abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 juli 2025 @ 00:05:05 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218302953
quote:
https://nos.nl/artikel/2576087
Distilleerderij Hooghoudt verdwijnt na 137 jaar uit Groningen

Nog geen drie maanden na de overname van de bekende distilleerderij Hooghoudt, maakt de nieuwe Franse eigenaar bekend dat de productielocatie in Groningen na 137 jaar wordt gesloten. De 29 werknemers verliezen eind dit jaar hun baan.

"De intentie was om het merk Hooghoudt verder op locatie te versterken", laat de nieuwe eigenaar weten bij RTV Noord. "Helaas bleek na intensieve evaluaties van de bedrijfsvoering dat door sterk gedaalde volumes de locatie in Groningen niet langer rendabel te maken is."

Begin mei werd bekend dat Hooghoudt in Franse handen kwam. Het kleine familiebedrijf werd overgenomen door La Martiniquaise, een wereldwijd concern met 3700 werknemers.

Iedereen kon na de overname gewoon in Groningen blijven werken, beloofde directeur Martin Strijtveen toen op een emotionele personeelsbijeenkomst.

Overgeheveld naar Gent
Nu maakt La Martiniquaise bekend dat de productielocatie in Groningen per 31 december 2025 dichtgaat. De productie wordt overgeheveld naar Gent in België. Het merk Hooghoudt blijft wel bestaan.

La Martiniquaise gaat met de Groningse werknemers in gesprek, maar geeft nu al aan dat de verwachting is dat de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd.

"Hoewel deze stap noodzakelijk is voor de continuïteit van het merk Hooghoudt, realiseren we ons hoe ingrijpend dit besluit is voor onze medewerkers in Groningen en de lokale gemeenschap", stelt La Martiniquaise Benelux.

Ongewone situatie
Directeur Strijtveen spreekt van een ongewone situatie. "Volgens de normale werkwijze van La Martiniquaise wordt de productie na een overname niet uit de bestaande omgeving gehaald. Dit is voor het eerst dat het wel gebeurt", constateert hij.

Toch heeft hij begrip voor wat er nu gebeurt. De uitvinder van de dubbele jonge graanjenever lijdt al drie jaar lang verlies. "En de vooruitzichten waren, mede gezien de dalende consumpties, niet gunstig", aldus Strijtveen. "Dit was het enige plan dat nog realistisch was."

Strijtveen zegt ervan uit te gaan dat ondanks de verplaatsing van de productie de binding met lokale ondernemers zoveel mogelijk behouden blijft. Hij doelt daarmee op de levering van al dan niet alcoholische dranken aan de horeca en het studentencorps Vindicat in Groningen.
Toch zonde dat zo'n duidelijk familiemerk verdwijnt tot slechts ene labeltje van een Franse gigant. Sponsorden altijd veel studentenzaken. Ook bij mijn vereniging hadden ze altijd een advertentie in het ledenblaadje. Maar mensen zijn er blijkbaar geen jenever van gaan drinken.

Ik drink er nog wel eens limonade van, want ze hebben ook limonadesiroop. Al is daar best lastig aan te komen. Hopelijk blijft dat bestaan.
pi_218304220
Wat sneu zeg.

Waarom moesten al die bedrijven toch verkocht worden aan bedrijven in het buitenland?

Dropstaven zijn zo ook verdwenen.

Heb als tiener in de jaren negentig nog een feestje gehad in het Hooghoudt Proeflokaal (020), wat ook één van de favoriete bars van onze vader was.

Mijn zus heeft nog een tekening van de binnenkant in haar huis hangen, met die wand met houten tonnen getekend.

Later hebben (eveneens Nederlandse) collega's van vader het Hooghoudt proeflokaal overgenomen om er een tapas zaak van de maken.

Weet niet wat het nu is.
  donderdag 24 juli 2025 @ 08:37:17 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218304322
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:30 schreef Horzula het volgende:
Wat sneu zeg.

Waarom moesten al die bedrijven toch verkocht worden aan bedrijven in het buitenland?

Dropstaven zijn zo ook verdwenen.

Heb als tiener in de jaren negentig nog een feestje gehad in het Hooghoudt Proeflokaal (020), wat ook één van de favoriete bars van onze vader was.

Mijn zus heeft nog een tekening van de binnenkant in haar huis hangen, met die wand met houten tonnen getekend.

Later hebben (eveneens Nederlandse) collega's van vader het Hooghoudt proeflokaal overgenomen om er een tapas zaak van de maken.

Weet niet wat het nu is.
Ik las wel dat Hooghoudt zelfstandig echt zijn broek niet meer op kon houden. Dus de verkoop zal de enige optie zijn geweest om niet failliet te gaan.

Ik denk dat ze teveel zijn blijven hangen in Jenever en de hoop dat jonge mensen dat weer lekker vinden.
  donderdag 24 juli 2025 @ 08:47:10 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218304386
Alle opa's die genever drinken zijn dood. Hadden ze niet wat meer kunnen profiteren van de gin "hype"? Scheelt maar een paar letters. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_218304415
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 00:05 schreef Hexagon het volgende:
Sponsorden altijd veel studentenzaken. Ook bij mijn vereniging hadden ze altijd een advertentie in het ledenblaadje.
Vindicat ?
  donderdag 24 juli 2025 @ 08:53:01 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218304416
Van de week nog een fles gekocht. Komt wel dichtbij zo.

Even serieus; gaan ze de jenever nu in frankrijk stoken?

[ Bericht 8% gewijzigd door Gunner op 24-07-2025 09:19:39 ]
Where law ends, tyrrany begins.
pi_218304450
Hooghoudt heeft ook wel wat andere dingen geprobeerd, meer gericht op jongeren, mixdrankjes die best goed te doen waren. Volgens mij bleef het wel vooral een supermarkt dingetje en geen breed gedeeld horeca product.
pi_218304468
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik las wel dat Hooghoudt zelfstandig echt zijn broek niet meer op kon houden. Dus de verkoop zal de enige optie zijn geweest om niet failliet te gaan.

Ik denk dat ze teveel zijn blijven hangen in Jenever en de hoop dat jonge mensen dat weer lekker vinden.
Er is vrij recentelijk een hele jenever mode geweest in het buitenland (V.S.) om jonge mensen jenever aan te smeren.

Ik koop het zelf vaak voor buitenlanders (maar als ik jenever bestel is het meestal oude). Laatste keer dat ik het iemand zag drinken was het hier in Antwerpen een paar maanden terug; een MC-lid zonder kunstgebit in de bar "De Seefhoek" in de Seefhoek in Antwerpen.

Vieux drinkt in de Randstad ook geen hond meer en zeker niet onder de vijftig.

De laatste keer dat ik het iemand heb zien bestellen in Amsterdam moet 13 jaar geleden geweest zijn.
  donderdag 24 juli 2025 @ 08:59:47 #9
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218304476
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:58 schreef Horzula het volgende:

De laatste keer dat ik het iemand heb zien bestellen in Amsterdam moet 13 jaar geleden geweest zijn.
Gister nog zowel vieux als jenever gedronken, en ik ben 45 :+
Where law ends, tyrrany begins.
pi_218304503
quote:
11s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:59 schreef Gunner het volgende:

[..]
Gister nog zowel vieux als jenever gedronken, en ik ben 45 :+
Ouwe lul! (Ben zelf 48).
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:01:41 #11
28033 Pek
je moet wat
pi_218304515
quote:

[..]
Er is vrij recentelijk een hele jenever mode geweest in het buitenland (V.S.) om jonge mensen jenever aan te smeren.

Ik koop het zelf vaak voor buitenlanders (maar als ik jenever bestel is het meestal oude). Laatste keer dat ik het iemand zag drinken was het hier in Antwerpen een paar maanden terug; een MC-lid zonder kunstgebit in de bar "De Seefhoek" in de Seefhoek in Antwerpen.

Bestaat "De Vagant" nog in Antwerpen? De Jeneverbar bij uitstek :9
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:03:29 #12
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218304548
Alles wat die Fransen aanraken gaat kapot.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218304558
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Misschien ook een stukje vernieuwing, WF doet het bijzonder goed volgens mij:

https://wynand-fockink.nl(...)sort_by=best-selling

De bar zelf kan ik afraden, nogal snobbistisch gedoe waar ze boos worden als je te snel drinkt, of als je op je telefoon kijkt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:06:28 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218304582
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Vindicat ?
Nee ESV Demos in Eindhoven. Ik zat een tijdje in de redactie van het ledenblaadje en ze hadden altijd een advertentie erin. Iets mee bescheiden dat dat bord op het dak Vindicat.

Maar volgens mij had Hooghoudt een duidelijke reclamestrategie in de studentenwereld. Maar het is ze blijkbaar niet gelukt om daarmee voldoende jonge Hooghoudt drinkers erbij te krijgen.
pi_218304647
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:47 schreef Hyperdude het volgende:
Alle opa's die genever drinken zijn dood. Hadden ze niet wat meer kunnen profiteren van de gin "hype"? Scheelt maar een paar letters. :P
Wij hebben een vriend in Long Island (iets ouder dan vijftig) en die weet alles van jenever (vooral Ketel 1 is populair).

Zelf bestel ik het eigenlijk alleen om aan mensen van buiten te laten drinken.

Zo heb ik mijn militaire vriend en mijn Tunesisch-Duitse vriend (Jack Daniels moslim) op het Leidse Plein oude jenever
laten drinken (en bitterballen laten eten).

Zelf koop ik onderhand het gedestilleerde van A. van Wees omdat het in Amsterdam zelf gestookt wordt en de kwaliteit veel beter is dan bijv. van Bols (liggen in A'dam in de Westerkerk en in de Oude Kerk telgen van) wat meer aandoet als een soort limonade met alcohol.

Het laatste familielid schijnt daar ook overleden te zijn.

Eigenlijk is het leukste aan Bols het gebruik in 'Allo 'Allo'.
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:11 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218304653
Het zoveelste bedrijf wat de deuren sluit. Gaat best veel dicht de laatste tijd maar de media plaatst per dag liever 120 berichten over Gaza dan eens kritisch naar deze trend te kijken.
pi_218304676
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Misschien ook een stukje vernieuwing, WF doet het bijzonder goed volgens mij:

https://wynand-fockink.nl(...)sort_by=best-selling

De bar zelf kan ik afraden, nogal snobbistisch gedoe waar ze boos worden als je te snel drinkt, of als je op je telefoon kijkt.
IPA Genever?

Écht?
pi_218304701
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:19 schreef Horzula het volgende:

[..]
IPA Genever?

Écht?
Ik kan deze in ieder geval aanraden: https://wynand-fockink.nl(...)_fid=ba38a4211&_ss=c
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218304874
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
Alles wat die Fransen aanraken gaat kapot.
Het kan ze gewoon niet schelen. Ze hebben zelf geweldig gedestilleerd in dat land. (Zo koop ik bijvoorbeeld Chartreuse (groen of geel) altijd in Parijs als ik daar ben).

Maar het is even goed jammer.
  donderdag 24 juli 2025 @ 10:27:20 #20
503714 SebbeSwensje
pi_218305200
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:47 schreef Horzula het volgende:

[..]
Het kan ze gewoon niet schelen. Ze hebben zelf geweldig gedestilleerd in dat land. (Zo koop ik bijvoorbeeld Chartreuse (groen of geel) altijd in Parijs als ik daar ben).

Maar het is even goed jammer.
Maar waarom blijven we maar zaken met ze doen dan? Niets geleerd van KLM?
Appears.
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:11:34 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218305674
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 10:27 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Maar waarom blijven we maar zaken met ze doen dan? Niets geleerd van KLM?
Hooghoudt was nou niet een onderneming met een dergelijk strategisch belang voor ons land, dat de politiek zich er druk om moest maken.

Mogelijk hadden de vakbonden meer kunnen doen bij de overname. Maar een bedrijf met 29 werknemers is voor hen ook niet de hoogste prio.
  Moderator donderdag 24 juli 2025 @ 11:41:51 #22
446930 crew  ESF1Gamer
pi_218305894
Ik koop regelmatig de limonade van dit merk. Echt lekkere limonade.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:41:51 #23
503714 SebbeSwensje
pi_218305895
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hooghoudt was nou niet een onderneming met een dergelijk strategisch belang voor ons land, dat de politiek zich er druk om moest maken.

Mogelijk hadden de vakbonden meer kunnen doen bij de overname. Maar een bedrijf met 29 werknemers is voor hen ook niet de hoogste prio.
Nou, verpats het dan maar aan de Fransen, want we missen er toch niks aan.
Appears.
pi_218305965
quote:

[..]

Hooghoudt was vooral bekend van de jonge jenever en dat is natuurlijk bocht, jenever als geheel heeft een marketingprobleem zolang ze jonge jenever laten bestaan. Ook als je daar smaakjes aan toevoegt blijft het bocht en sluit je niet aan bij het imago van authentieker dan gin.

Dat doet een bedrijf als Zuidam veel beter, beginnen bij het goede product en dat met traditionele methoden interessanter maken. Jonge jenever is voor zuinig dronken worden, dat is niet meer van deze tijd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 24 juli 2025 @ 12:02:46 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218306056
Jeneverbrander klaagt over het familiebedrijf. Hoeveel families zijn ten gronde gericht door hun jenever?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')