abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218254898
Klimaatchef Hoekstra wil hulp van pensioenfondsen voor stroomnet | BNR Nieuwsradio https://share.google/qP9qsjeJL5udkLSCi

https://www.bnr.nl/nieuws(...)ndsen-voor-stroomnet

Klimaatcommissaris Wopke Hoekstra verwacht dat grote Europese pensioenfondsen zullen bijdragen aan de financiering van nieuwe stroomnetten, die nodig zijn voor de verdere verduurzaming van de Europese energievoorziening. Vooral Nederlandse en Deense fondsen ziet hij als belangrijke partners: zij beschikken over flinke financiële reserves en toonden volgens Hoekstra al interesse, mits de plannen voorspelbaar en aantrekkelijk genoeg zijn
De hoop op die steun maakt deel uit van een breder plan dat de Europese Commissie woensdag presenteerde. In de nieuwe EU-begroting voor de periode 2028–2034 is een speciaal fonds van 410 miljard euro opgenomen, bedoeld om Europese bedrijven concurrerender te maken ten opzichte van buitenlandse concurrenten. Van de totale begroting van 2 biljoen euro is ongeveer 700 miljard gereserveerd voor klimaatmaatregelen.

Volgens Hoekstra kan die extra financiering helpen om lidstaten die nog sceptisch zijn, vooral in Centraal- en Oost-Europa, over de streep te trekken voor het Brusselse voorstel om de uitstoot in 2040 met 90 procent te verminderen.

Hervorming elektriciteitsnet
Een groot deel van de benodigde klimaattransitie hangt af van betere stroominfrastructuur. De snelle toename van duurzame energie vraagt om een modern elektriciteitsnet. In april bleek uit grootschalige stroomuitval in Spanje en Portugal hoe kwetsbaar het huidige systeem nog is.

Hoe de netten gemoderniseerd moeten worden en wie dat gaat betalen, is dus de vraag. Pensioenfondsen worden daarbij gezien als belangrijke geldschieters, zeker omdat Nederland enkele van de grootste fondsen ter wereld heeft.

Volgens voormalig ECB-president Mario Draghi, die de Europese Commissie hierover adviseerde, zijn tot 2030 jaarlijks 750 tot 800 miljard euro extra investeringen nodig om de EU economisch concurrerend te houden. De Commissie wil dat het aandeel elektriciteit in het totale energieverbruik stijgt van 21 naar 32 procent in 2030.

Ts.

Tuurlijk spelen met geld van de werkende burgers .
Die zelf niet mogen bepalen wat er met hun pensioen inleg word gedaan.
pi_218254922
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:50 schreef suijkerbuijk het volgende:

Leg dat eens uit?

Denk je dat het een slechte investing is te investeren in het stroomnet?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 18 juli 2025 @ 23:07:06 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218255011
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:50 schreef suijkerbuijk het volgende:

Ts.

Werk je dan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218255067
quote:
16s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Werk je dan?
ja, als advocaat/adviseur van werkende burgers(hamburgers, cheeseburgers, andere burgers)
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 18 juli 2025 @ 23:31:22 #5
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218255179
Hoekstra blijkt geen klimaatchef maar een Judas te zijn.
pi_218255203
quote:
16s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:07 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Werk je dan?
Ja ik werk gewoon ja.
pi_218255213
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Leg dat eens uit?

Ja en nee.
Waarom investeren in de stroomnet wat eigenlijk al jaren betaalt word door burgers.
Maar ondertussen de aandelen houders en directie leden vette bonus geven.
En ja ik snap dat de pensioen dan ook de bonus gaan krijgen.
Maar dat geld naar de algemene pot.
En we hebben tegenwoordig toch een persoonlijke pot gekregen.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 23:47:36 #8
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218255246
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:38 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ja en nee.
Waarom investeren in de stroomnet wat eigenlijk al jaren betaalt word door burgers.
Maar ondertussen de aandelen houders en directie leden vette bonus geven.
En ja ik snap dat de pensioen dan ook de bonus gaan krijgen.
Maar dat geld naar de algemene pot.
En we hebben tegenwoordig toch een persoonlijke pot gekregen.
Dit ja. Allemaal kloppend.

En belachelijk
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 19 juli 2025 @ 00:11:35 #9
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_218255319
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Leg dat eens uit?

Momenteel probeert Tennet hun Duitse divisie te verkopen en als het Nederlandse stroomnet net zo veel moet renderen als het business plan van het Duitse net, dan is het niet zo heel erg interessant voor pensioenfondsen... Je hebt minimaal 80-85% goedkope leverage nodig om het enigsinds interessant te houden nog los van de gigantische capex die nodig is. Dus de cash returns liggen ver in de toekomst.
The more debt, the better
pi_218255587
Zowel Hoekstra of ieder ander die zeggenschap heeft gehad over MIJN geld heb ik nooit toestemming gegeven.

De STAAT heeft MIJ opgelegd dat ik 'geld' (van mijn eigen verdiende salaris) MOEST inleggen (in een pensioenfonds).

En mijn pensioenfonds (ABP) verkwanseld de laatste jaren mijn inleg (door niet te investeren in winst, maar in 'groen'). :r Rosenmuller = lul

IK kies daar niet voor.

Heb ik zeggenschap over MIJN geld?

NEE.

DAT is diefstal.

En nu wil Europa MIJN geld?

Flikker op.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_218255738
Het woord: financiering, bevalt me niet. Ik wil dat mijn geld in mijn pensioen word belegt op een fatsoenljke manier, als dat in stroomnetten is vind ik prima, maar wel gewoon tegen een marktconforme rente.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218257751
Als investeren in het stroomnet een lucratieve business was, dan hadden de Blackrocks van deze wereld al lang dit gefinanciert :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_218257857
Deze ts die zich inlaat met discussies over financiën, maar qua rekenvaardigheden de basisschool niet ontstijgt. Popcorn gegarandeerd.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 21:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Is het wel
51% is de belasting namelijk.
Maar je heb korting op je eerste baan.
Bij een tweede baan is er geen korting.

Dus over je loon betaal je maximaal 51% bij bepaalde inkomen.
Arbeidskorting is mogelijk tot aan bepaalde bedrag.
Daar naast betaal je over je netto loon nog eens 21% belasting op goederen.(Btw)

Totaal wat je maximaal betaalt aan belasting.
Is dus 51+21% = 72% belasting .
Alles wat je overhoudt einde van de maand betaal je dan geen btw over goederen.
Tot dat je dat bedrag gaat gebruiken en of over bepaalde vermogen komt.
Dan kan je weer vermogens belasting gaan betalen over je spaargeld

En zo zit nederland in elkaar.
pi_218257870
Als de pensioenfondsen niet meedoen dan wordt het wel bekostigd met belastinggeld. Dus de werkende burger betaalt sowieso.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 13:57:02 #15
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_218259236
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 11:17 schreef Oud_student het volgende:
Als investeren in het stroomnet een lucratieve business was, dan hadden de Blackrocks van deze wereld al lang dit gefinanciert :)
Beheer investering in het stroomnet van de VS en Canada. Daar is het wel behoorlijke business. In Europa is het niet zo interessant.

En ja, in die regio's en o.a. Australië doen de grote jongens allemaal wel mee.
The more debt, the better
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')