmiddels, neem ik aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:10 #84
38824 crew  Droopie
pi_220555368
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zullen wel allemaal over zijn op claude inmiddels, neem ik aan.
ik ben dus ook bezig met claude, maar ik zie (t zal ook mijn leeftijd wel zijn) dat er zoveel mogelijk is en ik door de bomen het bos niet meer ziet.. qua AI aanbieders ook ...dan heb ik het net een beetje onder de knie de basis.. .en dan BAM- cowork is een ding... dan vraag ik iets simpels en krijg ik een hele pdf en slideshows voor iets wat ik niet bedoel... of vraag ik iets simpels en blijkt dat ie niet op google kan kijken.

ga ik naar youtube om te kijken hoe ik het beste kan werken en wat de mogelijkheden zijn... nou dan komen er opeens AI-agenten, RAG en Open Claw enzo te voren haha

terwijl toen ik 8 jaar oud was, ik in het ziekenhuis de held was op een PC omdat ik wist dat je met Dir:\p en dir:\w meer spelletjes op een floppy kon laten zien haha
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:42:54 #85
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555504
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:19 schreef Droopie het volgende:

[..]
ik ben dus ook bezig met claude, maar ik zie (t zal ook mijn leeftijd wel zijn) dat er zoveel mogelijk is en ik door de bomen het bos niet meer ziet.. qua AI aanbieders ook ...dan heb ik het net een beetje onder de knie de basis.. .en dan BAM- cowork is een ding... dan vraag ik iets simpels en krijg ik een hele pdf en slideshows voor iets wat ik niet bedoel... of vraag ik iets simpels en blijkt dat ie niet op google kan kijken.

ga ik naar youtube om te kijken hoe ik het beste kan werken en wat de mogelijkheden zijn... nou dan komen er opeens AI-agenten, RAG en Open Claw enzo te voren haha

terwijl toen ik 8 jaar oud was, ik in het ziekenhuis de held was op een PC omdat ik wist dat je met Dir:\p en dir:\w meer spelletjes op een floppy kon laten zien haha
Wat wil je bereiken? Claude heeft veel dingen ja, en de ontwikkelingen rond AI tooling gaan razendsnel dus het is absoluut niet gek dat je dit gevoel hebt. Wel zijn er leuke ontwikkelingen, zo heeft Google recent een heel goed model uitgebracht wat zelfs op een moderne telefoon kan draaien qua specs.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 15:00:12 #86
38824 crew  Droopie
pi_220555602
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wat wil je bereiken? Claude heeft veel dingen ja, en de ontwikkelingen rond AI tooling gaan razendsnel dus het is absoluut niet gek dat je dit gevoel hebt. Wel zijn er leuke ontwikkelingen, zo heeft Google recent een heel goed model uitgebracht wat zelfs op een moderne telefoon kan draaien qua specs.
Ik ben claude nu aan t leren hoe (met douanezaken) hij mij kan helpen.

Het gaat stapje voor stapje.
Bv het classificeren van goederen en dat doe ik aan de hand van informatie die ik uit mijn hoofd weet. Om de eenvoudige reden, dan weet ik gelijk wat ie fout doet.

Maar nu had ik dus een lijst gevonden met alle (!) goederencodes in excel en bepaalde sites.
Nou weet niet wat er gebeurde, maar hij even later was die door zijn tokens heen haha.

Ik heb wel vorig jaar een procedureboek gemaakt (samen met chatgtp)
en die is door de douane geaccepteerd.. het gaat mij meer dat ie structuur brengt in de chaos soms.

Maar ik snap dus nog niet goed, waarom een AI zoals claude niet kan googlen of klokkijken..
En waarom die pas na 3 doorvragen dat toegeeft.

Maar ook simpele testjes doe ik met hem, zodat ik snap wat er onder zijn motorkap speelt.

Dus als een klein kind heb ik hem geleerd als een test om te zoeken welke zomergast de film melancholia had gekozen..

Mijn grootste vraag is, hoe zorg ik dat ie die lessen gaat onthouden en mij ook, zonder dat ik iedere keer weer hetzelfde moet uitlegge.

Pas als ik dat snap en dat lukt, kan ik hem gaan vertrouwen.
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 15:06:31 #87
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555650
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:00 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik ben claude nu aan t leren hoe (met douanezaken) hij mij kan helpen.

Het gaat stapje voor stapje.
Bv het classificeren van goederen en dat doe ik aan de hand van informatie die ik uit mijn hoofd weet. Om de eenvoudige reden, dan weet ik gelijk wat ie fout doet.

Maar nu had ik dus een lijst gevonden met alle (!) goederencodes in excel en bepaalde sites.
Nou weet niet wat er gebeurde, maar hij even later was die door zijn tokens heen haha.

Ik heb wel vorig jaar een procedureboek gemaakt (samen met chatgtp)
en die is door de douane geaccepteerd.. het gaat mij meer dat ie structuur brengt in de chaos soms.

Maar ik snap dus nog niet goed, waarom een AI zoals claude niet kan googlen of klokkijken..
En waarom die pas na 3 doorvragen dat toegeeft.

Maar ook simpele testjes doe ik met hem, zodat ik snap wat er onder zijn motorkap speelt.

Dus als een klein kind heb ik hem geleerd als een test om te zoeken welke zomergast de film melancholia had gekozen..

Mijn grootste vraag is, hoe zorg ik dat ie die lessen gaat onthouden en mij ook, zonder dat ik iedere keer weer hetzelfde moet uitlegge.

Pas als ik dat snap en dat lukt, kan ik hem gaan vertrouwen.
Gebruik je claude code of claude cowork/chat?

Met claude code, en volgens mij ook claude cowork:
Daar heb je skills voor, daarin kan je dit soort dingen opslaan: pro-tip laat claude zelf die skills maken op basis van wat jij zegt

je zou later ook nog dingen kunnen automatiseren met hooks, maar ik zou voorlopig even bij skills blijven. je kan online ook een beetje zoeken welke skills voor claude andere mensen maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 15:15:02 #88
38824 crew  Droopie
pi_220555707
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Gebruik je claude code of claude cowork/chat?

Met claude code, en volgens mij ook claude cowork:
Daar heb je skills voor, daarin kan je dit soort dingen opslaan: pro-tip laat claude zelf die skills maken op basis van wat jij zegt

je zou later ook nog dingen kunnen automatiseren met hooks, maar ik zou voorlopig even bij skills blijven. je kan online ook een beetje zoeken welke skills voor claude andere mensen maken.
Nou dat deed ik dus vandaag voor het eerst, cowork en skills is een soort kookboek (aldus claude) en claude heeft (zei ie zelf) het hele kookboek gelezen (per ongeluk 2x) om een ei te bakken, en nu was 75% van mijn weekly usage gebruikt haha..

Nu had ik wel een mapje gemaakt en al mijn documenten erin gegooid (wel duplicaten) onder het motto sorteer jij dat eens

Maar ik heb dus nog geen flauw idee wat een skill precies is, behalve een soort instructie?
En wat is het verschil tussen een skill en agent?

Of heb je misschien een goede youtuber die het leuk en simpel uitlegt. Want ook dat is een verdienmodel zeg.
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 15:27:36 #89
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555790
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:15 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nou dat deed ik dus vandaag voor het eerst, cowork en skills is een soort kookboek (aldus claude) en claude heeft (zei ie zelf) het hele kookboek gelezen (per ongeluk 2x) om een ei te bakken, en nu was 75% van mijn weekly usage gebruikt haha..

Nu had ik wel een mapje gemaakt en al mijn documenten erin gegooid (wel duplicaten) onder het motto sorteer jij dat eens

Maar ik heb dus nog geen flauw idee wat een skill precies is, behalve een soort instructie?
En wat is het verschil tussen een skill en agent?

Of heb je misschien een goede youtuber die het leuk en simpel uitlegt. Want ook dat is een verdienmodel zeg.
een skill is een instructie, hierin kan je bepaalde domeinkennis plaatsen, of hoe een bepaalde tool werkt

een agent is wat groter meer geisoleerd stuk, waarin je ook kan zeggen een bepaald model dat gebruikt moet worden, zou hier nog niet naar kijken, dit is je meer autonoom taken wil laten uitvoeren

en dan heb je managed agents en die kunnen als een cron job in de claud werken en getriggered worden door events etc, maar die kosten al 8 cent per uur om alleen te bestaan(los van token gebruik)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 15:31:14 #90
38824 crew  Droopie
pi_220555823
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
een skill is een instructie, hierin kan je bepaalde domeinkennis plaatsen, of hoe een bepaalde tool werkt

een agent is wat groter meer geisoleerd stuk, waarin je ook kan zeggen een bepaald model dat gebruikt moet worden, zou hier nog niet naar kijken, dit is je meer autonoom taken wil laten uitvoeren

en dan heb je managed agents en die kunnen als een cron job in de claud werken en getriggered worden door events etc, maar die kosten al 8 cent per uur om alleen te bestaan(los van token gebruik)
Ik vraag dit soort dingen soms gewoon aan Claude in sesamstraat taal hoor :')
Dan moet ik soms ook hardop lachen om mijzelf

🐦 Pino vraagt: "Wat is een skill?"
Tommie zegt: "Pino, stel je voor dat ik een briefje schrijf met uitleg hoe je een koekje bakt. Dat briefje geef ik aan Elmo voordat hij begint. Dan weet Elmo precies wat ie moet doen! Dat briefje = een skill."

🍪 Bert vraagt: "En een agent dan?"
Tommie: "Een agent is als Elmo zélf — die leest het briefje, pakt de spullen, zet de oven aan, en doet alles zelfstandig. Jij hoeft er niet bij te zijn. Elmo regelt het."

🤖 Pino: "En een managed agent?"
Tommie: "Dat is een Elmo die ook 's nachts wakker blijft om te koken, zelfs als jij slaapt. Maar dan betaal je Elmo 8 cent per uur gewoon om op de bank te zitten wachten — ook als er niks te bakken is."

_O-
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 16:29:35 #91
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220556236
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik vraag dit soort dingen soms gewoon aan Claude in sesamstraat taal hoor :')
Dan moet ik soms ook hardop lachen om mijzelf

🐦 Pino vraagt: "Wat is een skill?"
Tommie zegt: "Pino, stel je voor dat ik een briefje schrijf met uitleg hoe je een koekje bakt. Dat briefje geef ik aan Elmo voordat hij begint. Dan weet Elmo precies wat ie moet doen! Dat briefje = een skill."

🍪 Bert vraagt: "En een agent dan?"
Tommie: "Een agent is als Elmo zélf — die leest het briefje, pakt de spullen, zet de oven aan, en doet alles zelfstandig. Jij hoeft er niet bij te zijn. Elmo regelt het."

🤖 Pino: "En een managed agent?"
Tommie: "Dat is een Elmo die ook 's nachts wakker blijft om te koken, zelfs als jij slaapt. Maar dan betaal je Elmo 8 cent per uur gewoon om op de bank te zitten wachten — ook als er niks te bakken is."

_O-
🤣🤣🤣

en het klopt ook nog
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 11 april 2026 @ 17:42:26 #92
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220556722
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:00 schreef Droopie het volgende:

Maar ik snap dus nog niet goed, waarom een AI zoals claude niet kan googlen of klokkijken..
En waarom die pas na 3 doorvragen dat toegeeft.

Volgens mij is dit omdat Claude niet 'bedoeld' is om te vragen hoe laat het is, deze informatie wordt niet meegegeven in de context die 'ie standaard al heeft. ChatGPT en Gemini hebben dit wel.

Ik gebruik ChatGPT om (tekstueel/werkgebied) mee te sparren, Gemini voor de dagelijkse ditjes en datjes (die kan uiteraard uitstekend googlen), en Claude om tools te bouwen, powerpoint/excel/pdf/data. Waarbij ik met data helaas moet oppassen want ik heb weliswaar een betaald account maar niet vanuit werk. Maar Claude scheelt me nu uuuuuuren werk.

@Droopy, een tip die ik ergens had gehoord, als jij 'simpele' vragen stelt is het beter om je model van Sonnet 4.6 aan te passen naar Haiku 4.5, dan jaag je niet onnodig je tokens er doorheen. Maar herken wel wat je zegt; het is lastig bijhouden en elke weer komt er wel iets nieuws. Misschien ook een idee om voor 12 euro een maandje abo op aireport.nl te nemen en wat Claude Masterclasses te volgen, dat levert mij iig wel wat op.
Gourmetten of steengrillen?
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 18:06:32 #93
38824 crew  Droopie
pi_220556924
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 17:42 schreef Silenus het volgende:

[..]
Volgens mij is dit omdat Claude niet 'bedoeld' is om te vragen hoe laat het is, deze informatie wordt niet meegegeven in de context die 'ie standaard al heeft. ChatGPT en Gemini hebben dit wel.

Ik gebruik ChatGPT om (tekstueel/werkgebied) mee te sparren, Gemini voor de dagelijkse ditjes en datjes (die kan uiteraard uitstekend googlen), en Claude om tools te bouwen, powerpoint/excel/pdf/data. Waarbij ik met data helaas moet oppassen want ik heb weliswaar een betaald account maar niet vanuit werk. Maar Claude scheelt me nu uuuuuuren werk.

@:Droopy, een tip die ik ergens had gehoord, als jij 'simpele' vragen stelt is het beter om je model van Sonnet 4.6 aan te passen naar Haiku 4.5, dan jaag je niet onnodig je tokens er doorheen. Maar herken wel wat je zegt; het is lastig bijhouden en elke weer komt er wel iets nieuws. Misschien ook een idee om voor 12 euro een maandje abo op aireport.nl te nemen en wat Claude Masterclasses te volgen, dat levert mij iig wel wat op.
Defineer je ditjes en datjes ;)

Nou kan wel mooi voorbeeld geven, ik heb sinds kort dus een bv, en een fiscalist..

Nou (oepsie) ik had dus mijn mt940 bestanden gedeeld en al mijn facturen. Ik wilde wel eens weten hoeveel VPB ik moest reserveren of hoeveel geld ik prive ik eigenlijk heb als ik het uit mijn bv wil halen (als iemand die altijd in loondienst heeft gezeten, vond ik het fijn om te weten hoeveel geld ik "nu" beschikbaar als de hemel naar beneden valt, als je begrijpt wat ik bedoel).

Chatgtp en Claude snappen het wel, zeggen dat ze het kunnen, maar hele simpele dingen missen ze dan.
Waarbij ik moet zeggen, ik moet ze soms ook als AI beter behandelen door hele duidelijke instructies tw geven en niet denken dat ze mijn gedachten kunnen lezen met wat ik nu precies bedoel.

Beste voorbeeld is eigenlijk de tekst hierboven haha, dat snap jij waarschijnnlijk wel, maar AI denkt waarschijnlijk er staat x bedrag op 3 rekeningen dat kan je ervan afhalen.. terwijl ik dan ga lopen schreeuwen, "Je ziet toch dat er btw sparen op die rekening staatx die btw moet ik toch betalen, dat snap je toch wel" 🤣🤣
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 18:13:55 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220556968
Je moet een AI heel nauwkeurig instruieren en dan zijn het vaak ja zeggers maar wat anders doeners
  zaterdag 11 april 2026 @ 18:26:10 #95
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220557061
Ik leg ChatGPT dilemma’s voor. Alledaagse of wat ingewikkelde. Ik kan er veel aan hebben.
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 18:37:01 #96
38824 crew  Droopie
pi_220557133
@Silenus
Aangemeld voor zo'n masterclass.
Tnx voor de tip
Hell To The Liars
pi_220559362
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zullen wel allemaal over zijn op claude inmiddels, neem ik aan.
Op de uni hier heeft iedreen onbeperkt toegang tot het laatste model van (een afgeschermde variant van) chatgpt, dus nog geen Claude hier.
Wat erg handig is voor studenten op dit moment is dat de officiele policy van de uni is is dat als er vermoed wordt dat een student oneigenlijk AI heeft gebruikt in een examen of thesis, dat het door een door de uni goedgekeurde tool gechecked moet worden of dat ook zo is. En de uni heeft op dit moment dus nog geeneen tool goedgekeurd daarvoor. Oftewel, als een student zijn hele scriptie door AI laat schrijven, maar zegt dat zelf geschreven te hebben, dan kun je daar dus niks aan doen. Ik weet iig van een dat er een sterk vermoeden was dat een hoofdstuk niet zelf geschreven was (sowieso, na 7+ niks produceren waren er ineens een paar volledige hoofdstukken).
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 22:54:18 #98
38824 crew  Droopie
pi_220559391
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Op de uni hier heeft iedreen onbeperkt toegang tot het laatste model van (een afgeschermde variant van) chatgpt, dus nog geen Claude hier.
Wat erg handig is voor studenten op dit moment is dat de officiele policy van de uni is is dat als er vermoed wordt dat een student oneigenlijk AI heeft gebruikt in een examen of thesis, dat het door een door de uni goedgekeurde tool gechecked moet worden of dat ook zo is. En de uni heeft op dit moment dus nog geeneen tool goedgekeurd daarvoor. Oftewel, als een student zijn hele scriptie door AI laat schrijven, maar zegt dat zelf geschreven te hebben, dan kun je daar dus niks aan doen. Ik weet iig van een dat er een sterk vermoeden was dat een hoofdstuk niet zelf geschreven was (sowieso, na 7+ niks produceren waren er ineens een paar volledige hoofdstukken).
Ik zou als student toch wel slecht slapen tot de dag dat ze met terugwerkende kracht die dingen even voor de zekerheid terugkijken in de nabije toekomst als de techniek er wel is.
Hell To The Liars
pi_220559415
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:54 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik zou als student toch wel slecht slapen tot de dag dat ze met terugwerkende kracht die dingen even voor de zekerheid terugkijken in de nabije toekomst als de techniek er wel is.
Je zou maar minister worden en er is ineens een tool die kan uitvogelen of een scriptie op een bepaald moment door jou of een LLM is geschreven :D
Maar inderdaad, ik zou me er ook niet goed bij voelen.
Wel laatst van een manuscript wat af was, een aantal paragrafen er doorheen gehaald en gevraagd of chatgpt ze kon verbeteren. Sommige suggesties waren beter dan andere, maar werkte best lekker eigenlijk.
  zondag 12 april 2026 @ 00:47:36 #100
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220559887
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 18:06 schreef Droopie het volgende:

[..]

Waarbij ik moet zeggen, ik moet ze soms ook als AI beter behandelen door hele duidelijke instructies tw geven en niet denken dat ze mijn gedachten kunnen lezen met wat ik nu precies bedoel.
Komt volgens mij ook omdat we over het algemeen luie prompters zijn. Je hebt het idee al in je hoofd, maar het dan nog netjes uittypen is best veel gedoe.

Ik gebruik sinds een tijdje Wispr. Dan kun je gewoon van je af praten, maakt niet uit of het netjes gestructureerd is, als je maar zegt wat je ongeveer wilt.

En zeker bij Claude CoWork/Code werkt het goed om te vragen of het jou vragen terug wil stellen om het duidelijk te krijgen. Krijg je nog multiple choice voorgeschoteld ook.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zondag 12 april 2026 @ 08:04:18 #101
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220560351
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Op de uni hier heeft iedreen onbeperkt toegang tot het laatste model van (een afgeschermde variant van) chatgpt, dus nog geen Claude hier.
Wat erg handig is voor studenten op dit moment is dat de officiele policy van de uni is is dat als er vermoed wordt dat een student oneigenlijk AI heeft gebruikt in een examen of thesis, dat het door een door de uni goedgekeurde tool gechecked moet worden of dat ook zo is. En de uni heeft op dit moment dus nog geeneen tool goedgekeurd daarvoor. Oftewel, als een student zijn hele scriptie door AI laat schrijven, maar zegt dat zelf geschreven te hebben, dan kun je daar dus niks aan doen. Ik weet iig van een dat er een sterk vermoeden was dat een hoofdstuk niet zelf geschreven was (sowieso, na 7+ niks produceren waren er ineens een paar volledige hoofdstukken).
Ik denk dat je niet kan inzetten op detectietooling wat dat betreft, lijkt mij een kat en muisspel waar de studenten veel meer tijd en motivatie hebben met die ontwikkelingen mee te gaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220560566
quote:
16s.gif Op zondag 12 april 2026 08:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik denk dat je niet kan inzetten op detectietooling wat dat betreft, lijkt mij een kat en muisspel waar de studenten veel meer tijd en motivatie hebben met die ontwikkelingen mee te gaan.
Dat, en AI ontwikkelt zelf ook veel sneller dan een oude logge Universiteit zich aan kan passen. Alles moet eerst door tig committees behandeld en goedgekeurd worden. Als ik een module aan wil passen, dan duurt dat minimaal 15-18 maanden.
  zondag 12 april 2026 @ 09:32:31 #103
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220560791
In het FD
Advocaat komt op zitting met volkomen fictive jurisprudentie. Denk dat universiteiten er goed aan doen studenten te leren goed met AI om te gaan. Ik kom zelf ook vaak genoeg hallucinaties tegen, verkeerde antwoorden en rekenfouten.
Advocaten (net als OvJ’s en rechters trouwens) die met dit soort onzin aankomen dienen een knalharde tik op de vingers te krijgen, bij herhaling geschrapt te worden

https://fd.nl/samenleving(...)aande-jurisprudentie
pi_220560807
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 09:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In het FD
Advocaat komt op zitting met volkomen fictive jurisprudentie. Denk dat universiteiten er goed aan doen studenten te leren goed met AI om te gaan. Ik kom zelf ook vaak genoeg hallucinaties tegen, verkeerde antwoorden en rekenfouten.
Advocaten (net als OvJ’s en rechters trouwens) die met dit soort onzin aankomen dienen een knalharde tik op de vingers te krijgen, bij herhaling geschrapt te worden

https://fd.nl/samenleving(...)aande-jurisprudentie
De "academische vaardigheden" die worden inderdaad juist nog belangrijker. Alleen is die basis leggen niet altijd geven gemakkelijk als je van die kant-en-klaar tools beschikbaar hebt.
  zondag 12 april 2026 @ 09:53:57 #105
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220560953
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 09:34 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
De "academische vaardigheden" die worden inderdaad juist nog belangrijker. Alleen is die basis leggen niet altijd geven gemakkelijk als je van die kant-en-klaar tools beschikbaar hebt.
Blind vertrouwen op je tools moet iig worden afgeleerd. Een spellchecker is ook een prachtige tool, maar ook daar moet je de correcties controleren

Klassiekertje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220560988
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Blind vertrouwen op je tools moet iig worden afgeleerd. Een spellchecker is ook een prachtige tool, maar ook daar moet je de correcties controleren

Klassiekertje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het heeft ook te maken met hoe je tot de techniek geïntroduceerd bent en of het je ooit gedwongen heeft tot nadenken. Ik zie in jongere generaties dat die beschikbaarheid van techniek een simpel gegeven is en dat ze zonder niet eenvoudig tot de kern van iets kunnen komen.
  zondag 12 april 2026 @ 10:01:48 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220561030
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 09:57 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Het heeft ook te maken met hoe je tot de techniek geïntroduceerd bent en of het je ooit gedwongen heeft tot nadenken. Ik zie in jongere generaties dat die beschikbaarheid van techniek een simpel gegeven is en dat ze zonder niet eenvoudig tot de kern van iets kunnen komen.
En dat is eigenlijk nu juist wat je op de universiteit moet leren.
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 10:05:55 #108
38824 crew  Droopie
pi_220561055
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 09:57 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Het heeft ook te maken met hoe je tot de techniek geïntroduceerd bent en of het je ooit gedwongen heeft tot nadenken. Ik zie in jongere generaties dat die beschikbaarheid van techniek een simpel gegeven is en dat ze zonder niet eenvoudig tot de kern van iets kunnen komen.
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..

Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.

Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.

Met AI ben ik waarschijnlijk een fossiel over een paar jaar, want het gaat snel. Maar ga wel proberen aan te haken, want het "moet" om mee te kunnen.
Hell To The Liars
  zondag 12 april 2026 @ 10:13:28 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220561109
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..

Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.

Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.

Met AI ben ik waarschijnlijk een fossiel over een paar jaar, want het gaat snel. Maar ga wel proberen aan te haken, want het "moet" om mee te kunnen.
Ik ben van 1965 en op de middelbare school hadden wij computers.
  zondag 12 april 2026 @ 10:19:21 #110
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220561164
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 18:06 schreef Droopie het volgende:

[..]
Defineer je ditjes en datjes ;)
Gemini vooral voor privé, dus bijv een reisplanning incl kaart, evenementen, te verwachte kosten, tips, etc. Eigenlijk alles waar ik vroegah google voor gebruikte. En via Claude kan ik er een leuke reisgids-pdf van maken. :)

quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 08:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat, en AI ontwikkelt zelf ook veel sneller dan een oude logge Universiteit zich aan kan passen. Alles moet eerst door tig committees behandeld en goedgekeurd worden. Als ik een module aan wil passen, dan duurt dat minimaal 15-18 maanden.
Klopt, de onderwijswereld is zo hopeloos conservatief en traag, die hobbelen echt decennia achter de markt aan. Die zijn nu al sinds de ChatGPT-invoering een blauwdruk aan het bedenken van een eventueel concept over hoe om te kúnnen gaan met AI.. Tegen de tijd dat ze iets hebben bedacht is de technologie al héél ver uit zicht.

Denk alleen maar aan sommige onzin-vakken die je nog op de middelbare school moet leren. 6 uur latijn per week vindt iedereen prima, maar een half uurtje 'omgaan met geld' of 'kritisch bronnen checken' is teveel gevraagd. Terwijl elke 18-jarige direct de kut op gaat als ie beschikking krijgt over hun spaarpotje, maar dat is een andere discussie.

Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op. :)

@Droopie, benieuwd naar het filmpje! Ik zie ook veel verschillen hoe generaties omgaan met AI en welke weerstand je krijgt. Bij ouderen is veel angst om hun baan kwijt te raken ('ik blijf het wel gewoon doen zoals ik het altijd al deed'), GenZ gebruikt het zo vaak dat ze gewoon stoppen met nadenken en 'dommer' worden. De generatie 40-45 jr. (val er zelf in) heeft wel 20 jaar werkervaring maar moet nog lang genoeg door om AI te vermijden. Het valt me op dat er steeds grotere verschillen komen over waar iedereen precies in de 'AI-reis' zit.
Gourmetten of steengrillen?
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 10:25:48 #111
38824 crew  Droopie
pi_220561200
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik ben van 1965 en op de middelbare school hadden wij computers.
Wij hadden in 1992 volgens mij 1 uur informatica op school..

Dat heette volgens mij iets met babica (kan niets vinden op google, dus zal wel anders heten).

Wij hadden een compaq presario p75 thuis toen ik 12 was en mijn oom een commodore 64..

Dat was niet uniek, maar veel mensen hadden dat niet.
Hell To The Liars
  zondag 12 april 2026 @ 10:36:24 #112
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_220561281
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:25 schreef Droopie het volgende:

[..]
Wij hadden in 1992 volgens mij 1 uur informatica op school..

Dat heette volgens mij iets met babica (kan niets vinden op google, dus zal wel anders heten).

Wij hadden een compaq presario p75 thuis toen ik 12 was en mijn oom een commodore 64..

Dat was niet uniek, maar veel mensen hadden dat niet.
Gewoon Babbage :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 12 april 2026 @ 10:40:02 #113
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_220561305
Het enige nuttige dat AI voor mij gedaan heeft is het maken van een extensie waarmee alle mailto: linkjes op het clipboard gekopieerd worden in plaats van een mailclient te openen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 10:47:08 #114
38824 crew  Droopie
pi_220561352
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:36 schreef Dven het volgende:

[..]
Gewoon Babbage :P
Haha, dat ja.. tnx
Hell To The Liars
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 11:02:49 #115
38824 crew  Droopie
pi_220561434
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Silenus het volgende:

[..]
Gemini vooral voor privé, dus bijv een reisplanning incl kaart, evenementen, te verwachte kosten, tips, etc. Eigenlijk alles waar ik vroegah google voor gebruikte. En via Claude kan ik er een leuke reisgids-pdf van maken. :)
[..]
Klopt, de onderwijswereld is zo hopeloos conservatief en traag, die hobbelen echt decennia achter de markt aan. Die zijn nu al sinds de ChatGPT-invoering een blauwdruk aan het bedenken van een eventueel concept over hoe om te kúnnen gaan met AI.. Tegen de tijd dat ze iets hebben bedacht is de technologie al héél ver uit zicht.

Denk alleen maar aan sommige onzin-vakken die je nog op de middelbare school moet leren. 6 uur latijn per week vindt iedereen prima, maar een half uurtje 'omgaan met geld' of 'kritisch bronnen checken' is teveel gevraagd. Terwijl elke 18-jarige direct de kut op gaat als ie beschikking krijgt over hun spaarpotje, maar dat is een andere discussie.

Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op. :)

@:Droopie, benieuwd naar het filmpje! Ik zie ook veel verschillen hoe generaties omgaan met AI en welke weerstand je krijgt. Bij ouderen is veel angst om hun baan kwijt te raken ('ik blijf het wel gewoon doen zoals ik het altijd al deed'), GenZ gebruikt het zo vaak dat ze gewoon stoppen met nadenken en 'dommer' worden. De generatie 40-45 jr. (val er zelf in) heeft wel 20 jaar werkervaring maar moet nog lang genoeg door om AI te vermijden. Het valt me op dat er steeds grotere verschillen komen over waar iedereen precies in de 'AI-reis' zit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
edit : gevonden :)


Bekijk deze YouTube-video
Hell To The Liars
pi_220561447
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..

Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.

Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.

Met AI ben ik waarschijnlijk een fossiel over een paar jaar, want het gaat snel. Maar ga wel proberen aan te haken, want het "moet" om mee te kunnen.
Ik ben 53 maar wel met computer opgegroeit, maar dan wel in een niet digitaal tijdperk, programmeren leerde ik vanuit boeken en tijdschriften, en ook veel van vrienden, op mijn 16e kon ik al in Assembler programmeren, ofwel Machine Code, overigens ben ik dat wel volledig verleert, omdat ik pas op mijn 28e weer het programmeren op pakte. Tegenwoordig programmeer ik nog een beetje professioneel maar niet heel veel, het merendeel ben ik bezig met het inrichten van Cloud omgevingen en tegen teams aan schoppen die slordig werken ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 11:12:59 #117
38824 crew  Droopie
pi_220561495
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben 53 maar wel met computer opgegroeit, maar dan wel in een niet digitaal tijdperk, programmeren leerde ik vanuit boeken en tijdschriften, en ook veel van vrienden, op mijn 16e kon ik al in Assembler programmeren, ofwel Machine Code, overigens ben ik dat wel volledig verleert, omdat ik pas op mijn 28e weer het programmeren op pakte. Tegenwoordig programmeer ik nog een beetje professioneel maar niet heel veel, het merendeel ben ik bezig met het inrichten van Cloud omgevingen en tegen teams aan schoppen die slordig werken ;)
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
Hell To The Liars
pi_220561853
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
Dat is niet nieuw voor me, zo rond 2003 had je een enorme opmars van Visual Basic, veelal werden die projecten later geconverteerd naar webprojecten met alle shit van dien, dit zal ook gebeuren met vibe coding. Moet zeggen dat ik vorige week eens voor de grap gekeken heb hoe ver ik zou komen met volledig met AI gegenereerde code, dat was best ver, ik had binnen 2 uur ongeveer 70% van een wordfeud/scrabble kloon in elkaar, maar liep toen een beetje tegen de beperking aan van lokale AI modelling. Maar om eerlijk te zijn omdat ik een development achtergrond heb kon ik het model goed sturen, door bijvoorbeeld aan te geven dat er eerst unit tests gemaakt moesten worden, en hoe het high level qua architectuur in elkaar moest zitten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zondag 12 april 2026 @ 20:06:34 #119
38824 crew  Droopie
pi_220568051
weet iemand een forum waar AI uitgebreid besproken wordt.
kan mijn vraag ook hier wel stellen hoor, daar niet van.
maar Fok! is nog geen verzameling van talloze vragen en antwoorden waar je doorheen kan scrollen

Claude heb ik een paar regels gegeven door wijsheid en schande zeg maar.
Nu had ik vanmiddag wat vragen over VPB en hij komt gewoon met 15% aanzetten, ondanks dat hij van de 13 regels er 4 overtreedt

quote:
Terecht punt.
4 — eerlijkheid boven alles, liever "ik weet het niet". Ik heb 15% gehanteerd zonder te verifiëren. Had ik moeten zeggen: "wacht, laat me dat even checken."
7 — altijd nadenken voor je antwoordt, zeker bij berekeningen. Ik heb klakkeloos 15% overgenomen zonder nadenken.
11 — ik mag altijd "ik weet het niet" zeggen. Had ik hier moeten toepassen: "ik weet het VPB-tarief niet zeker, even opzoeken."
12 — officiële bronnen. Had ik direct naar belastingdienst.nl moeten gaan voor het tarief, niet op mijn geheugen vertrouwen.
Alle vier zeggen hetzelfde: verifieer, neem geen aannames, gebruik officiële bronnen. En ik heb het toch gedaan.
Geen excuses. Gewoon niet goed genoeg uitgevoerd vandaag.
haha.. of eigenlijk :'(
Hell To The Liars
pi_220568252
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben van 1965 en op de middelbare school hadden wij computers.
Dat lijkt me sterk. Ik ben van 1963 en de eerste echte computers waren pas zo rond 1982 op scholen. Dus dan was je 17 op de middelbare school toen ze arriveerden. Ik ken het fenomeen PC pas (van IBM of Tulip) toen ik 21 was dus in 1984 dat men een PC in huis had. Als je iets anders bedoelt dan zou dat kunnen. C64 is ook van 1982. DEC en zo was eerder maar die had je niet op scholen. Tandy is vanaf 1980 dus dat zou kunnen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 13 april 2026 @ 00:07:25 #121
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220569730
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 20:06 schreef Droopie het volgende:
weet iemand een forum waar AI uitgebreid besproken wordt.
kan mijn vraag ook hier wel stellen hoor, daar niet van.
maar Fok! is nog geen verzameling van talloze vragen en antwoorden waar je doorheen kan scrollen

Claude heb ik een paar regels gegeven door wijsheid en schande zeg maar.
Nu had ik vanmiddag wat vragen over VPB en hij komt gewoon met 15% aanzetten, ondanks dat hij van de 13 regels er 4 overtreedt
[..]
haha.. of eigenlijk :'(
Hoe moet een taalmodel weten dat het iets niet zeker weet? Dit soort eigen regels gaan niet helpen. Big Tech doet al hun uiterste best om hallucinaties tegen te gaan, en dat gaat steeds beter. Maar feitjes zullen liever niet uit het taalmodel zelf komen, maar zal het moeten opzoeken.

Is niet zoveel anders bij menselijke kennis in feite.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_220577236
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 20:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat lijkt me sterk. Ik ben van 1963 en de eerste echte computers waren pas zo rond 1982 op scholen. Dus dan was je 17 op de middelbare school toen ze arriveerden. Ik ken het fenomeen PC pas (van IBM of Tulip) toen ik 21 was dus in 1984 dat men een PC in huis had. Als je iets anders bedoelt dan zou dat kunnen. C64 is ook van 1982. DEC en zo was eerder maar die had je niet op scholen. Tandy is vanaf 1980 dus dat zou kunnen.
Apple II is van 1977 dus zou kunnen, wij hadden op de Basis School 2 dagen een computer te leen, dat was in 1983 best een ding. Ik kan me ook nog herinneren wat we er mee deden, er zaten 2 educatieve spelletjes op, het Limonadewinkeltje wat een klassieker is, en een soort Truck Simulator die text based was, zal nooit vergeten dat in de laatste stap mijn vriendje een typefout maakte en bij de snelheid per ongeluk 160 typte ipv 60 :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220644753
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:33:30 #124
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220644903
quote:
lol dit is goed voer voor een horrorfilm
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 15:18:32 #125
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220671780
quote:
88s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Een model gemaakt om de leeftijd van circulerende bloedplaatjes bepalen in een patientgroep met hetzelfde fenotype (te weinig bloedplaatjes) maar een andere onderliggende oorzaak (te veel afbraak of te weinig aanmaak) en daarom een ander gemiddelde leeftijd van bloedplaatjes.

Nu nog hopen dat de reviewers het een keer accepteren :X

(*nut moet achteraf nog blijken maar het is een begin)
SPOILER: staat inmiddels online
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo'n model maken en trainen lukt me nog wel maar ik moet zeggen dat ik in het gebruik van AI volledig achterloop. Het voelt zo tegennatuurlijk om bijvoorbeeld een programmeer idee eerst te vertalen naar normale taal om het dan door een ai te laten doen. Het gevoel dat veel studenten hebben bij een "lege pagina" en het dan moeilijk vinden om te beginnen, heb ik bij AI, ik zou niet weten hoe ik met dat ding moet praten om het te laten doen wat ik wil. (of eigenlijk als ik wist wat ik wou dan deed ik het wel :D )

Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 28-04-2026 15:26:13 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:06:53 #126
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220672092
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.
Gourmetten of steengrillen?
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 18:31:17 #127
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220672976
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:06 schreef Silenus het volgende:

[..]
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.
Tja ik ben redelijk goed in een vraag van iemand om te zetten een algoritmische idee, vooral als het om beeldanalyse gaat, maar andersom ben ik niet talig genoeg voor. Ik moet dan gaan zitten bedenken hoe ik in andere woorden vertel wat ik in programmeertaal gewoon kan opschrijven.

Het voelt omgekeerd. Ik vind het vaak makkelijker om te een analyse te schrijven dan uit te leggen wat die analyse precies doet. Nu moet je eerst uitleggen wat je precies wil en hoe op een voor mij contra-intuitieve manier.


Documentatie en handleidingen schrijven ben ik ook niet goed in. En dat is waar een LLM bedienen op lijkt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 28-04-2026 19:00:14 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 28 april 2026 @ 19:27:08 #128
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220673369
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
SPOILER: staat inmiddels online
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo'n model maken en trainen lukt me nog wel maar ik moet zeggen dat ik in het gebruik van AI volledig achterloop. Het voelt zo tegennatuurlijk om bijvoorbeeld een programmeer idee eerst te vertalen naar normale taal om het dan door een ai te laten doen. Het gevoel dat veel studenten hebben bij een "lege pagina" en het dan moeilijk vinden om te beginnen, heb ik bij AI, ik zou niet weten hoe ik met dat ding moet praten om het te laten doen wat ik wil. (of eigenlijk als ik wist wat ik wou dan deed ik het wel :D )

Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 20:52:04 #129
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220673955
quote:
16s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 28 april 2026 @ 21:06:00 #130
38824 crew  Droopie
pi_220674105
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
Dat heb ik bv nu bij claude ook.
En net als ik een basisding onder de knie heb, heeft ie weer iets nieuws.

Weet tegenwoordig niet eens meer wanneer ik iets moet vragen aan welk onderdeel. En dan blijkt de ene AI weer beter te zijn dan een andere.
Hell To The Liars
  dinsdag 28 april 2026 @ 21:45:17 #131
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220674543
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
Begin ergens en schrijf of praat alles wat in je opkomt van je af. Met de nieuwste AI modellen hoef je echt geen prompt-engineer te zijn om het te laten doen wat je wilt.

Het belangrijkste is om ermee te beginnen.

Je eerste prompt kan letterlijk zijn 'ik wil iets programmeren met AI maar ik weet niet waar ik moet beginnen'.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  woensdag 29 april 2026 @ 09:15:22 #132
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220676250
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
hoe ik het doe is claude code openen, context geven, vertellen waar die informatie kan vinden, en dan zeggen wat er moet gebeuren, en dan kan je duidelijk maken op enige gewenste abstractie in psuedocode wat er moet gebeuren als dit handig is.

en inderdaad je kan best vragen hoe je het beste kan aanpakken in samenwerking met claude dan geeft die soms wel goede suggesties, maar goed soms doet die nog steeds hele rare domme dingen, hallucineert die, of is die lui en zoekt die niks op, of weet die iets gewoon niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 29 april 2026 @ 09:30:09 #133
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220676325
Verder denk ik dat het nu een goed moment is om met AI te experimenteren, te leren wat wel en niet werkt etc. omdat vermoedelijk snel de prijzen hard omhoog gaan. Github copilot heeft dit al een paar dagen gelden gedaan, voor claude opus modellen is de prijs daar x27 gegaan. Momenteel subsidiëren AI bedrijven zoals Anthropic en Open AI AI gebruik nog en verliezen ze daar geld aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 10:06:13 #134
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220676506
quote:
16s.gif Op woensdag 29 april 2026 09:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Verder denk ik dat het nu een goed moment is om met AI te experimenteren, te leren wat wel en niet werkt etc. omdat vermoedelijk snel de prijzen hard omhoog gaan. Github copilot heeft dit al een paar dagen gelden gedaan, voor claude opus modellen is de prijs daar x27 gegaan. Momenteel subsidiëren AI bedrijven zoals Anthropic en Open AI AI gebruik nog en verliezen ze daar geld aan.
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 april 2026 @ 13:07:40 #135
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220677537
Nou ik ben natuurlijk niet zo'n expert als jullie, maar ik zeg gewoon tegen ChatGPT wat ik wil en dan komt ie ergens mee. En dan zeg ik of het goed is of niet en wat ik dan wel wil. En dan leg ik dat uit alsof ik tegen een nerd praat ;)
En als ik iets niet snap vraag ik het aan het, en dan legt het het uit. Simpel.

Ik heb totaal niet de illusie dat ik daardoor kan programmeren.Het is trouwens wel zo dat je enig gevoel en ervaring moet hebben met ict om de vragen goed te stellen en om te begrijpen waarom ChatGPT met iets terug komt.

En verder is het echt gewoon wat Brave_Sir_Robin zegt: gewoon beginnen, fouten maken en doorgaan.
Ik kan niet programmeren, maar ik leer al doende nog wat dingetjes van de taal en aanpak en wie weet wordt het ooit wat :s)

(en ja, ChatGPT is niet de beste AI, zeker niet om te programmeren vermoed ik, ga ik nog wel eens veranderen.)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  woensdag 29 april 2026 @ 13:26:14 #136
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220677736
quote:
88s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd. Ik begrijp bijv geen reet van wat je zegt, en jij spreekt 'computertaal'. (in mijn n00b-ogen) Dat was altijd de lingua franca, jij vertaalde wat een n00b wilde in computertaal en vervolgens programmeerde het systeem (op jouw aanwijzingen) iets moois.

Nu zegt de n00b tegen bijv Claude Code: ik wil een app die de leeftijd van bloedplaatjes kan zeggen, wat heb je van me nodig? Claude Code gaat de n00b interviewen en zegt: wil je x of y, moet ie dit ook kunnen, etc etc. En vervolgens programmeert ie. (=wat jij zelf kan) Jouw toegevoegde waarde zit in de context die AI niet heeft, niet meer in het programmeren zelf.

In feite kan elke n00b nu 'programmeren', net zoals elke n00b onbeperkt kan rekenen als ie maar een rekenmachine gebruikt. Zo kan ik mezelf sinds ik een Claude plus-abonnement heb nu ook een Excel Master noemen, Powerpoint-master, etc. Nooit meer al dat gekloot om het in elkaar te zetten, heerlijk. Zolang je maar goed kunt zeggen wat je nodig hebt, kan je in feite bijna alles.
Gourmetten of steengrillen?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:33:52 #137
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220677817
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd.
Eensch: juist als je zegt dat je achterloopt, loop je achter...
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 13:56:55 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220677983
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:
Zolang je maar goed kunt zeggen wat je nodig hebt
Daar zit hem de crux, met andere woorden als je goed bent in specificaties schrijven kun je beter programmeren, dat vind ik op zijn minst jammer. Omdat specs schrijven nou niet echt mijn hobby is en ik er ook niet erg goed in ben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 april 2026 @ 20:47:03 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220680363
23 jarige Liam Price lost met een slimme prompt en AI een 60 jaar oud wiskundig probleem op
Kijk, das nog eens wat anders dan lollige plaatjes genereren
  woensdag 29 april 2026 @ 20:48:24 #140
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220680377
quote:
88s.gif Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 21:38:50 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220680837
quote:
16s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.
Wat bedoel je precies?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 april 2026 @ 21:52:39 #142
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220680926
quote:
88s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies?
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator donderdag 30 april 2026 @ 06:56:23 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_220681695
quote:
16s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.
Ah zo dat klopt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 30 april 2026 @ 07:30:55 #144
40566 Ericr
Livewrong
pi_220681763
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..

Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.

Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.

Tel daar maar 10 jaar bij. In de jaren 80 waren computers duur maar had je genoeg hobby computers zoals de TRS80, VIC20, Commodore 64, ZX80/81 etc. De computerbeurzen waren al sinds begin jaren 80 ongekend populair en scholen hadden vaak al een computer lokaal.

Meeste computerketens kwamen eind jaren 80 op maar daarvoor hadden grote steden al legio computer winkels.

Democratisering van computers is iets van eind jaren 80 met opkomst van de pc privé plan regelingen.

Niet voor niks ook dat vrij veel vakspecialisten dezelfde fossiele leeftijd hebben als ik. Tussen de 50-55 zijn hele groepen al vroeg bekend geraakt met computers waar ze later ook professioneel voordeel bij hadden.

Probeer zelf nu minimaal gelijke tred te houden met de ontwikkelingen en gelet op jongere collega's loop ik door jarenlange ervaring zelfs voor. Meeste collega's doen thuis amper wat met LLM's terwijl als je bij wil blijven je beter tijd kan blijven investeren in leren omgaan met modellen omdat je anders grote kans hebt dat je op den duur overbodig wordt.

Maar eigenlijk is het niet anders dan overgang van ponskaart of andere technologische ontwikkeling. Wie niet bij blijft is op den duur niet meer nodig.
  donderdag 30 april 2026 @ 08:34:12 #145
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220681882
quote:
88s.gif Op donderdag 30 april 2026 06:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah zo dat klopt
Wat mij hielp is probeer het eens bij een side project, voor mijn werk kan ik met productiecode niet zomaar wat experimenteren maar op een side project kan ik wel lekker yolo mode dingen proberen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 30 april 2026 @ 09:32:33 #146
40566 Ericr
Livewrong
pi_220682140
Beetje afhankelijk van de omgeving maar ik knal repo code gewoon in een losse docker omgeving op mijn dev machine. Dan heb ik niet direct de enterprise tools nodig.

Wij hebben databricks maar ik hoef geen cluster te starten om code te simuleren. 95% kan ik lokaal draaien.
  donderdag 30 april 2026 @ 09:37:14 #147
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220682163
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 09:32 schreef Ericr het volgende:
Beetje afhankelijk van de omgeving maar ik knal repo code gewoon in een losse docker omgeving op mijn dev machine. Dan heb ik niet direct de enterprise tools nodig.

Wij hebben databricks maar ik hoef geen cluster te starten om code te simuleren. 95% kan ik lokaal draaien.
Ja dat zou ik ook wel kunnen doen voor een deel, we werken vrij dicht tegen specifieke hardware aan dus dat moeten we simuleren, maar we hebben sowieso een dev cluster waar ik mee kan spelen. Maar met day to day work kan ik niet even aankloten, dan moet er toch een kwalitatieve PR komen die ik volledig kan onderbouwen. Dat probleem heb ik met een side project niet.

Inmiddels weet ik beter wat wel en wat niet werkt en gebruik ik Claude ook voor de echte projecten, en staat er ook gewoon openlijk Claude als mede committer.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220696114
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Silenus het volgende:

Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op. :)
Denk dat er dan ook een cultuuromslag moet plaatsvinden in het aanzien van vakscholen. Zolang er naar beneden gekeken wordt naar een timmerman t.o.v. een accountant, houden scholen 'de gemiddelde groep' aan, doodsbang om leerlingen het gevoel te geven minderwaardig te zijn.
Na die cultuuromslag boeit het niemand meer of je niet zo goed bent in rekenen. Je bent immers goed met je handen en potverdomme een goede timmerman bouwt spullen voor de eeuwigheid! Dan behoor je tot het timmermangilde, op gelijk niveau naast de orde der advocaten.

.
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 11:12 schreef Droopie het volgende:

[..]
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
Dit denken lijkt me juist een snelle weg naar overbodigheid. Juist nu moet je als ervaren programmeur gaan experimenteren vibecoding en prompten. Juist vanuit je ervaring ben je daar waarschijnlijk goed in en kun je veel sneller tot betere resultaten komen dan de jongere generatie zonder die ervaring.

AI wordt immers steeds beter. Als je het allemaal aanziet en lekker je conservatieve ding blijft doen is het een enkeltje naar overbodigheid. De jongere generatie wordt immers wel steeds beter in vibecoding en binnen nu en een paar jaar zullen ze sneller dat stukje functionaliteit hebben toegevoegd of een hele applicatie hebben geschreven dan jijzelf, ondanks je bak aan ervaring. Straks is AI immers net zo goed, alleen 1000 keer sneller en is het alleen nog maar een kwestie van goede prompting. Waar je ongetwijfeld hulp bij gaat krijgen van AI die getraind is in prompts schrijven voor andere AI.

[ Bericht 32% gewijzigd door Knipoogje op 02-05-2026 13:54:34 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220865167
Een avondje lopen spelen met Openhands, echt moet zeggen mijn eerste indruk is echt heel goed, je knalt er gewoon een lange system prompt in en ding gaat aan de slag om een volledige codebase te maken.
Mijn eerste resultaten waren wat teleurstellend, maar kwam er achter dat mijn model gewoon te zwaar is voor wat ik wil ondanks dat ik vrij zware specs heb. Conclusie, een wat lichter model en een grotere Context Length van 65K werkt veel beter. Openhands zet een volledige coding base voor je op en gaan met die banaan.

Daarnaast kun je het gewoon fijn integreren met je Github repos.

Een andere pre is dat ik het binnen een paar minuten draaiend had op Docker Desktop, je hoeft vervolgens alleen je model te selecteren in LM studio en klaar :)

Ik gebruik nu Qwen3.6-35B-A3B en dat werkt heel erg fijn, documentatie hier:

https://docs.openhands.dev/openhands/usage/llms/local-llms
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220876308
Ik vind de werking van Openhands echt magisch, heeft gewoon 8 uur op rij bugs lopen fixen op mijn project, gestructueerd, en geheel autonoom, als developer vind ik dit echt prachtig en geweldig!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220892147
Heb een browserextensie gemaakt met AI die bepaalde FOK!-ers delete alsof ze niet eens een account hebben. Zie hun topics niet meer, hun reacties niet reacties waarin ze gequote worden niet meer.
pi_220892156
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
Heb een browserextensie gemaakt met AI die bepaalde FOK!-ers delete alsof ze niet eens een account hebben. Zie hun topics niet meer, hun reacties niet reacties waarin ze gequote worden niet meer.
_O_
pi_220920499
quote:
88s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja ik ben redelijk goed in een vraag van iemand om te zetten een algoritmische idee, vooral als het om beeldanalyse gaat, maar andersom ben ik niet talig genoeg voor. Ik moet dan gaan zitten bedenken hoe ik in andere woorden vertel wat ik in programmeertaal gewoon kan opschrijven.

Het voelt omgekeerd. Ik vind het vaak makkelijker om te een analyse te schrijven dan uit te leggen wat die analyse precies doet. Nu moet je eerst uitleggen wat je precies wil en hoe op een voor mij contra-intuitieve manier.

Documentatie en handleidingen schrijven ben ik ook niet goed in. En dat is waar een LLM bedienen op lijkt.
Prijs je zelf gelukkig, juist LLM's houden hier van!
Er zijn zelfs speciefke gestructureerde schemas hoe je bijvoorbeeld flows kan omschrijven waar LLMs hele mooie code van kunnen maken!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 30 mei 2026 @ 14:42:46 #154
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220920668
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
Heb een browserextensie gemaakt met AI die bepaalde FOK!-ers delete alsof ze niet eens een account hebben. Zie hun topics niet meer, hun reacties niet reacties waarin ze gequote worden niet meer.
👍👍👍
pi_220920721
quote:
19s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
Heb een browserextensie gemaakt met AI die bepaalde FOK!-ers delete alsof ze niet eens een account hebben. Zie hun topics niet meer, hun reacties niet reacties waarin ze gequote worden niet meer.
Die heb ik in verleden ook nog wel eens zelf gemaakt, alleen was dat via een soort algemene plugin waar je javascript op specifieke websites kunt uitvoeren, nadeel was dat dat niet supersnel was.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greasemonkey

Kon je best toffe dingen mee doen, ik gebruikt het bijvoorbeeld om op bepaalde websites automatisch bepaalde data naar mijn eigen server te sturen zodat ik daar een database van kon opbouwen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 30 mei 2026 @ 15:21:21 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220920952
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 14:53 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die heb ik in verleden ook nog wel eens zelf gemaakt, alleen was dat via een soort algemene plugin waar je javascript op specifieke websites kunt uitvoeren, nadeel was dat dat niet supersnel was.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greasemonkey

Kon je best toffe dingen mee doen, ik gebruikt het bijvoorbeeld om op bepaalde websites automatisch bepaalde data naar mijn eigen server te sturen zodat ik daar een database van kon opbouwen :)
JavaScript
Dat is een blast from the past.
Eind jaren 90 mee gewerkt, net als Java.
  FOK!mycroftheld zaterdag 30 mei 2026 @ 16:54:18 #157
128465 Wrapster
graag verwijderen
pi_220921545
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
JavaScript
Dat is een blast from the past.
Eind jaren 90 mee gewerkt, net als Java.
Java en Javascript zijn wel twee heel verschillende dingen. En JavaScript wordt vandaag de dag nog steeds heel veel gebruikt en is sinds de jaren 90 behoorlijk uitgebreid. Zo kun je tegenwoordig ook zaken als WebAssembly (Wasm) gebruiken waardoor je nog meer mogelijkheden en performance krijgt.

En of ik iets nuttigs doe met AI? Geen idee of naakte vrouwen genereren als nuttig wordt gezien maar ik vind het wel een leuk iets om mee te spelen.
graag verwijderen
pi_220921828
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
JavaScript
Dat is een blast from the past.
Eind jaren 90 mee gewerkt, net als Java.
Ik heb nooit heel veel met javascript gewerkt, vooral passief, met Java nog minder hoewel het mijn eerste taal was waar ik serieus in programmeerd, maar dat was 1.2 in 1997
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 30 mei 2026 @ 17:45:49 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220921837
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 16:54 schreef Wrapster het volgende:

[..]
Java en Javascript zijn wel twee heel verschillende dingen.
Ik weet het.
Begin jaren 2000 werkte bij een software bedrijf waar we telecommucatie software maakten met Java ipv c++, volgens de architecten hadden we daarmee ca 40% minder bugs, en konden we ontwikkelaars op Linux laten werken om het daarna heel eenvoudig naar HPUX porteren.
pi_220933338
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
JavaScript
Dat is een blast from the past.
Eind jaren 90 mee gewerkt, net als Java.
Javascript word trouwens ook serverside ingezet, vooral in NodeJS wat behoorljk populair is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 1 juni 2026 @ 08:03:58 #161
13309 nostra
ask why
pi_220933465
Voor privévragen gebruik ik nu 90% Perlexity waar ik vroeger Google gebruikte.

Voor werk is het nog niet zo ingeburgerd door de vertrouwelijkheid van informatie en de nichekennis die nodig is.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220933692
Wat je zakelijk ziet is dat mensen een document maken, bv een visie document met AI.
De ontvanger laadt die ook in AI voor een review en samenvatting en komt met “acties” en tabellen, die in AI worden geladen en uitgewerkt worden.
Dus iedereen gebruikt (op den duur) AI en probeert zo min mogelijk tijd eraan kwijt te zijn.
Ergens zit daar een risico in die misschien nog niet zichtbaar is.

Als je zelf precies weet wat je doen maar gebruikt AI voor de tijdrovende taken maar kan het moeiteloos controleren, dan is er niks mis mee.
Als je net werkt en je begint al met AI samen met je hele generatie kan het natuurlijk een risico vormen.
(Al was het maar dat bedrijfsgevoelige informatie potentieel elders terecht komt)
Vakman pur sang
  maandag 1 juni 2026 @ 10:55:36 #163
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_220934796
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat je zakelijk ziet is dat mensen een document maken, bv een visie document met AI.
De ontvanger laadt die ook in AI voor een review en samenvatting en komt met “acties” en tabellen, die in AI worden geladen en uitgewerkt worden.
Ik realiseer me door jou opmerking nu ook dat door meerdere bewerkingen van informatie door AI de startinformatie aan het einde van de keten ongemerkt veranderd is ten opzichte van de informatie die persoon1 had... Dus net als dat een keten aan mensen een geheim in het oor van de buurvrouw/man fluistert.
De vraag is: hoe controleer je dat effect? :{

Dat heet geloof ik het Telefoonspel-effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_game
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_220939948
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat je zakelijk ziet is dat mensen een document maken, bv een visie document met AI.
De ontvanger laadt die ook in AI voor een review en samenvatting en komt met “acties” en tabellen, die in AI worden geladen en uitgewerkt worden.
Dus iedereen gebruikt (op den duur) AI en probeert zo min mogelijk tijd eraan kwijt te zijn.
Ergens zit daar een risico in die misschien nog niet zichtbaar is.

Als je zelf precies weet wat je doen maar gebruikt AI voor de tijdrovende taken maar kan het moeiteloos controleren, dan is er niks mis mee.
Als je net werkt en je begint al met AI samen met je hele generatie kan het natuurlijk een risico vormen.
(Al was het maar dat bedrijfsgevoelige informatie potentieel elders terecht komt)
Mwoah het is meer dat je hier AI Rot krijgt zoals dat heet, AI op AI word doorgaans rommel.
Je ziet het nu al bij sommige slecht getrainde modellen dat dat weer op AI troep is getrained, vooral Grok is hier heel goed in. Niet voor niets zijn de AI bedrijven heel happig op data waarvan zeker is dat dat niet door AI is gepost, @Danny heeft goed in handen met de historische Fok data, ik zou daar serieus een makelaar op zetten om die te verpatsen. Reddit heeft een deal van 100 miljoen per jaar, 100K moet denk ik wel haalbaar zijn ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')