Attractiepark Rotterdam heet nu Rivoli en gaat rondleidingen geven
Pretpark Rivoli Rotterdam, voorheen bekend als Attractiepark Rotterdam, biedt deze zomer rondleidingen aan. In groepjes van 10 tot 12 personen kunnen bezoekers de (nog steeds ongebruikte) attracties bekijken. "En mensen gaan zien waarom het al zo lang heeft geduurd", vertelt eigenaar Hennie van der Most over het project waar hij al ruim tien jaar aan werkt.
Hoewel het attractiepark na 15 jaar nog steeds niet open is, spreekt de Overijsselse ondernemer van een "avontuur" en een "uit de klauwen gelopen hobby". Sinds maart heeft hij de naam veranderd van Attractiepark Rotterdam naar Rivoli Rotterdam. Het hele project begon in de jaren '10 onder de naam Speelstad Rotterdam.
"Het wordt heel mooi", zegt hij vol enthousiasme over het terrein aan de Doklaan in Rotterdam-Charlois.
Voor de gemeente Rotterdam is het een hoofdpijndossier geworden waar nog steeds geen medicijn voor is gevonden.
Maar een eenvoudige klus is de opening van het park volgens Van der Most niet. In 2014 beloofde hij al open te gaan, maar daar is het tot op de dag van vandaag niet van gekomen. "Een heel project is het. Ik heb er al meer dan 50 miljoen euro in gestoken", klinkt het met een zucht. Voor wanneer de opening nu gepland staat? "Een datum noem ik niet meer", lacht hij. De gemeente Rotterdam heeft een harde deadline gesteld dat het park in 2025 open moet.
Veel vraag
De rondleidingen worden op zaterdagen gegeven. De aftrap is over zo'n twee weken. "Sommige doe ik zelf, maar niet allemaal", vertelt hij. Het idee om mensen het park te laten zien, ontstond dankzij een kunstproject in de wijk Charlois. "Daar hebben we eerder denk ik wel tweehonderd mensen rondgeleid door het park. De reacties waren alleen maar positief." Ook heeft het volgens de eigenaar voor meer begrip gezorgd over het feit dat de bouw al lang bezig is.
"Er was zo veel vraag naar, dat we het weer wilden doen", zegt Van der Most over de rondleidingen. Als het deze zomer opnieuw een succes blijkt, denkt hij al aan een uitbreiding. "Dan gaan we misschien wel grotere groepen rondleiden."
Opening onbekend
Hoe graag Van der Most ook wil dat het park snel opent: tot nu toe lukt het hem maar niet. "Dit moet gekeurd worden en dat moet gekeurd worden. De details moeten worden afgewerkt, er is sfeer nodig, beplanting", somt de eigenaar op. Ook de financiën, techniek en stroomvoorziening spelen volgens Van der Most een rol.
![4310bfed-eeda-3528-a86d-5dc0fe737222.jpg?width=552&height=414&aspect_ratio=552:414&cb=3fefc2e26ab7040ebcb5643c858559c8]()
Daar blijft het niet bij. "En ik verbouw, ik bouw niet nieuw", zegt Van der Most. "Op een park van 50.000 vierkante meter, zo'n twintig voetbalvelden. Het is maatwerk, alles moet ingepast worden. Daarom duurt het langer dan een nieuw pretpark opzetten." Over een nieuwe datum en of een opening dit jaar nog haalbaar is, durft de eigenaar niks te zeggen.
Zo moet Attractiepark Rotterdam eruit komen te zien, gaat dat lukken?
LEES OOK
Petitie gestart tegen Attractiepark Rotterdam: 'Het is een samenraapsel van tweedehands meuk'
Ultimatum gemeente
Al lange tijd is Van der Most in gesprek met de gemeente Rotterdam over zijn plannen. "We hebben wekelijks wel contact", zegt hij. "Ze willen me helpen om het in goede banen te leiden", licht hij toe. Maar wat vaststaat, is een afspraak die is gemaakt over de erfpacht. De eigenaar bezit het terrein namelijk niet, maar er loopt een erfpachtcontract met hem tot 2030, met de intentie tot verlenging.
Maar het geduld bij de gemeente is op. Toen in maart opnieuw een streep ging door de geplande opening, werd een ultimatum gesteld: als het attractiepark dit jaar niet opengaat, wordt het erfpachtcontract niet verlengd. Volgens de gemeente duurt het project namelijk al lang en kan de grond anders bijvoorbeeld worden gebruikt om huizen te bouwen.
Attractiepark Rotterdam in aanbouw
LEES OOK
Het is erop of eronder voor Attractiepark Rotterdam: 'De draaimolen draait gebakken lucht'
Maar bij dat ultimatum zit het probleem: Van der Most heeft een verlenging naar eigen zeggen nu al nodig, om een financiering te krijgen. En zonder financiering, is het lastig om het park op de korte termijn af te krijgen.
Toch zet de pretparkeigenaar alles op alles om tóch zo snel mogelijk open te kunnen gaan. "Ik ben er druk mee bezig en doe mijn best."
https://www.rijnmond.nl/n(...)-rondleidingen-gevenWel een gedoe toch?
[ Bericht 0% gewijzigd door marretak op 23-07-2025 15:39:33 ]