abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218296940
Attractiepark Rotterdam heet nu Rivoli en gaat rondleidingen geven

Pretpark Rivoli Rotterdam, voorheen bekend als Attractiepark Rotterdam, biedt deze zomer rondleidingen aan. In groepjes van 10 tot 12 personen kunnen bezoekers de (nog steeds ongebruikte) attracties bekijken. "En mensen gaan zien waarom het al zo lang heeft geduurd", vertelt eigenaar Hennie van der Most over het project waar hij al ruim tien jaar aan werkt.

Hoewel het attractiepark na 15 jaar nog steeds niet open is, spreekt de Overijsselse ondernemer van een "avontuur" en een "uit de klauwen gelopen hobby". Sinds maart heeft hij de naam veranderd van Attractiepark Rotterdam naar Rivoli Rotterdam. Het hele project begon in de jaren '10 onder de naam Speelstad Rotterdam.
"Het wordt heel mooi", zegt hij vol enthousiasme over het terrein aan de Doklaan in Rotterdam-Charlois.

Voor de gemeente Rotterdam is het een hoofdpijndossier geworden waar nog steeds geen medicijn voor is gevonden.

Maar een eenvoudige klus is de opening van het park volgens Van der Most niet. In 2014 beloofde hij al open te gaan, maar daar is het tot op de dag van vandaag niet van gekomen. "Een heel project is het. Ik heb er al meer dan 50 miljoen euro in gestoken", klinkt het met een zucht. Voor wanneer de opening nu gepland staat? "Een datum noem ik niet meer", lacht hij. De gemeente Rotterdam heeft een harde deadline gesteld dat het park in 2025 open moet.

Veel vraag

De rondleidingen worden op zaterdagen gegeven. De aftrap is over zo'n twee weken. "Sommige doe ik zelf, maar niet allemaal", vertelt hij. Het idee om mensen het park te laten zien, ontstond dankzij een kunstproject in de wijk Charlois. "Daar hebben we eerder denk ik wel tweehonderd mensen rondgeleid door het park. De reacties waren alleen maar positief." Ook heeft het volgens de eigenaar voor meer begrip gezorgd over het feit dat de bouw al lang bezig is.

"Er was zo veel vraag naar, dat we het weer wilden doen", zegt Van der Most over de rondleidingen. Als het deze zomer opnieuw een succes blijkt, denkt hij al aan een uitbreiding. "Dan gaan we misschien wel grotere groepen rondleiden."

Opening onbekend

Hoe graag Van der Most ook wil dat het park snel opent: tot nu toe lukt het hem maar niet. "Dit moet gekeurd worden en dat moet gekeurd worden. De details moeten worden afgewerkt, er is sfeer nodig, beplanting", somt de eigenaar op. Ook de financiën, techniek en stroomvoorziening spelen volgens Van der Most een rol.

Daar blijft het niet bij. "En ik verbouw, ik bouw niet nieuw", zegt Van der Most. "Op een park van 50.000 vierkante meter, zo'n twintig voetbalvelden. Het is maatwerk, alles moet ingepast worden. Daarom duurt het langer dan een nieuw pretpark opzetten." Over een nieuwe datum en of een opening dit jaar nog haalbaar is, durft de eigenaar niks te zeggen.

Zo moet Attractiepark Rotterdam eruit komen te zien, gaat dat lukken?

LEES OOK

Petitie gestart tegen Attractiepark Rotterdam: 'Het is een samenraapsel van tweedehands meuk'
Ultimatum gemeente

Al lange tijd is Van der Most in gesprek met de gemeente Rotterdam over zijn plannen. "We hebben wekelijks wel contact", zegt hij. "Ze willen me helpen om het in goede banen te leiden", licht hij toe. Maar wat vaststaat, is een afspraak die is gemaakt over de erfpacht. De eigenaar bezit het terrein namelijk niet, maar er loopt een erfpachtcontract met hem tot 2030, met de intentie tot verlenging.

Maar het geduld bij de gemeente is op. Toen in maart opnieuw een streep ging door de geplande opening, werd een ultimatum gesteld: als het attractiepark dit jaar niet opengaat, wordt het erfpachtcontract niet verlengd. Volgens de gemeente duurt het project namelijk al lang en kan de grond anders bijvoorbeeld worden gebruikt om huizen te bouwen.

Attractiepark Rotterdam in aanbouw

LEES OOK

Het is erop of eronder voor Attractiepark Rotterdam: 'De draaimolen draait gebakken lucht'
Maar bij dat ultimatum zit het probleem: Van der Most heeft een verlenging naar eigen zeggen nu al nodig, om een financiering te krijgen. En zonder financiering, is het lastig om het park op de korte termijn af te krijgen.
Toch zet de pretparkeigenaar alles op alles om tóch zo snel mogelijk open te kunnen gaan. "Ik ben er druk mee bezig en doe mijn best."

https://www.rijnmond.nl/n(...)-rondleidingen-geven

Wel een gedoe toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door marretak op 23-07-2025 15:39:33 ]
  Spellchecker woensdag 23 juli 2025 @ 12:59:10 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218296949
Mooi verdienmodel.
Rondleidingen geven in een onaf attractiepark. ^O^
pi_218296963
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 12:59 schreef maily het volgende:
Mooi verdienmodel.
Rondleidingen geven in een onaf attractiepark. ^O^
Het verdienmodel is dat hij straks 50.000m2 gaat verkopen als bouwgrond

ultra modern wonen, op steenworp afstand van het centrum, hoogbouw aan de maas

kassa
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:02:10 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218296968
Dit is iets voor Mark van Wonderen, de treurtrip-man.
pi_218296973
Kan er geen asielzoekerscentrum van gemaakt worden?
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:04:09 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218296976
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:01 schreef Moonversion het volgende:

[..]
quote:
... als het attractiepark dit jaar niet opengaat, wordt het erfpachtcontract niet verlengd
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218296982
Hij heeft ook een restaurant in Rotterdam dat tientallen meters de lucht in gaat en dan voortdurend rondjes draait zodat je heel Rotterdam ziet. Hele leuke ervaring is dat.

En dat pretpark heeft heel veel van Het Land van Ooit overgenomen.

Het is een heel excentrieke ondernemer. Ik vrees alleen dat dat pretpark nooit af zal komen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218296984
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:02 schreef Eightyone het volgende:
Dit is iets voor Mark van Wonderen, de treurtrip-man.
Kende ik niet, maar even opgezocht en meteen boekje besteld. :D
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218296986
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:04 schreef mvdejong het volgende:

[..]
[..]

zet er (bij wijze van) 3 medewerkers neer en een draaimolen en het park kan open.

de gemeente zal op een dag met hangende pootjes bij hem aankomen en hem smeken de grond vrij te geven, vervolgens krijgt hij daar een royale vergoeding voor.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:07:51 #10
3542 Gia
User under construction
pi_218297002
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hij heeft ook een restaurant in Rotterdam dat tientallen meters de lucht in gaat en dan voortdurend rondjes draait zodat je heel Rotterdam ziet. Hele leuke ervaring is dat.

Het is een heel excentrieke ondernemer. Ik vrees alleen dat dat pretpark nooit af zal komen.
Hm, land van ooit was leuk, maar waren niet heel moderne attracties. Het hele verhaal eromheen deed meer met kinderen dan de attracties. Althans met die fantasten van ons. Wij waren hun lakeien, hè...
pi_218297005
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:01 schreef Moonversion het volgende:

[..]

ultra modern wonen, op steenworp afstand van het centrum, hoogbouw aan de maas

kassa
Aja moet je wel weten dat het vaak om bouwgrond gaat waar in jaren 90 geen hond brood zag?
pi_218297016
Rotterdam :') Die stad hebben we sinds enige jaren opgegeven. Komt nooit meer goed. Stukje koopgoot.
U MAD?
pi_218297019
Originele naam wel aangezien er al een pretamusementspark Tivoli bestaat.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:14:16 #14
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218297043
Van der Most. _O-

Belachelijke verminking van het artikel in de OP trouwens. :N
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_218297087
quote:
6s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:11 schreef Kim-Holland het volgende:
Originele naam wel aangezien er al een pretamusementspark Tivoli bestaat.
In Berg en Dal *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218297125
Dit is toch geen pretpark? Dit is gewoon ouwe kermis meuk tussen een Oud vies Industrieterrein. :') :') :')

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218297136
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:19 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
In Berg en Dal *O*
*O*
pi_218297181
Ah, possetje heeft weer eens eigenhandig een nieuwsartikel zitten te verknippen. :{w

Maar goed, ik begrijp de gemeente ook wel een beetje. In hoeverre is het park nu eigenlijk "af"? Dat wordt me niet echt duidelijk, is dat puntjes op de i-werk of gaat hier nog een heel decennium overheen? Kan het niet al open met wat minder attracties die al wel klaar zijn?
pi_218297183
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:23 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
*O*
Dat pannenkoekenhuis daar tegenover (de Heksendans) gingen we altijd na afloop naar toe :9~
A murky, forgotten land.
pi_218297296
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Ja is dat leuk? Ik denk altijd ga een kilometer verderop op de Euromast eten als je graag hoog in de lucht eet. Dat ronddraaiende restaurant valt kwa hoogte toch volledig in het niet?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_218297339
Met al die (vuurwerk)bomaanslagen van tegenwoordig is het een kwestie van tijd voor er meer restaurants de lucht in gaan *O* 😱😱
A murky, forgotten land.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:42:04 #22
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218297395
Mooi witwasprojectje
pi_218297440
pi_218297462
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja is dat leuk? Ik denk altijd ga een kilometer verderop op de Euromast eten als je graag hoog in de lucht eet. Dat ronddraaiende restaurant valt kwa hoogte toch volledig in het niet?
Voor sommige zal het niks zijn. Voor anderen is het geweldig.

Bekijk deze YouTube-video
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 23 juli 2025 @ 14:03:53 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218297677
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Kende ik niet, maar even opgezocht en meteen boekje besteld. :D
Leuk boek, maar gezien het verschijningsjaar (2020) inmiddels wel gedateerd. Veel zal inmiddels ofwel 'strakgetrokken' ofwel gesloopt zijn.

Op vakantie naar Rotterdam (1 jaar later) heb ik er destijds wel lekker gebruik van gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')