abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218295201
https://nos.nl/artikel/2576074

Jaarlijks honderden hondenbeten bij pakketbezorgers: 'Bedrijfsongeval nummer 1'

quote:
Bezorgbedrijven nemen maatregelen om hondenbeten bij pakketbezorgers te voorkomen. Per jaar gaat het om meer dan 300 bijtincidenten. Bij DHL is het zelfs het meest voorkomende bedrijfsongeval.

Bezorgers hebben geregeld te maken met honden die al blaffend op hen afkomen in de tuin of als de voordeur opengaat. Meestal gebeurt er niets. Toch worden gemiddeld ruim zes keer per week bezorgers gebeten.

Heftig
Een van die bezorgers is Alex, werkzaam voor DHL. Eind april leverde hij een pakket af. "Ik wist dat daar een hond was, dus belde ik netjes aan buiten het hek." Terwijl hij het pakket over het hek heen aan de bewoonster gaf, kwam de hond plots tevoorschijn. "Die kwam aanstuiven achter haar langs, kwam met zijn hoofd over het hek en beet me vol in mijn buik. En daar bleef-ie hangen."

Het baasje wist de bek uiteindelijk open te krijgen. "Ik viel achterover en mijn buik lag open. Dus dat was aardig heftig ja."

De grootste spelers in de pakketbezorging - PostNL, DHL en DPD - zien alle drie een stijging van het aantal beten bij bezorgers. Zo had DHL vorig jaar te maken met 109 beten, tegenover 62 het jaar ervoor.

Ook PostNL ziet een stijging van het aantal beten bij de pakketbezorgers, bij postbezorgers neemt het aantal juist af. Daarmee blijft het totale aantal schommelen rond de 200 per jaar.

Coronahonden
DHL-personeelsdirecteur Maartje Vos verklaart de toename door de groei in online aankopen en de 'hondenhausse' tijdens corona. "Veel meer mensen namen een hond, maar lang niet iedereen trainde die goed."

"Hondenbeten staan bij ons al twee jaar met stip op nummer 1 van de bedrijfsongevallen", zegt Vos. Dat varieert van veel lichte verwondingen, waarbij bezorgers snel weer aan het werk zijn, tot een aantal ernstige gevallen waarbij plastische chirurgie nodig is en mensen langer uitvallen. "Vorig jaar kwamen bijna dertig bezorgers langer thuis te zitten, dit jaar al twaalf."

Daarbij ging het bijvoorbeeld om mensen die in het gezicht zijn gebeten. "Dan ben je voor het leven getekend", zegt Vos. "Ook is er bij iemand een stuk uit de arm gebeten. Die kan hij gelukkig weer gebruiken, maar er zit wel een deuk in."

Traumatisch
Naast fysieke gevolgen zorgen de beten voor angst bij de bezorgers. "Het kan echt traumatisch zijn. We regelen slachtofferhulp voor deze mensen, of ze kunnen terecht bij onze vertrouwenspersoon."

Hoe vaak worden bezorgers gebeten?
PostNL laat weten dat het totale aantal incidenten stabiel is, met zo'n 200 beten per jaar. Het bedrijf ziet een toename van het aantal beten bij de pakketbezorgers en een afname bij de postbezorgers.

DHL ziet sinds vorig jaar een sterke stijging. In 2022 ging het om 30 bijtincidenten, in 2023 om 62 beten, vorig jaar om 109 incidenten en dit jaar ging het tot nu toe 66 keer mis.

DPD registreert sinds 2023 het aantal bijtincidenten vanwege het toenemende aantal meldingen. In 2023 ging het om 11 beten, vorig jaar om 23 incidenten en dit jaar waren het er tot nu toe 5.

Naast nazorg zetten de bedrijven in op preventie. Zo krijgen bezorgers training in het omgaan met honden. Zo leren ze wat te doen als honden hard blaffend op hen afrennen en wanneer hondenkoekjes te gebruiken. PostNL informeert het personeel bij welke huizen mogelijk agressieve honden aanwezig zijn. Ook bij DHL krijgen bezorgers binnenkort dit soort informatie.

Daarnaast kiezen de bedrijven voor voorzorgsmaatregelen, zoals veiligheidsschoenen die zo stevig zijn dat voeten niet beschadigen als een hond zijn tanden erin zet.

Maar het belangrijkste blijft toch bewustwording bij hondenbezitters. "Die staan hier vaak niet bij stil", zegt Vos. Daarom staat prominent in de DHL-app hoeveel bezorgers dit jaar al zijn gebeten (66 medewerkers) en het verzoek om honden achter een gesloten deur te houden als een pakketbezorger aanbelt. PostNL werkt hier ook aan, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven aan klanten. In het najaar volgt een nieuwe campagne gericht op hondenbezitters.

Blijvende littekens
Ook krijgen eigenaren van bijtende honden hun pakketten niet meer aan huis bezorgd. Zij moeten die voortaan zelf ophalen bij afhaalpunten.

Bezorger Alex was na zijn beet na een week weer aan het werk, al duurde het totale herstel zo'n vier weken. "De littekens zijn blijvend." Hij bezorgt weer gewoon pakketten. Bang is hij niet, maar wel extra alert. "Als het niet veilig is, dan bezorg ik het pakket niet."

De hond die hem heeft gebeten, is afgemaakt. Dat hoorde hij van de politie, waar hij aangifte deed. "Ik heb nooit meer iets van die mevrouw gehoord."
Ook krijgen eigenaren van bijtende honden hun pakketten niet meer aan huis bezorgd. Zij moeten die voortaan zelf ophalen bij afhaalpunten.

Mooi! Als je een bijter in huis hebt zorg je maar dat hij je bezoek/bezorger/voorbijganger etc niet kan aanvallen
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:29:04 #2
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218295227
Overdreven gedoe. Ik heb ook een lieve hond en hij wordt altijd enthousiast van de pakketbezorger. Springt tegen hem op en zo. Maar het zijn vaak juist de postbezorgers van een bepaalde cultuur die hier problemen mee hebben. Ik zit vaak in de voortuin met een biertje en roep eigenlijk altijd al "Hij doet niks hoor" en toch rennen ze soms als een paar gillende wijven weg :') Waar is de tijd gebleven dat de postbode gewoon je hond een aai gaf of zelfs iets lekkers voor hem meenam? We leven echt in zo'n ikke ikke ikke en de rest kan stikken maatschappij tegenwoordig. Ja als een hond een postbode bijt dan is het natuurlijk de schuld van het baasje/de hond. Maar gewoon een vrolijke hond die de postbode begroet met kwispelende staart dat is gewoon wat de baan leuk maakt lijkt mij.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_218295244
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:29 schreef SuperNeger het volgende:
Overdreven gedoe. Ik heb ook een lieve hond
NWS / 'Max beet me anders nooit.'

woensdag 23 juli 2025 @ 09:32:10 #4
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_218295248
quote:
Overdreven gedoe. Ik heb ook een lieve hond en hij wordt altijd enthousiast van de pakketbezorger. Springt tegen hem op en zo. Maar het zijn vaak juist de postbezorgers van een bepaalde cultuur die hier problemen mee hebben. Ik zit vaak in de voortuin met een biertje en roep eigenlijk altijd al "Hij doet niks hoor" en toch rennen ze soms als een paar gillende wijven weg :') Waar is de tijd gebleven dat de postbode gewoon je hond een aai gaf of zelfs iets lekkers voor hem meenam? We leven echt in zo'n ikke ikke ikke en de rest kan stikken maatschappij tegenwoordig. Ja als een hond een postbode bijt dan is het natuurlijk de schuld van het baasje/de hond. Maar gewoon een vrolijke hond die de postbode begroet met kwispelende staart dat is gewoon wat de baan leuk maakt lijkt mij.
"Ik ben niet in staat om mijn hond bij me te houden en dat is de schuld van mensen die dat niet leuk vinden." :') Typische hondeneigenaar.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_218295263
quote:
DHL-personeelsdirecteur Maartje Vos verklaart de toename door de groei in online aankopen en de 'hondenhausse' tijdens corona. "Veel meer mensen namen een hond, maar lang niet iedereen trainde die goed."
Ja, klinkt logisch. Rothonden zijn er altijd al in zekere mate geweest en nu zijn er steeds meer bezorgers van allerlei pluimage om een hapje uit te nemen, Dan heb je inderdaad een toename. Ik denk ook dat je mensen met een onopgevoed huisdier helemaal niet gaat bereiken met een "bewustwordingscampagne", die vinden dat bully Diesel of hoe ze tegenwoordig ook heten een lievve hont is, en voelen zich verder niet aangesproken.
pi_218295296
Pakket wegtiefen en hond in de lul schoppen. Dat zal ze leren
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:37:01 #7
479315 SuperNeger
pi_218295306
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
"Ik ben niet in staat om mijn hond bij me te houden en dat is de schuld van mensen die dat niet leuk vinden." :') Typische hondeneigenaar.
Het is toch mijn huis en mijn tuin en mijn hond.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:37:39 #8
479315 SuperNeger
pi_218295314
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, klinkt logisch. Rothonden zijn er altijd al in zekere mate geweest en nu zijn er steeds meer bezorgers van allerlei pluimage om een hapje uit te nemen, Dan heb je inderdaad een toename. Ik denk ook dat je mensen met een onopgevoed huisdier helemaal niet gaat bereiken met een "bewustwordingscampagne", die vinden dat bully Diesel of hoe ze tegenwoordig ook heten een lievve hont is, en voelen zich verder niet aangesproken.
Ik denk dat het probleem eerder is niet dat er opeens meer honden zijn maar dat er opeens meer postbezorgers zijn van een bepaalde cultuur die honden niet zo leuk vinden ;)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:38:51 #9
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218295324
quote:
Niet iedereen is er van gediend dat een hond tegen je op springt en dat heeft niks te maken met bepaalde culturen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Eindredactie Games woensdag 23 juli 2025 @ 09:39:04 #10
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_218295326
quote:
Bier zuipen in je voortuin, loslopende hond, zeiken over buitenlanders. Verrassend profiel zeg. Witte tuinstoel hoop ik? Zit je minderjarige vriendin er dan ook bij?
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:39:20 #11
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218295328
quote:
Tokkiealarm
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:39:31 #12
438527 MissButterflyy
pi_218295333
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:37 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Ik denk dat het probleem eerder is niet dat er opeens meer honden zijn maar dat er opeens meer postbezorgers zijn van een bepaalde cultuur die honden niet zo leuk vinden ;)
Uiteraard, als je daar obsessief mee bezig bent is alles door op terug te voeren. :')
pi_218295335
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Je bereikt ze door niet meer te leveren op dat adres, veel plezier met het ophalen van het pakket bij een pakketpunt
pi_218295345
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Uiteraard, als je daar obsessief mee bezig bent is alles door op terug te voeren. :')
Ik ben niet van "een bepaalde cultuur" maar zit er ook niet zo op te wachten dat wildvreemde honden tegen me opspringen, eigenlijk...
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:41:30 #15
479315 SuperNeger
pi_218295349
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:38 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Niet iedereen is er van gediend dat een hond tegen je op springt en dat heeft niks te maken met bepaalde culturen.
Joh misschien had je dan een andere baan moeten zoeken? Je weet dat als je postbezorger bent je bij mensen thuis komt en eigenlijk onderdeel bent van de familie. Klinkt gek maar vroeger was dit echt zo. De postbode kreeg een bakje koffie, kende je voornaam enzovoort. Je moet je afvragen of we er echt op vooruit gegaan zijn als maatschappij.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:22 #16
479315 SuperNeger
pi_218295358
Beetje hetzelfde als brandweerman worden en vervolgens zeuren dat het te warm op je werk is _O-
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:23 #17
438527 MissButterflyy
pi_218295359
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik ben niet van "een bepaalde cultuur" maar zit er ook niet zo op te wachten dat wildvreemde honden tegen me opspringen, eigenlijk...
Ik ook niet, en heb zelf een hond.
Mijn hond rent ook meteen blaffend naar de voordeur als de pakketbezorger aanbelt en dan zet ik m even in de bench. Zo hoort het ook.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:33 #18
pi_218295361
quote:

[..]
Prima, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je bezorger niet meer in jouw tuin aan jouw deur komt met jouw pakket.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:43:23 #19
479315 SuperNeger
pi_218295370
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Prima, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je bezorger niet meer in jouw tuin aan jouw deur komt met jouw pakket.
Waarom is dat nu dan opeens een probleem en was dit vroeger niet een probleem? Als de hond vrolijk was de postbode te zien, naar hem toe rende, hij zich liet aaien en de postbode soms een lekker stuk worst had meegenomen voor de hond?

Zou er dan toch een kern van waarheid achter zitten dat het misschien iets met culturen te maken heeft? ;)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:44:01 #20
438527 MissButterflyy
pi_218295380
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:41 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Joh misschien had je dan een andere baan moeten zoeken? Je weet dat als je postbezorger bent je bij mensen thuis komt en eigenlijk onderdeel bent van de familie. Klinkt gek maar vroeger was dit echt zo. De postbode kreeg een bakje koffie, kende je voornaam enzovoort. Je moet je afvragen of we er echt op vooruit gegaan zijn als maatschappij.
Zucht.
Heb trouwens in de thuiszorg gewerkt, en daar was het de afspraak dat de hond ook apart moest worden gezet om je werk fatsoenlijk te kunnen doen. Niet alleen kan je schrikken van een hond die op je afrent, kleine honden kun je ook overheen struikelen en het is onhygiënisch als je net met wondzorg of verpleegtechnische handelingen bezig bent.
pi_218295381
quote:
Ben zelf gek op dieren en heb er geen probleem mee als een hond enthousiast is. Maar ik snap prima dat een ander dat niet graag heeft en dan maakt het niet uit uit welke bepaalde cultuur diegene komt. Want het is vaak zo dat zo' n dier niet lekker ruikt - merk ik vaak- en die geur blijft vaak lang hangen, vooral aan je handen. Dat is vies.

In mijn buurt ook een bazinnetje die haar kleine hont tegen iedereen laat opspringen. Beestje is erg speels, en bijt graag in je handen. Het bijt overigens niet door. Ik zit daar niet op te wachten als ik lekker fris opgedoft onderweg ga.
Baasjes lijken dit maar niet te snappen en staan er lachend bij te kijken. Dat het dier verder niks doet is het probleem dan ook niet. Het is de kwijl en de geur die het achterlaat. }:|
pi_218295384
Schaamteloos, echt. Jammer dat er zoveel onopgevoede kuthonden en eigenaren zijn.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:45:04 #23
438527 MissButterflyy
pi_218295393
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:43 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Waarom is dat nu dan opeens een probleem en was dit vroeger niet een probleem? Als de hond vrolijk was de postbode te zien, naar hem toe rende, hij zich liet aaien en de postbode soms een lekker stuk worst had meegenomen voor de hond?

Zou er dan toch een kern van waarheid achter zitten dat het misschien iets met culturen te maken heeft? ;)
Vroeger was wel meer niet een probleem. Als de postbode de hond een schop gaf was het vast ook geen probleem.
Wat een gezwets.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:48:56 #24
319979 Fok-it
All is well
pi_218295429
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:44 schreef Tjoent het volgende:
kuthonden
Honden treffen alleen nooit blaam. De enige reden waarom the usual suspect honden agressief zijn komt omdat tokkiebaasjes van mening zijn dat ze agressief opgevoed moeten worden. Het is niet dat er honden zijn die van nature al agressief zijn. Dat is allemaal nurture
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:49:25 #25
pi_218295436
quote:

[..]

Ik weet niet over welke 'vroeger' jij het maar volgens mij heb je gewoon wat te enthousiast gedroomd. Welke postbode neemt er nou voor elke hond een stuk worst mee man, lekker praktisch :')

Ik ben overigens roomblank en houd er ook niet van als een hond ongevraagd tegen me opspringt. Laat staan als hij me bijt, gek genoeg.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:49:56 #26
479315 SuperNeger
pi_218295443
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik weet niet over welke 'vroeger' jij het maar volgens mij heb je gewoon wat te enthousiast gedroomd. Welke postbode neemt er nou voor elke hond een stuk worst mee man, lekker praktisch :')

Ik ben overigens roomblank en houd er ook niet van als een hond ongevraagd tegen me opspringt. Laat staan als hij me bijt, gek genoeg.
Ik doel dan meer op het PTT post tijdperk.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218295464
Wat mij meer verbaasd is hoe veel mensen hun eigen hond niet kennen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218295516
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:51 schreef Discombobulate het volgende:
Meer verbaast dat mensen niet begrijpen dat een hond zijn territorium bewaakt.
Dat zit in de dna van een hond om te doen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:54:54 #29
479315 SuperNeger
pi_218295528
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:51 schreef Discombobulate het volgende:
De meeste honden bijten dan ook niet zomaar tenzij mensen hele rare vibes afgeven. Ik heb mijn hond echt bijna nooit agressief naar een vreemde gezien, en wordt hij wel agressief dan ga ik er maar vanuit dat hij er een goede reden voor heeft. Honden voelen dingen anders aan dan mensen ook. Ze pikken echt energie op. Als je gewoon een vriendelijke goeie postbode bent die de hond een aai geeft zal hij echt niet gaan bijten. Ben je inderdaad zo'n nieuwe postbode (als je begrijpt wat ik bedoel) die gelijk gaat wegrennen en zo dan vindt mijn hond dat juist interessant en rent erachteraan. Het is niet bepaald ingewikkeld of zo. Gek dat tegenwoordig niemand meer met honden om kan gaan of hondenpsychologie begrijpt of snapt wat verschillende staart-houdingen betekenen.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:56:19 #30
pi_218295560
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:49 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Ik doel dan meer op het PTT post tijdperk.
Je doelt maar. Volgens mij is wat je zegt nooit gebeurd en anders hooguit als uitzondering op het platteland ofzo. Niet iedereen vindt jouw hond en zijn/haar gedrag leuk, als je daar geen rekening mee kunt houden is dat jouw probleem.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:58:05 #31
438527 MissButterflyy
pi_218295583
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:54 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
De meeste honden bijten dan ook niet zomaar tenzij mensen hele rare vibes afgeven. Ik heb mijn hond echt bijna nooit agressief naar een vreemde gezien, en wordt hij wel agressief dan ga ik er maar vanuit dat hij er een goede reden voor heeft. Honden voelen dingen anders aan dan mensen ook. Ze pikken echt energie op. Als je gewoon een vriendelijke goeie postbode bent die de hond een aai geeft zal hij echt niet gaan bijten. Ben je inderdaad zo'n nieuwe postbode (als je begrijpt wat ik bedoel) die gelijk gaat wegrennen en zo dan vindt mijn hond dat juist interessant en rent erachteraan. Het is niet bepaald ingewikkeld of zo. Gek dat tegenwoordig niemand meer met honden om kan gaan of hondenpsychologie begrijpt of snapt wat verschillende staart-houdingen betekenen.
Trol lol lol.
  woensdag 23 juli 2025 @ 09:58:37 #32
479315 SuperNeger
pi_218295591
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:58 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Trol lol lol.
Jij snapt letterlijk niks van het gedrag van honden als je denkt dat dit een troll is _O-

Ren weg van een hond en hij rent achter je aan. Zo simpel is het gewoon
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218295602
quote:

[..]
Gek dat tegenwoordig niemand meer met honden om kan gaan of hondenpsychologie begrijpt of snapt wat verschillende staart-houdingen betekenen.
:')
Hun baan is post bezorgen, geen hondenfluisteraar.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:00:28 #34
319979 Fok-it
All is well
pi_218295620
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:58 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
:') genoeg honden die echt geen neuk geven en gewoon blijven zitten
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:00:33 #35
479315 SuperNeger
pi_218295624
quote:
6s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:59 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]
:')
Hun baan is post bezorgen, geen hondenfluisteraar.
Juist ja, maar je mag ook wel een beetje verstand hebben van de zaken rondom je werk lijkt me. Hoe je een busje moet besturen, hoe een deurbel werkt, hoe je een hond begroet, enzovoort.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:00:48 #36
479315 SuperNeger
pi_218295630
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:00 schreef Fok-it het volgende:

[..]
:') genoeg honden die echt geen neuk geven en gewoon blijven zitten
Die van mij niet die denkt juist dat je iets te verbergen hebt dan.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218295638
quote:
Maar gewoon een vrolijke hond die de postbode begroet met kwispelende staart dat is gewoon wat de baan leuk maakt lijkt mij.
Goed verhaal, maar dit topic gaat over postbodes die gebeten worden. Niet over postbodes die begroet worden door vrolijke honden.

En daarnaast (en dit zeg ik als hondenliefhebber): niet iedereen houdt van honden. Hoe moeilijk is dat om te beseffen voor mensen? 'Hij doet niks': ja lekker boeien? Optyfen met dat beest als de mensen er niks van moeten weten.

En mensen wiens honden andere honden/mensen bijten :') Geen goed woord voor over. Sowieso moeten ze aan de voorkant al veel strenger zijn met het fokbeleid voor honden; er is nog veel te veel illegale fok en bloedlijnen die compleet verstoord zijn maar toch doorgefokt worden (Labradoodles; i'm looking at you).

En bij de aanschaf van een hond gewoon verplicht een theorieavond en puppycursus toevoegen. Het is werkelijk schokkend hoe weinig mensen weten van hun eigen hond als het aankomt op gedrag/lichaamstaal.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:02:03 #38
319979 Fok-it
All is well
pi_218295643
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:00 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Die van mij niet die denkt juist dat je iets te verbergen hebt dan.
Oke

Maar jij bent de norm niet

Thank the Lord
pi_218295661
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:48 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Honden treffen alleen nooit blaam. De enige reden waarom the usual suspect honden agressief zijn komt omdat tokkiebaasjes van mening zijn dat ze agressief opgevoed moeten worden. Het is niet dat er honden zijn die van nature al agressief zijn. Dat is allemaal nurture
Die zijn er wel degelijk. Tosa Inu's bijvoorbeeld. Zit van nature al veel agressie in. Zulke honden moet je domweg niet willen aanschaffen. 9 van de 10 mensen kunnen sowieso niet met een hond omgaan, laat staan met een hond die een moeilijk karakter heeft.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:03:45 #40
479315 SuperNeger
pi_218295662
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:01 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Goed verhaal, maar dit topic gaat over postbodes die gebeten worden. Niet over postbodes die begroet worden door vrolijke honden.

En daarnaast (en dit zeg ik als hondenliefhebber): niet iedereen houdt van honden. Hoe moeilijk is dat om te beseffen voor mensen? 'Hij doet niks': ja lekker boeien? Optyfen met dat beest als de mensen er niks van moeten weten.

En mensen wiens honden andere honden/mensen bijten :') Geen goed woord voor over. Sowieso moeten ze aan de voorkant al veel strenger zijn met het fokbeleid voor honden; er is nog veel te veel illegale fok en bloedlijnen die compleet verstoord zijn maar toch doorgefokt worden (Labradoodles; i'm looking at you).

En bij de aanschaf van een hond gewoon verplicht een theorieavond en puppycursus toevoegen. Het is werkelijk schokkend hoe weinig mensen weten van hun eigen hond als het aankomt op gedrag/lichaamstaal.
Vanzelfsprekend mag je hond ook niet zomaar iemand bijten dat zeg ik ook niet. Maar het zou wel beter zijn als postbodes van een bepaalde cultuur niet zo geheimzinnig en afstandelijk doen naar een hond. Dat maakt het juist interessant.

Als er een politieauto langs je rijdt en jij gaat op dat moment opeens keihard wegrennen of misschien blijf je staan maar word je heel boos en agressief, denk jij dat die agenten niet even komen kijken wie jij bent en wat je aan het doen bent? Is nog al vreemd gedrag toch? Zo werkt dat bij een hond dus ook.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218295698
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:03 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Vanzelfsprekend mag je hond ook niet zomaar iemand bijten dat zeg ik ook niet. Maar het zou wel beter zijn als postbodes van een bepaalde cultuur niet zo geheimzinnig en afstandelijk doen naar een hond. Dat maakt het juist interessant.

Als er een politieauto langs je rijdt en jij gaat op dat moment opeens keihard wegrennen of misschien blijf je staan maar word je heel boos en agressief, denk jij dat die agenten niet even komen kijken wie jij bent en wat je aan het doen bent? Is nog al vreemd gedrag toch? Zo werkt dat bij een hond dus ook.
Je trollen modus staat wel heel hoog vandaag he? :')
pi_218295700
quote:

[..]

Schei toch uit. Niet iedereen hoeft honden leuk te vinden, laat staan dat zij zich moeten gaan aanpassen voor andermans hond. Of je nou moslim of christen of jood of buitenaards wezen bent.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:11:00 #43
319979 Fok-it
All is well
pi_218295708
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:03 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Die zijn er wel degelijk. Tosa Inu's bijvoorbeeld. Zit van nature al veel agressie in. Zulke honden moet je domweg niet willen aanschaffen. 9 van de 10 mensen kunnen sowieso niet met een hond omgaan, laat staan met een hond die een moeilijk karakter heeft.
Omdat ze een geschiedenis als vechthond hebben. En wat is de oorzaak daarvan? Juist

Nogmaals: nurture
pi_218295714
quote:

[..]
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met jouw cultuur. Die hoort eigenlijk ook niet thuis in Nederland.
Conscience do cost.
  woensdag 23 juli 2025 @ 10:11:29 #45
479315 SuperNeger
pi_218295715
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:09 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Je trollen modus staat wel heel hoog vandaag he? :')
Nah ik ben gewoon een beetje geïrriteerd dat we naar een maatschappij gaan waar we honden haten.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:09 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Schei toch uit. Niet iedereen hoeft honden leuk te vinden, laat staan dat zij zich moeten gaan aanpassen voor andermans hond. Of je nou moslim of christen of jood of buitenaards wezen bent.
Dan moet je een hond gewoon negeren. Het probleem is overduidelijk dat mensen niet meer weten hoe ze met honden om moeten gaan. Niet dat honden opeens anders zijn geworden.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218295807
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 10:11 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Nah ik ben gewoon een beetje geïrriteerd dat we naar een maatschappij gaan waar we honden haten.
[..]
Dan moet je een hond gewoon negeren. Het probleem is overduidelijk dat mensen niet meer weten hoe ze met honden om moeten gaan. Niet dat honden opeens anders zijn geworden.
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe je met een hond dient om te gaan, maar waar het om gaat is dat mensen zich niet hoeven aan te passen omdat de ander toevallig een, in dit geval, klotehond heeft. Al is het een lieve hond, dan nog hoeft ie niet bij (pakket)-bezorgers in de buurt te komen. Hou 'm gewoon in huis of ergens waar ie niet in de weg loopt/ opdringerig kan doen.
pi_218295905
Katten doen dit niet. Alle honden vervangen met katten. w/
pi_218295912
Kutbeesten met in 90% van de gevallen een asociale kuteigenaar.
Hoog tijd voor een register met adressen waar pakketbezorgers niet meer lans willen gaan.
Serieuze webshops krijgen daar toegang toe en kunnen besluiten niks meer te leveren of uitsluitend de pakketpunt optie aan te bieden.
Aanpakken deze aso's.
-
  woensdag 23 juli 2025 @ 11:22:26 #49
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218296284
quote:

[..]
Dat.
Maar helaas vinden tokkies het al teveel moeite om hun kinderen fatsoenlijk op te voeden, laat staan hun honden.

Terwijl het toch veel minder moeite kost om een hond goed op te voeden dan kinderen.
Maar ja, dat gaat ten koste van het lekker in je voortuin halve liters bier te klappen...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218296574
quote:
Nou heb ik geen ervaring met het bezorgen van paketten, maar toen ik nog jong was liep ik folders en er waren echt adressen bij waarvan ik de hond niet zou vertrouwen.

Een jack russel die alle post verscheurde en het ook agressief uit je handen greep (dus zeker geen vingers in de brievenbus stoppen).
Een adres met een houtenplaat ipv een raam, waarschijnlijk is de hond daar een keer doorgegaan want die hond kwam ook altijd agressief de post ophalen/blaffen/tegen de deur aanspringen (daardoor zal het raam wel gesneuveld zijn).
Een adres waarbij zo'n 5-10 honden minuten lang blaften als je de brievenbus open deed.
pi_218296691
quote:

Waar is de tijd gebleven dat de postbode gewoon je hond een aai gaf of zelfs iets lekkers voor hem meenam?
Post-watte? Oh die mensen uit de vorige eeuw met een goed salaris en pensioen. Tegenwoordig heb je tienduizend zzp-ers die zich aan marges moeten houden die amper haalbaar zijn en een handjevol PostNL bezorgers die wel of niet of wel zzp'er zijn en wel of niet of wel een CAO hebben of zo. En dan moet die ook nog iets lekkers voor je hond meenemen omdat je anders loopt te klagen dat je Temu pakketje niet op tijd bezorgd is?

Right...
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218296702
Gewoon standaard mes meenemen tijdens bezorgen.
pi_218296838
'Hij doet niks' :r
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:21:14 #54
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218297111
quote:

[..]

Nee het heeft gewoon met fatsoen te maken. De baas van de hond moet er voor zorgen dat de hond niemand lastig valt. Naar iemand toe rennen en of tegen op springen valt onder lastig vallen. Ik zorg dat de huiskamer deur dicht zit als er een bezorger aan de deur komt. Mijn hond zou ook wel dolgraag kennis willen maken met bezorgers maar ik sta dat niet toe. Mensen die er klakkeloos vanuit gaan dat iedereen met hun hond wil knuffelen.... :{w
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:27:21 #55
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218297170
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:21 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Nee het heeft gewoon met fatsoen te maken. De baas van de hond moet er voor zorgen dat de hond niemand lastig valt. Naar iemand toe rennen en of tegen op springen valt onder lastig vallen. Ik zorg dat de huiskamer deur dicht zit als er een bezorger aan de deur komt. Mijn hond zou ook wel dolgraag kennis willen maken met bezorgers maar ik sta dat niet toe. Mensen die er klakkeloos vanuit gaan dat iedereen met hun hond wil knuffelen.... :{w
^O^

Waar ik woon en waar ik de hond uitlaat, daar komen ook veel wandelaars en fietsers.
En ondanks dat ik een kleine hond heb (boerenfox O+) Roel ik haar altijd bij me en laat ik haar zitten tot de mensen voorbij zijn.

Ik krijg vrijwel dagelijks complimenten dat mijn hond zo goed luistert.

En pas als mensen zeggen dat ze ook honden hebben en of ze ze mogen aaien, geef ik het 'vrij' commando en is het tijd voor aandacht :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:31:17 #56
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218297231
Ik heb mijn hond hierop getraind. Die valt enkel en alleen pakketbezorgers aan.
  woensdag 23 juli 2025 @ 13:37:52 #57
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218297306
Mag je al onder grote druk tegen minimumloon 12 uur op een dag werken en er maar 8 betaald krijgen, moet je ook nog rekening houden met onopgevoede en agressieve statussymbolen van tokkies zoals @SuperNeger :') wat een weelde.

quote:
10s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:39 schreef 2dope het volgende:

[..]
Bier zuipen in je voortuin, loslopende hond, zeiken over buitenlanders. Verrassend profiel zeg. Witte tuinstoel hoop ik? Zit je minderjarige vriendin er dan ook bij?
_O-
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218298312
Ja en in de bouw heb je last van de hitte en op de ambu van auto's die niet op- of omkijken, het is me wat.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  Forum Admin woensdag 23 juli 2025 @ 15:34:10 #59
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218298327
Tja. Een heleboel mensen die een hond hebben zouden die helemaal niet moeten hebben.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218298412
Zo'n 35 jaar geleden was ik postbode, toen nog bij PTT Post. Beste bijbaan die ik gehad heb.

Weinig nadelen, maar honden waren soms wel heel vervelend. De kleintjes die - zoals iemand hiervoor al schrijft - de boel pijnlijk uit je vingers trekken. Maar de baasjes zijn het ergst; gewoon hond niet onder controle hebben, of 'ie nou agressief of overenthousiast is.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_218298499
Pakketbezorgers hebben ook wel echt een hondenbaan verder.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:05:13 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218298597
Hond die mensen bijt dient een muilkorfplicht te krijgen en gecastreerd te worden. Hoge boetes voor baasjes. Landelijke database voor bijtende honden adres, daar krijgt de bewoner geen pakjes meer geleverd. Bij herhaling baasje castreren, hond inslapen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:06:26 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218298607
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:39 schreef 2dope het volgende:

[..]
Nee, hij zit op een bierkratje
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:08:35 #64
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_218298614
quote:
Goede impressie van een tokkie. Meme-waardig. Ik sla hem op!
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_218298686
En agressieve katten dan? Of is dit weer een ordinaire hetze jegens honden :r
pi_218298728
Zou de hond er ook op af sturen als zo'n bezorger mijn pakket over de schutting gooit....
pi_218298764
quote:
Niks is zo eng als een hondeneigenaar die hij doet niks hoor roept.
pi_218313746
quote:

[..]
Jij wilt toch ook pakketjes ontvangen in je huis?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218313802
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:41 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Als postbezorger bezorg je post. Deel uitmaken van de familie is natuurlijk kolder als je 150 adressen per dag afwerkt. En inderdaad, met honden zijn we er als maatschappij flink op achteruit gegaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218313824
quote:

[..]
Een lekker stuk worst met een brok pure chocolade erin.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 24-07-2025 22:18:46 ]
pi_218313841
quote:
6s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:44 schreef Kim-Holland het volgende:

Baasjes lijken dit maar niet te snappen en staan er lachend bij te kijken. Dat het dier verder niks doet is het probleem dan ook niet. Het is de kwijl en de geur die het achterlaat. }:|
Gadver.
pi_218313851
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:44 schreef Tjoent het volgende:
Schaamteloos, echt. Jammer dat er zoveel onopgevoede kuthonden en eigenaren zijn.
pi_218313891
quote:
De meeste honden bijten dan ook niet zomaar tenzij mensen hele rare vibes afgeven. Ik heb mijn hond echt bijna nooit agressief naar een vreemde gezien, en wordt hij wel agressief dan ga ik er maar vanuit dat hij er een goede reden voor heeft.
Als ik iemand neerschiet, neemt de rechter dan maar aan dat ik er een goede reden voor heb en het slachtoffer erom gevraagd heeft zo van "eigen schuld, dikke bult"?

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 24-07-2025 22:19:35 ]
pi_218313910
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 09:58 schreef SuperNeger het volgende:

Als ik een hond met de hak van m'n veiligheidsschoen een trap op z'n muil geef, rent ie dan niet achter mij aan? Is het zo simpel??
pi_218313958
Hahaha zeer herkenbaar dit. _O-
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 24 juli 2025 @ 22:21:03 #76
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218313983
quote:

[..]
Wat een onzin.
  donderdag 24 juli 2025 @ 23:38:53 #77
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_218314562
quote:

[..]

Troll gonna be troll.

Ik ben letterlijk opgegroeid op een hondenpension en heb tevens een diploma kynologisch instructeur (niet dat dat veel voorstelde, maargoed).
Ik ben ook 2 jaar pakketbezorger geweest.

De meeste mensen proberen hun hond af te leren dat ze blaffen naar de postbode / afrennen op vreemden, dan is het niet handig om uitgebreid te gaan knuffelen en “koesjie koesjie” te roepen als postbode/voorbijganger, dan beloon je het gedrag en saboteer je mogelijk iemands inspanning en training. Ik moet zelf juist echt al mijn zelfbeheersing inzetten om al die schattige honden niet te aaien.

Ooit zo’n knurft, het had je tweelingbroer kunnen zijn, die me vervolgens uitgebreid belachelijk ging maken bij de vriend die bij hem in de voortuin zat omdat “postbodes tegenwoordig niets meer durften en dat het belachelijk was om mensen in te zetten die bang waren voor zijn hond”. Ik had hem graag mijn CV gegeven, en de keer erna mijn eigen hond van 45 kg meegenomen.

Ook het idee dat allemaal nurture is, is nogal naief. Ooit meegemaakt dat de hond van een klant, vechtersras, in 10 seconden van de favoriete hond op het bedrijf veranderde in een vechtmachine die iemand meer dan 10x beet. We kenden de hond al jaren, we kenden de baas al jaren, en er was vast een aanleiding maar niet eentje die duidelijk was voor de mensen die er waren (allemaal op zijn minst kynologisch instructeur, ook degene die gebeten was). Hond gedroeg zich daarvoor altijd voortreffelijk, baas was netjes en stopte veel tijd in zijn hond, en de hond heeft het daarna nooit meer gedaan.
Tot zover “nurture”. Soms wordt het gewoon zwart voor de ogen van zo’n beest. God mag weten waarom. Het zijn niet voor niets hoogrisico honden.
  donderdag 24 juli 2025 @ 23:40:07 #78
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_218314565
[dubbel]
  vrijdag 25 juli 2025 @ 00:25:42 #79
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218314668
Is het niet beter om een hele rits hondenrassen te verbieden als huisdieren?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 00:31:16 #80
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218314679
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 00:25 schreef BlaZ het volgende:
Is het niet beter om een hele rits hondenrassen te verbieden als huisdieren?
Ja, het concept van individuele vrijheid en zelfbeschikking is gewoon doorgeslagen.

Bepaalde hondenrassen zijn gewoon potentiële moordwapens, zeker als je kijkt naar de eigenaren.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 00:36:24 #81
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218314688
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 00:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja, het concept van individuele vrijheid en zelfbeschikking is gewoon doorgeslagen.

Bepaalde hondenrassen zijn gewoon potentiële moordwapens, zeker als je kijkt naar de eigenaren.
quote:
In Nederland worden jaarlijks ongeveer 150.000 mensen door een hond gebeten, meldt Brugman Letselschade Advocaten. Ongeveer 30.000 van deze bijtincidenten vereisen medische behandeling, en ongeveer 230 mensen worden jaarlijks in het ziekenhuis opgenomen na een hondenbeet. Gelukkig overlijdt er jaarlijks maar 1 persoon aan de gevolgen van een hondenbeet.
Wellicht is het beter om honden gewoon te verbieden, dit zijn een stuk meer slachtoffers dan bij vuurwerk.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 08:48:06 #82
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218315730
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 23:38 schreef Saboo het volgende:

[..]
De meeste mensen proberen hun hond af te leren dat ze blaffen naar de postbode / afrennen op vreemden, dan is het niet handig om uitgebreid te gaan knuffelen en “koesjie koesjie” te roepen
^O^

[ Bericht 7% gewijzigd door the-eye op 25-07-2025 09:06:17 ]
pi_218315884
Veel opgefokte honden van baasjes die geen tijd hebben op hun hond een fatsoenlijke uitlaatklep te geven. De enige beweging is misschien 1 of 2 keer per dag een rondje door de wijk.
Цой жив
pi_218315960
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:13 schreef Zwoerd het volgende:
Veel opgefokte honden van baasjes die geen tijd hebben op hun hond een fatsoenlijke uitlaatklep te geven. De enige beweging is misschien 1 of 2 keer per dag een rondje door de wijk.
Precies. Je reinste dierenmishandeling. Maar los laten lopen is in veel losloopgebieden tegenwoordig gevaarlijk omdat er steeds meer wolven komen verspreid over het land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')