Dan heb je het dus over 10% van het totaal aantal leden.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:19 schreef mvdejong het volgende:
En zelfs bij Minerva, met toen dik 2000 leden, waren er maar zo'n 200 echt irritante corpsbal, de rest waren gewone mensen.
En het probleem voor het imago van dat soort corpsen is dat het gedrag van die minderheid bepalend is voor wat de buitenwereld ervan denkt, de meerderheid wordt niet herkend als lid.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 23:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan heb je het dus over 10% van het totaal aantal leden.
En dan zijn die irritante corpsballen waarschijnlijk bovengemiddeld actief binnen het corps.
Ik was lid van SSR. Was geen enkel spoor te herkennen van enige geloofsovertuiging.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:19 schreef mvdejong het volgende:
Studentenverenigingen varieren van de elitaire ballenclubs, tot en met zeer links georienteerde verenigingen. Sommigen zijn begonnen als verenigingen voor studenten die tot een bepaalde religie behoorden, maar in hoeverre dat nog invloed heeft op de vereniging verschilt sterk; vaak is het aanhangen van de oorspronkelijke religie, of zelfs het ueberhaupt gelovig zijn, niet meer vereist voor het lidmaatschap.
Dus kunnen wij niets erover zeggen, tenzij je kunt vertellen welke studentenvereniging het betreft.
Ik ben zelf in mijn studietijd in Leiden geen lid geweest, maar ben wel regelmatig binnengeweest bij Minerva (de oer-ballenclub) en SSR (de van oorsprong gereformeerden). En zelfs bij Minerva, met toen dik 2000 leden, waren er maar zo'n 200 echt irritante corpsbal, de rest waren gewone mensen.
Er waren in mijn tijd wel (sub-)disputen die zich met sommige aspecten van de gereformeerde oorsprong bezighielden, maar de vereniging als geheel niet. Datzelfde gold voor het oorspronkelijk katholieke Augustinus.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:03 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik was lid van SSR. Was geen enkel spoor te herkennen van enige geloofsovertuiging.
Weet je nog welke disputen dat waren?quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Er waren in mijn tijd wel (sub-)disputen die zich met sommige aspecten van de gereformeerde oorsprong bezighielden, maar de vereniging als geheel niet. Datzelfde gold voor het oorspronkelijk katholieke Augustinus.
Er zijn wel kleinere studentenverenigingen die zich heel specifiek met geloofzaken bezighouden, soms breed christelijk, soms een bepaalde christelijke stroming, en er is ook een islamitische.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |