Bron:quote:Politie zet lokbus met drugsafval in om te zien hoe mensen reageren
Op verschillende plaatsen in Twente stond de afgelopen tijd een bus met daarin blauwe vaten, witte overalls en gebruikte handschoenen. Dat doet denken aan een drugslab en dat is ook de bedoeling. De bus is door de politie neergezet om te zien hoe omstanders hierop reageren.
Uit de proef blijkt dat mensen zelden melding doen bij de politie. "Twee weken geleden stond de bus in 24 uur tijd op vijf verschillende locaties", zegt een politiewoordvoerder. "En er kwam slechts één melding binnen."
Mensen herkennen wel dat het drugsafval is, maar ondernemen meestal geen actie. "En dat is precies waar we verandering in willen brengen", vertelt de woordvoerder.
Liever een melding te veel
De lokbus stond gisteren op een parkeerplaats op de Sallandse Heuvelrug, een centrale plek met veel rumoer. Ook daar zag de politie dat weinig mensen actie ondernamen, hoewel voorbijgangers de situatie wel herkenden als niet helemaal pluis, schrijft RTV Oost.
Een bezoeker zei bijvoorbeeld: "Ja, daar staat iets wat zeker niet zuiver is", en een ander had het al snel over "drugsafval". Maar de telefoon pakken en het melden, gebeurt dus meestal niet. "We willen mensen bewuster maken", zegt de politiewoordvoerder. "Waar moet je op letten, want het kan bij iedereen gebeuren."
In Oost-Nederland werden vorig jaar 35 dumpingen van drugsafval en 18 drugslabs ontdekt, schrijft RTV Oost. De politie spoort mensen aan om vaker melding te doen als ze iets verdachts zien. "Je hoeft het wat ons betreft niet zeker te weten. Liever een melding te veel dan te weinig." Dat kan door 112 te bellen, maar ook anoniem via Meld Misdaad Anoniem.
Lokbus in Brabant
In het voorjaar van 2023 reed de politie in Brabant ook rond met een lokbus. Het witte busje met blauwe vaten, een gasmasker en latex handschoenen stond geparkeerd op verschillende industrieterreinen in Oosterhout. Ook toen leidde de lokbus maar tot drie meldingen.
3M, Chemours en al die andere kutbedrijven (niet BASF, want BASF doet zulke dingen niet en is een geweldig bedrijf) lozen ook zonder consequenties in de natuur. Maar ja, dat levert nog wat op hè?! Drugs zijn misgelopen inkomsten, dus daar treden we wel tegen op.quote:Op woensdag 23 juli 2025 08:06 schreef tesssssssss het volgende:
Bij mijn vriendin achter ligt al heel lang chemisch afval (volgens haar) Dat was eerst een leerfabriek.
Niemand zegt daar verder iets over. Ik kon het ook niet geloven toen ze het zei, maar het is wel zo. Ik voelde me ook echt een beetje voor lul staan met mijn "buiten beter app."
Het zou inderdaad ook gewoon een valse melding zijn als je dit zou melden, dus de meeste mensen zijn wel verstandig. Of zal de politie daar echt drugsafval hebben neergezet? Misschien waren het wel precursoren die ze elders eerder in beslag hebben genomen? Dan is het wel een gemiste kansquote:Op woensdag 23 juli 2025 08:11 schreef ricky3 het volgende:
Binnenkort gaan ze vrouwen verkrachten en vermoorden om te zien of mensen wel de politie bellen.
fixi melding makenquote:Op woensdag 23 juli 2025 08:06 schreef tesssssssss het volgende:
Bij mijn vriendin achter ligt al heel lang chemisch afval (volgens haar) Dat was eerst een leerfabriek.
Niemand zegt daar verder iets over. Ik kon het ook niet geloven toen ze het zei, maar het is wel zo. Ik voelde me ook echt een beetje voor lul staan met mijn "buiten beter app."
Ik zei nog "oh ik heb de buiten beter app."
![]()
Ik vind wel iets van de motivatie, maar verder ben ik het volledig met je eens!quote:Op woensdag 23 juli 2025 08:21 schreef Pizzakoppo het volgende:
Allereerst is het inderdaad een te debiele vertoning. Zo’n half open bus slaat nergens op en zou eerder mijn verbazing wekken als zijnde een kunstwerk of statement dan een criminele activiteit.
Los daarvan zou ik NOOIT een melding maken van welke criminele activiteiten rondom de productie of distributie van drugs. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat ik anoniem melding kan doen (zie hoe justitie vaak prutst met anonieme gevevens) of dat er niet in systemen gekeken kan worden om te zien dat ik een melding heb gedaan.
meld misdaan anoniem is volledig anoniem, niet anoniem gemaakt (wat ze kunnen verprutsen) maar echt anoniem, als je ophangt en je hebt je gegevens niet achtergelaten kunnen ze je niet terug bellen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 08:21 schreef Pizzakoppo het volgende:
Allereerst is het inderdaad een te debiele vertoning. Zo’n half open bus slaat nergens op en zou eerder mijn verbazing wekken als zijnde een kunstwerk of statement dan een criminele activiteit.
Los daarvan zou ik NOOIT een melding maken van welke criminele activiteiten rondom de productie of distributie van drugs. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat ik anoniem melding kan doen (zie hoe justitie vaak prutst met anonieme gevevens) of dat er niet in systemen gekeken kan worden om te zien dat ik een melding heb gedaan.
De productie van drugs zou ik nooit melden, alleen al omdat ik van mening ben dat het in je vrije tijd produceren van drugs gewoon moet kunnen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 08:21 schreef Pizzakoppo het volgende:
quote:Op woensdag 23 juli 2025 09:05 schreef Ridocar het volgende:
Met een neonbord "Lokbus" erboven had het niet duidelijker kunnen zijn.
Manmanman.
Gedumpt drugsafval is vaak niet meer dan drie of vier blauwe vaten die in een bos worden weg gezet. Geen open bus op een parkeerterrein.
Misschien een tegenactie? Een bus vol blauwe vaten bij een politiebureau neerzetten en wachten tot er actie ontataat. Maarja, dan kunnen er twee uitkomsten zijn:
- de bus wordt niet opgemerkt
- de bus wordt wel opgemerkt en ze zijn boos omdat er politiecapaciteit in is gestopt.
Busje met 4 blauwe vaten met water bij het politiebureau zetten. Zou hilarisch zijn.quote:Op woensdag 23 juli 2025 09:05 schreef Ridocar het volgende:
Met een neonbord "Lokbus" erboven had het niet duidelijker kunnen zijn.
Manmanman.
Gedumpt drugsafval is vaak niet meer dan drie of vier blauwe vaten die in een bos worden weg gezet. Geen open bus op een parkeerterrein.
Misschien een tegenactie? Een bus vol blauwe vaten bij een politiebureau neerzetten en wachten tot er actie ontataat. Maarja, dan kunnen er twee uitkomsten zijn:
- de bus wordt niet opgemerkt
- de bus wordt wel opgemerkt en ze zijn boos omdat er politiecapaciteit in is gestopt.
Ja maar wij hebben het verboden waardoor mensen niet normaal van hun afval af kunnen komen en het dumpen in het milieu en dat is natuurlijk hun schuld. Groetjes, de overheid.quote:Op woensdag 23 juli 2025 09:55 schreef ricky3 het volgende:
[..]
De productie van drugs zou ik nooit melden, alleen al omdat ik van mening ben dat het in je vrije tijd produceren van drugs gewoon moet kunnen.
Buurtbewoners gaven bij dat lab in Rotterdam dat ontploft was toch ook aan dat ze meerdere malen melding hadden gemaakt van rare chemische geuren etc.. maar de politie had ze niet in de systemen.. jaja…quote:Op woensdag 23 juli 2025 09:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het is allemaal weer bijzonder aanmatigend. Ondanks een hele reeks aan stoere crimefighters op de post van Justitie raakt het winnen van de war on drugs, voor zover dat uberhaupt mogelijk is, alleen maar verder uit zicht. Met meldingen en aangiftes die burgers reeds bij de politie doen gebeurt regelmatig echt he-le-maal niets. Kom, laten we met een dommige campagne (de bus is nog net niet bestickerd met een "Dag jongens en meisjes! Ik vervoer DRUGS!" reclametekst) doen alsof het probleem bij de burger ligt.
Dit lol. Lekker een probleem creëeren wat er eerst niet wasquote:Op woensdag 23 juli 2025 09:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja maar wij hebben het verboden waardoor mensen niet normaal van hun afval af kunnen komen en het dumpen in het milieu en dat is natuurlijk hun schuld. Groetjes, de overheid.
Ik weet beter wat goed voor jou is dan jijzelf.quote:Op woensdag 23 juli 2025 09:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja maar wij hebben het verboden waardoor mensen niet normaal van hun afval af kunnen komen en het dumpen in het milieu en dat is natuurlijk hun schuld. Groetjes, de overheid.
Ze hadden ook nog familieleden van die criminele bende door het plaats delict laten lopen waardoor heel veel bewijzen verloren gegaan zijn. Ze deden dit omdat "Ja mogelijk leeft er nog iemand dus het is op eigen risico" om zogenaamd naar overlevenden te zoekenquote:Op woensdag 23 juli 2025 10:00 schreef nixxx het volgende:
[..]
Buurtbewoners gaven bij dat lab in Rotterdam dat ontploft was toch ook aan dat ze meerdere malen melding hadden gemaakt van rare chemische geuren etc.. maar de politie had ze niet in de systemen.. jaja…
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |